Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelin olleeni narsistin uhri, mutta olenkohan kuitenkin narsisti itse?

Vierailija
08.06.2023 |

Tätä olen miettinyt paljon.

Mitä jos se olenkin minä, joka on ollut suhteen narsisti? En vaan ymmärrä sitä itse, koska eihän narsisti ymmärrä.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta oman kokemukseni mukaan narsistiset ihmiset käyttää paljon "olet paras"-kehua. Ilmeisesti se on sellainen helppo ja paras kehu mitä parempaa ei voi enää olla joten sitä viljellään.

Vierailija
82/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuntemani narsisti puolusteli kerran murhaajaa ihan pokkana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pahoinpidellyt ketään.

Hermoraunioksi mut on kyllä ajettu ja erittäin kireeksi kun olen yrittänyt pitää puolisoa tyytyväisenä ennen kun suuttuu lapsille.

Reactive abuse eli henkisen väkivallan uhri pimahtaa ja käyttäytyy huonosti itsekin. 

Uhrista voi tulla narsistinen narsistia kohtaan myös?

Vierailija
84/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet narsisti itse. On tyypillistä että.uhri ajattelee jossain vaiheessa näin. Tuo tunne että epäilet itsesi olevan narsisti johtui narsistin projisoinninnista. Itsekin loppuvaiheessa aloin käyttäytymään narsistisesti eritoten riitalanteissa enkä.tunnistanut itseäni. Kun alkaa olemaan loppu narsistin huonoon kohteluun menee ikäänkuin huomaamattaan hetkeksi tähän likaiseen peliin mukaan. Tämä on narsistin tarkoituskin. Silloin hän voi syyttää sinua hulluksi tai tapahtumista joihin olet syytön. Narsisti peilaa uhriinsa omat virheistä ja rumat tekonsa. Ei ne syyt ole uhrissa vaan narsistissa itsessään.

Vierailija
85/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. “Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä”, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
86/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on omatunto ja kyky tuntea empatiaa et ole narsisti.

Narsisti projisoi, manipuloi taitavasti ja saa sut ajattelemaan että jospa vika onkin sinussa. Vika ei ole sinussa!

Vierailija
87/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaisen ihmisen kanssa ei myöskään tarvitse olla tekemisissä, eikä epärehellisen ihmisen ole pakko muuttua rehelliseksi joten miten ois jos katsoisit peiliin ja ymmärtäisit että se olet sinä eikä kukaan muu?

Narsisti voi uhata väkivallalla jos hänet jätetään, ja jos narsistin uhri ei uskalla lähteä, sekin on narsistille yksi syy haukkua toista lisää.

Väkivalta ja sillä uhkailu on rikollista toimintaa josta voi tehdä poliisille ilmoituksen.

Aikaisempaa kirjoittajaa ei kiinnostanut saada rikollista vastuuseen teoistaan eikä oikeutta väkivallan uhrille vaan saada väitetylle rikolliselle ja väitetylle narsistille persoonallisuushäiriödiagnoosi jotta siitä ois mustaa valkoisella.

Kerrotko vielä miksi sen väitetyn narsistin täytyy mennä diagnosoitavaksi ja kuinka se auttaa/helpottaa hänen "uhria"?

Vierailija
88/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä miksi sen väitetyn narsistin täytyy mennä diagnosoitavaksi ja kuinka se auttaa/helpottaa hänen "uhria"?

Siksi että narsisti ei voisi enää jatkossa vedota siihen, että ei ole narsisti koska asiasta ei ole diagnoosia.

Vierailija
89/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaisen ihmisen kanssa ei myöskään tarvitse olla tekemisissä, eikä epärehellisen ihmisen ole pakko muuttua rehelliseksi joten miten ois jos katsoisit peiliin ja ymmärtäisit että se olet sinä eikä kukaan muu?

Narsisti voi uhata väkivallalla jos hänet jätetään, ja jos narsistin uhri ei uskalla lähteä, sekin on narsistille yksi syy haukkua toista lisää.

Väkivalta ja sillä uhkailu on rikollista toimintaa josta voi tehdä poliisille ilmoituksen.

Minkä jälkeen narsisti kostaa asian sille joka asiasta ilmoitti. Narsisti ei poliiseista piittaa koska kokee olevansa lakien yläpuolella.

Ihmisten vainoaminenkin on rikollista toimintaa.

Vierailija
90/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tapauksissa narsisti voi joutua itsensä uhriksi.

