IS: "Purran mukaan sunnuntailisän poistamisesta on keskusteltu" - sunnuntaivuorojen shoppailu ei ole enää kannattavaa
Perussuomalaiset ovat leikkaamassa palkkojen sunnuntailisät.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
AP:n linkki johtaa kehitysyhteistyöleikkauksiin eikä sunnuntailisien poistoon millään tapaa. Keksitkö sul-lisien poiston omasta päästäsi?
No kun tänään ei ollut riittävästi persu aloituksia. Kiintiö homma.
Mapa kirjoitti:
Mielestäni sunnuntailisät voisi siirtää yötyölisiin. Yötyö on terveyttä kuormittavaa, sunnuntaityö taasen kristinuskoon liittyvää ja aikansa elänyttä.
Tämä! Sunnuntait ei ole mikään ongelma, mutta yötyö haittaa terveyttä enkä suostuisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa sunnuntailisiä eikä ole ongelma olla normaalia sunnuntaita töissä, kun en ole mikään kirkossa kävijä. Sen sijaan vastaavasti joulut ja muut pyhät pitäisi olla ainakin kolminkertainen palkka, koska näitä en todellakaan suostu tekemään.
Okei. Ei sitten enää mutinoita kun sulle sopii👍. Hyvä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa sunnuntailisiä eikä ole ongelma olla normaalia sunnuntaita töissä, kun en ole mikään kirkossa kävijä. Sen sijaan vastaavasti joulut ja muut pyhät pitäisi olla ainakin kolminkertainen palkka, koska näitä en todellakaan suostu tekemään.
Okei. Ei sitten enää mutinoita kun sulle sopii👍. Hyvä sinä.
Onhan se aivan älytöntä, että korvaus normaalista sunnuntaista on sama kuin jouluaattoillasta..
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poisto tarkoitaa merkittävää leikkausta matalapalkka-alojen palkkoihin. Esim. kohdallani olen tehnyt osa-aikatyötä ja keskimäärin 2 sunnuntaita kuukaudessa. Su-lisien poisto tarkoittaisi 2 työpäivän edestä palkan alennusta eli kohdallani noin 200 euron nettotulojen menetystä. Jos palkat eivät vastaavasti nouse matalapalkkaisissa töissä, niin tämä lisien poisto johtaa työttömyyden kasvuun, sillä esim. ansiosidonnainen päiväraha tai soviteltu päiväraha (työttömyys + osa-aikatyö) saattavat olla erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto palkkatyölle. Hallituksen pitäis poistaa kannustinloukkuja mutta su lisien poisto itseasiassa lisää perusteita pysyä kannustinloukuissa.
Tässä ollaan aika lailla asian ytimessä. Kun puhutaan kannustinlokuista, eli työn teon kannattavuudesta, mietitään usein vain sitä, ovatko tuet liian suuret suhteessa työstä saatuun ansioon. Oikeastihan kyse on isossa osassa aloista se, onko palkka tarpeeksi suuri suhteessa kustannuksiin. Helsingissä ei melkein kukaan asu enää kohtuullisilla hinnoilla.
Sama ilmiö näkyy myös esim. asumistukikeskustelussa. Olen itse korkeasti koulutettu ja keskijohtotasoisissa eli koulutusta vastaavissa töissä kolmannella sektorilla. Palkka on pienehkö, ja koska olen yh, saan asumistukea. Keskustelu asumistuen lakkauttamisesta ei todellakaan saa minua miettimään, miten ansaitsisin enemmän - ei pysty, koska vaativa työ ja pienet lapset on jo nyt varsin voimia vievä yhdistelmä. Ja mihin ne lapset edes laittaisin iltatöiden ajaksi? Parempipalkkaisen työn saaminen on epätodennäköistä, enkä halua riskeerata vakituista työpaikkaa. Olen todennköisesti saamassa palkankorotuksen ensi vuonna, mikä tarkoittaa vastuun ja työkuorman lisääntymistä entisestään - ja jos se tarkoittaa myös asumistuen lakkaamista, mietin kyllä ihan tosissani, pitäisikö vain ryhtyä työttömäksi. Siirryin pari vuotta sitten 80% työajalta kokoaikaiseksi, eikä käteen jäänyt asumistuen pienenemisen ja verojen nousun jälkeen kuin muutama kymppi. Toisen kerran en ehkä ole motivoitunut (jo nyt yh-arjesta todella kuormittuneena) ottamaan lisää työtä ilman että se mitenkään näkyy elintasossa. TÄSSÄ on se kannustinloukku.
