Anoppi suuttui, kun en avannut ovea töiden vuoksi
Teen osan viikosta töitä kotona ja päivien aikana on usein etäkokouksia, joista en voi tuosta vaan pomppia välillä pois. Pidän yleensä ovet lukossa, jos olen yksin kotona, ja tänään oli pitkästä aikaa sellainen päivä.
Minulla oli eilen tärkeä kokous meneillään, jossa minulla oli puheenvuoro. Kuuntelin hetken aikaa, kuulokkeiden läpi, että aivan kuin etuovea olisi käynyt kokeilemassa joku, mutta ovikelloa ei soitettu kuitenkaan.
Hetken päästä kuulin, kuinka takaoven kahvaa renkutettiin, takaovi on lähempänä työhuonettani, joten kuulen sen paremmin. Koirani riehaantuivat siitä renkuttamisesta ja alkoivat haukkua, jonka jälkeen kuulin, että anoppi huuteli oven läpi koirille, että ei hätää minä täällä vaan.
Olisin toki teoriassa voinut keskeyttää kokouksen ja sanoa kaikilla osallistujille, että pahoittelen, minun on käytävä ovella, mutta en ihan periaatteesta nyt tällä kertaa tehnyt niin. Odottelin siinä, että mahtaako anoppi käydä etsimässä vara-avaimen ja tulla omin avuin sisälle, mutta ei tullut, onneksi. Sain pidettyä oman presentaationi loppuun ja kokouskin saatiin viimeisteltyä. Anopille selvisi myöhemmin, että olin kyllä kotona, vaikka ovet olivat lukossa eikä sattunut olemaan autoakaan pihalla.
Nyt anoppi sitten on loukkaantunut siitä, että en tullut avaamaan hänelle ovea. Hän tuli oven taakse ensinnäkin täysin ilmoittamatta ja hänen pitäisi kyllä tietää, että teen töitä kotoa, mutta ei ilmeisesti täysin käsitä sitä, että kotoa työskentely tai etäkokouksessa puhuminen olisivat sellaista työtä, josta ei voi aina irtautua.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se olisi ollut naapurin rouva, joka olisi halunnut kertoa, että talosi nurkka palaa, tule ulos?
On se kauheeta, että joku yrittää ottaa yhteyttä, kun on etäkokouksessa....
Miksi et ensinnäkin ole ilmoittanut niin anopille kuin kaikille muillekin, että teet etätöitä kotoa käsin klo X-X ?
Ja että et silloin ole tavoitettavissa.
Laita vaikka oveen lappu, että täällä tehdään töitä, eikä tulla avaamaan kuin vaaratilanteessa.
Jo nyt on kumma, miten nykyään ei osata toimia, olette kuin kädettömiä hölmöjä, ette osaa millään lailla sumplia asioita niin, että ne varmasti sujuvat, ja sitten itketään kuin pikkukakarat, että ovea renkutettiin, kauheeta! Meni päivä pilalle!
Sitä ovea on muuten renkutettu silloinkin, kun ollaan ihan siellä työpaikallakin kokouksessa, keskeytyksiä tulee milloin ja missä vaan, saako ne jotenkin ihmiset pois tolaltaan? Vaikka kuinka monta kertaa tämä koettu elämän aikana. Aina on asiat pystytty hoitamaan eikä ikinä ole maristu, että se ja se ihminen kävi oven takana.
Koirat haukkuu muutakin kuin oven renklaamista, huolehdi koirasi muualle etätöittesi ajaksi, jos niiden haukkumisesta niin pahasti häirinnyt. Se on kuule vaan otettava elämään kuuluvana asiana, jos kerran olet koiria hankkinut.
Tämä oli siis ihan silkkaa anopin haukkumisjuttu taas, ei mitään muuta.
Älkää naiset menkö ollenkaan yhteen kenenkään miehen kanssa, kun ette halua elämäänne anoppia. Totuus kun on, että sillä miehellä on äiti, halusit tai et.
Eläkää yksinänne, niin elämänne on helppoa eikä ole häiriötekijöitä.
Minun anoppini on kuollut jo, mutta minua ei hänen olemassaolonsa mitenkään haitannut. Varmasti olisin voinut vaikka mistä tikusta keksiä haukkumista, mutta miksi siihen olisin ryhtynyt. Hän ei ollut sen kummempi ihminen kuin minä itsekään.
Sä taidat olla sellainen ovenrenkuttaja-anoppi tai susta on hyvää vauhtia tulossa sellainen.
Mua ihmetyttää lähnnä se, että jos ulko-ovea ei rynkyttämällä saanut auki, miksi meni vielä taka-ovelle? Oliko tarkoitus tulla salaa vaan tutkimaan paikkoja?