Vierailija
91/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Hyvä ja selkeä lista narsistien tunnistamiseen.

Kyllä näin voidaan sanoa.

Vierailija
92/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole narsisti, mutta joitain kohtaan käyttäydyn narsistisesti. Tiedostan sen ja hyvittelen asiaa sitten esittämällä mukavaa. Ajattelen esimerkiksi puolisostani, että hän on hyvä diili ja kannattaa olla hänen kanssaan.

Mutta en koskaan käännä asioita aina muiden syyksi tai kuvittele olevani jotenkin muita parempi.

Narsisti ei kykene itsereflektioon. Hän saa raivokohtauksia aivan yhtäkkiä, täysin ennalta arvaamatta. Syyllistäminen, katkeruus ja viha, jopa vuosikymmeniä kuuluu toimenkuvaan. Pahinta on se, että hän vääristelee asiat. Hän yrittää ottaa sinusta kontrollin, ei vaan konkreettisesti. Hän saattaa ihan pokkana sanoa, että se mitä ajattelet ei ole totta vaan se mitä hän ajattelee on totta. Jos sanot olevasi onnellinen, narsisti kieltää tämän. Koska hän mielestään tietää paremmin asian. Narsistille toisen onni on pahinta myrkkyä. Jos sanot rakastavasi läheistäsi, narsisti voi kieltää sen, koska rakkautesi ei ole täydellistä hänen mielestään. Omat ajatuksesi ja tunteesi eivät ole oikeita vaan ikäänkuin ajattelet narsistin päällä. Narsisti pyrkii manipulaatioon. Viemään minuuden.

Vierailija
93/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun poliisi sanoo, että et sitten tapa perhettäsi, niin narsisti heti tottelee? Näinhän voitaisiin estää kaikki narsistien tekemät perhesurmat. Miksi poliisi ei siis kiellä narsistia tappamasta?

Vierailija
94/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että narsisti ei voisi enää jatkossa vedota siihen, että ei ole narsisti koska asiasta ei ole diagnoosia.

Narsistin logiikkahan on asiassa sellainen, että narsisti ei voi olla narsisti koska virallista diagnoosia ei ole, eikä narsistia saada lääkäriin joka tekisi sen virallisen diagnoosin.

Olen joutunut monesti lääkäriin ja käyttäytynyt väkivaltaisesti. On diagnoosia jos toisenlaista ym.

En kuitenkaan ymmärrä miksi uhrini kuvittelee että mun diagnoosit ja lääkärissä käynnit kuuluu hänelle ja miksi hän ei voi millään antaa mun elää rauhassa omassa kodissani.

On meillä joo lapsi josta hän on niin kovin huolissaan ettei juuri koskaan ole lapsen kanssa ja silloinkin vain jos päästän hänet kotiini.

Kerran olen hänet yrittänyt tappaakin. Tosin vuosia sitten mutta sekään ei auttanut.

Tuntuu aika pahalta kuvitella että olisin jo vapautunut vankilasta mikäli olisin onnistunut.

Minä olen todistettavasti "hullu". Hänen diagnooseista en tiedä, eikä ne kiinnosta mutta koska olen sekopää niin hänen on päästävä kotiini koska tahtoo ym

Sossun kanssa tulee uhkailemaan oikeustoimilla "vieraannuttamisesta" ja välillä taas osastohoidolla.

On tää jännä psykoosi kun en ymmärrä tuota logiikkaa että ollaan niin uhria ettei edes oma laps kiinnosta paitsi jos pääsee kotiini muutamaks tu niks

Vierailija
95/119 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on perinteinen mahtaileva, kerskuva ja muita lyttäävä narsisti.

Lapsuudessa hän oli hurmaava isä silloin kun olin ihan pieni, enkä tajunnut vielä itse mitään - tietenkin, eihän lapsi osaa kyseenalaistaa ainoiden vanhempiensa käytöstä. Hurmaavuus ilmeni juuri mahtailevuutena, se oli pienestä lapsesta ihailua herättävää.

Isän mielialoja piti aina varoa. Se oli ihan eka asia meidän perheessä, että isä ei saanut suuttua. Siitä ei hyvä heilunut. Isä ei varsinaisesti ollut ainakaan jatkuvasti väkivaltainen, mutta hän oli todella uhkaava ja pelottava suuttuessaan ja toisaalta saattoi myös hylätä yks kaks häipymällä ovesta ulos omille menoilleen, jos suutahti.

