HS:n tiedot: "Suunnitteilla kaksi miljardia euroa säästävä eläkeuudistus" - eläkeläisten verotusta kiristetään
Kahden miljardin säästöt eläkejärjestelmästä eivät tosin toteutuisi vielä alkavalla vaalikaudella vaan vasta myöhemmin.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009640698.html?share=fdc0aac4ddebb…
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta mun mielestä eläkejärjestelmä pitäisi uudistaa.
Eläkejärjestelmän pitäisi olla sellainen että jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä jonka sitten saa kun jää eläkkeelle, maksun suuruuden jokainen voisi itse päättää paljonko maksaa eläkemaksua joka kuukausi.
Nykyinen eläkejärjestelmä on susi koska nykyiset työssäkäyvät kustantaa eläkeläisten eläkkeet.
Mä tienaan kuukaudessa about 1400e (netto). Tuosta ei paljoa eläkkeisiin laiteta jos meinaa syödä ja asua jossakin.
Ja sekö on sinusta oikein että elät muiden ihmisten verorahoilla?
Kannatan tuota ehdotusta ehdottomasti koska minä en halua omalla palkallani halua elättää muita, jokaisen pitäisi itse pystyä elättää itsensä. Tukien maksua pitäisi vähentää ja tukea pitäisi maksaa vain niille ihmisille jotka ei kykene sairauden takia työelämään, työttömyysrahat voitais leikata kokonaan pois ja työttömille valtio antaisi vain ruuan ja maksaisi asumisen jossain kommuunissa.
Näin saataisi meidän verotusta kevyemmäksi ja kaikki olisi tyytyväisiä.
Haista pas ka! Jonkun pitää ne pienipalkkaiset työtkin tehdä, jotta voit asioida kaupoissa ja syödä hienoissa ravintoloissa.
Jotta eläkkeisiin riittäisi rahaa, pitäisi käydä puolet elämästään töissä ja sitten voisi olla toisen puolen osittain yhteiskunnan elätettävänä siis lapsena ja vanhuksena. Nythän on trendi, että töihin mennään vasta 25-vuotiaana ja eläkkeelle halutaan jäädä jo 60-vuotiaana, eli ansaittaisiin oma elanto vain 35 vuotta vaikka eletään 80 -vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta mun mielestä eläkejärjestelmä pitäisi uudistaa.
Eläkejärjestelmän pitäisi olla sellainen että jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä jonka sitten saa kun jää eläkkeelle, maksun suuruuden jokainen voisi itse päättää paljonko maksaa eläkemaksua joka kuukausi.
Nykyinen eläkejärjestelmä on susi koska nykyiset työssäkäyvät kustantaa eläkeläisten eläkkeet.
Mä tienaan kuukaudessa about 1400e (netto). Tuosta ei paljoa eläkkeisiin laiteta jos meinaa syödä ja asua jossakin.
Kannatan tuota ehdotusta ehdottomasti koska minä en halua omalla palkallani halua elättää muita, jokaisen pitäisi itse pystyä elättää itsensä. Tukien maksua pitäisi vähentää ja tukea pitäisi maksaa vain niille ihmisille jotka ei kykene sairauden takia työelämään, työttömyysrahat voitais leikata kokonaan pois ja työttömille valtio antaisi vain ruuan ja maksaisi asumisen jossain kommuunissa.
Haista pas ka! Jonkun pitää ne pienipalkkaiset työtkin tehdä, jotta voit asioida kaupoissa ja syödä hienoissa ravintoloissa.
Eläkeläisenä menen aina yksityiskoneella etelän lämpöön pamuja katsomaan sitten kun sairastun tulen takaisin Suomeen hoidettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, hyökätään Marinin kimppuun hänen omilla aseillaan. Jätetään kaikki vaikeat päätökset seuraavan hallituksen taakaksi. Harmi, että hän pääsee livistämään vastuusta. Lindtman saa sitten selitellä eläkeläisille leikkauksia. Aijettä, kauan sitä Marinin suhmurointia kestikin, mutta saavatpa hetken maistaa omaa lääkettää.
Antti lupasi satasen, ei toteutunut
Muuten toteutui. Mut siinähän sinä jankutat.
Antti lupasi satasen kaikille alle 1400 euroa eläkettä saaville. Kuulun tuohon porukkaan, eikä euroakaan ole näkynyt
Niin minäkin kuuluin. 143e nettona on noussut eläke viime hallituksen aikana.
Mutta vappusatasesta se ei johtunut vaan inflaatiosta silti jäi tappiolle kun ottaa inflaation huomioon.
Tehtiin kerta korotukset+ poisti indeksijarrun. Ihan hyvin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiän nosto on helpoin ja kustannustehokkain menetelmä lisäksi kiristetään työkyvyttömäksi pääsyä ja eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta sekä leskeneläkkeiden rajoittamista, thats it
Vaihteeksi voitaisiin laskea oppivelvollisuusikää - nuoret nopeammin työelämään, hyvä työn aloitusikä siinä 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi kunnioittaa vähän meitä jotka elätämme sua. Olet vähän kuin lapsi meille kuka ei pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, että kokoomus haluaa viedä kaikkein pienituloisimmilta ja heikoimmassa asemassa olevilta.