Mun anoppi teki pistokäyntejä samalla tavalla vuosia sitten, eli jos etuovi oli kiinni, niin kokeillaanpa takaovea, josta sitten myös mieheni pillastui. Nykyään anoppi laittaa viestiä, että sopiiko tulla käymään. Siitä jouduttiin käymään todella monta keskustelua anopin kanssa.
Meidän koti on meidän omaa aluetta ja sinne ei tulla omineen kylään. Jokaisella saa olla jotain omaa ja meillä muun muassa koti on paikka, jonne kukaan ulkopuolinen ei ole tervetullut tonkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää lähnnä se, että jos ulko-ovea ei rynkyttämällä saanut auki, miksi meni vielä taka-ovelle? Oliko tarkoitus tulla salaa vaan tutkimaan paikkoja?
Mun anoppi teki pistokäyntejä samalla tavalla vuosia sitten, eli jos etuovi oli kiinni, niin kokeillaanpa takaovea, josta sitten myös mieheni pillastui. Nykyään anoppi laittaa viestiä, että sopiiko tulla käymään. Siitä jouduttiin käymään todella monta keskustelua anopin kanssa.
Meidän koti on meidän omaa aluetta ja sinne ei tulla omineen kylään. Jokaisella saa olla jotain omaa ja meillä muun muassa koti on paikka, jonne kukaan ulkopuolinen ei ole tervetullut tonkimaan.
Uskaltaako joku anoppi oikeesti nykyaikana kysyä saako tulla piipahtamaan? Itse en ees uskaltaisi, vain kutsun perästä menen.
Entäs miehen anoppi, onko hänelle eri säännöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartun nyt tähän kohtaa, jos et ole kokeillut työelämää sen kaikissa nykyisissä muodoissa, älä turhaan arvostele.
Etäkohtaaminen on hyvin erilainen tilanne kuin kasvokkainen kohtaaminen. Vaatii ihan erilaista osaamista pitää yllä kuulijan mielenkiintoa, saada ihmiset osallistumaan keskusteluun ja pitää palaveri sopivan rentona, mutta suunnitelmallisesti etenevänä.
Apn tapauksessa anopin häiriköinti sattui kohtaan, jossa etäpalaverin eteneminen oli hänen vastuullaan. Jollei kyseessä ole todella läheiset työkaverit, siinä tilanteessa ei keskeytetä muuten kuin todellisen katastrofin hetkellä. Me suomalaiset arvostamme muutenkin tehokkuutta ja asiallisuutta, on piinallista kuunnella etänä katkeilevaa, sekoilevaa tai liian rönsyilevää puhujaa.
Kyllä, etäkokouksissa ja -seminaareissa on omat kommervenkkinsa. Ja koska teen töitä kansainvälisesti, on tilanteita, joissa toisissa kulttuureissa on ammatillisesti paljon tiukempi käsitys sopivasta toimintatavasta, kuin vaikka jossain oman työyhteisöni sisäisessä kokouksessa. Käsitys hierarkiasta tai ammatillisesta tavasta on joissain organisaatioissa niin tiukka, ettei todellakaan pidettäisi sopivana, jos keskeyttäisin ja poistuisin paikalta edes hetkeksi.
Ja siksi ne ovetkin on kiinni, ettei minua häiritä sellaisissa tilanteissa.
No niitä keskeytyksiä nyt sattuu kaikille etätyössä tuon tuostakin, kameraan taustakuva ja mikrofoni mykälle ja homma hoituu. Jos ei hoidu niin palaat toimistolle ja varaat sieltä neukkarin tärkeimpien palavereiden ajaksi. Typerää kurittaa muita työjärjestelyilläsi.
En ole ap, mutta teen 95 % etätöitä. Toimistolle on matkaa 150 km, mun mielestä olis typerää ajella sinne vaan siks, et joku ei ymmärrä etätöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopille selkeät rajat näin ensimmäiseksi. En ihan ymmärrä miksi anoppi ylipäänsä käy oven takana riehumassa, selventäisikö vähän. Onko sulla tapana kahvitella anopin kanssa vai mikä on syy? Siirtäisin vara-avaimen eri paikkaan eli lukolliseen rasiaan enkä antaisi anopille koodia. Aika ottaa ryhtiliike anopin suhteen. Mitä miehisi on asiasta mieltä? Pistäkööt äitinsä kuriin.
Mitä anoppi nyt teki väärin? Kävi oven takana???
