-0-0-0-0-0 Helmisten torstai -0-0-0-0-0-
" Aikaisemmin tapahtunutta" :
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9014292&p=1&tmode=1&smode…
Huomenta!
Olenko todella ensimmäinen???
No, vietän ensimmäistä sairaslomapäivääni sekavissa tunnelmissa... Tuntuu, että pitäis olla töissä, s-lomaa kuitenkin tammikuun (ja äitiysloman) alkuun. Tyttökin meni päiväkotiin, joten on kyllä ihan hassu olo olla kotona. Tuntuu jotenkin lintsarilta :-\
Selkäkivut minut tähän s-lomatilanteeseen ajoi. Toisaalta ihan helpottunut olo, mutta...
Mukavaa päivää kaikille mammoille!
Timbe (30+6)
Kommentit (14)
...varauduin lukemaan pitkää pinoa...
Joku muukin kirjoitteli jossain pinossa, että vatsa on ns. pienentynyt ja " valunut" alaspäin. Mä oon täällä huomannut samaa. Vatsan ja rintojen välissä on kämmenen kokoinen tyhjä tila. Ei kai sen masun nyt ihan vielä kulluisi laskea? Edellisestä taisi kyllä olla sama juttu, mutta silloin asukki olikin jo kovaa vauhtia tulossa maailmaan.
Alapäässä ja ihan alavatsassa on useasti kova paineen tunne ja välillä tuntuu, että mulle olis kasvanut munat, kun on niin turvonnut ja pakottava olo tuolla pöksyissä! Eilen ja edellisiltana vihloi tosi kipeästi ja pitkäjaksoisesti, vähän niinkuin teininä menkkakivut. Supistuksia ne ei mielestäni olleet, koska kestivät tosi kauan kerrallaan eikä vatsa kovettunut samalla tavalla. Mitäköhän mahtoi olla? Onko muilla kokemuksia? Neuvola on seuraavaksi vasta 19.12, mutta jos nää kipuaallot jatkuu, pitänee pyrkiä aikaisemmin.
Istuminen tuolilla normaalisti tuottaa jo tuskaa. Pitää valua ihan reunalle, ettei jalat ole liian suorassa kulmassa. Miten te istumatyötä tekevät jaksatte? Mulle tuottaa hankaluuksia jo tämä koneella istuskelu...
Nyt pitää mennä käymään taas tuolla Valion Kidiusfarmin sivuilla. Esikoinen huomasi herra sikasiistin sivun kulmassa... Sitten perunoita kuorimaan.
Päivänjatkoa, Pessi80 rv28+5
Piiiiitkästä aikaa! :) Täällä ollaan tosiaan nyt muutettu, tosin mikään ei ole vielä paikallaan kun remontti on kesken eikä uusia kalusteita ole viitsinyt kauppojen varastoista hakea tänne sotkettavaksi. Eli siis laatikoita on joka puolella ja kaikki tavarat hukassa!
En ole sitten viime pinoutumiseni kerennyt edes pinoja lukemaan ja totesin nytten, että jää taas oma pinoutuminen jos kaikki alan ensin lukea! Olette olleet todella ahkeria viimeisen viikon aikana! Ovatko kaikki saaneet intoa tuosta helmenkantajat nimityksestä?!?;)
Elikkäs olen siis ihan pihalla, mitä täällä on puhuttu, joten keskityn sitten omaan ( . ) ;) Täällä on suppailut lakanneet. Muutenkin ollut hieman hiljaista tuolla masussa. Herää kysymys, johtuiko suppailut aktiivisesta masukista, joka on vielä kaiken lisäksi ihan yli suuri? Vaiko sitten hirvittävästä stressistä, joka vaivasi ennen muuttoa? Nyt tuo stressi siis joko turruttanut tai helpottanut.. Mikään ei jaksa jotenkin hetkauttaa enää. Vaikka kyllä siis vieläkin kyyneleet valuvat päivittäin, niin muuten olotila on ' ei jaksa välittää' . Mahtaakohan tällä asenteella saada edes joulua aikaiseksi kun ei enää jaksa hoputtaa miestä eikä työmiehiä tuon remontin suhteen?
