IS: "Purran mukaan sunnuntailisän poistamisesta on keskusteltu" - sunnuntaivuorojen shoppailu ei ole enää kannattavaa
Perussuomalaiset ovat leikkaamassa palkkojen sunnuntailisät.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poisto tarkoitaa merkittävää leikkausta matalapalkka-alojen palkkoihin. Esim. kohdallani olen tehnyt osa-aikatyötä ja keskimäärin 2 sunnuntaita kuukaudessa. Su-lisien poisto tarkoittaisi 2 työpäivän edestä palkan alennusta eli kohdallani noin 200 euron nettotulojen menetystä. Jos palkat eivät vastaavasti nouse matalapalkkaisissa töissä, niin tämä lisien poisto johtaa työttömyyden kasvuun, sillä esim. ansiosidonnainen päiväraha tai soviteltu päiväraha (työttömyys + osa-aikatyö) saattavat olla erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto palkkatyölle. Hallituksen pitäis poistaa kannustinloukkuja mutta su lisien poisto itseasiassa lisää perusteita pysyä kannustinloukuissa.
Tosin myös sitä ansiosidonnaista ollaan leikkaamassa,niin, että siitä tulee vain lyhyt tilapäisapu. Näyttää siltä että suuri osa palkansaajista ollaan prässäämässä suurinpiirtein samaan tuloluokkaan. Palkkojen alennushan tämä suomeksi sanottuna vain on. Vastineeksi nostetaan erilaisia veroja ja kuluttajahintoja. Tästä ei tule hyvä heilumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin älynväläys persuilta oli pensan veron alentaminen muutamalla sadalla miljoonalla ihan niin kuin heidän alkuperäinen (kansaa kosiskeleva) tavoitteensa olikin, mutta samalla arvonlisäveron korottaminen. Tässä on kaksikin huomionarvoista seikkaa:
- nekin, jotka eivät kuluta litraakaan pensaa, maksavat pensa-alen
- pensan hinnassakin on arvonlisäveroa, joten keinulauta on valmis
Tämähän on vain peruspersumatikkaa. Bensaveroa pois valtiolta miljardi, säästetään pak*laisista miljardi ja lopuilla säästyneillä miljardeilla maksetaan valtion velat pois.
No ei nyt sentään, mutta kyllähän PS talousosaajat ovat hakusissa. Joku Malinen nyt ehkä, mutta muuten...
Persut ovat alentamassa palkkoja.
Nostamassa ruuan hintaa.
Vai suomalaisten asialla. Kertokaa minulle miten?
Vierailija kirjoitti:
MINÄ en kuulu mihinkään puolueeseen.En hyväksy tätä hiekkalaatikkotason kiusaamista ja ihmisten nimittelyä.Se kertoo vain teidän omasta henkisestä tasostanne.Fiksu osaa keskustella sivistyneesti,ketään haukkumatta.Toisen mielipiteitä voi kunnioittaa,vaikka itse olisi eri mieltä.Toi vastaukseni oli ihan omiaan tuolle kirjoittajalle; sai maistaa omaa lääkettään!Sinäkö sen kirjoitit,kun heti puutuit vastaukseeni? SE koira älähtää,johon kalikka kalahtaa!
Mitä sinä rähiset? Poliikka on raakaa peliä ja kritiikkiä - asiatontakin - on kestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat alentamassa palkkoja.
Nostamassa ruuan hintaa.
Vai suomalaisten asialla. Kertokaa minulle miten?
Älä nyt valita, pensan hinta tulee alemmas ihan niin kuin Mauri kaikille kaustislaisille lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni su niin ei tarvi maksaa mitään lisiä. Kyllä sen piimäpurkin ehtii ostaa kuutena päivänä viikossa
Joo, sopii mulle. Kuluttaminen vähenisi, luonto kiittäisi. Mutta sopiiko kokkareille, jotka haluavat pitää markkinatalouden pyörät pyörimässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni su niin ei tarvi maksaa mitään lisiä. Kyllä sen piimäpurkin ehtii ostaa kuutena päivänä viikossa
Joo, sopii mulle. Kuluttaminen vähenisi, luonto kiittäisi. Mutta sopiiko kokkareille, jotka haluavat pitää markkinatalouden pyörät pyörimässä?
Keski-Euroopassa (mm. Saksa) kaupat ovat uskonnollisten piirien painostuksen vuoksi kiinni sunnuntaisin. Toisaalta tämä olisi hyvä, monen perheen vapaa-ajanviettotapa on ostarilla notkuminen.
sunnuntaina kirkko rauha???? kirjoitti:
ei sunnuntai ole sen kummempi päivä. muissa maissa luovuttu jo aikoja sitten. ihme kristillinen jäänne jota vasemmistokin tuki!!!
Juu, minulla sunnuntai on kerrostalossa siivouspäivä ja pyykinpesupäivä, kun ei siitä kerran puoliso saa edes pyhä palkkaa enää.