Onko mielestäsi oikein tulla renkuttamaan takaovea, varsinkin, kun tietää sisällä olevan koiria, joiden voi olettaa riehaantuvan asiasta? Oli siellä sitten etätyöläinenkin vielä tai ei ollut. Vielä tökerömpää tuo on, jos tiesi AP:n olevan etätöissä.
Olisi voinut ihmisellä olla jokin hätä. Paitsi näissä keksityissä provoissa jossa mt-ongelmaiset kuvittelevat sosiaalisia tilanteita itselleen
Jos ihmisellä on hätä, hän ei rynkytä kahvaa vaan soittaa ovikelloa, hakkaa ove ti ikkunaa, mitä vaan, että tulee kuulluksi. Tässä hätä oli se, ettei päässyt sisään silloin kun halusi. Kuvitteli pääsevänsä vapaasti katselemaan ympärilleen, kun muut on pois?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Meillä ei onneksi ole ikinä tultu yllätysvierailuille, mutta mun äitini ei aikoinaan meinannut millään uskoa, että mä en todellakaan voi etätöitä tehdessäni piipahtaa kesken työpäivän hänen luokseeen (asutaan naapureina) kahville.
Eikö etätyössä voi pitää lounas- ja kahvitaukoja kuten normaalilla työpaikalla?
Voi, mutta ne pidetään palaverien välillä. Aina niihin ei ole aikaa, mutta yleensä sieltä päivän aikana joku rako löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koti on meidän omaa aluetta ja sinne ei tulla omineen kylään. Jokaisella saa olla jotain omaa ja meillä muun muassa koti on paikka, jonne kukaan ulkopuolinen ei ole tervetullut tonkimaan.Uskaltaako joku anoppi oikeesti nykyaikana kysyä saako tulla piipahtamaan? Itse en ees uskaltaisi, vain kutsun perästä menen.
Niin siis mitä vikaa on siinä että menee kylään kun kutsutaan?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks ihmeessä ihmiset jakelee niitä vara-avaimiaan koko suvulle ja sitten raivoavat?
Tai neuvovat vara-avaimen paikan?Ymmärrän että yksin asuva vanhus antaa avaimensa?
Nääkin perustuu vissiin siihen että anoppia tarvitaan lastenvahtina mutta muulloin ei suvaita.Ei ap ole antanut avainta. Ja eihän se lastenvahtikaan omalla avaimella tule😂 saati sopimatta.
Täällä moni näyttää antaneen ja neuvoneen vara-avaimen paikan.
Semmosta mummojen hyväksikäyttöä, kelpaavat vaikka lapsenvahdiksi, muulloin ärjytään ja vihataan.Jos yhden anoppi on päättänyt piipahtaa se ei tarkoita että.kaikkien anopit on koko ajan takaoville. Kuten keskustelu taas yleistää.
Missä? En löytänyt yhtäkään tuollaista.
Kauhistus sentään. Itse haluan tehdä etänäkin nk. normaalin työpäivän enkä seurustella päivällä ja työskennellä sitten sen vuoksi illalla. Plus että omassa työssä on sellaisia pakollisia tehtäviä, joiden aikana ollaan tiiviisti kiinni luurissa eikä ole vaihtoehto olla vastaamatta.
Joskus (ehkä kaksi kertaa tässä parin vuoden aikana) olen omille vanhemmille sanonut, että voi poiketa päivällä tiettyyn kellonaikaan, jos on pitänyt tuoda tai hakea jotakin. Siinä sitten on se max tunti-puolitoista nähty. Mutta ei tuollainenkaan onnistu sopimatta.
Enkä lähde matkustamaan 100 kilometriä (enkä muuten lähtisi lähemmäskään) sen takia, että joku ei sopeudu ajatukseen, että teen päivällä töitä enkä seurustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koti on meidän omaa aluetta ja sinne ei tulla omineen kylään. Jokaisella saa olla jotain omaa ja meillä muun muassa koti on paikka, jonne kukaan ulkopuolinen ei ole tervetullut tonkimaan.Uskaltaako joku anoppi oikeesti nykyaikana kysyä saako tulla piipahtamaan? Itse en ees uskaltaisi, vain kutsun perästä menen.
Miksi aina länkytetään tuota, että varmasti omille vanhemmille eri säännöt? Olette niin lapsellisia.