Rauta-arvot ovat minulla laskeneet varmaan hälyyttävän alas ja siksi olen joutunut pari päivää ihan vain nukkumaan/makaamaan sängyssä kun ei yksinkertaisesti taju pysy päässä. Viimeksi siis neuvolassa mitattu arvo oli 102 ja siitä on jo kaksi viikkoa ainakin enkä ole apteekkiin rautaa hakemaan. Obsidania käskivät ottaa, mutta nyt olen täältä lueskellut, että ko. valmiste olisi aiheuttanut vatsavaivoja monelle. Itse söin viime raskaudessa Retaferia ja vatsan väännöt olivat aivan kamalat iltaisin. (ja hölmönä ensikertalaisena en tajunnut vaihtaa merkkiä) Mietin siis kannattaako ostaa tuota Obsidania, jos sekin aiheuttaa saman vai olisko jokin muu merkki vatsaystävällisempi?
Eipä tässä muuta tällä kertaa, yritän päästä jutuista jyvälle taas pikkuhiljaa.. ;)
-frog2 ja rv31+5
Minä popsin Obsidania ja hyvin maha kestää! Otan yhden tabun yöllä veskireissun (niitä muuten riittää...) yhteydessä, niin imeytyminen on taattu. Kolmessa viikossa oli hemppa noussut 117->129. Suosittelen, tosin muista ei ole kokemuksia :-)
Timbe
Heipä hei!
Meillä oli täällä Saksassa eilen Nikolaustag, eli pyhän piispa Nikolauksen päivä. Se näyttää aikalailla joulupukilta, kiertää talosta taloon " Krampuksen" (sellainen paholainen) kanssa ja jakaa kilteille lapseille lahjoja. Eli semmonen itsenäisyyspäivä aina täällä. Meinasin kyllä linnanjuhlia netistä katsella, mutta olin liian väsynyt - mites teillä? väsyttääkö teitä ihan älyttömäsi?
Galluppiin sen verran, että meillä täällä Etelä-Saksassa ei joulupukkia tunneta, lahjat tuo Christkindl, eli Jeesuslapsi. Me mennään aattona klo 16 joulukirkkoon ja sen jälkeen anoppilaan syömään ja jakamaan lahjat. Jouluruokana syödään aina hanhea punakaalin ja perunaknödeleiden (semmosia palloja) kera. Minun lempiruokaa ;-)
Eipä tänne muuta ihmeempiä, painoa on tullut yhteensä 11kg, mahanympärys tällä hetkellä 110cm (alussa n. 74) ja aika lihava olo mulla on. Selkäsäryt on jatkunut ja käyn physioterapeutilla 2krt viikossa lääkärin määräyksestä.
karoli ja masuasukki 29+0
Itsenäisyyspäivän juhlinnasta on selvitty :-)
Sipsien syönti kostautui, oli hiukan turvonnut olo aamulla. No kyllä se tästä.
Timbelle kysymys: Millaisia selkävaivoja sinulla on ollut? En ole kaikkia pinoja ehtinyt valitettavasti lukemaan...
Minulla alkoi eilen illalla ihmeelliset selkävaivat ja nyt töissä aamupäivän istumisen jälkeen selkä jumittui taas. Oikealta puolelta -tuntuu ettei millään pysty istumaan paikallaan koneen ääressä. Mietin vaan, että millaisia kipuja pitää " kärsiä" että sairaslomaa voi mennä kysymään tai edes kehtaa mennä lääkäriin... En ole ikinä kärsinyt selkäongelmista, joten siksi tämä tuntuu tosi oudolta (issias on tosin vaivannut viimeisen kuukauden ajan).
Muuten kaikki on ok, masuasukki on hyvin vilkas ja maha kasvaa kiitettävästi. Painoa on kertynyt reilut 12kg (huh!) ja loppua ei näy. Mahanympärys oli eilen 98cm - vain 5cm vähemmän kuin esikoisen loppuvaiheessa. Saas nähdä miten masu vielä kasvaakaan...
t. supermam rv 30+4
Hei kaikille taas piiiitkästä aikaa... on ollut elämä täälläkin niin hektistä,etten ole edes ehtinyt pinoutumaan, olen kyllä seuraillut juttujanne melkein joka päivä.
