Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mitä teit jouluaattona tai tulevana juhannusaattona, montako päivää olit vapaana pääsiäisenä?
Käytkö joka tiistai-ilta jumpassa, lähdetkö kavereiden kanssa kaljalle töiden jälkeen perjantaina sopimatta 7vk etukäteen, pääsetkö joka vuosi lapsesi kevätjuhlaan? Olen tehnyt hoitajan töitä 20v, yhdetkään juhlapyhät ei ole ollut kokonaan vapaita, jos ei ole sattunut saamaan niiden ympärille lomaa, 2x 20v aikana näin on tapahtunut.
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.Kuvailit juuri minun elämää. Palkka 2100€ Prisman kassana
Vaadittava koulutus kassalle on mikä?
Monella myyjällä kaupassa on tradenomin amk-tutkinto.
Se ei kuitenkaan ole lakisääteinen koulutusvaatimus kassalle. Kassatoiminnot oppii kuka tahansa vartin perehdytyksen jälkeen. Sitten nämä pienipalkkaiset kouluttamattomat itkee, kun koulutettu ihminen saa enemmän palkkaa. Jösses.
Kassatyössä pitää osata paljon muutakin kuin käyttää sitä kassakonetta. Jos ei ole sitä tehnyt ei tiedä mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kolmesta tonnista jää kaksi käteen, jolla ei nykyään saa mitään.
Jos ei kahdella tonnilla Suomessa pärjää, pitää tehdä kahta työtä, muuttaa ulkomaille tai katsoa peiliin. T: 595€/kk tuella elävä joka mielellään vaihtaisi paikkaa vaikka huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut ovatkin aivan irrallaan todellisuudesta Jatkuvaa mussutusta pienipalkkaisuudesta ja vertailukohtana on jokin yksityispuolen insinööri, vaikka oma palkka on reippaasti yli suomalaisten keskipalkan. Oksettavan ahneita tyyppejä. Yök.
Miksi mielestäsi nimenomaan insinööriin ei saisi verrata? Mikä siitä insinööristä jatkuvasti jonkun ylijumalaherran tekee?
Ihan erilaista työtä, erilaiset vaatimukset ja vastuut jne.
Ehkä lääkäriin vertaaminen olisi mielekkäämpää?
Hoitajien kuuluu saada parempaa palkkaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Olen Osastonhoitaja, palkka 3100€. Ei mahdollisuutta vuorotyölisiin. Työkokemusta 17-vuotta.
Erittäin hyvä palkka siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mystinen sairaanhoitajan vastuu on, jolla perusteella työn raskautta perustellaan? Sairaanhoitaja ei osaa noudattaa ohjeita -> yleensä korkeintaan yksi ihminen kuolee ja virhe huomataan. Työ on käytännössä täysin ohjeistettua ja jos ohjeita noudattaa, niin vastuu siirtyy muualle. Sairaanhoitajan ja pitkälti lääkärinkin erityinen vastuu on lähinnä toistamalla luotu mielikuva, vaikka todellisuudessa omien mokien vakavat seuraukset ovat huomattavasti pienempiä kuin monissa muissa ammateissa. Jos raksatyyppi tekee virheen, niin seurauksena voi hyvin olla kuolemia. Jos bussikuski täräyttää kolarin tai ojaanajon, seurauksena on helposti kuolemia. Jos ravintolatyöntekijä ei osaa hommiansa, voi vaikka vanhainkodissa tapahtua laaja ja tappava ruokamyrkytys. Samaa koskee lähes kaikkia ammatteja, joissa toimitaan ihmisten kanssa, ihmisten käyttämien rakenteiden ja kulkuneuvojen kanssa, suunnitellaan näitä tai luodaan ohjeistuksia näihin. Ja yhdestä mokasta lähtee työt monessa muussakin paikassa.