Meillä appivanhemmat saattavat piipahtaa käymään ilmoittamatta eikä se haittaa. Aina ei olla oltu kotona. Asuvat samalla paikkakunnalla vähän matkan päässä. Mun äiti sen sijaan asuu lähes 100km:n päässä, joten hän aina kysyy etukäteen olenko kotona koska tietää mun tekevän vuorotyötä ettei sitten turhaan tule meille ja mä olenkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Anopillani on tapana luulla, että minulla on vieras mies käymässä, jos en avaa ovea Teams-kokouksen vuoksi. Ottaa vara-avaimen ja tulee tarkistamaan. Toisinaan on ollut sisällä talossa, kun olen päiväunilla. Kysyy usein, että kuka tuolla peräkamarissa on. Vara-avainta ei voi piilottaa, sillä mieheni sukulaiset hakevat kesämökeilleen vettä meiltä. Kaikki sukulaiset käyvät ja tutkivat paikat. Mieheni mielestä asiaa ei voi estää, ettei tule huonot välit. Toisaalta, mieheni pitää tärkeitä papereita, kuten verotietojaan, lukkojen takana. Minä en lukitse mitään, koska mieheni mukaan kaikki haluavat toisilleen vain hyvää. Harmittaa kyllä jossain määrin tämä.
Kuulostaa tosi ankealta tuollainen että kaikki käy vara-avaimella sisällä. Minä en ymmärrä miten sinä tai miehesi suostuttu tuollaiseen. Miksi ette keksi mitään muuta ratkaisua?
- ulos hana ja vieraille mahdollisuus ottaa siitä vettä. Tai ostatte muutaman lähdevesitonkan kaupasta ja laitatte ulos niin että voivat hakea siitä ja ehkä tajuavat jatkossa että voivat ostaa itsekin sellaisia isoja purkkeja vettä kaupasta. Tai sovitte ajan jolloin olette kotona ja vettä voi hakea esim yleisesti illalla viiden ja seitsemän välillä mutta kannattaa viestitellä ennen hakureissua että oletteko kotona.
Minä en suostuisi tuohon että monet ihmiset käyvät meillä sisällä vara-avaimella. Joskus veljeni haki jotain meiltä kun emme olleet kotona niin kerrottiin missä vara-avain on. Tietää sen jos sattuu muistamaan. Mutta ei todellakaan käyttäisi sitä kuin hätätilanteessa kysymättä ensin meiltä lupaa. Samoin miehen veli taitaa tietää vara-avaimen paikan mutta sama juttu että ei käyttäisi kuin hätätilanteessa kysymättä meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meille ei tule kukaan ilman sopimista. Anoppia koulutettiin pitkän aikaa, että hän ymmärsi, että ollaan todellakin sitä mieltä ettei sopimatta tulla. Vanha koirakin oppii uusia temppuja, kun vaan jaksaa opettaa. Miehellä ei ole anoppia ja jos olisi, hänkään ei olisi tervetullut. Kaikilla samat säännöt. Pyytämättä ja yllättäen sisääntunkeutuva ihminen on aina epätoivottu vieras.
Meillä on anopin kotiin avain. Menemme sisään omalla avaimella ainoastaan sovitusti mm. lomamatkan aikaan kastelemaan kukat, tai, kuten sovittu, jos emme saisi anoppia kiinni useista erilaisista tavoista huolimatta, voisimme mennä katsomaan, ettei hänelle ole tapahtunut mitään. Se on hänen kotinsa ja me kunnioitetaan sen yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopille selkeät rajat näin ensimmäiseksi. En ihan ymmärrä miksi anoppi ylipäänsä käy oven takana riehumassa, selventäisikö vähän. Onko sulla tapana kahvitella anopin kanssa vai mikä on syy? Siirtäisin vara-avaimen eri paikkaan eli lukolliseen rasiaan enkä antaisi anopille koodia. Aika ottaa ryhtiliike anopin suhteen. Mitä miehisi on asiasta mieltä? Pistäkööt äitinsä kuriin.
Mitä anoppi nyt teki väärin? Kävi oven takana???
Saahan sitä käydä vaikka kuussa, mutta ei pidä loukkaantua, jos ei pääse sisään. Tosin mitä sitten vaikka loukkaantuu, omapahan on asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meille ei tule kukaan ilman sopimista. Anoppia koulutettiin pitkän aikaa, että hän ymmärsi, että ollaan todellakin sitä mieltä ettei sopimatta tulla. Vanha koirakin oppii uusia temppuja, kun vaan jaksaa opettaa. Miehellä ei ole anoppia ja jos olisi, hänkään ei olisi tervetullut. Kaikilla samat säännöt. Pyytämättä ja yllättäen sisääntunkeutuva ihminen on aina epätoivottu vieras.
Meillä on anopin kotiin avain. Menemme sisään omalla avaimella ainoastaan sovitusti mm. lomamatkan aikaan kastelemaan kukat, tai, kuten sovittu, jos emme saisi anoppia kiinni useista erilaisista tavoista huolimatta, voisimme mennä katsomaan, ettei hänelle ole tapahtunut mitään. Se on hänen kotinsa ja me kunnioitetaan sen yksityisyyttä.
