Mulla aloitetaan kolesterolilääkitys. Mitä mulla on nyt odotettavissa?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla aloitettiin atorvastatiini infarktin jälkeen. 6 viikkoa oli erilaisia lihaskipuja, jotka olivat kyllä epämiellyttäviä ja rajoittivat normaalia elämää. Sen jälkeen kivut helpotti. Nyt olen muutaman kuukauden syönyt ja huono kolesteroli arvo on laskenut 5,7 tuonne 1,3, joten tehoaahan tuo ainakin arvoihin ja toivottavasti estää saamasta uutta infarktia.
Siis mikä arvo tuo mainitsemasi on?
Kokonaiskole?
HDL?
LDL?
Trigly?
LDL siis laski 5,7 tuohon 1,3
Vierailija kirjoitti:
Minulla aloitettiin atorvastatiini infarktin jälkeen. 6 viikkoa oli erilaisia lihaskipuja, jotka olivat kyllä epämiellyttäviä ja rajoittivat normaalia elämää. Sen jälkeen kivut helpotti. Nyt olen muutaman kuukauden syönyt ja huono kolesteroli arvo on laskenut 5,7 tuonne 1,3, joten tehoaahan tuo ainakin arvoihin ja toivottavasti estää saamasta uutta infarktia.
Lisäkommenttina vielä, että molemmat vanhemmat sekä kaikki 4 isovanhempaa ovat kuolleet sepelvaltimo tautiin. Lisäksi äidin puolelta 7 tätiä/enoa on kuollut samaan vaivaan.
Kardiologi oli sitä mieltä, että olisi ruokavalio, elintavat tai lääkitys ollut mitä tahansa, niin infarkti olisi tullut 10 vuoden sisällä.
En sitten tiedä mitä tämä eri pillereiden popsiminen enää hyödyttää, kun geenilotossa ei ole saanut edes sitä varanumeroa oikein.
"Lihaskipuja ja liikuntakyvyn menetys, 2tyypin diabetes. Tässä osa tulevasta. Eikä ne tabut silti estä sydänsairautta."
Miksi tuo yllä oleva viesti on poistettu? Olen eri kommentoija, mutta juuri nuo kaikki mainitut ongelmat on esim. yhdellä tutullani. Alkoivat aika yhtäkkiä lääkityksen aloituksen myötä. Joskus on toinen jalka niin kipeä, että on liikuntakyvytön, ei pysty poistumaan kotoaan ja tarvitsee apua esim. kaupassa käyntiin. Lääkärin mielestä lääkitys pitää olla, kun kuulemma "suojaa sydäntä" sitten kuitenkin. Voi hyvät hyssykät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskole?
HDL?
LDL?
Trigly?
Mites trigly, se tärkein arvo?
Onko kenelläkään, jolle statiinit ei sovi, sitä uutta injektiolääkitystä?
Kallistahan se on, kun 3 kuukauden annokset maksaa yli 1000 euroa, mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia. Itsellä on nyt neljäs eri statiini käytössä, eikä tämäkään tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää kokemuksia. Toivoo henkilö, jolle selviää ensi kuussa tuleeko kyseinen lääkitys.
Itsehän päätät, aloitatko lääkityksen. Varaudu lihaskipuihin, liikkumisen vaikeuteen, rollaattorin käyttöön, 2tyypin diabetekseen.
Eikä lääkitys kuitenkaan poista sydänsairauden mahdollisuutta, ehkä jopa päinvastoin kun kolesterolia alennetaan keinotekoisesti. Kolesteroli on kuitenkin elimistölle tärkeä ja elimistö osaa itse sen tarvetta säännöstellä. Vanhemmiten kolesterolin tarve lisääntyy luonnostaan.
Appiukko on syönyt kolesterolilääkkeitä vaikka kuinka pitkään. Sairastui myös 2 tyypin diabetekseen ja kroppa on niin jäykkä, ettei ole vuosiin päässyt kyykkyyn. Oli juuri ohitusleikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
"Lihaskipuja ja liikuntakyvyn menetys, 2tyypin diabetes. Tässä osa tulevasta. Eikä ne tabut silti estä sydänsairautta."
Miksi tuo yllä oleva viesti on poistettu? Olen eri kommentoija, mutta juuri nuo kaikki mainitut ongelmat on esim. yhdellä tutullani. Alkoivat aika yhtäkkiä lääkityksen aloituksen myötä. Joskus on toinen jalka niin kipeä, että on liikuntakyvytön, ei pysty poistumaan kotoaan ja tarvitsee apua esim. kaupassa käyntiin. Lääkärin mielestä lääkitys pitää olla, kun kuulemma "suojaa sydäntä" sitten kuitenkin. Voi hyvät hyssykät.
Lääkärit sanoo noita vaikutuksia luuloiksi. He määräävät statiineita kun heillä on ne "käypähoito-ohjeet" Viis siitä onko ne oikein. Näin vain Suomessa.
Ja suomalaiset on kuitenkin niin lääkäriuskovia, mitään kritiikkiä ei ole kun ihmisellä on titteli, valkoinen takki ja stetoskooppi.
eikö benekol vai mikä margariini laske kans kolesteroolia? etkö viiti sen vertaa vaivaa nähdä että tekis jotain ? pillereitä vaan naamaan
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään, jolle statiinit ei sovi, sitä uutta injektiolääkitystä?
