Miehen suostuttelu lapseen
Hei,
Oletteko saaneet aikaistettua lapsenhankintaa suostuttelemalla, jos mies on ollut sitä mieltä, että ei vielä vaan myöhemmin? Onko toiveajattelua, että näin kävisi? Mies haluaa odottaa vielä muutaman vuoden, itse koen että olen täysin valmis, nyt on hyvä hetki.
Kiitos
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Mies puhuu muutamasta vuodesta, että sitten voisi olla oikea aika. Voisinko asettaa hänelle jonkun tiukemman aikarajan?
Ap
Mun mieheen tehosi kun selitin että raskautuminen ei tapahdu hetkessä kuin harvoille ja raskautumisen jälkeenkin menee vielä se 9kk. Eli jos nyt ruvetaan yrittämään niin siinä menee käytännössä vähintään vuosi, todennäköisemmin 2. Meni noin 1,5 vuotta loppujen lopuksi. Mutta me oltiin muutenkin jo sovittu aloitusajankohta. Ennen naimisiinmenoa istutin miehen aloilleen ja sanoin että häämatkalla (vuosi häiden jälkeen) aloitetaan sitten lastenteko jos hän lapsia haluaa. Minä halusin mutta en niin kovin että sen vanhempana olisin enää ruvennut. Biologinen kelloni oli tikittänyt monta vuotta ja tunsin että jos pitkään vielä odotellaan niin en vain enää jaksa. Eli en olisi jättänyt miestä mutta olisin siinä vaiheessa sitten päättänyt jäädä velaksi jos mies vitkuttelee. Onneksi saatiin sitten ongelmitta kaksi lasta, hyvä näin. Mutta ei se lapsettomuuskaan olisi kamalaa ollut, puolensa molemmilla🙂
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas:
- ottaen huomioon nykyisen maailman tilan (kulkutauteja, maailmansodan uhka naapurissa häröilevän hullun diktaatotrin takia), kannattaako tänne tehdä lapsia?
- koulujärjestelmän romahtaminen - kaiken maailman koulurauhan häiritsijät pilaavat opiskelun, heitä ei saa laittaa kuriin, väkivalta kouluissa lisääntyy räjähdysmäisesti - haluatko lapsesi todella tälläiseen kouluun?
- ympäristön mullistukset, ilmastonmuutos ja sen johdannaiset tulevat vaikuttamaan meihin enemmän tai vähemmän, jälkikasvuusi taatusti enemmän - haluatko altistaa heidät tälle?
- teknologisoituva ja koukuttavaksi suunnitelty älylaiteyhteiskunta - voitko taata että saat lapsesi kasvatettua eikä se jää edes vähääkään laitteiden armoille?
- kaiken kallistuminen - luuletko että rahanne riittää?
Tässä hieman mietittävää.
-Diktaattori haluaakin herättää pelkoa, en alistuisi
-Jos koulunkäynti huolettaa vielä sen ollessa ajankohtainen, lapsen voi pistää kotikouluun (en pistäisi, mutta voisin)
-Jos ilmastotietoiset ihmiset eivät lisäänny, heidän arvonsa kuolevat heidän mukanaan
-Vapaata tahtoa ei laitteiden osalta voi kokonaan viedä pois. Niitä ei ole PAKKO hankkia.
-Inflaatiota seuraa palkkojen nousu ennemmin tai myöhemmin. Köyhäkin voi olla onnellinen. Ei tarvitse asua pääkaupunkiseudulla.
Huolesi ovat minustakin aiheellisia enkä tarkoita viisveisata niistä. Tarkoitan, että näiden asioiden tiedostaminen ei estä minua haluamasta lasta.
(En ole ap).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas:
- ottaen huomioon nykyisen maailman tilan (kulkutauteja, maailmansodan uhka naapurissa häröilevän hullun diktaatotrin takia), kannattaako tänne tehdä lapsia?
- koulujärjestelmän romahtaminen - kaiken maailman koulurauhan häiritsijät pilaavat opiskelun, heitä ei saa laittaa kuriin, väkivalta kouluissa lisääntyy räjähdysmäisesti - haluatko lapsesi todella tälläiseen kouluun?
