Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sannan 13-vuotias poika joutui katuryöstön uhriksi kolmannen kerran vuoden sisällä !

- - - - - -
07.06.2023 |

Espoolaisen Sannan 13-vuotias poika joutui katuryöstön uhriksi kolmannen kerran vuoden sisällä
"Tälle täytyy nyt saada loppu"

Keskellä päivää eri puolilla Espoota tehdyt ryöstöt järkyttävät perheitä. Poliisi tutkii uutta ryöstöjen sarjaa.

http://www.lansivayla.fi/paikalliset/5972494

"Tekijöinä on ollut teini-ikäisiä r o a d m an-tyyliin pukeutuneita nuoria"

"Sanna arvioi, että ryöstäjät olisivat voineet viedä myös pojan arvokkaat lenkkarit, mutta ryöstö keskeytyi ulkopuolisen naisen puututtua siihen.
Tekijöinä olivat arviota 12- ja 15-vuotiaat pojat.
Nainen kertoi huutaneensa ja kiroilleensa heille. He vastasivat ensin, että ole h u o r a hiljaa, mutta karkasivat sitten, Sanna kertoo."

"Viime vuonna poliisi kirjasi Länsi-Uudellamaalla yhteensä 87 ryöstöä ja 16 törkeää ryöstöä, joiden tekijöiksi epäillään lapsia ja nuoria.
P a h o i n pi te ly it ä kirjattiin 512"

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rasisti mutta kuitenkin...

Vierailija
62/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei taustalla vaan ole jotain muuta, josta poika ei ole puhunut äidilleen? Ei nimittäin ole oikein uskottavaa, että sattumalta aina sama henkilö valikoituu uhriksi?

Yhtään kenenkään ei pidä "valikoitua" katuväkivallan uhriksi. Väkivaltaiset yksilöt pitää välittömästi poistaa maasta, tai jos on kantaväestöä, rangaista ankarasti ja eristää muita häiritsemästä.

Vaatteiden perusteellahan nämä tuntuvat valikoituvan. Eikö näissä aina ole kyse siitä, että ryöstetään kalliita vaatteita ja/tai kallis puhelin? En muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta, että olisi varastettu kirpputorilta ostetut vaatteet ja Nokian puhelin.

Pidätkö vaatevalintoja ongelmallisena? Vai väkivaltaisia jengejä?

Pidän molempia ongelmallisena ja nämä tuntuvat kytkeytyvän kiinteästi toisiinsa. On ne piirit, joissa halutaan tuoda esiin omaa varallisuutta pukemalla teinit järkyttävän kalliisiin vermeisiin. Ja on ne piirit, joissa näitä luksustuotteita ihaillaan, mutta niihin ei ole varaa, joten ei kun ryöstämään. Sairasta sakkia molemmat, mutta eikö molemmilla ole kuitenkin taustalla huono itsetunto? Toiset pönkittävät itsetuntoa rahalla ja toiset ryöstelyllä.

Liittyykö nämä teinien kalliit vaatteet siihen, että jo vauvojen kanssa pädetään kaiken maailman kalliilla vaunuilla ja merkkivaatteilla? Jatkuuko tämä kilpavarustelu läpi leikki- ja kouluiän? Näitä kalliita vaatteitahan varastetaan jo päiväkodista ja monet ovatkin ottaneet käyttöön sellaisen menetelmän, että eivät laita lapselle mitään kalliita vaatteita sinne päiväkotiin, koska ne varastetaan sieltä. 

Pikku koululaiset tuntuvat olevan turvassa, koska heidän vaatteensa ovat ryösteleville teineille liian pieniä ja koulussa ei ole varavaatteita, joita voisi varastaa. Toki koulunkin naulakoista varastetaan takkeja ja niiden kanssa pitää miettiä, kannattaako sinne kouluun viedä kallista takkia varastettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei taustalla vaan ole jotain muuta, josta poika ei ole puhunut äidilleen? Ei nimittäin ole oikein uskottavaa, että sattumalta aina sama henkilö valikoituu uhriksi?

Yhtään kenenkään ei pidä "valikoitua" katuväkivallan uhriksi. Väkivaltaiset yksilöt pitää välittömästi poistaa maasta, tai jos on kantaväestöä, rangaista ankarasti ja eristää muita häiritsemästä.