Aika yleisiä tuntuvat selkävaivat nyt helmiksillä olevan, ja liitynpä minäkin niistä kärsivien joukkoon. Nyt noin viikon verran on ollut ihan täyttä tuskaa nousta sängystä tai sohvalta ylös, istuminen tai seisominen ei aiheuta mitään, mutta jos makuuasentoon eksyy, niin ylös ei ilman apua pääse! Tulee tuonne oikean kankun yläpuolelle ristiselkään semmonen hassu pistävä tunne, ja sitten se leviää alaspäin aina reisille asti, joten koko arsea kivistää, ei kiva! Mitä lie on... lähinnä tuntuu kuin olis joku hermo puristuksis, mutta mene ja tiedä...
Omaa napaa jauhan minäkin, eli 12 kiloa on tullut täälläkin jo lisää, ja vatsan ympärys on 109 cm, eli jos oikein ynnäilin siihen on senttejä tullut nyt kaiken kaikkiaan 41 lisää. Ziisus mitä lukuja! Ilmankos peilistä katsoo takaisin ryhävalas!!
Hb 112, joten rautaa syödään täälläkin, minulla on retafer käytössä, eikä ainakaan tunnu aiheuttavan mitään vatsavaivoja tässäkään raskaudessa. Nyt en tosin tiedä kuinka paljon hemppa on noussut, seuraava neuvola on vasta ensi maanantaina. Käyn siis neuvolassa jo kahden viikon välein, kun polikontrolleja vähennettiin (Jipii!) ja neuvolassa kytätään sitten senkin edestä. =)
Suppailut jatkuvat edelleen, tosin täytyy sanoa se, että olen niihin jo niin kyllästynyt, ettei niitä juurikaan enää miksikään noteeraa.
Ja koska alhaalla tilanne on nyt rauhallinen suppailuista huolimatta, olenkin uskaltanut lääkärin luvalla lähteä jo liikenteeseen, ja vihdoinkin alkavat edistyä meilläkin asiat!
Vauvan vaatteita pesen ja silitän päivittäin... niitä on aivan liikaa, ei tunnu loppuvan homma koskaan. Ja jouluakin olen nyt saanut jo laitettua. Sen lisäksi palasin oman sivu-tuloni pariin (olen mary kayn konsultti) joten nyt on päivässä aktiviteettejä!!
Ai niin, vaivoista täytyy mainita tuo h¤mmetin närästys... Olen tässä tuumaillut rennietä hakevani siihen, miten muilla närästävillä, onko mistä lääkkeestä ollut eniten apua?
Nyt täytyy mennä laittamaan uusi koneellinen pyykkiä, ei tuo vuori muuten lopu. palailen vielä!!
T:Helmiina 28+2
Myös täällä kärsitään omituisesta selkävaivasta. Mulla pistää tonne oikealle puolelle lapaluun alapuolelle. Ja toisinaan jää vissiin joku hermo puristuksiin ja sillo menee tonne oikeaan nivuseen, niin et joutuu kävälemään ku ois joku rampa, ja hyvä kun kestää oikean jalan päälle astua. Ja sekin on tuttu tunne kun ois munat kasvanu, eli alapäässä paineen ja turvotuksen tuntua.
Supistelut jatkuu myös edelleen ja siksi oli jo vähän pestävä vauvapyykkiä, et sai hermot kuriin. Sänky ja kaikki onkin jo valmiina vielä esikoisen jäljestä, eli pinnasänkyä ei laitettu olleskaan pakettiin ku ajateltiin et se sit saadaan taas kaivaa vuodenvaihteessa esiin. Vielä ku jaksais tosiaan tehä jotain jouluvalmisteluja ja siskon häävalmisteluja. Päivät voisin vaan nukkua, eikä se hb täälläkään kovin korkealla oo eli 109 mennään, en vaan meinaa millään muistaa ottaa sitä rautalääkettä ja siitäkin on ollu keskustelua, ni itse kuulun ihmisiin joilla rauta ei imeydy suoraan ruuasta elimistöön. Ihan sama vaikka söisin persiljaa ynnä muuta tosi rautapitoista, koska se vaan ei imeydy ja vatsa ei kestä rautatabletteja, siksi juon myös rautavalmistetta.