Kommentista paistaa maallikon yleinen harhaluulo sairaanhoitajan ammatista, joita haluan oikoa. Lääkäri on harvoin missään 24/7 ohjeistamassa sairaanhoitajaa. Esim omassa työssä vastaan noin 30 monisairaan vanhuksen terveydenhuollosta. Lääkäri käy noin kaksi kertaa kuussa eikä ole todellakaan aina puhelimen päässä. Usein lääkärit ei tunne potilaita, päätökset ovat siis sairaanhoitajan kuvailun ja tutkimuksien varassa.
Hoitolinjaukset ovat usein ylimalkaisia, kaikkeen ei ole ohjeita. Työnkuvaan kuuluu mm. päättää konsultoinko lääkäriä heti, soittoajalla vai laitanko seuraavalle kierrolle. Ja joka asiasta ei voi todellakaan vaivata lääkäriä. Paljon pitää tehdä itse päätöksiä ja hoito-ohjeita. Vähän eri asia kuin ajaa bussia tietyllä reitillä tietyssä aikataulussa turvallisesti.
T:Sh
Kaikki työt ovat tällaisia: Siksi tekijä on kyseiseen työhön palkattu.
Huom. en väheksy hoitajan työtä ollenkaan, päin vastoin esim. palkka voisi olla korkeampi. Mutta, tuo kuvailemasi vastuu on ihan normaalia aikuisten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja tuntipalkka 9,89 euroa. Ja töitä 25 h viikossa. Muiden hoitoalalla työskentelevien palkat ei oo kuoppaa nähneetkään.
Ja koulutus sekä vastuu? Koulutusvaatimuksia ei ole ja vastuut hieman eri kuin vaikkapa sairaanhoitajan.
Entä sitten? Tuolla palkalla ei elä minkäännäköistä elämää, hoitajan palkalla elää yltäkylläistä elämää. Kohtuuttoman suuri palkkaero huolimatta pienemmästä vastuusta.
Hyvinvointialueella sairaanhoitajan peruspalkka 2548€. Täydet kokemuslisät lisäksi, eli urani huipulla saan palkkaa kuukaudessa 2750€ brutto ja netto 2000€.
Nuo iltalehden palkkataulukot ei kyllä vastaa todellisuutta ja monet luulee meitä hoitajia ahneiksi, kun saadaan jo niin hirveästi rahaa. 3000€ palkkoihin yltää vain vuorotyössä olevat ja heillekin se on korvaus siitä tehdystä työstä virka-ajan ulkopuolella.
Peruspalkat on surkeat ja niiden pitäisi alkaa kolmosella!
Mummoni oli sh kirjoitti:
Hoitajien kuuluu saada parempaa palkkaa. Piste.
Hoitajat saa täysin samantasoista palkkaa kuin muissakin Euroopan maissa. Tästä oli tutkimus juuri pari vuotta sitten. Hoitajan palkka on maan mediaanipalkka plusmiinus 10 %.
kvtessin ja hyvtessin palkkoja ei oikein voi verrata suoraa yksityisen alan tessien palkkoihin. Tessit sisältävät niin paljon muutakin kuin pelkkä kuukausipalkka. Hoitoalan työntekijät eivät osaa arvostaa oman työehtosopimuksensa kaikkia etuja ( lomien kertyminen virkavapaalla, pitkä sairasajan palkallisuus, pitkät lomat, suurempi lomaraha, lauantaita ei lasketa lomapäiväksi, lyhyempi viikkotyöaika, koko äitiysloman ajalta kertyy lomaa yms monet muut edut) nämä ovat etuja, joista yksityisellä aloilla työskentelevät eivät osaa edes haaveilla.
Hätäkeskuspäivystäjä 3600 plus vuorolisät n. 25%
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihmisiä joille ei mikään palkka riitä. Vaikka palkka olisi 5000€/kk niin perseauki kokoajan.
Juuri näin, minä olen yksi heistä. Tienaan 6500e/kk mutta rahat on aina loppu. Toki se johtuu siitä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Jos tässä perheessä olisi kaksi aikuista töissä 3250e/kk liksalla ja yksi lapsi niin olisimme rikkaita.