Vaatteiden perusteellahan nämä tuntuvat valikoituvan. Eikö näissä aina ole kyse siitä, että ryöstetään kalliita vaatteita ja/tai kallis puhelin? En muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta, että olisi varastettu kirpputorilta ostetut vaatteet ja Nokian puhelin.

Pidätkö vaatevalintoja ongelmallisena? Vai väkivaltaisia jengejä?

Pidän molempia ongelmallisena ja nämä tuntuvat kytkeytyvän kiinteästi toisiinsa. On ne piirit, joissa halutaan tuoda esiin omaa varallisuutta pukemalla teinit järkyttävän kalliisiin vermeisiin. Ja on ne piirit, joissa näitä luksustuotteita ihaillaan, mutta niihin ei ole varaa, joten ei kun ryöstämään. Sairasta sakkia molemmat, mutta eikö molemmilla ole kuitenkin taustalla huono itsetunto? Toiset pönkittävät itsetuntoa rahalla ja toiset ryöstelyllä.

Liittyykö nämä teinien kalliit vaatteet siihen, että jo vauvojen kanssa pädetään kaiken maailman kalliilla vaunuilla ja merkkivaatteilla? Jatkuuko tämä kilpavarustelu läpi leikki- ja kouluiän? Näitä kalliita vaatteitahan varastetaan jo päiväkodista ja monet ovatkin ottaneet käyttöön sellaisen menetelmän, että eivät laita lapselle mitään kalliita vaatteita sinne päiväkotiin, koska ne varastetaan sieltä. 

Pikku koululaiset tuntuvat olevan turvassa, koska heidän vaatteensa ovat ryösteleville teineille liian pieniä ja koulussa ei ole varavaatteita, joita voisi varastaa. Toki koulunkin naulakoista varastetaan takkeja ja niiden kanssa pitää miettiä, kannattaako sinne kouluun viedä kallista takkia varastettavaksi.

Ostan lapselleni merkkivaatteita, ettei häntä kiusattaisi. Tämän lauseen olen lukenut täälläkin ja siihen sisältyy ongelma. Ostan lapselleni Jopon vaikka tiedän, että se varastetaan, kun muillakin on, jne...

Vierailija
64/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on unelma...no nyt nauttikaa mitä olette äänestäneet marinointi hallituksen aikana.

Tämä ilmiö on rantautunut maahamme jo paljon aiemmin.... Nyt kerätään "hedelmiä".

Varsinainen sato valitettavasti korjataan vasta tulevaisuudessa. Nyt olemme saaneet vain hieman esimakua siitä, mitä tuleman pitää. Parhaillaan Petteri Orpo kasaa sellaista hallitusta, joka tuo puoli miljoonaa huippuosaajaa maahan (ellei Purra pysty hillitsemään). Ruotsissa ovat päässeet jo vauhtiin. Siellä palavat autot kadulla. Kohta palavat meilläkin.

Tämä työvoima,jota "ollaan tuomassa" ei todellakaan ole lähi-idän tai Afrikan porukkaa,vaan esim hoitajia Aasiasta.

Juu, ja minä olen Kiinan keisari...

Miksei muuten palkata suomalaisia hoitajia?

Vierailija
65/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on unelma...no nyt nauttikaa mitä olette äänestäneet marinointi hallituksen aikana.

Tämä ilmiö on rantautunut maahamme jo paljon aiemmin.... Nyt kerätään "hedelmiä".

Varsinainen sato valitettavasti korjataan vasta tulevaisuudessa. Nyt olemme saaneet vain hieman esimakua siitä, mitä tuleman pitää. Parhaillaan Petteri Orpo kasaa sellaista hallitusta, joka tuo puoli miljoonaa huippuosaajaa maahan (ellei Purra pysty hillitsemään). Ruotsissa ovat päässeet jo vauhtiin. Siellä palavat autot kadulla. Kohta palavat meilläkin.

Tämä työvoima,jota "ollaan tuomassa" ei todellakaan ole lähi-idän tai Afrikan porukkaa,vaan esim hoitajia Aasiasta.

Valmiiseen pöytään tulleille sukupolville työ on liian raskas ponnistus. Kaikki hyvä pitäisi saada ilman todellista vastuuta ja esim hoitotyöstä pitäisi heti maksaa vähintään lääkärinpalkka. Suomalainen tuntee arvonsa ja hän ei suostu rimaansa alentamaan ja on näin hinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta. 