Hyviä vointeja kaikille helmiksille ja kiva kuulla taas ettei ole ainoa vaivojensa kanssa. Ei täällä tunnu kaikki muutkaan niin loistavasti voivan. Toisinaan parempia päiviä ja toisinaan huonompia.
Emylis 30+4
Ei pahalla, pikemminkin tsemppiä kaikille! Itselläkin närästys vaivaa jos liikaa erehtyy syömään ja viinimarja- tai appesiinimehua ei tarvita kuin lasillinen niin sen saa kyllä moneen kertaan nieleskellä -yök - jätän siis ne väliin jatkossa.
Selkävaivoilta olen toistaiseksi säästynyt. Normaalisti teen istumatyötä päätteen ääressä, mutta viimeisen viikon olen juossut labrassa opetushommissa. Jalat on sellaisen päivän jälkeen turvonneet ja masukki kovin hiljainen (taitaa oli tosi väsynyt puolestani), mutta supistukset ei ole mielestäni juurikaan lisääntyneet eivätkä vieläkään ole kipeitä. Ainoastaan alkuviikosta pelästyin kun laukkasin kiireessä kaupungilta kotiin ja ensin alkoi mahaa pistää ja sitten vihlaisi koko alapäätä niin ilkeesti, että hyvä kun pystyssä pysyin. Nojailin hetkisen valotolppaan ja hissuttelin siiitä sitten takaisin kotiin. Kiire unohtui.
Liitoskivut taitaa olla se pahin riesani. Nehän alkoivat viikolla 20+ ja ovat enimmäkseen olleet ihan siedettäviä. Nukun tyyny jalkojen välissä, yleensä kyljellään, välillä vielä selälläänkin, josta sitten yleensä herään jalkojen puutuneeseen oloon. Viimeisen pari viikon aikana liitoskivut ovat kuitenkin aamuisin olleet välillä sellaiset, että hyvä kun ylös vuoteesta pääsee. Niinpä lasken jo melkein jäljellä olevia työpäiviä: 9 + 4 päivää tammikuussa! Sairaslomalle en mitenkään edes hinkua, mutta kyllä kotiin jääminen jo houkuttelisi! Vauvan tavarat pinnistä lukuunottamatta laitan kuitenkin vasta tammikuussa. Äitiyspakkaus pitäisi tulla jouluviikolla, mutta taidan antaa sen odottaa pyhien yli postissa niin ei tarvitse keksiä sijoituspaikkaa sille vielä.
Onpas omanapaista juttua. Seuraava neuvola ensi viikolla 31+3 ja sitten alkaa tiheämmät käynnit, jotka tosin joulunpyhät varmaan heti sotkevat harvemmiksi. Synnytyssairaalaan tutustuminen on edessä 10.1., odotan sitä jo innolla. Ensi viikolla jatkuvat myös perhevalmennukset, joita ehti elokuussa olla kaksi kertaa. Ohjelmaa siis piisaa hyvinkin tammikuulle - ja sitten riittää varmasti kotona valmistelupuuhaa vielä muutamaksi viikoksi. Ja kun vauveli ilmeisesti kasvaa jopa vähän käyrän yläpuolella, soisin hänen kyllä syntyvänkin laskettuun aikaan mennessä. Mut toisin arvatenkin käy :-) ihan vaan kostona kärsimättömyydelleni!
Hyvää loppuviikkoa kaikille!
äippä+masukki 30+4
SuperMam kyseli näistä selkäkivuista...
