Ajattelin olleeni narsistin uhri, mutta olenkohan kuitenkin narsisti itse?
Tätä olen miettinyt paljon.
Mitä jos se olenkin minä, joka on ollut suhteen narsisti? En vaan ymmärrä sitä itse, koska eihän narsisti ymmärrä.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole narsisti, mutta joitain kohtaan käyttäydyn narsistisesti. Tiedostan sen ja hyvittelen asiaa sitten esittämällä mukavaa. Ajattelen esimerkiksi puolisostani, että hän on hyvä diili ja kannattaa olla hänen kanssaan.
Mutta en koskaan käännä asioita aina muiden syyksi tai kuvittele olevani jotenkin muita parempi.
Narsisti ei kykene itsereflektioon. Hän saa raivokohtauksia aivan yhtäkkiä, täysin ennalta arvaamatta. Syyllistäminen, katkeruus ja viha, jopa vuosikymmeniä kuuluu toimenkuvaan. Pahinta on se, että hän vääristelee asiat. Hän yrittää ottaa sinusta kontrollin, ei vaan konkreettisesti. Hän saattaa ihan pokkana sanoa, että se mitä ajattelet ei ole totta vaan se mitä hän ajattelee on totta. Jos sanot olevasi onnellinen, narsisti kieltää tämän. Koska hän mielestään tietää paremmin asian. Narsistille toisen onni on pahinta myrkkyä. Jos sanot rakastavasi läheistäsi, narsisti voi kieltää sen, koska rakkautesi ei ole täydellistä hänen mielestään. Omat ajatuksesi ja tunteesi eivät ole oikeita vaan ikäänkuin ajattelet narsistin päällä. Narsisti pyrkii manipulaatioon. Viemään minuuden.
Ette kai nyt tosissanne yritä väittää, että narsku olisi joku ihan täysi dilledong joka ei tajua omaa olemassaoloaan. Kyllä kai nyt narsku voi hetkittäin heikkoina hetkinä myöntää niitä vikojaan, vetääkseen myöhemmin taas sanansa takaisin syytellessään toisia omista vioistaan.
Yleensä pahat ihmiset halutaan rinnastaa johonkin kehitysvammaiseen tai vähä-älyiseen eläimeen ja tämän olen huomannut näissä narskudiagnooseissa. Että juu narsku olis niinku sellanen refleksien mukaan toimiva ameeba joka ei tajua edes itseään peilissä kun puuttuu niin kovin kyvyt tajuta millainen itse on. Kyllä ne ihan samanlaisia älyllisiä ihmisiä on ja saattavat jopa tajuta asioita itsestään, se käytös vain on pakonomaista eivätkä silti voi sille mitään.
Hylkääminen tai torjunta on hyvin paha juttu narsistille, joten jos ottaa erityisen koville niin voit olla arsisti. Narsistille on erittäin tärkeää, että hän on haluttu ja pidetty jonka seurasta ei kertakaikkiaan voi kieltäytyä.
Oma kokemus narsistista oli ihan hirveä. En toivo hänelle mitään hyvää. Toivon että.hän tulee yllättäen jätetyksi uuden "ihastuksensa" puolelta ja kärsisi niin saatanasti siitä. Ihan niin kuin minä kärsin kun hän mut hylkäsi kylmästi ilman selityksiä.
Ai niin...eihän narsistilla ole tunteita paitsi viha ja kateus. No tuntis nyt edes sitä vihaa. Mutta todennäköisesti siellä aina odottaa varalla oleva.Narsistiahan ei jätetä. Hän on se joka jättää.
Narsisti ei rakasta ketään vaan käyttää toisia omiin tarkoituksiinsa. On hyväksikäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Hylkääminen tai torjunta on hyvin paha juttu narsistille, joten jos ottaa erityisen koville niin voit olla arsisti. Narsistille on erittäin tärkeää, että hän on haluttu ja pidetty jonka seurasta ei kertakaikkiaan voi kieltäytyä.