Jollain omituisella tavalla jo ihan pienenä lapsena tuli tunne, että en halua itse hakea läheisyyttä isältä. Ei ollut luontevaa kiivetä syliin tai mennä kainaloon. Hänen läheisyytensä tuntui jollain tavalla yksisuuntaiselta ja kylmältä.

Isä ei IKINÄ pyytänyt ensimmäistäkään asiaa anteeksi. Ei edes pahimpia ylilyöntejään. Hän aina oikeutti käytöksensä. Ei ollut mitään väärää tekoa hänen suunnaltaan, vaan ainoastaan häntä kohtaan toimittiin väärin. Hänen suuttumisensa todisti vain sen, että häntä oli oikeastaan kaltoinkohdeltu, ja muiden pitäisi pyytää anteeksi.

Otin murrosiästä lähtien voimakasta henkistä etäisyyttä isääni. Se oli selviytymisstrategiani. Toivoin koko lapsuuteni, että vanhempani olisivat eronneet. Yhdessä ovat yhä. Äitini on aina, siis ihan aina isäni puolella. Aivan kaikessa. Jopa sen kerran, kun isäni pahoinpiteli sisarustani, äitini suuttui sisarukselleni siitä, että hän "provosoi tahallaan" isää.

Että joo, jos lasten etua ajattelee, niin suosittelisin eroa :)

Niin outo että jollain on noin sama kokemus, olisin voinut itse kirjoittaa saman.

Vierailija
96/119 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että ihmiset on itselle vain käyttötavaraa joka otetaan esille tarpeen tullessa, niin saatat olla narsisti.

ja jos uuden mielenkiintoisemman tavaran tullessa näköpiiriin tekee mieli heittää se vanha pois niin melko varmasti narsisti.

Tai oikeastaan laittaa se vanha kaappiin, kun näet uuden lelun. Sitä vanhaakin sitten otetaan hetkittäin pois kaapista, laitetaan takaisin, otetaan pois, kun sattuu itseä huvittamaan ja siitä kaapissa olevasta tavarasta voisi olla jotain hyötyä. 

Miten tämä eroaa normaalista ihmisten kanssakäymisestä, eihän jatkuvasti voi olla kaikkien kanssa kuitenkaan tekemisissä ja joutuu harrastaa tuollaista vuorottelua.

Vierailija
97/119 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kumppaniksi jää yleensä janan toisen ääripään sairas ihminen. Eli sekä narsistilla että kumppanilla on yhtenevä kokemus lapsuusiän traumasta, mutta toisesta tuli narsisti ja toisesta läheisriippuvainen mahdollistaja kynnysmatto. 

Läheisrippuvan kynnysmaton JOISSAIN piirteissä on osittain narsistisia piirteitä, mutta ei ole missään nimessä narsisti. Hän toki alkaa helposti uskoa olevansa niiden muutamien samankaltaisten piirteiden (molemmathan traumauhreja) vuoksi ja koska narsisti syyllistää kynnysmattoa ja kaasuvalottaa tämän olevan syyllinen kaikkeen. 

Empaatikko ei ole sairas. Empatia ei ole sairaus.

Kiltillä ihmisellä ei ole mitään yhteistä sen elukan ajatusmaailman kanssa. Siinä voi vaan olla niin monta muuttujaa. Esim jos lähtee suhteesta voi tulla tapetuksi.

Kyllä se vaan on sairas. Itselläni ne diagnoosit on masennus ja PTSD. Ja terapian tarpeessa on nimenomaan se empaatikko, koska hän on parannettavissa paaaaljon helpommin kuin narsisti siksi, että hänellä se sairaus ei ole persoonallisuushäiriön tasolla kuten narsistilla on. Ajatusmaailmat eivät todellakaan ole yhteneväiset, jotkut kokemukset ja reaktiot ovat. 

Onpa omituinen väite, että empaattinen ihminen on sairas ihminen.

Olen nyt kyllä vahvasti eri mieltä.

Empaattinen ihminen ei ole sairas ihminen vaan ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja. Mutta EMPAATIKKO, kuten näissä keskusteluissa puhutaan, on ystävällismielinen ihminen, jolla on paljon peilisoluja ja traumatausta ja kynnysmatto/läheisriippuvaa käytöstä ja hän jää suhteeseen narsistin kanssa, koska on vaaleanpunaiset silmälasit, loppumaton usko narsistin potentiaaliin, jota narsisti on valheellisesti vilautellut, olematon omanarvontunto - empaatikko ja narsisti ovat ulkoistaneet omanarvontuntonsa pönkittämisen toisilleen. Terve empaattinen ihminen näkee narsistin ja jatkaa matkaansa ja on tälle empaattinen vai etäältä ja nollakontaktilla. 