Vierailija
66/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmiiseen pöytään tulleille sukupolville työ on liian raskas ponnistus. Kaikki hyvä pitäisi saada ilman todellista vastuuta ja esim hoitotyöstä pitäisi heti maksaa vähintään lääkärinpalkka. Suomalainen tuntee arvonsa ja hän ei suostu rimaansa alentamaan ja on näin hinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta. 

Suomalaisia hoitajia on lähtenyt Norjaan, missä heille maksetaan asiallista palkkaa. Opettajia houkutellaan Ruotsiin paremmilla palkoilla. 

EK ja Kokoomus haluavat polkea palkat ja purkaa työntekijöiden asemaa suojelevia säädöksiä. Siksi he kuskaavat kehitysmaista huippuosaajia. Nämä eivät osaa kieltä, eivät sopeudu kulttuuriin, eikä heidän koulutuksestaan ole mitään takeita. Ei herätä luottamusta. 

Vierailija
67/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksei työllistetä sitä työvoimaa, jota samainen Petteri Orpo vuonna 2015 toi yli 30000 huippuosaajaa kaduille maleksimaan? Miksi pitää lisää kuskata, kun maassa on työttömiä monta sataa tuhatta noiden huippuosaajien lisäksi?

Vierailija
68/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä myös ihmettelen! Useimmat täällä säilyy ilman ryöstöjä koko ikänsä, niin kuinka voikaan sattumalta olla noin huono tuuri tällä samalla nuorella 🤓?

Hyvähän sieltä Perähikiältä mamman helmoista on huudella. Itse olen kasvanut Itä-Helsingissä ja olen joutunut useamman kerran rikoksen uhriksi. Ja nyt puhutaan niistä ajoista, kun somppuleita ja aavikkokansaa oli ihan muutamia hassuja otettu tänne. Silti onnistuin "pääsemään" heidän uhrikseen useassa rikoksessa.

Ja et koskaan ikinä mitenkään muiden kantasuomalaisten kanssa provosoinut silloinkaan näitä somppuleita? En oikein ymmärrä tätä itä-Helsingin dissaamista. Itse olen kohta viimeiset 15 vuotta perheineni asunut itä-Helsingissä, eikä kertaakaan missään täällä liikkuessa ole ollut kenenkään kanssa mitään ongelmia kenelläkään perheenjäsenellä tai tutuilla. Väkisin tulee mieleen ajatus, että jollain tavalla kun osaa jättää muut rauhaan, niin yleensä he jättävät sinut rauhaan.

Minun tutuilleni itä-helsingisså on käynyt. Ihan kauppakeskuksessa on tällainen jengi käynyt kimppuun porukalla kahta henkilöä vastaan. Ja ei ole yksi tapaus vaan muutamalle tutun lapselle tapahtunut. Turvamiehet tulleet väliin, tehty rikosilmoitukset. Hyökkäyksen kohteeksi joutuneet saaneet turpaansa vaikka eivät edes tunteneet näitä, koskaan nähneetkään, eivätkä ole provosoineet mitenkään, sattuneet vain kävelemään ohi. Jospa sinunkin lapsillesi käy vielä siellä näin 🤷

Kurjaa. Ei voi kuin laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja olla kiitollinen, mistä on varjeltunut itse ja läheiset. Hyvä, että on saaneet vartijat ja myöhemmin poliisin puuttumaan asiaan. Varmasti myös etenee jossain vaiheessa oikeuteen, jos ei ole jo edennyt? Onko nämä tilanteet ollut sellaisia, että lapsi on ollut yhdessä kavereiden/vanhempien kanssa liikkeellä vai yksin? Itse olen omaa lasta opastanut liikkumaan aina kavereiden kanssa, jos mahdollista, monesti myös olemme käyttäneet hakemassa kotiin, varsinkin jos ovat olleet myöhempään liikkeellä. Ainakin itse tykkään varautua ennakolta asioihin, toki reaktiivisuus, siis se että reagoidaan tapahtuneeseen, on tärkeää, mutta ei sovi unohtaa preaktiivisuutta eli ennakointia. Liikenteessä monesti puhutaan, että hyvä kuljettaja osaa välttää onnettomuuden, johon huono kuljettaja on joutunut, ja taitava kuljettaja osaa toimia tilanteessa ennakoivasti niin, ettei vaaratilannetta edes synny. On siis tärkeää osata reagoida, mutta vähintään yhtä tärkeää on ennakoida.