Isäni oli katkera vielä 60 vuotta sen jälkeen kun väistämätön ero tuli. Oli narsistinen ja väkivaltainen, arkkityyppinen narsisti.
Totesi minulle, että "äidilläsi olisi aina ollut hieno auto jos olisi hänen kanssaan elänyt." Olisiko se ollut sen kaiken perheväkivallan ja riehumisen arvoinen?
Moni varmasti myös epävakaa kuten minä.
Monia samoja piirteitä, kun narsisteilla.
Väkivaltainen en ole, enkä manipuloi, tai ole uskoton, mutta selaisin kyllä omien tunteiteni kanssa.
Pitkät suhteet eivät onnistu.
Vierailija kirjoitti:
No sanos muuta, juuri tänään yks narsisti vaan kylmästi ja töykeesti häippäsi paikalta sanomatta mitään kun en vaan jaksanut nyt hänen kanssaan vaikka olin normaalin ystävällinen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Selittää paljon ainakin yhden tyypin kohdalla, kun hän aina muisti kertoa miten kaikki pitivät hänestä kun oli joidenkin uusien ihmisten kanssa tekemisissä. Se tykkääminen tuntui olevan aina pääasia, tai kun kerroin maininneeni hänestä jollekin niin varmisti että kai nyt muistin kertoa että hän on aivan loistotyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteille lienee tyypillistä sellainen erikoisuuden tunteen tekeminen toiselle, ylistellään ja kehutaan maasta taivaisiin. Kun tuntuu että alkaa ote lipsumaan niin sitten kehitellään jotain sellaista vaikkapa, että äkkiä kahmitaan joku uusi kaveri jostain jota käytetään hetki, se asia tehdään toki hyvin selväksi ensin. Sitten myöhemmin tullaan sanomaan ettei se ollut yhtä hyvä kaveri kuin sä, sä oot ihan paras.
Ja tarkennuksena siis että tuolla selväksi tekemisellä yhtenä tärkeänä osana on jonkinlaisen mustasukkaisuusreaktion saaminen. Narskut nauttii kun heistä ollaan mustiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kumppaniksi jää yleensä janan toisen ääripään sairas ihminen. Eli sekä narsistilla että kumppanilla on yhtenevä kokemus lapsuusiän traumasta, mutta toisesta tuli narsisti ja toisesta läheisriippuvainen mahdollistaja kynnysmatto.
Läheisrippuvan kynnysmaton JOISSAIN piirteissä on osittain narsistisia piirteitä, mutta ei ole missään nimessä narsisti. Hän toki alkaa helposti uskoa olevansa niiden muutamien samankaltaisten piirteiden (molemmathan traumauhreja) vuoksi ja koska narsisti syyllistää kynnysmattoa ja kaasuvalottaa tämän olevan syyllinen kaikkeen.
Empaatikko ei ole sairas. Empatia ei ole sairaus.
Kiltillä ihmisellä ei ole mitään yhteistä sen elukan ajatusmaailman kanssa. Siinä voi vaan olla niin monta muuttujaa. Esim jos lähtee suhteesta voi tulla tapetuksi.Kyllä se vaan on sairas. Itselläni ne diagnoosit on masennus ja PTSD. Ja terapian tarpeessa on nimenomaan se empaatikko, koska hän on parannettavissa paaaaljon helpommin kuin narsisti siksi, että hänellä se sairaus ei ole persoonallisuushäiriön tasolla kuten narsistilla on. Ajatusmaailmat eivät todellakaan ole yhteneväiset, jotkut kokemukset ja reaktiot ovat.
Onpa omituinen väite, että empaattinen ihminen on sairas ihminen.
Olen nyt kyllä vahvasti eri mieltä.