Demarikin tuli sössöttämään ikivanhaa jankutustaan taas kerran ketjuun. Jännä ettei teillä ollut aikaa neljään vuoteen tehdä yhtään päätöstä joka olisi oikeasti ollut pienituloisen etu.
Pienituloisen etu on siis (demareille tiedoksi) selvästi paremmat (palkka) tulot eikä 20 euron korotus johonkin tukiaiseen.
Luuletko pienituloisten saavan ne paremat palkkatulot kokoomukselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, hyökätään Marinin kimppuun hänen omilla aseillaan. Jätetään kaikki vaikeat päätökset seuraavan hallituksen taakaksi. Harmi, että hän pääsee livistämään vastuusta. Lindtman saa sitten selitellä eläkeläisille leikkauksia. Aijettä, kauan sitä Marinin suhmurointia kestikin, mutta saavatpa hetken maistaa omaa lääkettää.
Antti lupasi satasen kaikille alle 1400 euroa eläkettä saaville. Kuulun tuohon porukkaan, eikä euroakaan ole näkynyt
Niin minäkin kuuluin. 143e nettona on noussut eläke viime hallituksen aikana.
Mutta vappusatasesta se ei johtunut vaan inflaatiosta silti jäi tappiolle kun ottaa inflaation huomioon.
Tehtiin kerta korotukset+ poisti indeksijarrun. Ihan hyvin toimi.
Antti taisi järjestää itselleen sen vappusatasen tai muutaman tonnin : )
Vierailija kirjoitti:
Eli tulevia eläkkeitä leikataan
Kahden miljardin säästöt eläkejärjestelmästä eivät tosin toteutuisi vielä alkavalla vaalikaudella vaan vasta myöhemmin.
Valtiovarainministeriö on ehdottanut muun muassa eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta, leskeneläkkeiden rajoittamista ja kansaneläkkeiden leikkaamista pientä työeläkettä saavilta. Näillä toimilla saavutettaisiin pitkällä aikavälillä noin kahden miljardin säästöt.
Työmarkkinajärjestöt pääsivät tavoitteeseen muun muassa sopimalla eläkeiän nostosta ja sen sitomisesta elinajanodotteeseen.
Nuo ovat kaikki järkeviä tavoitteita, siis paluu muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Työeläke tulisi karttua vain työssäkäynnistä, jolloin myös eläkemaksut maksetaan. Opiskelusta ja työttömyyskorvauksista kukaan ei maksa eläkemaksuja.
Leskeneläke taas ei oikein ole enää tätä päivää, vaan kuului vanhaan kotirouva-aikaan. Ja kansaneläkkeen leikkaaminen kannustaa työntekoon sekä ansaitsemaan itse omaa eläkettään.
No demarit ovat seuraavassa hallituksessa ja leikkausten sijaan jaetaan velkarahalla vappusatasia. Kyllä työssäkäyvät kiittää ja velat maksavat tulevat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikkien tuloista leikataan ja hinnat nousee, niin mitä hyvää siitä seuraa?
Seuraa pitkäaikainen taantuma kuten kävi Kataisen hallituksen säästäessä. Sieltä se Suomen velka on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdään niille, jotka tuhlaavat eläkkeensä jo eläissään? Minusta on kyllä aika hurjaa, että joka vuosi kerätään 30 mrd euroa eläkerahastoihin meiltä palkansaajilta, sehän tarkoittaa jokaiselta noin 15000 e.
Mitä ihmettä tarkoitat, että: Mitä tehdään niille, jotka tuhlaavat eläkkeensä jo eläissään? Eikö eläkeläinen saa käyttää elämiseensä eläkettä, mitä?
No sitä mitä kirjoitin: mitä tehdä, kun on tuhlannut eläkkeensä eikä ole euroakaan jäljellä, mutta elämä ei ole vielä päättynyt eikä joka kuukausi tilille tupsahda rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kai sä tajuat, että sulta ryöstetään joka palkasta se n. 21% eläkemaksuja? Tämä siis jakaantuu työntekijän osuuteen (n.8%) ja työnantajan osuuteen (n.14%)
Eli jos sun bruttopalkka on luokkaa 1900€, niin "säästät" n. 380€ /kk jo eläkemaksuja.
Mutta tällä hetkellä tuo 380€/kk ei siis juurikaan säästy sinua varten jemmaan, vaan sillä maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä. Sinua varten tuosta summasta säästetään n. 7€ (!!)
Vierailija kirjoitti:
Jotta eläkkeisiin riittäisi rahaa, pitäisi käydä puolet elämästään töissä ja sitten voisi olla toisen puolen osittain yhteiskunnan elätettävänä siis lapsena ja vanhuksena. Nythän on trendi, että töihin mennään vasta 25-vuotiaana ja eläkkeelle halutaan jäädä jo 60-vuotiaana, eli ansaittaisiin oma elanto vain 35 vuotta vaikka eletään 80 -vuotiaaksi.