- ympäristön mullistukset, ilmastonmuutos ja sen johdannaiset tulevat vaikuttamaan meihin enemmän tai vähemmän, jälkikasvuusi taatusti enemmän - haluatko altistaa heidät tälle?
- teknologisoituva ja koukuttavaksi suunnitelty älylaiteyhteiskunta - voitko taata että saat lapsesi kasvatettua eikä se jää edes vähääkään laitteiden armoille?
-Jos koulunkäynti huolettaa vielä sen ollessa ajankohtainen, lapsen voi pistää kotikouluun (en pistäisi, mutta voisin)
-Jos ilmastotietoiset ihmiset eivät lisäänny, heidän arvonsa kuolevat heidän mukanaan
-Vapaata tahtoa ei laitteiden osalta voi kokonaan viedä pois. Niitä ei ole PAKKO hankkia.
-Inflaatiota seuraa palkkojen nousu ennemmin tai myöhemmin. Köyhäkin voi olla onnellinen. Ei tarvitse asua pääkaupunkiseudulla.
Huolesi ovat minustakin aiheellisia enkä tarkoita viisveisata niistä. Tarkoitan, että näiden asioiden tiedostaminen ei estä minua haluamasta lasta.
(En ole ap).
Tyhmin argumentti mitä olen nähnyt hetkeen :D :D
Ja ympäristötietoiset ihmiset ei lisäänny, koska ympäristötietoinen tietää, että jo yksi jälkeläinen tuhoaa hiilijalanjäljen niin, ettei sitä pysty kompensoimaan vaikka ei koskaan enää lentäisi yhtään minnekään, söisi puun kaarnaa lopun ikäänsä eikä hankkisi autoa.
(ja tän voi todentaa iskemällä googleen "carbon footprin one less child")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP sairastaa Endometrioosia ja on jo 28v. Hänen mahdollisuutensa tulla raskaaksi ovat joka tapauksessa jo olemattoman pienet.
AP:n sijassa eroaisin ja menisin hedelmöityshoitoihin NYT
Eipäs nyt liioitella. Suurin osa 28-vuotiaista sekä endometrioosipotilaista tulee normaalisti raskaaksi. Ja vielä useiden vuosien ajan, 10+. Endometrioosi ei automaattisesti vaikuta hedelmällisyyteen negatiivisesti, riippuu aivan täysin sen asteesta ja sijainnista.
Olet oikeassa, mutta minulla tilanne on juuri ns. vaikea. On leikattukin ja erilaisia hoitokeinoja kokeiltu. Endometrioosia on löytynyt laajasti vatsakalvolta, kohdusta, kohdun takaa, munasarjoista, munanjohtimista, palleasta, virtsarakosta, suolen läheltä. Tämän takia lapsen yrittäminen olisi mulle äärimmäisen vaikeaa, koska lääkitys jota syön, ehkäisee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas:
(En ole ap).
Tyhmin argumentti mitä olen nähnyt hetkeen :D :D
Ja ympäristötietoiset ihmiset ei lisäänny, koska ympäristötietoinen tietää, että jo yksi jälkeläinen tuhoaa hiilijalanjäljen niin, ettei sitä pysty kompensoimaan vaikka ei koskaan enää lentäisi yhtään minnekään, söisi puun kaarnaa lopun ikäänsä eikä hankkisi autoa.
(ja tän voi todentaa iskemällä googleen "carbon footprin one less child")
Okei! Vuosikymmenien päästä kuin vain ilmastonmuutoksen kieltävillä ihmisillä on jälkeläisiä, näyttääkö tilanne paremmalta vai huonommalta?
Vierailija kirjoitti:
Kerron vielä yhden asian. Tässä taannoin mulla oli jotain raskauteen viittaavia oireita ja tein testin. Kun kerroin miehelle siitä ja että tulos oli kylläkin negatiivinen, hän oli pettynyt ja sanoi, että harmi. Mitä ihmettä?