Muutoin kylmä Jordan Petersonkin on hyvin empaattinen inkkelimiehiä kohtaan, eli taitaa vähän riippua ketä kohtaan tuntee empatioita, onko sairas vai ei.

Narsisteilla on kognitiivista empatiaa, jolla alussa saavat kohteensa uskomaan, että ovat hyviä ihmisiä ja kiinnostuneita hänestä. Oikeasti vaan keräävät tietoa esittäessään osaaottavaa kuunnellessaan kohteen nyyhkytarinoita. 

Usein narsisti ui kohteen elämään kohteen ollessa jossain vaikeassa elämäntilanteessa ja narsisti esittää erittäin empaattista ja tukenaolevaa. 

Onkohan kyse tällaisesta, jos välittävän oloinen ihminen saattaakin ykskaks hylätä kylmästi toisen heikolla hetkellä kun ei vaan satu tuntumaan kivalta itsestä? En voi unohtaa tapausta kun olin itse vähän maissa ja sitten kun toinen ei saanut heti piristettyä niin tokaisi että "ole sitten tuollainen" ja heitti luurin korvaan. Heti kohta perään tuli viesti, että "kunpa voisin jotenkin piristää mieltä". Joo, no tuo edellinen tempaushan piristikin kovin.

Vierailija
98/119 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että ihmiset on itselle vain käyttötavaraa joka otetaan esille tarpeen tullessa, niin saatat olla narsisti.

ja jos uuden mielenkiintoisemman tavaran tullessa näköpiiriin tekee mieli heittää se vanha pois niin melko varmasti narsisti.

Tai oikeastaan laittaa se vanha kaappiin, kun näet uuden lelun. Sitä vanhaakin sitten otetaan hetkittäin pois kaapista, laitetaan takaisin, otetaan pois, kun sattuu itseä huvittamaan ja siitä kaapissa olevasta tavarasta voisi olla jotain hyötyä. 

Miten tämä eroaa normaalista ihmisten kanssakäymisestä, eihän jatkuvasti voi olla kaikkien kanssa kuitenkaan tekemisissä ja joutuu harrastaa tuollaista vuorottelua.

Ei mun ystävät ole kaapissa. Kyllä ne on kaikki ihan esillä. Kaappiin liittyy se, että vain toisella on kaappi ja toisella ei. Ja se, jolla on kaappi, yksipuolisesti päättää, koska toinen laitetaan sinne kaappiin ja koska se otetaan sieltä pois.

Entinen ystäväni täysin yllättäin ilmoitti, että nyt hän ottaa taukoa meidän ystävyydestä. Alkoi sitten hengailla saman kaveriporukan yhden toisen tyypin kanssa. Puolen vuoden päästä sanoi, että nyt me voitaisiin taas alkaa viettää aikaa tiiviisti yhdessä.

Vierailija
99/119 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ystävät ole kaapissa. Kyllä ne on kaikki ihan esillä. Kaappiin liittyy se, että vain toisella on kaappi ja toisella ei. Ja se, jolla on kaappi, yksipuolisesti päättää, koska toinen laitetaan sinne kaappiin ja koska se otetaan sieltä pois.

Entinen ystäväni täysin yllättäin ilmoitti, että nyt hän ottaa taukoa meidän ystävyydestä. Alkoi sitten hengailla saman kaveriporukan yhden toisen tyypin kanssa. Puolen vuoden päästä sanoi, että nyt me voitaisiin taas alkaa viettää aikaa tiiviisti yhdessä.

Eräs ystäväni aina "katoaa" muutamiksi päiviksi kerrallaan jolloin hänestä ei juuri kuulu mitään ja pidän tätä vähän outona. Aina ollut sellainen tunne että jotenkin vuorottelee kavereiden välillä.

Vierailija
100/119 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteille lienee tyypillistä sellainen erikoisuuden tunteen tekeminen toiselle, ylistellään ja kehutaan maasta taivaisiin. Kun tuntuu että alkaa ote lipsumaan niin sitten kehitellään jotain sellaista vaikkapa, että äkkiä kahmitaan joku uusi kaveri jostain jota käytetään hetki, se asia tehdään toki hyvin selväksi ensin. Sitten myöhemmin tullaan sanomaan ettei se ollut yhtä hyvä kaveri kuin sä, sä oot ihan paras.