Kyllä meille saa viiskymppiset lapset ja lapsensa tulla koska vaan kuin kotiinsa. Omilla avaimillaankin. .Mitään salaisuuksia minulla ei ole koska heidän on syytäkin tietää asiani ja paperini.
Mutta korostan, minulla ei ole heidän avaimiaan yhdenkään enkä huolisi. Tosin kerran menin sovitusti mutta myöhästyivät tunnin kotona tulostaan, sovitusta ajasta. Kuljen junalla. Vähän meinas kylmä tulla, kävelin sitten r-kipsalle kahville.
No selostitko anopille tuon saman sepostuksen kuin viestiisi? Luulisi tuosta tajuavan, miksi et tullut avaamaan.
Herran tähden on täällä mielenvikaista väkeä, nuo sekoanopin puolustelijat. Ei muka tajuta miksi joku haluaa olla omassa kodissaan rauhassa ja tehdä töitään ilman keskeytyksiä, kyllä on jostain todella vinoutuneesta vallankäyttökuvitelmasta tai silkasta hulluudesta kyse jos kuvittelee voivansa marssia lastensa/miniänsä ovesta sisään ihan miten vaan. Sitten uhriudutaan kun nämä eivät pokkuroikaan.
".....Nyt anoppi sitten on loukkaantunut siitä, että en tullut avaamaan hänelle ovea. Hän tuli oven taakse ensinnäkin täysin ilmoittamatta ja hänen pitäisi kyllä tietää, että teen töitä kotoa, mutta ei ilmeisesti täysin käsitä sitä, että kotoa työskentely tai etäkokouksessa puhuminen olisivat sellaista työtä, josta ei voi aina irtautua."
"Pitäisi tietää" kuulostaa kyllä siltä, ettei olla asiaa selkeästi ilmoitettu ja jos anoppi ei hahmota, että saatat olla etäkokouksessa tai jopa pitää esitystä etäkokouksessa, sen asian voisi hänelle selittää. Ei moni jo työelämästä poistunut hahmota, mitä teams-kokoukset ovat, tai että siellä saattaa olla muutama kymmenen ihmistä kuuntelemassa esitystäsi, etkä voi noin vain keskeyttää.
Vanhemmalle väelle etenkin on vaikea hahmottaa, ettei nykyään spontaanisti pistäydytä kylässä. Olettavat, että avaat oven ja kerrot jos on kiireitä. Minusta ihan ymmärrettävää, että jos anopin käsitys työstäsi on tietokoneella itseksesi työn tekeminen, hän pitää töykeänä sitä, ettet avaa vaikka kuulet hänen olevan ovella.
Vierailija kirjoitti:
Herran tähden on täällä mielenvikaista väkeä, nuo sekoanopin puolustelijat. Ei muka tajuta miksi joku haluaa olla omassa kodissaan rauhassa ja tehdä töitään ilman keskeytyksiä, kyllä on jostain todella vinoutuneesta vallankäyttökuvitelmasta tai silkasta hulluudesta kyse jos kuvittelee voivansa marssia lastensa/miniänsä ovesta sisään ihan miten vaan. Sitten uhriudutaan kun nämä eivät pokkuroikaan.
No ehkä kannattaa vähän rauhoittua. Ennen on ollut, ainakin pienemmillä paikkakunnilla ja maaseudulla ihan normaalia käydä vierailuilla päiväsaikaan, jopa ilman etukäteisilmoitusta. Aina keitettiin kahvit ja vaihdettiin kuulumiset, tai sitten kerrottiin jos ei ehditty. Ei tässä nyt tarvitse hullu tai vinoutunut vallankäyttäjä olla. Asiasta voi rauhassa keskustella ja sopia säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä kannattaa vähän rauhoittua. Ennen on ollut, ainakin pienemmillä paikkakunnilla ja maaseudulla ihan normaalia käydä vierailuilla päiväsaikaan, jopa ilman etukäteisilmoitusta. Aina keitettiin kahvit ja vaihdettiin kuulumiset, tai sitten kerrottiin jos ei ehditty. Ei tässä nyt tarvitse hullu tai vinoutunut vallankäyttäjä olla. Asiasta voi rauhassa keskustella ja sopia säännöt.
Milloin ennen? Joskus ennen sotia?
Ja jos selkeästi ei avata ovea niin eikö siitä tajua ettei ole toivottu?
Ei ap ole antanut avainta. Ja eihän se lastenvahtikaan omalla avaimella tule😂 saati sopimatta.