Ennen raskautta en ole koskaan moisista kärsinyt, mutta nyt ovat vaivanneet aina lokakuulta saakka, eli noin puolivälin paikkeilta. Mulla koskee alaselkään -mitä pidempään jaloilla, sitä kipeämmäksi selkä käy. Yöt on vaikeita, koska en pysty kääntämään kylkeä heräämättä. Noissa öissä suurin syy, miksi edes otin asian puheeksi neuvolassa. Kivut kyllä vielä kestäisin, mutta väsy alkoi jo painaa, kun joka yö herää montaa kertaa asentoa vaihtamaan. Neuvolan täti minut sinne lääkärille sitten passitti ja lääkäri oli sitä mieltä, että kun noihin kipuihin ei nyt mitään parannusta ole, on olosuhteet tehtävä sellaisiksi, että niiden kanssa pystyn elämään...
En siis varsinaisesti mennyt sairaslomaa hakemaan, ajattelin lähinnä, että saisin lähetteen fysioterapiaan tms. Mutta koska väsymys häiritsi jo normaalia elämää, otin kyllä " loman" vastaan, vaikka nyt lintsarilta tuntuukin...
Toivottavasti nämä kivut synnytyksen myötä hellittäis...
Timbe
Enpä ole ehtinyt kirjoitella tai edes lukea helmisten juttuja piiiiitkään aikaan, kun on ollut koulun kanssa niin kiirettä näin joululoman alla. Mutta tsempit kaikille selkäsärysitä kärsiville. Ne ovat valitettavasti todennäköisesti jonkun lantiossa olevan hermon puristustilasta johtuvia ja kestävät siis jossain muodossa siihen asti, että vauva syntyy. Mutta eipä ole enää niin hirvittävän pitkää aikaa kärvisteltävä! Katselin tuossa, että ensimmäinen tammikuinen on syntynyt tänäään. Hui! Jännää! Koskakohan ensimmäinen helmimuru näkee päivänvalon?!? Toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä, mutta niin se helmikuu vain lähestyy.
Leppoisaa joulukuuta kaikille!
Jolanda + koukkis rv 29+5
puhuivat ainakin Timbe, Emylis ja SuperMam.
Emylis taisi kuvailla aivan samankaltaisia kipuja kuin täälläkin! Selkään ja nimeomaan oikealle puolelle lapaluiden alle koskee, jomottaa, pistää - miksiköhän sitä kuvailisi...mutta joka tapauksessa tuntuu ettei jaksa paikallaan suorassa istua. Joku puhui jonkun hermon puristumisesta...?
Onko teillä mitään kikkoja mikä helpottaa? Itse olen huomannut, että kun makuulleen rupeaa vähäksikin aikaa niin sitten helpottaa. Mutta selkä suorassa ei pysty istumaan pitkiä aikoja.
Täällä toukkis potkii mojovasti oikealle puolelle juuri kylkiluihin, että välillä ihan tulee ihan pistäviä potkuja. Muutenkin tuntuu, että oikeanpuoleisest kylkiluut on ahdistuksissa. Onko tosiaankin niin että masuasukki painaa niitä?
No, koetetaan me selvitä näistä kivuista ja jomotuksista! Ei ne kyllä niin paljon harmita tai pahenna päivää kun tietää syyn kipuihin :)
Helmikuuta odotellen :o)
Junebug & toukkis 29+2
Mulla on kanssa kaikenlaisia vaivoja ilmaantunut pikkuhiljaa ja oon niistä täällä moneen otteeseen jo valitellutkin.
Alaselkä mullakin V#¤tuilee kun yrittää kävellä tai imuroida ja alapäätä vihloo vähän väliä!
Muutenkin on olo kun jyrän alle jääneellä, mutta se johtuu ihan tästä jouluostos-rumbasta, kun saman viikon aikana ollaan tehty jo kaks reissua, eikä entisestä vielä palauduttu kun jo lähettiin toiseen.
Nyt onkin suunnilleen lahjat hankittu. Jotain pientä varmaan täytyy ostaa, mutta ne saa sit ihan omalta paikkakunnalta.
..Joo, tänään oltiin tosiaan siellä Tuurissa ja ostettiin se uuni vihdoin ja viimein.. No päästiin kotiin ja avattiin paketti ja kuinkas ollakaan, hellan etureuna oli lommolla ja maalit pois! Arvatkaa ottaako hiukan pannuun!?!