Vierailija
69/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäistapaus!

Vierailija
70/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutetaan lisää suomalaisia hoitajia. Miksei tästä puhuta ollenkaan? Vain joka kymmenes hakija pääsee hoitajakoulutukseen, koska aloituspaikkoja on liian vähän.

Vierailija
71/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäistapaus!

Eikun olikin kolmas jo!

Vierailija
72/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhuuksien turhuus kirjoitti:

Älkää ostako nuorisolle niitä kalliita merkkivaatteita! Aivan turhia. Nuorta kannattaa kannustaa harrastuksiin ja itsenäiseen ajatteluun. Eipähän ääliöitä kiinnosta jos tavallisissa romppeissa liikkuu kaupungilla.

Roistoluonteella löytyy aina uusia uhreja. Onhan noi vanhukset olleet aika suojattomia pk- seudulla jo pitkään.

Vierailija
73/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä myös ihmettelen! Useimmat täällä säilyy ilman ryöstöjä koko ikänsä, niin kuinka voikaan sattumalta olla noin huono tuuri tällä samalla nuorella 🤓?

Hyvähän sieltä Perähikiältä mamman helmoista on huudella. Itse olen kasvanut Itä-Helsingissä ja olen joutunut useamman kerran rikoksen uhriksi. Ja nyt puhutaan niistä ajoista, kun somppuleita ja aavikkokansaa oli ihan muutamia hassuja otettu tänne. Silti onnistuin "pääsemään" heidän uhrikseen useassa rikoksessa.

Ja et koskaan ikinä mitenkään muiden kantasuomalaisten kanssa provosoinut silloinkaan näitä somppuleita? En oikein ymmärrä tätä itä-Helsingin dissaamista. Itse olen kohta viimeiset 15 vuotta perheineni asunut itä-Helsingissä, eikä kertaakaan missään täällä liikkuessa ole ollut kenenkään kanssa mitään ongelmia kenelläkään perheenjäsenellä tai tutuilla. Väkisin tulee mieleen ajatus, että jollain tavalla kun osaa jättää muut rauhaan, niin yleensä he jättävät sinut rauhaan.

Minun tutuilleni itä-helsingisså on käynyt. Ihan kauppakeskuksessa on tällainen jengi käynyt kimppuun porukalla kahta henkilöä vastaan. Ja ei ole yksi tapaus vaan muutamalle tutun lapselle tapahtunut. Turvamiehet tulleet väliin, tehty rikosilmoitukset. Hyökkäyksen kohteeksi joutuneet saaneet turpaansa vaikka eivät edes tunteneet näitä, koskaan nähneetkään, eivätkä ole provosoineet mitenkään, sattuneet vain kävelemään ohi. Jospa sinunkin lapsillesi käy vielä siellä näin 🤷

Kurjaa. Ei voi kuin laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja olla kiitollinen, mistä on varjeltunut itse ja läheiset. Hyvä, että on saaneet vartijat ja myöhemmin poliisin puuttumaan asiaan. Varmasti myös etenee jossain vaiheessa oikeuteen, jos ei ole jo edennyt? Onko nämä tilanteet ollut sellaisia, että lapsi on ollut yhdessä kavereiden/vanhempien kanssa liikkeellä vai yksin? Itse olen omaa lasta opastanut liikkumaan aina kavereiden kanssa, jos mahdollista, monesti myös olemme käyttäneet hakemassa kotiin, varsinkin jos ovat olleet myöhempään liikkeellä. Ainakin itse tykkään varautua ennakolta asioihin, toki reaktiivisuus, siis se että reagoidaan tapahtuneeseen, on tärkeää, mutta ei sovi unohtaa preaktiivisuutta eli ennakointia. Liikenteessä monesti puhutaan, että hyvä kuljettaja osaa välttää onnettomuuden, johon huono kuljettaja on joutunut, ja taitava kuljettaja osaa toimia tilanteessa ennakoivasti niin, ettei vaaratilannetta edes synny. On siis tärkeää osata reagoida, mutta vähintään yhtä tärkeää on ennakoida.

Kyllä täällä pitäisi lasten saada ja pystyä kulkea yksin tai kaksin ilman ennakointia. Vai että heidän oma syynsä kun on porukalla hyökytti sivullisten kimppuun??!! Tuon käsityksen kommentostasi saa, mietipä muutaman kerran.