Ap
No ilmeisesti hänellä on mielessä tulevaisuuden siuunnitelma, missä ne lapset tulee kuvioihin juuri sopivaan aikaan. Oli kuitenkin ilmeisesti valmis hyväksymään tilanteen, jos vahinko olisi sattunut. Mun mielestä te kaipaatte vaan lisää keskustelua, jossa kumpikin kuuntelee toista. Aina päätökset ei synny heti vaan ajatuksia täytyy käydä läpi yksin ja erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron vielä yhden asian. Tässä taannoin mulla oli jotain raskauteen viittaavia oireita ja tein testin. Kun kerroin miehelle siitä ja että tulos oli kylläkin negatiivinen, hän oli pettynyt ja sanoi, että harmi. Mitä ihmettä?
Ap
No ilmeisesti hänellä on mielessä tulevaisuuden siuunnitelma, missä ne lapset tulee kuvioihin juuri sopivaan aikaan. Oli kuitenkin ilmeisesti valmis hyväksymään tilanteen, jos vahinko olisi sattunut. Mun mielestä te kaipaatte vaan lisää keskustelua, jossa kumpikin kuuntelee toista. Aina päätökset ei synny heti vaan ajatuksia täytyy käydä läpi yksin ja erikseen.
Rohkaisisin kanssa aptä vielä juttelemaan miehen kanssa. Tältä palstalta vastausta ei varmaan löydy, mutta tukea ja neuvoja kyllä. Kun siis ei ole mitään taikasanaa, jolla saisit miehen suostuteltua.
Mutta häntä voi yrittää herätellä tilanteen realiteetteihin. Voit pyytää, että yrittäisi astua sinun tilanteeseen ja ymmärtää sen ahdingon, mitä varmaan koet. On tärkeää, että mies ei tunne oloaan painostetuksi. Senkin voi sanoa ääneen, ettet yritä painostaa, vaan jutella.
Aloita keskustelu vaikka ilmaisemalla, että olit hämmentynyt, kun hän vaikutti pettyneeltä neg. raskaustestiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin saavani suostuteltua miehen kahteen lapseen. Ei onnistunut. Hän halusi vain yhden lapsen eikä muuttanut mieltään. Että ei kaikki miehet ole suostuteltavissa.
Millainen vika pitää olla ihmisellä päässä jos kuvittelee että suostuttelee toisen lapseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Jos olet vielä "biologisesti hyvin nuori" ja miehellä on jokin järkevä syy olla haluamatta "juuri nyt", yrittäkää löytää kompromissi, jossa kumpikin tulee ajallisesti toista vastaan (lapsi hankitaan kuitenkin).
- Jos olet jo 30 ja haluat saada lapsen, älä jää odottelemaan.
- Olitpa minkä ikäinen tahansa: jos mies ei osaa antaa järkevää syytä odotteluun eikä osoita edes täyttä varmuutta, että haluaa samoja asioita (lapsen) sinun kanssasi, niin JSS. Hän voi olla kaappi-vela tai mies ei pidä Sinua äitimateriaalina hänen lapselleen. Ajanhukkaa. Miehillä on ikävä tapa ruksia "ehkä joskus", vaikka sydän sanoo "ei". Pelkäävät joutuvansa olemaan yksin muuten.
t. vela
Olen 28-vuotias. Onko se biologisesti teistä nuori? Lisäksi sairastan endometrioosia, mikä vaikeuttaa hedelmällisyyden tilannetta tulevaisuudessa.
Ap
Kerro miehelle, että siihen yrittämiseen voi mennä hyvinkin vuosi ja sitten vielä menee 9kk ennen kuin vauva syntyy, luulisi että siinä ajassa ehtii jo tottua ajatukseen.
Älä ainakaan jätä ehkäisyä salaa pois. Mies voi lähteä ja jäät yksin lapsen kanssa.
Seuraan vierestä kun näin on toimittu kahden ystävän toimesta. Toisella 4 lasta ja toisella 1. Molemmat valittaa kun mies ei osallistu... No en ihmettele kun jokainen on saanut alkunsa ihan "vahingossa" xD niinkin vahingossa, että ehkäisy unohtui
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan jätä ehkäisyä salaa pois. Mies voi lähteä ja jäät yksin lapsen kanssa.