Empaattinen ihminen ei ole sairas ihminen vaan ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja. Mutta EMPAATIKKO, kuten näissä keskusteluissa puhutaan, on ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja ja traumatausta ja kynnysmatto/läheisriippuvaa käytöstä ja hän jää suhteeseen narsistin kanssa, koska on vaaleanpunaiset silmälasit, loppumaton usko narsistin potentiaaliin, jota narsisti on valheellisesti vilautellut, olematon omanarvontunto - empaatikko ja narsisti ovat ulkoistaneet omanarvontuntonsa pönkittämisen toisilleen. Terve empaattinen ihminen näkee narsistin ja jatkaa matkaansa ja on tälle empaattinen vai etäältä ja nollakontaktilla.
Kuka nyt mitäkin määrittelee. Onko susi sairas kun syö lampaan, vai se susi joka ei syö koska on niin empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kumppaniksi jää yleensä janan toisen ääripään sairas ihminen. Eli sekä narsistilla että kumppanilla on yhtenevä kokemus lapsuusiän traumasta, mutta toisesta tuli narsisti ja toisesta läheisriippuvainen mahdollistaja kynnysmatto.
Läheisrippuvan kynnysmaton JOISSAIN piirteissä on osittain narsistisia piirteitä, mutta ei ole missään nimessä narsisti. Hän toki alkaa helposti uskoa olevansa niiden muutamien samankaltaisten piirteiden (molemmathan traumauhreja) vuoksi ja koska narsisti syyllistää kynnysmattoa ja kaasuvalottaa tämän olevan syyllinen kaikkeen.
Kiltillä ihmisellä ei ole mitään yhteistä sen elukan ajatusmaailman kanssa. Siinä voi vaan olla niin monta muuttujaa. Esim jos lähtee suhteesta voi tulla tapetuksi.Kyllä se vaan on sairas. Itselläni ne diagnoosit on masennus ja PTSD. Ja terapian tarpeessa on nimenomaan se empaatikko, koska hän on parannettavissa paaaaljon helpommin kuin narsisti siksi, että hänellä se sairaus ei ole persoonallisuushäiriön tasolla kuten narsistilla on. Ajatusmaailmat eivät todellakaan ole yhteneväiset, jotkut kokemukset ja reaktiot ovat.
Empaattinen ihminen ei ole sairas ihminen vaan ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja. Mutta EMPAATIKKO, kuten näissä keskusteluissa puhutaan, on ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja ja traumatausta ja kynnysmatto/läheisriippuvaa käytöstä ja hän jää suhteeseen narsistin kanssa, koska on vaaleanpunaiset silmälasit, loppumaton usko narsistin potentiaaliin, jota narsisti on valheellisesti vilautellut, olematon omanarvontunto - empaatikko ja narsisti ovat ulkoistaneet omanarvontuntonsa pönkittämisen toisilleen. Terve empaattinen ihminen näkee narsistin ja jatkaa matkaansa ja on tälle empaattinen vai etäältä ja nollakontaktilla.
Kuka nyt mitäkin määrittelee. Onko susi sairas kun syö lampaan, vai se susi joka ei syö koska on niin empaattinen.
Tossa jo ollaan sairaita, kun nähdään ihmiset susina ja lampaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisetkin on lopulta vain alkukantaisia eläimiä. Kai olet nähnyt mitä tapahtuu kun vähänkään löystyy yhteiskunnan poliisikuri ja ihmisapinoita kasaantuu isommaksi joukoksi, siinä alkaa apinat riehumaan eikä mistään sivistyksistä enää tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet narsisti itse. On tyypillistä että.uhri ajattelee jossain vaiheessa näin. Tuo tunne että epäilet itsesi olevan narsisti johtui narsistin projisoinninnista. Itsekin loppuvaiheessa aloin käyttäytymään narsistisesti eritoten riitalanteissa enkä.tunnistanut itseäni. Kun alkaa olemaan loppu narsistin huonoon kohteluun menee ikäänkuin huomaamattaan hetkeksi tähän likaiseen peliin mukaan. Tämä on narsistin tarkoituskin. Silloin hän voi syyttää sinua hulluksi tai tapahtumista joihin olet syytön. Narsisti peilaa uhriinsa omat virheistä ja rumat tekonsa. Ei ne syyt ole uhrissa vaan narsistissa itsessään.
