Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi suuttui, kun en avannut ovea töiden vuoksi

Sipuliina
07.06.2023 |

Teen osan viikosta töitä kotona ja päivien aikana on usein etäkokouksia, joista en voi tuosta vaan pomppia välillä pois. Pidän yleensä ovet lukossa, jos olen yksin kotona, ja tänään oli pitkästä aikaa sellainen päivä.

Minulla oli eilen tärkeä kokous meneillään, jossa minulla oli puheenvuoro. Kuuntelin hetken aikaa, kuulokkeiden läpi, että aivan kuin etuovea olisi käynyt kokeilemassa joku, mutta ovikelloa ei soitettu kuitenkaan.

Hetken päästä kuulin, kuinka takaoven kahvaa renkutettiin, takaovi on lähempänä työhuonettani, joten kuulen sen paremmin. Koirani riehaantuivat siitä renkuttamisesta ja alkoivat haukkua, jonka jälkeen kuulin, että anoppi huuteli oven läpi koirille, että ei hätää minä täällä vaan.

Olisin toki teoriassa voinut keskeyttää kokouksen ja sanoa kaikilla osallistujille, että pahoittelen, minun on käytävä ovella, mutta en ihan periaatteesta nyt tällä kertaa tehnyt niin. Odottelin siinä, että mahtaako anoppi käydä etsimässä vara-avaimen ja tulla omin avuin sisälle, mutta ei tullut, onneksi. Sain pidettyä oman presentaationi loppuun ja kokouskin saatiin viimeisteltyä. Anopille selvisi myöhemmin, että olin kyllä kotona, vaikka ovet olivat lukossa eikä sattunut olemaan autoakaan pihalla.

Nyt anoppi sitten on loukkaantunut siitä, että en tullut avaamaan hänelle ovea. Hän tuli oven taakse ensinnäkin täysin ilmoittamatta ja hänen pitäisi kyllä tietää, että teen töitä kotoa, mutta ei ilmeisesti täysin käsitä sitä, että kotoa työskentely tai etäkokouksessa puhuminen olisivat sellaista työtä, josta ei voi aina irtautua.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monet ymmärrä etätöitä. Luulevat lomaksi, kun siellä kotona istutaan. Yleensä näissä on kyse työtehtävistä, mikä tehdään vielä päässä ja tietokoneella. Eipä paljoa jää näkyvää.

Joo, olen tämän huomannut. Luulevat ihan oikeasti, että laiskottelen täällä päivät pitkät. 

Vierailija
22/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there. Ihan sanasta sanaan sama tapahtunut minullekin, paitsi että meillä ei ole koiria.

Olen selittänyt asian ystävällisesti anopille varmasti kymmeniä kertoja: minä teen päivisin töitä, vaikka en olisikaan työpaikalla. Minulla on usein kokouksia kesken, ja vaikka ei olisikaan, teen jotain keskittymistä vaativaa. En voi enkä ennen kaikkea halua pompata kesken työpäiväni rupattelemaan pariksi tunniksi, vaikka toisella olisi juuri silloin puhumisen tarve. Ihan siksi, että en halua tehdä töitä iltaisin lasten ollessa kotona.

Silti anoppi käy säännöllisesti nykimässä ovea tai naputtamassa sormillaan työhuoneeni ikkunaan ulkopuolelta. En tajua, mitä hän sillä tavoittelee. Joudun pitämään ulko-ovea lukossa lähinnä hänen takiaan, ennen oli auki.

Soittelee myös pojalleen työpäivän aikana ja loukkaantuu, jos tämä ei ehdi kuunnella. Itse en enää vastaa hänelle, koska mitään asiaa ei ole ja puhelua ei saisi katkaista.

Loukkaantuu toki joka kerta, mutta toisaalta leppyy myös itsestään. En jaksa tuosta stressiä ottaa, ei tuolle mahda sen enempää kuin vaikka säälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopille selkeät rajat näin ensimmäiseksi. En ihan ymmärrä miksi anoppi ylipäänsä käy oven takana riehumassa, selventäisikö vähän. Onko sulla tapana kahvitella anopin kanssa vai mikä on syy? Siirtäisin vara-avaimen eri paikkaan eli lukolliseen rasiaan enkä antaisi anopille koodia. Aika ottaa ryhtiliike anopin suhteen. Mitä miehisi on asiasta mieltä? Pistäkööt äitinsä kuriin.

Mitä anoppi nyt teki väärin? Kävi oven takana???

No, eihän tuo nyt ole ihan ok vaan tulla renkuttamaan toisten ovia, saati loukkaantua siitä, jos ovea ei avata töiden vuoksi.

