Mitä ajattelet ihmisestä, joka on käynyt vuosia punttisalilla, mutta ei ole ulkoisesti muuttunut mitenkään?
Ei ole hoikempi, kiinteämpi, lihaksikkaampi. Saattaa jopa olla tukevampi kuin ennen aloittamistaan.
Tekeeköhän sellainen ihminen siellä mitään oikein? Luulisi, että jos vuosikausia käy nostamassa painoja, se kehittäisi jotenkin ja näkyisi jossain. Turhaanko treenaavat?
Kommentit (92)
Et voi, ap, tietää, miltä hän nykyisin näyttäisi ja paljonko painaisi, jos ei kävisi salilla.
Paljonkohan päivässä nämä personal trainerit, liikunnanohjaajat ym. joilla treeni näkyy oikeasti treenaa? Itse veikkaan 4-6 h päivä, 2-3h /päivä ei ainakaan näy missään vielä. Ellei käytä jotain muutakin kuin proteiinia..
Minulle ainakin miehenä lihasmassan saaminen oli suht helppoa kun vaan säännönmukaisesti treenasi 9 vuotta ja sai riittävän määrän proteiinia joka päivä.
Se mikä oli vaikeaa oli sen kovan työn saattaminen näkyville. Voin sanoa että herkuttelun lopettaminen ja negatiivisilla kaloreilla varustettu ruokavalio oli minulle paljon rankempi koettelemus kuin noin parinsadan kilon penkkaaminen.
Arvostan jokaikisellä ruumiinrakenteella varustettua ihmistä joka onnistuu puristamaan rasvaprosenttinsa sinne 10-12% tienoille jotta lihakset oikeasti erottuu. Itse en lopulta koskaan päässyt lähellekään tuota vaan pysyin vähän pullamaisena, sain rasvat johonkin 18% tienoille jonka jälkeen tuli liian kovat herkkuhimot ja tarve saada mässäillä. Rasvaprosentin tiputus niin matalaksi että lihakset erottuu kunnolla on ehkä yksi vaikeimmista haasteista mitä elämän aikana voi tehdä.
Jos harrastaa esim maantiepyöräilyä tai kestävyysjuoksua ei siellä salilla ole tarkoitus hankkia isoja lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan päivässä nämä personal trainerit, liikunnanohjaajat ym. joilla treeni näkyy oikeasti treenaa? Itse veikkaan 4-6 h päivä, 2-3h /päivä ei ainakaan näy missään vielä. Ellei käytä jotain muutakin kuin proteiinia..
Ei tarvitse treenata noin paljoa kun on raskaat setit, tai ihan joku klassinen kuten Arnold's Golden Six, ei sen tekemiseen mene kuin 45-60 minuuttia ja sitä ei tarvitse tehdä kuin joka toinen päivä.
Enemmän väliä on sillä, että ne painot todella ovat *painavia* ja treeni vaikeutuu ajan myötä.
Ja kuten itsekin sanoit, iso osa ainakin näistä influencereista kyllä käyttää harmaan markkinan PED-valmisteita tai sitten piikittää itseensä trenbolonea, anavaria ja testosteronia. Sitä ei tietenkään sanota ääneen mutta fysiikan ylittäessä tietyn pisteen sen näkee ihmisestä onko "injektoinut" vai ei.
lihaskunto on kasvanut :) paino nousee kun enempi treenaa. Ruokavalio ei niin hurjan tarkkaa ole ollut, mutta jaksan paremmin ja mielikin voi hyvin. En ole laiha" läski, ennemin näin. Jos en tee
mitään paino tippuu itsestään. Kasvista syön aika paljon kuitenkin ja hedelmiä.
En ajattele mitään.
En usko että minustakaan näkyy vaatteet päällä kovin suurta eroa siihen miltä näytin ennen voimatreeniharrastusta, koska en pidä yleensä tiukkoja vaatteita. Ilman vaatteita ero on huomattava ja se riittää minulle.
Minä varmaan sopisin tuohon kuvaukseen. Aloittaessani salilla käynnin 5v sitten olin vatsakas ylipainoinen mies. Nyt olen 5v vanhempi vatsakas ylipainoinen mies. Käyttämäni painot tosin ovat tuplaantuneet ja ne painot, joita en 5v sitten saanut ylös, eivät nykyään oikein tuo kunnolla edes hikeä pintaan. Tosin tarkoitukseni ei olekaan ollut saada bodarin vartaloa vaan lisää voimaa niin arkeen kuin vapaa-aikaankin. Minusta saa sitten ajatella ihan mitä kukin haluaa ajatella.
AIka monet käy punttiksella vain crosstrainerilla tai kuntopyörällä ajamassa. Ei ne muuta ulkonäköä mitenkään oleellisesti tai kasvata lihaksia, mutta kyllähän ne kunnossa pitävät.
Käy terveydellisistä syistä. Ei ole ulkonäkökeskeinen.
Ajattelen, että hän varmaan ylläpitää sitä kuntoaan siellä salilla.
Ei kaikki käy salilla tai ylipäätään kuntoile ollakseen jotain fitness malleja.
Vierailija kirjoitti:
Se että se treeni näkyy vaatii sitä että ylimääräiset rasvat poltellaan pois syömällä vähemmän kuin kulutetaan. Ja mitä alemmas rasvat menee sitä vaikeammaksi tämä käy kun pitää koko ajan syödä kurinalaisemmin ja kurinalaisemmin. Tai vastineeksi pitää liikkua todella paljon jotta syntyy tarpeeksi isoa kalorivajetta.