Miten voi tietää onko itse narsisti vai ei vai joku tällainen projisoitu feikkinarsisti. Oltuani läheisissä tekemisissä erään ihmisen kanssa, jolla ehkä joitain narsistisia ominaisuuksia olen pikkuhiljaa muuttunut aivan yhdeksi piruksi itse, tuntuu että päässä vaan napsuu. Alkuun jonkin aikaa toki meni mukavasti ja ylisteli meitä jopa sielunkumppaneiksi. Hänessä on ehkä jotain outoa, mutta sitä on todella vaikea sormella osoittaa. Hän on kyllä mukava ja empaattinen, mutta välillä hänellä tulee sellaisia kylmyys/raivokohtauksia. Hän on onnistunut pehmittämään pääni ylistyspommituksella ja saamalla uskomaan että olisin hänelle hyvin erityinen. Sitten toisaalta joskus hän on unohtanut minut samoin tein kun joku jännempi tyyppi on tullut vastaan. Toisinaan on myös kieltänyt aiemmin sanomiaan asioita. Olen ajautunut siihen tilanteeseen, että olen hullu josta hän on nyt kovin huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisetkin on lopulta vain alkukantaisia eläimiä. Kai olet nähnyt mitä tapahtuu kun vähänkään löystyy yhteiskunnan poliisikuri ja ihmisapinoita kasaantuu isommaksi joukoksi, siinä alkaa apinat riehumaan eikä mistään sivistyksistä enää tietoakaan.
Ihmiset susina JA lampaina. Narsisti on hierarkinen vahvasti - heikot, joita voi hyödyntää ja hän vahvoissa. Nirmaali ihminen näkee ihmiset yhtenä vaikkapa susina tai lampaina.
Niin, kyllähän se narsistin toisen ihmisen syyllistäminen kaikesta saa epäilemään itseään, monessakin asiassa.
Narsisti mollaa ja murentaa ihmiset ympärillään. Varsinkin läheisensä. Valuttaa myrkkynsä. Hetken kaikki on hyvin, ja sitten taas vedetään matto jalkojen alta jollain tavalla.
Ulos esitetään jotain aivan muuta.
Narsistihan on aina oikeassa, puhuu mustankin valkoiseksi. Sanoo jotain ja seuraavassa lauseessa kieltää koskaan sanoneensa mitään siihen suuntaankaan. Ihan sama montako ihmistä asian olisi kuullut ja sanoisi muuta.
Narsisti tekee just mitä itseä lystää, ja kontrolloi toisen tekemisiä minkä ehtii. Puhelimeen on vastattava heti, kun hän sattuu soittamaan. Itse voi reissuillaan olla päiviä ottamatta mitään yhteyttä.
Ei ole ihme, että narsistin uhriksi joutunut ihminen epäilee itsessään kaikkea. Kunnes toipuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän se narsistin toisen ihmisen syyllistäminen kaikesta saa epäilemään itseään, monessakin asiassa.
Narsisti mollaa ja murentaa ihmiset ympärillään. Varsinkin läheisensä. Valuttaa myrkkynsä. Hetken kaikki on hyvin, ja sitten taas vedetään matto jalkojen alta jollain tavalla.
Ulos esitetään jotain aivan muuta.
Narsistihan on aina oikeassa, puhuu mustankin valkoiseksi. Sanoo jotain ja seuraavassa lauseessa kieltää koskaan sanoneensa mitään siihen suuntaankaan. Ihan sama montako ihmistä asian olisi kuullut ja sanoisi muuta.
Narsisti tekee just mitä itseä lystää, ja kontrolloi toisen tekemisiä minkä ehtii. Puhelimeen on vastattava heti, kun hän sattuu soittamaan. Itse voi reissuillaan olla päiviä ottamatta mitään yhteyttä.Ei ole ihme, että narsistin uhriksi joutunut ihminen epäilee itsessään kaikkea. Kunnes toipuu.