Minusta tämä on epäreilua yhteiskunnan puolelta. Teen yhteiskunnalle lisäarvoa saman verran kuin pariskunta ja sillä rahalla elää yhtä monta ihmistä kuin pariskunnan tapauksessa, silti maksan ihan h*lvetisti enemmän veroja.
Entäpä sitten farmanomit? Lääkkeenvalmistus on raskasta, tarkkuutta ja vastuullisuutta vaativaa työtä. Kaikkialla ei saa vuorolisiä, koska on vain päivävuoroja. Palkka n. 1700 €/kk. Unohdettu ammattiryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihmisiä joille ei mikään palkka riitä. Vaikka palkka olisi 5000€/kk niin perseauki kokoajan.
Juuri näin, minä olen yksi heistä. Tienaan 6500e/kk mutta rahat on aina loppu. Toki se johtuu siitä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Jos tässä perheessä olisi kaksi aikuista töissä 3250e/kk liksalla ja yksi lapsi niin olisimme rikkaita.
Minusta tämä on epäreilua yhteiskunnan puolelta. Teen yhteiskunnalle lisäarvoa saman verran kuin pariskunta ja sillä rahalla elää yhtä monta ihmistä kuin pariskunnan tapauksessa, silti maksan ihan h*lvetisti enemmän veroja.
Ei johdu. Tienaan reilun kolmanneksen tuosta ja olen kahden lapsen yh. Ihan hyvin pärjätään.
M
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Sosiaalityöntekijä 4600?
3500 taitaa olla se peruspalkka niillä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen kaupan alalla ja käteen jää verojen jälkeen n.1300-1500e/kk. Pärjään sillä oikein loistavasti. Minulla pakolliset menot, vuokra, laskut ja ruoka on n.1000e/kk. Eli väljää rahaa jää 300-500e kuukaudessa. Mielestäni elintasoni on hyvä. Jos nettopalkkani olisi vaikkapa 2000e kuukaudessa, eläisin herroiksi. Ymmärrän jos joku yksinhuoltaja ei pärjää mutta muuten kyse on kyllä rahankäytön ongelmasta jos ei tule toimeen. Jos on velkaantunut niin se on tietenkin asia erikseen.
Asuinpaikalla on merkitystä. Selkeästi asut pienellä paikkakunnalla, jossa vuokra on halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu. Tienaan reilun kolmanneksen tuosta ja olen kahden lapsen yh. Ihan hyvin pärjätään.
M
Taidat saada siihen aika reilusti yhteiskunnan tukia päälle.
Lapsillani on tietty myös kalliit harrastukset, mutta siihen nähden että olen reilusti ylimmässä tulodesiilissä, elintasomme ei ole kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan palkka yksityissektorilla pyörii 2000e molemmin puolin. Sen voi tarkistaa G-palkkataulukosta. Yleensä se on 19-21 G. Harva pääsee G22:n. Vuorolisistä voi saada kuukaudessa noin 200e lisää. Työ on todella raskasta, palkka ei vastaa työn vaativuutta.
Törkeän huono. Neljäsataa vähemmän mitä julkisella puolella. Lisäksi vielä siivoa, pyykkää, laita ruoat ym. Mistä ne kuvittelee saavansa työntekijät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kolmesta tonnista jää kaksi käteen, jolla ei nykyään saa mitään.
Jos ei kahdella tonnilla Suomessa pärjää, pitää tehdä kahta työtä, muuttaa ulkomaille tai katsoa peiliin. T: 595€/kk tuella elävä joka mielellään vaihtaisi paikkaa vaikka huomenna.
Paitsi että et elä tuolla summalla. Unohdit asumiskulut, jotka maksetaan sinulle.
Lähihoitajan palkka yksityissektorilla pyörii 2000e molemmin puolin. Sen voi tarkistaa G-palkkataulukosta. Yleensä se on 19-21 G. Harva pääsee G22:n. Vuorolisistä voi saada kuukaudessa noin 200e lisää. Työ on todella raskasta, palkka ei vastaa työn vaativuutta.