Seuraan vierestä kun näin on toimittu kahden ystävän toimesta. Toisella 4 lasta ja toisella 1. Molemmat valittaa kun mies ei osallistu... No en ihmettele kun jokainen on saanut alkunsa ihan "vahingossa" xD niinkin vahingossa, että ehkäisy unohtui
En ikinä jättäisi ehkäisyä salaa pois. Sen takia minä asiaa mietinkin, koska miehen mielipiteellä on merkitystä yhtä lailla.
Ap
Vuonna 2014 olin valmis lapseen. Olin silloin 26-vuotias. Silloinen poikaystävä halusi elää hyvin erilaista elämää. Muistan vieläkin kun hän sanoi "Katsotaan sit joskus 7 vuoden päästä". Tajusin tuossa kohtaa, että silloin en ole enää niin hedelmällinen.
Erosimme, ei sekään toki ollut itsestäänselvää. Sain esikoisen reilu 2 vuotta eron jälkeen. Olin 28-vuotias, täyttämässä 29. Nyt olen 3 lapsen äiti. Nyt kun ikää on se 35, tuntuu surulliselta ajatella jos olisin jäänyt siihen vanhaan suhteeseen, enkä olisi ehkä saanut lapsia enää. Edelleen ollaan nykyisen kanssa yhdessä onnellisesti. Samat unelmat perheen kanssa.
En tiedä toki iästäsi, mutta itse jouduin alkaa miettimään tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2014 olin valmis lapseen. Olin silloin 26-vuotias. Silloinen poikaystävä halusi elää hyvin erilaista elämää. Muistan vieläkin kun hän sanoi "Katsotaan sit joskus 7 vuoden päästä". Tajusin tuossa kohtaa, että silloin en ole enää niin hedelmällinen.
Erosimme, ei sekään toki ollut itsestäänselvää. Sain esikoisen reilu 2 vuotta eron jälkeen. Olin 28-vuotias, täyttämässä 29. Nyt olen 3 lapsen äiti. Nyt kun ikää on se 35, tuntuu surulliselta ajatella jos olisin jäänyt siihen vanhaan suhteeseen, enkä olisi ehkä saanut lapsia enää. Edelleen ollaan nykyisen kanssa yhdessä onnellisesti. Samat unelmat perheen kanssa.
Minä sain esikoisen 32 vuotiaana ja 35 vuotiaana toisen. Kuka sanoo etten vielä voisi saada kolmatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain esikoisen 32 vuotiaana ja 35 vuotiaana toisen. Kuka sanoo etten vielä voisi saada kolmatta?
Ei sitä tiedäkään. Itselläni painoi tässä myös se, että meidän suvussa ollut lapsettomuutta ja monet olleet hoidoissa 32 vuodesta ylöspäin. Kaikkien tilanne ei ole sama. Joku tulee helpolla raskaaksi vielä myöhemmälläkin iällä, mutta myös riskit kasvaa.
Elämä on valintoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ex sai miehen kannan 'en ehkä halua omia lapsia koskaan' muutettua siihen, että eivät pelkästään päättäneet yrittää lasta, vaan ostivat yksityiseltä IVF hoitoja, miehen maksamana. Kuinka? No, kuukausien painostuksella tunteisiin vetoavine kirjeineen ja runoineen. Lopulta uhkaili, että päättää päivänsä, jolloin äitinsä menettää jälleen yhden perheenjäsenen. Vahvisti uhkaustaan lukittautumalla lääkepurkin kanssa vessaan tai sulkemalla puhelimen ja kaahaamalla autolla pihasta viimeisinä sanoinaan uhkaus ajaa kallioleikkaukseen. Mies koki niin kovaa syyllisyyttä, että on pilannut muutenkin kovia kokeneen ihmisen elämän lopullisesti jos jättää tämän lapsettomaksi, että suostui hoitoihin ajatellen, että lähtee sitten suhteesta kun lapsi on syntynyt. No lasta ei tullut, tuli vain se ero.
Ihan sairasta, mutta ilmeisen tehokasta.
Ei tuo tehokasta ole. Toimii vain tasapainottomiin, kenties läheisriippuvaisiin ihmisiin. Normaali ihminen ei anna kiristää itseään noin.