Tässä ei kyllä millään saa anopin syytä. Käy oven takana. Siinä kaikki.

Vierailija
24/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen tapa, että jos olen etäkokouksessa ja ovikello soi, katson huomaamattomasti kokouksen aikana puhelimelta etupihan kameran, jotta näen kuka siellä on. En näe sillä ovelle, mutta näen, jos joku on ajanut pihaan. Jos vaikuttaa tärkeältä ja pystyn poistumaan kokouksesta, teen niin. Muussa tapauksessa en. Olen sanonut kotona, että jos minulla on työpäivä, minuun tulee suhtautua niin kuin en olisi paikalla. 

Vierailija
25/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopille selkeät rajat näin ensimmäiseksi. En ihan ymmärrä miksi anoppi ylipäänsä käy oven takana riehumassa, selventäisikö vähän. Onko sulla tapana kahvitella anopin kanssa vai mikä on syy? Siirtäisin vara-avaimen eri paikkaan eli lukolliseen rasiaan enkä antaisi anopille koodia. Aika ottaa ryhtiliike anopin suhteen. Mitä miehisi on asiasta mieltä? Pistäkööt äitinsä kuriin.

Onko mielestäsi oikein tulla renkuttamaan takaovea, varsinkin, kun tietää sisällä olevan koiria, joiden voi olettaa riehaantuvan asiasta? Oli siellä sitten etätyöläinenkin vielä tai ei ollut. Vielä tökerömpää tuo on, jos tiesi AP:n olevan etätöissä.

Olisi voinut ihmisellä olla jokin hätä. Paitsi näissä keksityissä provoissa jossa mt-ongelmaiset kuvittelevat sosiaalisia tilanteita itselleen

Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onneksi ole ikinä tultu yllätysvierailuille, mutta mun äitini ei aikoinaan meinannut millään uskoa, että mä en todellakaan voi etätöitä tehdessäni piipahtaa kesken työpäivän hänen luokseeen (asutaan naapureina) kahville. 

Vierailija
27/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eihän tuo nyt ole ihan ok vaan tulla renkuttamaan toisten ovia, saati loukkaantua siitä, jos ovea ei avata töiden vuoksi.

Ja ärsyttää tahallaan koiria plus suuttuu kun ei avata. Ja häiritsee miniän työntekoa.

Vierailija
28/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oven takana käyminen on ok, mutta ei ole ok suuttua minulle siitä, että en voi lähteä kesken kaiken esityksen availemaan yllätysvieraille ovea tai alkaa soitella sitten vielä puolisolle ja kannella, että minä pahaa pahuuttani istun ovet lukossa kotona, enkä tule avaamaan. Koska se oli anopin tulkinta, että tahallani ja ilkeyttäni niin tein. Jos asia olisi ollut kiireinen, hän olisi voinut laittaa minulle viestin tai soittaa etukäteen, jolloin olisin voinut kertoa, että klo XX jälkeen sopii, koska sitä ennen olen kiinni työssä.

Vierailija
29/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen tapa, että jos olen etäkokouksessa ja ovikello soi, katson huomaamattomasti kokouksen aikana puhelimelta etupihan kameran, jotta näen kuka siellä on. En näe sillä ovelle, mutta näen, jos joku on ajanut pihaan. Jos vaikuttaa tärkeältä ja pystyn poistumaan kokouksesta, teen niin. Muussa tapauksessa en. Olen sanonut kotona, että jos minulla on työpäivä, minuun tulee suhtautua niin kuin en olisi paikalla. 

Minä katson myös aina pikkuikkunasta (minä en näy ovelle) kuka siellä on.

Yleensä se on minun äitini joka on myös tuollainen rajaton häirikkö.

Koirat minulla on lapsiportin takana yläkerrasa ja ovikello ei ole päällä hänen takiaan.

Vierailija
30/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi oikein tulla renkuttamaan takaovea, varsinkin, kun tietää sisällä olevan koiria, joiden voi olettaa riehaantuvan asiasta? Oli siellä sitten etätyöläinenkin vielä tai ei ollut. Vielä tökerömpää tuo on, jos tiesi AP:n olevan etätöissä.

Olisi voinut ihmisellä olla jokin hätä. Paitsi näissä keksityissä provoissa jossa mt-ongelmaiset kuvittelevat sosiaalisia tilanteita itselleen

Jos olisi ollut joku hätä, olisi varmaan osannut soittaa? Ja soittaa ovikelloakin tai edes koputtaa, nyt vaan renkutti ovenkahvoja. Tai laittaa pihalta viestin, että sopiiko että haen vara-avaimen ja tulen sisälle, tai kysyä, että ehdinkö tulla avaamaan. 