Isäntä pienessä ketutuksen vallassa lähti ajamaan takaisin (matkaa ajassa noin puoltoista tuntia yhteen suuntaan!), kun siellä ei ole mitään kuljetuspalvelua. Toivottavasti saa kuitenkin jotain hyvitystä edes bensasta!
Mutta että kuinka huono tuuri sitä voikaan käydä!
Minä oon kans ihan kuutamolla, mistä kaikesta täällä on puhuttu, kun en oo oikeen ehtinyt paneutua juttujen lukemiseen, joten antakee anteeks!
Kun tämä elämä tästä taas rauhottuu, niin jos sitten olisin jyvällä muittenkin jutuista!
nyt on taas oikastava sohvalle, kun selkää kolottaa!
mammutti ja Vilppu rv 29+6 ..ja huomenna tulee sitten vissiin " kolmenkympin kriisi" heh heh
..Yksi uusi helmis keskusteluihin mukaan? Aiemmin en olekaan kirjoitellut mitään, seuraillut vain mielenkiinnolla teidän kuulumisianne. Nyt kun on alkanut itselle tulla noita vaivoja niitä sun näitä, niin piti ihan tulla tarkistamaan mikä on normaalia ja mikä ei.. Onnekseni huomasin, että taitavat minun selkäsäryt sun muut olla asiaan kuuluvia, noita särkyjä kun teilläkin ilmenee ihan samoja. Eli samassa veneessä ollaan,heh :)
Silmääni osui kysymys närästyksestä..Minullakin sitä on mukavasti ihan vuorokauden ympäri ja voin sanoa, ettei ainakaan renniestä ole ollut muuta kuin haittaa :/ Paha maku jää suuhun ja olo ei kohene +-o siis!
Eli oliko niitä hyviä neuvoja närästyksen nujertamiseen?
~Henniina rv 30+3
Minäkin pitkästä aikaa ehdin kirjoitella - olen kyllä käynyt lukemassa juttuja ja pysynyt ajan tasalla helminauhojen tapahtumissa :-)
Timbe, tsemppiä selkäkipuihin! Varmasti tuntuu oudolta jäädä kotiin, mutta tässä on kuitenkin tosi vähän aikaa enää jäljellä tammikuuhun, jolloin olisit jäänyt kuitenkin pois. Joulu välissä jne, äkkiä se menee. Mutta ymmärrän tuon lintsarifiiliksen - itse olen loppuviikon pois kovien supistelujen vuoksi, ja siitäkin on jo lintsariolo. Voin kyllä tehdä kotoa käsin töitä jonkun verran, varsinkin kun muistan jaloitella tarpeeksi usein.
Alapäähän vihloo aika paljon välillä ja supistuksia on tullut enemmän, kuin aikaisemmin. Ja ne kestävät aika pitkään välillä. Siksi on siis hiljennettävä tahtia. Maanantaina on neuvola, ja sitten katsotaan tarttenko lisää lomaa. Ei haluttais jäädä pois, varsinkin kun mun sijainen aloittaa ensi viikolla ja hänen perehdyttämisensä olisi hyvä saada alta pois!
Asuntoasiatkin helpottavat - siinä yksi syy supisteluihin, stressi. Meillä on se tilanne, että oma asunto on myyty ja uutta ei ole ostettu, vuoden vaihteessa pitää olla pois täältä. Mennään vuokralle, ja löydettiinkin aika kiva vuokra-asunto, jossa voisin kuvitella viihtyväni sen aikaa, kun uusi asunto löytyy ja on intoa muuttaa uudestaan. Onhan se kova ruljanssi muuttaa kahdesti, mutta nyt se oli meille paras vaihtoehto. Ja minähän voin olla hyvällä omalla tunnolla tekemättä mitään, niin kuin mieheni sanoi - hän hoitaa muuton. Mutta katsotaanpa, en varmasti malta olla ottamatta osaa ainakin siivoiluihin.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!
terkuin mamma rv 29+3