Katso esim. voimanostajia, monet niistä näyttävät yksinkertaisesti vain läskeiltä vaikka toki ovat vahvempia kuin tavallinen samannäköinen lihava ukko/akka.
Jos haluaa näyttää siltä että tekee jotain salilla niin se muutos tehdään keittiössä eikä salilla. Se taas on korvien välistä kiinni miten kauan itsekuri kestää. Moni ammattilainenkin luovuttaa kun lihasta olisi mutta kantti ei kestä esim. 10 kuukauden rasvanpolttourakkaa joten lavalle ei päästä koskaan.
Kävin nuorempana ja hoikempana salilla. Ikinä ei tullut minkäänlaisia näkyviä lihaksia mitä suuresti ihmettelen?? Ei minkäänlaisia vaikka en ihan kevyin painoin treenannut. Olen romuluinen ja vahva.
Vierailija kirjoitti:
Kuten #1 sanoi, todennäköisesti lihaserottuvuutta ei ikinä tule esille koska syö enemmän kuin kuluttaa. Ei pysty esim. cuttaus-sykliin koska on henkisesti vaikeaa syödä miinuskaloreilla pitkiä aikoja.
Toisekseen, ei luultavasti koskaan todella haasta kehoaan. Eli ei yritä nostaa joko käytettyjen painojen määrää tai käytettyjen toistojen määrää säännönmukaisesti parin-kolmen viikon välein.Vaan tekee siellä esim. sitä samaa kahvakuulatoistoa joka perjantai 10 kilon painolla 20 toistoa, odottaa, tekee toisen samanmoisen sarjan ja lähtee kotiin. Ei siinä kehity kunto, lihasmassa tai muukaan. Toki siinä saa palamaan n. 50kcal eli saman verran kuin puolikkaassa rivillisessä Fazerin sinistä.
Siksi vähän huvittaakin aina lukea jostain naistenpalstoilta että nainen ei haluaisi mennä salille, ettei vaan tule liian isot lihakset. Turha pelko, moni mieskin saa ilman rääkätä kehoaan äärirajoille asti 2-3 vuotta että alkaa näkyä kehossa edes viiden kilon edestä lisää lihasmassaa. Siinä 5+ vuoden jälkeen on jo ns. bodauskunnossa olettaen että pitänyt myös rasvaprosentin kurinalaisella ruokailulla matalana.
-powerlifter nainen
Powerlifter-nainen katsoo asioita niin kapeasti omasta näkökulmastaan, että unohtuu sellaiset ihmiset joille se salilla käynti saati lihasten kasvattaminen ei ole mikään itsetarkoitus vaan lähinnä ylläpidetään terveyttä ja haetaan hyvää fiilistä.
No ihan turhan joo. Kroppani ei lukuisista loukkaantumisista ja parista sairaudesta johtuen kestä isoilla painoilla treenaamista joten teen pienemmillä ihan liikkuvuuden, kestävyyden, kivunhallinnan ja mielenvirkeyden takia. Toivottavasti tämä ei liikaa kutkuttele perärööriäsi.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei käy siellä saadaks797
een pullistelevat lihakset vaan terveyden vuoksi.
No tämä. Jotkut treenaa tavoitteellisesti, eli kasvattavat/kiinteyttävät lihaksiaan, vetävät samalla tiukkaa ruokavaliota, polttavat tehokkaasti rasvaa jne jne, jotkut taas käyvät siellä kuntoilemassa vaikka siksi että esim liikkuvuus kropassa pysyy hyvänä, samoin olemassa oleva lihasmassa kuosissa ja vaikkei sen kummempaa tavoitetta olisikaan niin kyllä kevytkin treeni on parempi kuin ei mitään.
Ei minullakaan ole sanottavasti kroppa mihinkään viimeiseen 15 vuoteen muuttunut vaikka salilla(kin) säännöllisesti käynyt. Voimaa ja kestävyyttä kyllä löytyy. Ja olisi kyllä saattanut vuosien varrella muuttua huonompaan suuntaan jos en olisi käynyt :-)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että hän varmaan ylläpitää sitä kuntoaan siellä salilla.
Ei kaikki käy salilla tai ylipäätään kuntoile ollakseen jotain fitness malleja.
Mun treeni on tällä hetkellä tällaista ylläpitävää. Olen tullut vähän alaspäin niistä painoista joilla jossain vaiheessa treenasin, koska silloin fysiikka alkoi mennä omaan silmääni jo liian maskuliiniseksi. En haluaisi mitään fitnesskisaajan kroppaa, koska se näyttää vain lähellä kisakuntoa oikeasti hyvältä, muuten aivan liian massiiviselta omaan silmääni. Mutta makuja on tietysti monia.
Mä en myöskään keksi yhtään syytä, miksi mun pitäisi nostaa jotain älyttömiä painoja, kun en kuitenkaan koskaan ole kisaamassa.
Suurimmalla osalla salikävijöistähän se on tuollaista. Hinkataan vuodesta toiseen samoja liikkeitä samoilla, liian pienillä painoilla liian pitkää sarjaa. Liikkeet usein myös hyvin eristäviä, laitteissa tehtäviä. Ei isoja moninivelliikkeitä, joita lihaskasvu vaatisi, ainakaan riittävän suurella kuormalla. Salikäynnit myös epäsäännöllisiä.