Vierailija
31/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuminen on ihan anopin oma ongelma, mitäs tuosta.

Vierailija
32/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi tekee tuota samaa. Appeni kanssa.

He ei ole 20 vuoteen hahmottaneet että kotona voisi oikeasti tehdä töitä.

Sitten kun muistisairaus iskee, niin sitten ihmetellään miksei ole kotona.

Anoppi kävi soittelemassa ovikelloa ja ihmetteli, että missä hänen kaikki rahansa ovat, kun ei ollut saanut pankista rahaa. Ei kai saanut, kun oli käynyt kaiken nostamassa aikaisemmin. Kyseli aina sitten poikaansa, joka hoiti hänen laskujaan, että missä tämä on. Ei meinannut mennä perille, että töissä, kuten aina tähän aikaan päivästä.

Vierailija
33/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun muistisairaus iskee, niin sitten ihmetellään miksei ole kotona.

Anoppi kävi soittelemassa ovikelloa ja ihmetteli, että missä hänen kaikki rahansa ovat, kun ei ollut saanut pankista rahaa. Ei kai saanut, kun oli käynyt kaiken nostamassa aikaisemmin. Kyseli aina sitten poikaansa, joka hoiti hänen laskujaan, että missä tämä on. Ei meinannut mennä perille, että töissä, kuten aina tähän aikaan päivästä.

Kummallakaan ei ole muistisairautta. He perustelee sitä sillä että noin maalla on aina tehty.

Me vaan asutaan Helsingissä 200 kilsan päässä heistä. Eikä me aina olla kotona, varsibkaan tyhjän panttina.

Vierailija
34/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään sukulainen kyseessä. Mutta minulla on niin juntti naapuri, että tulee terassin takaovellekin, jos ei etuovea hänelle aukaise. Isoista ikkunoista näkee meidän sisälle, niin on pakko avata. 🤬

Vierailija
35/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päästätkö oman äitisi tai isäsi sisälle vai pitääkö heidän varata etukäteen vastaanottoaika?

Vierailija
36/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jotain anoppivihan lietsontaa taas. Kyllä työelämässä ollut tajuaa ton ja ei ole loukkaantiunut, sä vaan kuvittelet.

Koeta keksiä päiviis täytettä, ettei tartte palstalla satuja kertoa.

Ei tajua. Ei mun isänikään tajua. Se ei toki ramppaa täällä ilmoittamatta, mutta aina ihmettelee että miten niin ei ehditä käydä kahden viikon ajan joka päivä tekemässä 3-4 tunnin reissua tekemään tiettyä asiaa. Kun eihän meidän tarvi istua ensin 8 tuntia töissä, hoitaa omat kotityöt, lenkittää koiraa, käydä kaupassa ym.

Isä on kyllä aina ollut etevä unohtamaan millaista hänellä itsellään oli eri elämänvaiheissa. Minkäänlaista ymmärrystä lapsille ja nuorille ei löytynyt koskaan.

Vierailija
37/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päästätkö oman äitisi tai isäsi sisälle vai pitääkö heidän varata etukäteen vastaanottoaika?

Jos teen töitä, luen tenttiin tai kirjoitan, teen töitä, luen tai kirjoitan, enkä kutsu silloin vieraita. Minulla on lasten hoitopäivä aikaa tehdä nuo ja niihin minä silloin myös keskityn.

Nykyään on kännykät ihan kaikilla. Sillä voi sopia asioista.

Vierailija
38/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.

Vierailija
39/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi ollut joku hätä, olisi varmaan osannut soittaa? Ja soittaa ovikelloakin tai edes koputtaa, nyt vaan renkutti ovenkahvoja. Tai laittaa pihalta viestin, että sopiiko että haen vara-avaimen ja tulen sisälle, tai kysyä, että ehdinkö tulla avaamaan. 

Ei taatusti jos puhelin on rikki/varastettu/kateissa . Ollut kolarissa tai sairauskohtaus päällä. Tai joo, sulle varmaan sopisi että laittaa tekstaria että teillä muuten saunaa palaa, moido!

Vierailija
40/134 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään sukulainen kyseessä. Mutta minulla on niin juntti naapuri, että tulee terassin takaovellekin, jos ei etuovea hänelle aukaise. Isoista ikkunoista näkee meidän sisälle, niin on pakko avata. 🤬

Niin miksi on pakko avata? Et avaa niin lakkaa kulkemasta.