Vierailija
74/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle mukaan:

https://www.clasohlson.com/fi/Turvasumutin-Bsafespray/p/36-6564

Toki sen lisäksi pitää nykyään kai olla sopivasti karkaistuja metalliesineitäkin kuten yön timoillakin on.

Tämän ostin omalle tyttärelleni, kun hän joutuu usein kulkemaan yksin treenimatkat.

Vierailija
75/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä pitäisi lasten saada ja pystyä kulkea yksin tai kaksin ilman ennakointia. Vai että heidän oma syynsä kun on porukalla hyökytti sivullisten kimppuun??!! Tuon käsityksen kommentostasi saa, mietipä muutaman kerran.

Arvasin, että joku ymmärtää tahallaan väärin 😂. Niin taattua palstaa, että jos vähän kommentoi vastoin yleistälinjaa, niin heti on mielensäpahoittaja tai useampi kimpussa. Mutta tiedätkö mitä, en välitä pätkääkään siitä, miten sinä tai joku muu tulkitsee jonkun kommentin täällä. 🙂

Vierailija
76/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhuuksien turhuus kirjoitti:

Älkää ostako nuorisolle niitä kalliita merkkivaatteita! Aivan turhia. Nuorta kannattaa kannustaa harrastuksiin ja itsenäiseen ajatteluun. Eipähän ääliöitä kiinnosta jos tavallisissa romppeissa liikkuu kaupungilla.

Eihän noilla nuorilla välttämättä edes ole mitään kalliita tai luksus merkkivaatteita, jotain logomerkkikopioitakin ollut. Urheilumerkkejä viety ja jotain muuta.

Toisaalta jokainen työssä käyvä veronmaksaja saa ostaa lapselleen sellaisia lahjoja ja vaatteita kuin haluaa. Vai pitääkö meidän miettiä että jätetään jotain kivaa ostamatta omillemme, ettei noille pentujengiläisille tule paha mieli?!?!

Sitä paitsi me autetaan noita ja niiden perheitä meidän verorahoilla, ja silti ne ei kotiudu tänne ja ryöstää vielä meidän auttajien lasten ja nuorten vaatteetkin! Reiluako?!

Tietääkö niiden vanhemmat mitä ne touhuaa ja miksi niille ilmestyy merkkivaatteita joita vanhemmat eivät ole ostaneet? Siinäpä kysymys. Vai onko ne vanhemmat mukana näissä huumeiden jakeluissakin?

Vierailija
77/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus ei kuulu länsimaisiin arvoihin. Eihän lakikaan sitä salli. Kun on liikaa lapsia, huomio ei riitä kaikille.

Vierailija
78/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniavioisuus ei kuulu länsimaisiin arvoihin. Eihän lakikaan sitä salli. Kun on liikaa lapsia, huomio ei riitä kaikille.

Kyllä se kuuluu. Mormonitkin ovat moniavioisia.

Vierailija
79/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uurnilla jopa. Uunihommat eivät kuulu demokratiaan.

Vierailija
80/139 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk- seudulla on jo niin paljon levottomia lapsijengejä että eläminen alkaa olla turvatonta. Törmäsin tällaiseen uhoporukkaan vkl Länsi-Vantaalla. Kun huomautin heille ettei sotketa paikkoja, jengi(10-13v) alkoi uhitella porukalla ja kysellä "ooks joku poliisi" ja osa heitti tahallaan roskat luontoon nenäni edessä ja huusi "kerää noi". Jne. Jututin heitä mutta pelkkää uhoa oli ja muutama tuli aivan naaman eteen. Tyttöjä ja poikia.... ja pakko sanoa että monesta kansalaisuudesta koostuva jengi.

Mitä ihmettä on tapahtunut tässä maassa?!?!? Viimeisten 10-15v aikana.

90-luvulla poliisit, eri järjestöt, jne jalkautui kaduille ja jengit kyllästyi kun kadulla oli enemmän aikuisia kuin nuoria. Nyt aikuiset istuu näyttöpäätteiden takana ihmettelemässä mitä täällä oikein tapahtuu. Ja hoetaan sitä yhtä ryhmää jota ei saa mainita ja näin suljetaan silmät todellisilta ongelmilta.  

Miksei näin toimita nyt?  Alueen aikuiset partioimaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi