IS: "Purran mukaan sunnuntailisän poistamisesta on keskusteltu" - sunnuntaivuorojen shoppailu ei ole enää kannattavaa
Perussuomalaiset ovat leikkaamassa palkkojen sunnuntailisät.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystysruuhkatkin poistuisi kun kun terveysasematkin olisivat auki joka päivä, samoin jonot poistuisivat poliklinikoilla ja aikojaan leikkauksiin odottavilta.
Toimistotyöntekijät olisivat tietenkin viikonloppuisin paikalla + joulut ja juhannukset.
Samalla palkalla kuin ennenkin, tietenkin.Kaikki, ihan kaikki paikat auki 24/7. Myös ne nykyiset päiväpaikatkin ma-pe.
Se, että mistä esim hoitajia löytyisi niillä palkoilla on tämän ehdotuksen esittäjän vastuulla selvittää.
Vissiin unohtui, että työaika olisi edelleen sama joten enpä usko, että toimistotyöntekijät viikonloppuisin edelleenkään kävisivät töissä.
Tottakai olisivat jos ne ne toimistot ovat auki 24/7.
Vuorotyölista joten voit olla vapaapäivillä vaikka tiistaina ja torstaina ja sitten vaan viikonlopuksi töihin.
Ei siinä työaika lisäänny mitenkään.Joo, mutta kolmivuorotyö vaikuttaa hyvin vahvasti sosiaaliseen elämään. Ei ole ihan sama oletko arkena vai viikonloppuna töissä. Ystävät ja perhe on vapaalla viikonloppuisin etkä pääse osallistumaan mihinkään, kun olet töissä.
Tsekkaapa muuten miten iso vaikutus esimerkiksi kolmivuorotyöllä tutkimusten mukaan on naisten rintasyöpäriskin kasvamiseen. Kolmivuorotyö nakertaa terveyttä pahasti.
Vuorotyölisiä kutsutaan myös nimellä haittalisä. Haittalisä on erittäin osuva nimi.
TÅMÄ!💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halkkarin väliä sillä on minä viikonpäivänä on töissä? Minä voisin olla sunnuntaina töissä, jotta saan arkivapaan koska jotkut kaupat ja virastot menevät kiinni niin että arkityöläisenä ei niihin pääse kuin lomalla.
Mikä tabu tuo pyhäpäivä nykymaailmassa edes on? Tuskin täällä nyt niin uskonnollisia ollaan, että pyhitettäisiin se 7. päivä.
Selkeästi et ole koskaan tehnyt vuorotyötä. Mölyät tietämättä koko asiasta mitään.
Olen ollut työssä, jossa ei ollut mitään eroa sillä oliko työpäivä sunnuntai tai keskiviikko. Tai oliko joulu tai juhannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystysruuhkatkin poistuisi kun kun terveysasematkin olisivat auki joka päivä, samoin jonot poistuisivat poliklinikoilla ja aikojaan leikkauksiin odottavilta.
Toimistotyöntekijät olisivat tietenkin viikonloppuisin paikalla + joulut ja juhannukset.
Samalla palkalla kuin ennenkin, tietenkin.Kaikki, ihan kaikki paikat auki 24/7. Myös ne nykyiset päiväpaikatkin ma-pe.
Se, että mistä esim hoitajia löytyisi niillä palkoilla on tämän ehdotuksen esittäjän vastuulla selvittää.
Vissiin unohtui, että työaika olisi edelleen sama joten enpä usko, että toimistotyöntekijät viikonloppuisin edelleenkään kävisivät töissä.
Vuorotyölista joten voit olla vapaapäivillä vaikka tiistaina ja torstaina ja sitten vaan viikonlopuksi töihin.
Ei siinä työaika lisäänny mitenkään.Joo, mutta kolmivuorotyö vaikuttaa hyvin vahvasti sosiaaliseen elämään. Ei ole ihan sama oletko arkena vai viikonloppuna töissä. Ystävät ja perhe on vapaalla viikonloppuisin etkä pääse osallistumaan mihinkään, kun olet töissä.
Tsekkaapa muuten miten iso vaikutus esimerkiksi kolmivuorotyöllä tutkimusten mukaan on naisten rintasyöpäriskin kasvamiseen. Kolmivuorotyö nakertaa terveyttä pahasti.
Vuorotyölisiä kutsutaan myös nimellä haittalisä. Haittalisä on erittäin osuva nimi.
Yötyö on toki haitallista, mutta mitä tekemistä sillä on viikonlopputöiden kanssa? Kannatan todellakin sunnuntai lisän ottamista laista pois, jotta jokainen voi sopia itselleen sopivalla tavalla asiasta. Ihme holhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halkkarin väliä sillä on minä viikonpäivänä on töissä? Minä voisin olla sunnuntaina töissä, jotta saan arkivapaan koska jotkut kaupat ja virastot menevät kiinni niin että arkityöläisenä ei niihin pääse kuin lomalla.
Mikä tabu tuo pyhäpäivä nykymaailmassa edes on? Tuskin täällä nyt niin uskonnollisia ollaan, että pyhitettäisiin se 7. päivä.
Selkeästi et ole koskaan tehnyt vuorotyötä. Mölyät tietämättä koko asiasta mitään.
Mistään vuorotyöstä en ole puhunut. Ainoastaan siitä minä viikonpäivänä ollaan töissä.
Persusaastat kaivaa hautaansa oikein urakalla, rassehu. orulin johtamana. Laitta lapioon liikettä persuääliöt. Päästään teistä eroon.
Vuorotyötä tekevillä on 1/3 viikonlopuista vapaa. Silloin saa viettää yhteistä aikaa perheen kanssa, yleisesti tapahtumat ajoittuvat viikonlopuille ja menot saa suunnitella kuukausia aiemmin. Eli jos näistä lisistä luovutaan niin luovun samalla viikonlopputöistä.
Koko lainsäädäntö ja varsinkin Ay-mafia perustuvat oletukseen, että kaikki ihmiset haluavat tehdä asiat samalla tavalla eivätkä pysty itse ajamaan etujaan. Toivottavasti uusi hallitusohjelma purkaa näitä järjettömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyötä tekevillä on 1/3 viikonlopuista vapaa. Silloin saa viettää yhteistä aikaa perheen kanssa, yleisesti tapahtumat ajoittuvat viikonlopuille ja menot saa suunnitella kuukausia aiemmin. Eli jos näistä lisistä luovutaan niin luovun samalla viikonlopputöistä.
Vuorotöitä tehdään todella eri tavoin, joten tuo ei todellakaan päde kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työssä, jossa ei ollut mitään eroa sillä oliko työpäivä sunnuntai tai keskiviikko. Tai oliko joulu tai juhannus.
Samoin. Rekkakuskina ei tunnettu pienissä firmoissa käsitettä pyhäkorvaus. Joskus juhannuksesta sain 3000mk, kun isäntä halusi itse päästä mökille ja muut kuskit oli jo kännissä.
-M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotöitä tehdään todella eri tavoin, joten tuo ei todellakaan päde kaikkiin.
Ehkäpä kuitenkin ymmärsit villakoiran ytimen.
Nytkin on vaikeaa löytää ravintolatyöntekijöitä. Mitenkähän sitten kun ei tuplapalkkakaan ole houkuttimena?
Voidaan poistaa lisät, mutta ne kompensoidaan sitten perustuntipalkan roimana korotuksena niin että alkaa työnteko kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin on vaikeaa löytää ravintolatyöntekijöitä. Mitenkähän sitten kun ei tuplapalkkakaan ole houkuttimena?
Voidaan poistaa lisät, mutta ne kompensoidaan sitten perustuntipalkan roimana korotuksena niin että alkaa työnteko kiinnostaa.
Annetaan enemmän keppiä niin alkaa ne hommat kiinnostamaan. Kaikki tuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tässä juuri yritin sanoa, että jos haittalisien poistamiseen lähdetään niin sitten kaikki alat vuorotyöhön. Ei voi olla niin, että vain tietyillä aloilla vaaditaan vuorotyötä ja ilman haittalisiä.
Ja kuten sanoin, lisien poistamista kannattaa eniten ne, jotka eivät itse tee vuorotyötä.
Itse tein 20 vuotta ja ei ikinä enää enkä ainakaan ilman haittalisiä. Olen töissä edelleen ennen kuin joku alkaa huutamaan tuilla elämisestä.
Omalla alallani olisin aivan erityisen kiitollinen, jos töitä saisi olla vain seitsemän päivää putkeen. Nyt meillä saa teettää 12 päivää työtä, eikä sen jälkeen tarvitse antaa kuin 1 vapaapäivä. Ei ole myöskään määrätty montako viikonloppua työtä ja vapaata, vaan työnantaja saa halutessaan laittaa kaikki viikonloput työtä.
Perheellisenä tämä on kyllä todella ikävää, kun koko elämä tästä kärsii. Kaikki hauska tapahtuu viikonloppuna, mutta minulla menee aamut ja illat töissä.
Silloin kun oli todellinen m*lkku lähipomona, tein pahimmillaan kuusi viikonloppua töitä peräkkäin ja siihen samaan oli laitettu noita 12 työpäivän putkia kolme. Tämä siis käsitti kaksi neljän viikon työlistaa. Oli vielä todella fyysisesti ja henkisesti rankkoja työkohteita. Sitten olinkin pitkään sairaslomalla.
Käsi sydämellä. Kuka muka haluaisi tehdä jotain tällaista ilman mitään lisiä?
Pidetään kaupat kiinni sunnuntaisin, kuten on tapana saksassa vielä tänäkin päivänä.
sunnuntaisin saa varmasti olla pienesti kännissä töissä persujenkin mielestä?
Jos pyhälisät poistettaisiin. niin se pitäisi kopensoida muulla tavoin kokonaispalkassa. Pyhän tuplapalkkathan ovat vaikuttaneet peruspalkkaa alentavasti. Jos pyhälisät vaan poistettaisiin, eikä niiden palkkamenetystä kompensoitaisi millään tavoin, niin eihän kukaan enää tekisi pyhätöitä.
Vieläkö joku duunari ihan oikeasti kannattaa persuja???
Eikö nyt jo yksikertaisimmalle rasvanahkaduunarillekin ole käynyt selväksi, kenen asiaa persut ajaa, tai kenen etuja eivät ainakaan aja?!?!
Tein vuorotyötä vuosia. Kun lapset sitten pieniä hain ja pääsin toiseen jossa vain säännöllinen päivätyö. Nyt elän samassa rytmissä kuin muukin perhe eikä tarvitse jouluaattoillaksi esimerkiksi mennä työvuoroon kun lapset jäävät kotiin täpinöissään odottamaan joulupukkia. Olen paljon enemmän heidän elämässään mukana kuin jos olisi jatkanut vuorotyössä. Enkä ole niin väsynyt usein mikä parisuhteenkin kannalta parempi ja siihenkin jää aivan eri lailla aikaa. Tietysti lisät jäivät pois eli satoja euroja kuukaudessa mutta ratkaisu yhtä kaikki paras mahdollinen.