Ehkä. Tiedän kuitenkin useita perheitä, joissa yksi tai useampi lapsi on tehty painostuksen seurauksena. Osa sittemmin eronnut. Myös tältä palstalta saa usein lukea ohjeita mm jättää ehkäisy omavaltaisesti pois jne. Lapsi nähdään niin vahvasti naisen oikeutena, että miehen kuuluu suostua, ja tähän on kaikki keinot sallittu. Kun kerrot tällaiselle naiselle, että hänen olisi viisainta lähteä kun ovat noin tärkeästä asiasta eri mieltä, saat poikkeuksetta kuulla 'en haluaisi erota muuten hyvästä suhteesta turhaan (!?)' ja 'olen liian vanha löytämään enää toista isäkandidaattia' tai henkilökohtainen suosikkini 'hän ei ymmärrä, että tämä olisi hänenkin etunsa'. Manipulointi tässä asiassa on todella yleistä, tosin miehillä on usein turhaa empimistä, koska manipulaation lopputulos on usein kuitenkin molemminpuolin positiivinen.
Kuulostaa melkoiselta naisvihalta, kun väität että tuo olisi yleistä.
Älä viitsi, tuo on todella yleistä! Eihän tuosta tilastoja ole, mutta omasta ystäväpiiristä tiedän useamman lapsen joka on tullut suostuttelun jälkeen (koska olen osallistunut näihin keskusteluihin kuinka taivutella mies lapsentekoon) ja yhden josta tiedän, että äiti jätti pillerit ottamatta kertomatta isälle (läheinen ystäväni ja itse kertoi) ja yhden josta epäilen, että vahinko ei ollut ehkä ihan täysin vahinko.
Oma lapsi syntyi yhteisestä sopimuksesta eikä kumpikaan koskaan halunnut toista.
En ole se jolle vastaat, mutta minä tunnen enemmän niitä tapauksia, joissa mies on vinkunut vauvaa ja laistanut sitten vastuusta lähes kokonaan vauvan synnyttyä. Tai siis kaatanut 95% vastuusta äidin niskaan. Mikä sitten on yleistä.
varmasti näinkin. Yksi vääryys ei kumoa toista, eikä tästäkään tarvitsisi väkisin tehdä mitään mies-nais -sotaa
En minä tiedä miten tästä joku sota saataisiin aikaan. Mutta tosiaan ainakin oma kokemukseni on käytännössä päinvastainen. Miehet nimenomaan haluavat niitä lapsia (vaikka ensin puhuisivat ihan muuta), mutta vain osa kantaa sitten vastuunsa kun kakka on niin sanotusti housuissa.
onko tästä jotain tilastoa, että juuri ne samat miehet jättää osallistumasta jotka on vaatineet lasta?
(etsin täällä vielä jotain tutkimusta siitä kuinka paljon lapsia syntyy vastoin isän tahtoa koska sellaiselle oli selvästi kysyntää, joten otetaanhan näyttö esiin sitten myös kun väite on toisin päin)
Tämä.
Puhutaan toki vauva-palstasta, mutta tosiaan kauhean usein keskustelu täällä on sitä että oletetaan että _samat_ ihmiset ovat niitä jotka tekevät kaikki huonot tai oudot asiat.
Ja niinhän se ei ole useinkaan. Mutta tällä tavoin välttyy ajattelamasta liikaa, kun tekee ihmisistä riittävän monta yleistystä samaan pötköön. Ja sitten voi miettiä miksi ymmärrys asioista ei lisäänny.
Jos joku luki mun kommentin taudista, niin varmaan ymmärtänee, että tosiaan ei ole aikaa odotella. Olen alkanut jo pikkuhiljaa hyväksyä, ettei musta tule koskaan äitiä. Olen kasvatusalalla töissä ja toivonut omaa lasta pitkään, rakastan lapsia. Vaikka eroaisinkin miehestä, en alkaisi perustaa perhettä minulle uuden ja tuntemattoman miehen kanssa. Kun aikaa on sairauden takia tosiaan vähän.
Minusta ei koskaan tule äitiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ex sai miehen kannan 'en ehkä halua omia lapsia koskaan' muutettua siihen, että eivät pelkästään päättäneet yrittää lasta, vaan ostivat yksityiseltä IVF hoitoja, miehen maksamana. Kuinka? No, kuukausien painostuksella tunteisiin vetoavine kirjeineen ja runoineen. Lopulta uhkaili, että päättää päivänsä, jolloin äitinsä menettää jälleen yhden perheenjäsenen. Vahvisti uhkaustaan lukittautumalla lääkepurkin kanssa vessaan tai sulkemalla puhelimen ja kaahaamalla autolla pihasta viimeisinä sanoinaan uhkaus ajaa kallioleikkaukseen. Mies koki niin kovaa syyllisyyttä, että on pilannut muutenkin kovia kokeneen ihmisen elämän lopullisesti jos jättää tämän lapsettomaksi, että suostui hoitoihin ajatellen, että lähtee sitten suhteesta kun lapsi on syntynyt. No lasta ei tullut, tuli vain se ero.
Ihan sairasta, mutta ilmeisen tehokasta.
Ei tuo tehokasta ole. Toimii vain tasapainottomiin, kenties läheisriippuvaisiin ihmisiin. Normaali ihminen ei anna kiristää itseään noin.
Ehkä. Tiedän kuitenkin useita perheitä, joissa yksi tai useampi lapsi on tehty painostuksen seurauksena. Osa sittemmin eronnut. Myös tältä palstalta saa usein lukea ohjeita mm jättää ehkäisy omavaltaisesti pois jne. Lapsi nähdään niin vahvasti naisen oikeutena, että miehen kuuluu suostua, ja tähän on kaikki keinot sallittu. Kun kerrot tällaiselle naiselle, että hänen olisi viisainta lähteä kun ovat noin tärkeästä asiasta eri mieltä, saat poikkeuksetta kuulla 'en haluaisi erota muuten hyvästä suhteesta turhaan (!?)' ja 'olen liian vanha löytämään enää toista isäkandidaattia' tai henkilökohtainen suosikkini 'hän ei ymmärrä, että tämä olisi hänenkin etunsa'. Manipulointi tässä asiassa on todella yleistä, tosin miehillä on usein turhaa empimistä, koska manipulaation lopputulos on usein kuitenkin molemminpuolin positiivinen.
Jotkut näkevät lapsen haluamisen ja hankkimisen niin suurena oikeutena, että syyllistys, painostus ja jankkaus ja jopa ehkäisystä valehteleminen nähdään oikeutettuina keinoina saada haluamansa. Lasta haluamaton on sitten se pahis, vaikka olisi kyseessä asiasta avoimesti kertonut vela, joka ei muuta mieltään.
Jahkaajat ovat ärsyttäviä, vedättäjät alhaisia ja alussa sovitusta mieltään muuttaneet myös rasittavia, tämä on kyllä totta oli se kanta kumpaan päin vain lapsiasiassa.
Se on kyllä suuri mysteeri, että se lasta haluava ei eroa vaan jää manipuloimaan. Toisaalta voisihan se toinenkin tajuta erota eikä jäädä manipulointiyritysten kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä jättäisi ehkäisyä salaa pois. Sen takia minä asiaa mietinkin, koska miehen mielipiteellä on merkitystä yhtä lailla.
Ap
No tuo on viisasta. Yhdessä, aidosti tällaiset asiat on sovittava.
Mutta jossain kohdassa on vaan katsottava että nyt ei voi odottaa, pitää tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen, ja jos mies ei oikeasti halua lapsia ja se on sinulle suhteen jatkamisen edellytys, niin sitten vaan eroat. Mikäs siinä sitten.
Tärkeintä on, että alatte syödä puhdasta ruokaa. Tutkikaa Pipliaa, lukekaa viidettä Mooseksen kirjaa. Sieltä löytyy Herran sana, sieltä löytyy ohje oikeaan elämään.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Totta, minä en elä isovanhempien pillin mukaan, miehestä en ole aivan varma. Miehen suvulle sellainen ydinperhekuvio voi olla tärkeämpää. Tavallaan se laskee omia haluja kannustaa miestä tuollaiseen ulkopuoliseen kaverivanhemmuuskuvioon, kun tietää, että "sekään ei täyttäisi suvun toiveita".