Mallioppilas täällä. Kävin töissä 43 vuotta ja tuskin elän vanhemmaksi kuin 86 vuotiaaksi. Nyt olen 76.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulevia eläkkeitä leikataan
Valtiovarainministeriö on ehdottanut muun muassa eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta, leskeneläkkeiden rajoittamista ja kansaneläkkeiden leikkaamista pientä työeläkettä saavilta. Näillä toimilla saavutettaisiin pitkällä aikavälillä noin kahden miljardin säästöt.
Työmarkkinajärjestöt pääsivät tavoitteeseen muun muassa sopimalla eläkeiän nostosta ja sen sitomisesta elinajanodotteeseen.
Onko valtiovarainministeriö Suomen diktaattori? Toimivat vieläpä laittomasti salatessaan titopyyntöjen vastaukset.
siellä on paljon ynnäpäätä laskijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa enemmän palkkaa niin ei tartte elää verovaroilla.
Minä saan palkkaa bruttona noin 3200e/kk ja veroihin siitä menee noin 50% eli joka kuukausi maksan veroja noin 1600e, vuodessa maksan veroja noin 20 000e. Eikö siinä ole teille tarpeeksi rahaa?
En minä veroja ilomielin maksa koska minä en niistä juurikaan hyödy mitään, terveydenhuolto on retuperällä,vanhustenhuolto on retuperällä, tieverkosto on suorastaan surkeassa kunnossa.. jne miksi nuo asiat ja monet muut asiat täällä on päin peetä vaikka maksamme ihan mielettömästi veroja?
Eläkemaksuja maksan palkastani joka kuukausi jotta joku muu saa hyvää eläkettä, mä saan varmaan sen minimieläkkeen aikanaa.
On tämä maailman onnelisin maa!
Verot alas nyt heti ja tuet minimiin.
Eihän tuo summa riitä edes yhteen hävittäjään! Ja sitten vielä kysellään, että eikö muka riitä...
Hävittäjät ostetaan velkarahalla. Miksi täällä ei meinaa päästää lääkäriin sitten millään ja miksi tiet on paikoiteillen jopa vaarallisen huonossa kunnossa vaikka maksamme veroja todella paljon?
Me maksetaan suomessa veroja melkein eniten maailmassa joten eikö täällä pitäisi olla melkein maailman parast terveydenhuolto ja melkein maailman paras tieverkosto?
Minne meidän verorahat menee?
No ne menee just niihin eläkkeisiin, terveydenhoitoon, koulutukseen, maanpuolustukseen, poliisiin, tieverkostoon, lastenhoitoon jne. jne.
Miksi muualla esim virossa tai espanjassa maksetaan vähemmän veroja mutta silti siellä on nuo asiat paremmin kuin suomessa?
En tiedä Virosta tai Espanjasta, mutta Saksasta muutama pointti: Saksassa pienituloiset käyvät kahdessa tai kolmessa eri työssä sossutukien nostamisen sijaan, vanhuksista pitää huolen omaiset (jos pitävät) ja puolustusmenot ovat erittäin alhaiset. Lisäksi isoissa sisämarkkinoissa on omat etuisuutensa. Ja verotushan on näidenkin pointtien takia ihan kohtuullinen, toki esimerkiksi Swazimaahan verrattuna melko kova kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti on nyt itse "pienellä" sopeutumiseläkkeellä :DDD
odottaa jos porvarihallitusta ei synny niin Antti ministeris hommiin, ai jaa, ei oo kansanedustajakaan. voi voi
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on pakko olla virhe. Mistä lähtien työttömille on kertynyt eläkettä?
Kyllä mulla näkyy työeläkeotteessa työttömyysjaksot joista on mulle kertynyt eläkettä; on väärin oikeesti!
Sit vielä ne o ansiosidonnaisista kertynyt ni o vähä isompaa ku perusrahasta.
Vain tehdystä työstä pitäisi kertyä eläke, ei koulutuksista eikä varsinkaan työttömyysjaksoist!
Ok, ihan hullu systeemi. Ilmeisesti jätetään voimaan koulutuksesta kertyvä eläke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikkien tuloista leikataan ja hinnat nousee, niin mitä hyvää siitä seuraa?
Seuraa pitkäaikainen taantuma kuten kävi Kataisen hallituksen säästäessä. Sieltä se Suomen velka on peräisin.
Niin. Lyhyessäkin ajassa yksi maa voi olla entinen sivistys- ja hyvinvointivaltio.
Siitä on maailmanhistoriassa esimerkkejä.
Yksi epäpätevä ja neuvoton hallitus siihen vain tarvitaan.
Eläkkeellä oleva anoppi ei ole päivääkään tehnyt töitä 90-luvun laman jälkeen ja aikoo elää 100 vuotiaaksi ; )
Otetaans lääkkeet ettei kuole