Kallistahan se on, kun 3 kuukauden annokset maksaa yli 1000 euroa, mutta olisi hyvä kuulla kokemuksia. Itsellä on nyt neljäs eri statiini käytössä, eikä tämäkään tunnu hyvältä.
Miksi väkisin haluat lääkkeitä??
Vierailija kirjoitti:
eikö benekol vai mikä margariini laske kans kolesteroolia? etkö viiti sen vertaa vaivaa nähdä että tekis jotain ? pillereitä vaan naamaan
Kai ne laskee, mutta miksi syödä jotain elimistölle haitallista poistaakseen jotain, joka ei ole haitaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskole?
HDL?
LDL?
Trigly?
On sekin laskenut 2,01 > 1,64. En sitten tiedä vaikuttaako tuohon muukin lääkitys kuin statiinit?
Vierailija kirjoitti:
Laita hakukoneeseen tämä lause: Statins and Amyotrophic Lateral Sclerosis
Lue sitten kyseinen blogikirjoitus (google kääntäjä ehkä auttaa ellei enkku suju). Sen jälkeen voit miettiä kannattaako aloittaa ollenkaan. Kannattaa miettiä miksi tämä ennen niin harvinainen sairaus tuntuu olevan yleistymässä...
Lisäksi ylipäätään lääkityksen tarpeellisuudesta: Laita hakukoneeseen tämä:Ancel Keys hidden data cellar
Löydät Scientific Americanin artikkelin siitä, miten muutama vuosi sitten yliopiston kellarista löytyi kaikki se data, jonka Ancel Keys (kolesterolihypoteesin isä) 1970-luvulla sinne piilotti, koska tämä data osoittaa kolesteroli/tyydyttynyt-rasva-epäterveellistä hypoteesin virheelliseksi. Meitä kaikkia on kusetettu tämän asian osalta siis yli 40 vuotta.
Täysin harhaanjohtava väite. Ihmiset jotka levittävät tällaisia väitteitä ja aiheuttavat mahdollisesti sen että joku ei uskalla ottaa tarvitsemaansa lääkettä, pitäisi laittaa kiven sisään istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla ole mitään vaikutusta asiaan. Paras vaikutus on terveellisellä elämällä. Sopivaa ruokaa, rasittavaa liikuntaa ja riittävästi unta. Noilla pääsee pitkälle.
Ei statiineja kannatta syödä. Vanhemmalla iällä on normaalia että kolestori nousee, se kuuluukin nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskole?
HDL?
LDL?
Trigly?
On sekin laskenut 2,01 > 1,64. En sitten tiedä vaikuttaako tuohon muukin lääkitys kuin statiinit?
Syöty ruoka tuohon vaikuttaa. (tai siis pitäisi syödä siten, miten elimistö tarvitsee eikä yrittää korjata vikoja vahingollisilla lääkkeillä,)
Vanhuksellani kolesterolilääkkeet aiheutti jalkojen vääntämistä, suonenvedon kaltaista kipuilua, loppui kun lopetti lääkkeen. Eihän noista voi tietää, kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutukset mahdollisia ja kaikki lääkkeet ei kaikille sovi, voi mennä kokeilun puolelle ja säätämiseen.
Syö c vitamiinia mieluummin.
C- vitamiini auttaa muuntamaan liiallisen kolesterolin sappisuoloiksi. Se vähentää kolesterolin kiinnittymistä verisuonten seinämiin toimien siten huonoa kolesterolia alentavana aineena ja samalla vaikuttaen sydänsairauksiin ehkäisevästi. Lisäksi C-vitamiinilla on hyödyllinen verta ohentava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita hakukoneeseen tämä lause: Statins and Amyotrophic Lateral Sclerosis
Lue sitten kyseinen blogikirjoitus (google kääntäjä ehkä auttaa ellei enkku suju). Sen jälkeen voit miettiä kannattaako aloittaa ollenkaan. Kannattaa miettiä miksi tämä ennen niin harvinainen sairaus tuntuu olevan yleistymässä...
Lisäksi ylipäätään lääkityksen tarpeellisuudesta: Laita hakukoneeseen tämä:Ancel Keys hidden data cellar
Löydät Scientific Americanin artikkelin siitä, miten muutama vuosi sitten yliopiston kellarista löytyi kaikki se data, jonka Ancel Keys (kolesterolihypoteesin isä) 1970-luvulla sinne piilotti, koska tämä data osoittaa kolesteroli/tyydyttynyt-rasva-epäterveellistä hypoteesin virheelliseksi. Meitä kaikkia on kusetettu tämän asian osalta siis yli 40 vuotta.
Täysin harhaanjohtava väite. Ihmiset jotka levittävät tällaisia väitteitä ja aiheuttavat mahdollisesti sen että joku ei uskalla ottaa tarvitsemaansa lääkettä, pitäisi laittaa kiven sisään istumaan.
Suksi nyt kuuseen!
Itsehän päätät uskotko nettihörhöjä vai lukenutta lääkäriä ja lääketiedettä yleensä. 10 vuotta syöny Rosuvastatiinia ilman mitään oireita, samoin mies. Ruokavalio tosi tiukka jos siihen jaksaa lähteä, auttaa kyllä yleensä.
Kokonaiskole?
HDL?
LDL?
Trigly?