Vierailija kirjoitti:
ei sunnuntai ole sen kummempi päivä. muissa maissa luovuttu jo aikoja sitten. ihme kristillinen jäänne jota vasemmistokin tuki!!!
Juu, minulla sunnuntai on kerrostalossa siivouspäivä ja pyykinpesupäivä, kun ei siitä kerran puoliso saa edes pyhä palkkaa enää.
Hiljaisuus päättyy sunnuntai aamuna klo 7.00, sen jälkeen voi mennä ulos mattoja tamppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus päättyy sunnuntai aamuna klo 7.00, sen jälkeen voi mennä ulos mattoja tamppaamaan.
Taloyhtiö ei voi laittaa mitään omia sääntöjä sunnuntain kohdalle, koska ne ovat laittomia eli niitä ei tarvitse noudattaa.
Suomen lain mukaan kerrostalossa saa sunnuntaisin siivota ja pestä pyykkiä aamusta iltaan ja sitä ei voi taloyhtiön mummot ja pappat kieltää. Jos eläkeläiset yrittää määrätä niin soitto viranomaisille vain.
Eipä sitten kannata kauheasti tällä 11 €/h palkalla edes töissä käydä. Ei muuta kuin loisimaan työttömän rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
En usko sunnuntailisien poistumiseen. En edes näin työnantajana. Kyllä omasta mielestäni työntekijällä kuuluu tietty lisä, jos uhraa perhe/omasta ajastaan sunnuntait. Tuleehan ne minulle kalliiksi yrittäjänä, mutta kaikesta ei vaan voi polkea. Olen ollut itsekin useamman vuoden työntekijänä, tehden sunnuntaitöitä.
Miksi et sitten maksa lauantaistakin tuplapalkkaa? Aivan. Kun ei ole pakko. Turha esittää olevansa työntekijöiden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei näistä päätä vaan työmarkkinajärjestöt (työehtosopimuksissa). On osalla tainnut jäädä yhteiskuntaopin tunnit välistä.
Mukaan lukien Orvolta, tuo diktaattoripelle ei kyllä ansiosidonnaisia leikkaile tai päätä mistää TES asioista.
T: Rakennusliiton duunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poisto tarkoitaa merkittävää leikkausta matalapalkka-alojen palkkoihin. Esim. kohdallani olen tehnyt osa-aikatyötä ja keskimäärin 2 sunnuntaita kuukaudessa. Su-lisien poisto tarkoittaisi 2 työpäivän edestä palkan alennusta eli kohdallani noin 200 euron nettotulojen menetystä. Jos palkat eivät vastaavasti nouse matalapalkkaisissa töissä, niin tämä lisien poisto johtaa työttömyyden kasvuun, sillä esim. ansiosidonnainen päiväraha tai soviteltu päiväraha (työttömyys + osa-aikatyö) saattavat olla erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto palkkatyölle. Hallituksen pitäis poistaa kannustinloukkuja mutta su lisien poisto itseasiassa lisää perusteita pysyä kannustinloukuissa.
Tosin myös sitä ansiosidonnaista ollaan leikkaamassa,niin, että siitä tulee vain lyhyt tilapäisapu. Näyttää siltä että suuri osa palkansaajista ollaan prässäämässä suurinpiirtein samaan tuloluokkaan. Palkkojen alennushan tämä suomeksi sanottuna vain on. Vastineeksi nostetaan erilaisia veroja ja kuluttajahintoja. Tästä ei tule hyvä heilumaan.
Valtio leikkaa ansiosidonnaista ja se tarkoittaa, että omaisilla ei ole rahaa kulkea eläkeläisten luo ja eläkeläiset jäävät valtion hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio leikkaa ansiosidonnaista ja se tarkoittaa, että omaisilla ei ole rahaa kulkea eläkeläisten luo ja eläkeläiset jäävät valtion hoidettavaksi.
Valtio joutuu palkkaamaan lisää kotihoitajia.
Aha. Hyvää joukkopaon jatkumista hoitoala. En tee tasan yhtäkään viikonloppua tai muuta pyhää, jos siitä ei makseta haittakorvauksia. Palkka naurettavan pieni jo valmiiksi.
Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti leikkaa. Ei ole noiden puhuevien päiden päätettävissä oleva asia
Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia eli 40% menee eläkeläisiin ja lisäksi maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia.
Eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.
Linkki sosiaaliturvamenoihin
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
MINÄ en kuulu mihinkään puolueeseen.En hyväksy tätä hiekkalaatikkotason kiusaamista ja ihmisten nimittelyä.Se kertoo vain teidän omasta henkisestä tasostanne.Fiksu osaa keskustella sivistyneesti,ketään haukkumatta.Toisen mielipiteitä voi kunnioittaa,vaikka itse olisi eri mieltä.Toi vastaukseni oli ihan omiaan tuolle kirjoittajalle; sai maistaa omaa lääkettään!Sinäkö sen kirjoitit,kun heti puutuit vastaukseeni? SE koira älähtää,johon kalikka kalahtaa!