Sepä se, kun hän ei edes ole ollut mitenkään kontrolloiva vaan melkoisen rento kaiken suhteen, päinvastoin kuin minä joka vaadin juuri sitä että toinen tekee kuin haluaisin ja viesteihinkin pitää reagoida. t:ylempi epäilijä
Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tuttava, jolla tuntuu olevan poikkeuksellisen paljon näitä narsisteja poikaystävinä (käytännössä kaikki exät ovat narsisteja), osoittaa kyllä itsekin parisuhteessa voimakkaan narsistista piirteitä.
En nyt häntä kuitenkaan narsistiksi diagnosoisi, eikä varmaan kukaan ammattilainenkaan. Toki toivoisin, että hän jättäisi itsekin diagnosoinnin ammattilaisille ja keskittyisi vaikka omiin käyttäytymismalleihinsa ja siihen, miten hänelle aina ne narsistit osuukin kohdalle.
Kiinnostavaa on myös se, että näitä kumppaneita haukutaan narsistiksi, mutta silti niissä roikutaan ihan viimeiseen asti. Kun ihmettelen, miksi et jätä sitä sikaa, niin oma epävakaus ja läheisriippuvaisuus naamioidaankin narsistin uhrina oloon: että ei siitä narsistista niin vaan pysty eroamaan.
En halua vähätellä kenenkään vaikeita kokemuksia, mutta onhan tuon saman kaavan toistamisen seuraaminen vähän turhauttavaa. Melkein voi jo etukäteen ennustaa, miten homma tulee menemään.
Aloittaja osoittaa hyvää itsereflektiota. Itse olen huomannut tämän tuttavan kohdalla, että hän myös ihastuu helposti miehiin, jotka vetoavat hänen narsistiseen puoleensa:
Esim. itselleni on turn off jos mies vertailee muihin tai mollaa muita, mutta tämä
nainen ottaa kohteliaisuutena sen kun mies antaa hänen ymmärtää olevansa niin paljon parempi, kauniimpi ja seksikkäämpi kuin muut. Tervejärkisempi nainen ei välttämättä lähtökohtaisesti arvosta miestä, joka suhtautuu näin pinnallisesti naisiin tai ei tajua edes pitää turpaansa kiinni.
Narsisti ei kuulemma kykene rakastamaan, koska näkee hempeilyt sun muun sellaisen kuvottavana heikkoutena. Itselläni on ollut vaikeuksia tällä saralla ja olen aina jotenkin "hävennyt" sitä jos olen vaikkapa johonkuhun ollut ihastunut tai joku ollut minuun. Elämäni ainut kerta kun oli sellainen voimakkaampi ihastuminen, missä jopa uskalsin sitä jotenkin osoittaa, silti kaupungilla halaillessa jotenkin huoletti jatkuvasti että muut näkee. Eipä tästä syystä ole elämässä kauheasti läheisyyttä tullut koettua. Ehkä parempi niin sitten jos olen vaikka narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tuttava, jolla tuntuu olevan poikkeuksellisen paljon näitä narsisteja poikaystävinä (käytännössä kaikki exät ovat narsisteja), osoittaa kyllä itsekin parisuhteessa voimakkaan narsistista piirteitä.
Ilmeisesti narsistit vetävät toisiaan puoleensa, mutta se kanssakäyminen on sitten aikamoista sekoilua. Itse taidan olla sellainen vaatimattomampi narsisti ja sattumalta vedän puoleeni näitä rakkauspommittajia.
Ette kai nyt tosissanne yritä väittää, että narsku olisi joku ihan täysi dilledong joka ei tajua omaa olemassaoloaan. Kyllä kai nyt narsku voi hetkittäin heikkoina hetkinä myöntää niitä vikojaan, vetääkseen myöhemmin taas sanansa takaisin syytellessään toisia omista vioistaan.