Eihän sunnuntaipäivän "pyhittämisessä" olekaan pelkästään pointti, että se olisi varsinaisesti pyhä. On vain järkevää, että on jokin tietty aika (tällä hetkellä viikonloppu) kun suurin osa ihmisistä on vapailla. Jos meille muka yhtäkkiä rykäistäisiin yhteiskunta, joka toimii 24/7 ja viikonloppukin on aivan normaali viikonpäivä siinä missä muutkin, miten ikinä saadaan järjestettyä esim. mitään tapahtumia? Milloin juhlin perheeni ja ystävieni kanssa häitä/synttäreitä/juhannusta/joulua/tupareita/mitätahansa, koska joka ikinen voisi olla aivan miten sattuu töissä ja vapailla. Toisekseen mitä teen vapailla, jos on erittäin epätodennäköistä, että näistä syistä johtuen olisin kenenkään läheiseni kanssa samaan aikaan vapailla? Milloin ehdin tutustua ihmisiin? Hankkia elämänkumppanin? Seurustella hänen kanssaan?
Halvalla lähtee elämä.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on niin työnantajasi rikkoo sekä lakia, että työehtosopimusta. Kannattaa kysyä häneltä, että maksaako vapaaehtoisesti puuttumaan jääneet lisät vai mennäänkö oikeuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on niin työnantajasi rikkoo sekä lakia, että työehtosopimusta. Kannattaa kysyä häneltä, että maksaako vapaaehtoisesti puuttumaan jääneet lisät vai mennäänkö oikeuteen?
En kuulu työaikalain piiriin, joten menee ihan lain mukaan. Aika moni ei siihen kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on palkan alennus pienituloisille naisille. Kenenkään muun ei varmaan tarvitse joustaa eikä tehdä sunnuntaitöitä. En nytkään saa käteen kolmivuorotyöstä enempää kuin 1900 aika usein ja siinä on kaikki kokemuslisät. Onko se niin iso palkka että vielä pitää leikata?
Totta turiset.
Lääkärikirja Duodecim
2.5.2023
Psykiatrian erikoislääkäri Timo Partonen
"Säännöllistä vuorotyötä Suomessa teki 27 % naisista ja 19 % miehistä. Noin 14 % suomalaisista työskentelee säännöllisesti öisin. Usein toistuvaa yötyötä Suomessa teki 17 % miehistä ja 12 % naisista, jatkuvaa yötyötä yhteensä noin 1 % palkansaajista."
Yhden asian puurtaja. Vieras mies sihisi ohikulkiessaan, niin Purrasta sikiytyi rasisti.
Irtisanoudun ja alan tekemään keikkaa arkisin. Voin viikonloppuisin vihdoinkin tavata ystäviä ja osallistua kiinnostaviin tapahtumiin mihin ei ole koskaan ollut juuri mahdollisuutta. Ei mulla ole enää mitään syytä mennä töihin viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poistohan on hyvä juttu.
T: Yrittäjä
Iso osa yrityksistä ei ole edes auki sunnuntaisin.
Miksiköhän
Uskoakseni siellä on keskusteltu kaikista mahdollisista asioista.Aika näyttää mitä toteutuu missäkin asiassa.Se on varmaa jos kielipuolue on hallituksessa,pakkoruotsi jatkuu.
Olen nyt kahdessa työpaikassa ollut, jossa yksi henkilö haalii itselleen aina sunnuntai- ja pyhäpäivävuorot ja käärii tuplapalkat. Toiset jäävät nuolemaan näppejään, kun yksi on aina kerennyt varaamaan rahakkaat vuorot itselleen. Ei ihan reilua minusta.
Siihen olisi jo kauan sitten pitänyt tehdä joku laki, joka kieltää sellaisen.
Miksi kauppojen pitäisi olla auki sunnuntaina?
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poisto tarkoitaa merkittävää leikkausta matalapalkka-alojen palkkoihin. Esim. kohdallani olen tehnyt osa-aikatyötä ja keskimäärin 2 sunnuntaita kuukaudessa. Su-lisien poisto tarkoittaisi 2 työpäivän edestä palkan alennusta eli kohdallani noin 200 euron nettotulojen menetystä. Jos palkat eivät vastaavasti nouse matalapalkkaisissa töissä, niin tämä lisien poisto johtaa työttömyyden kasvuun, sillä esim. ansiosidonnainen päiväraha tai soviteltu päiväraha (työttömyys + osa-aikatyö) saattavat olla erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto palkkatyölle. Hallituksen pitäis poistaa kannustinloukkuja mutta su lisien poisto itseasiassa lisää perusteita pysyä kannustinloukuissa.
Juuri näin. Sunnuntailisien poisto ei paranna työllisyyttä vaan päinvastoin pahentaa tilannetta. Jos hallituksen tavoite on tehdä työnteosta aina kannattavampi vaihtoehto niin silloin ei tietenkään voi palkkoja leikata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppojen pitäisi olla auki sunnuntaina?
Omaa ahneuttaan ovat auki.
Vierailija kirjoitti:
Joulua sitten kumminkin vietät, joka on sekin kirkollinen juhla? Samoin kuin useimmat muutkin pyhät ovat kirkollisia eli uskonnolllisia pyhiä.
Itse olen vuorotyötä tehnyt vuosia ja miettinyt, että sunnuntailisän sijaan pitäisi puhua viikonloppulisistä. Lisä tulisi jakaa lauantaille ja sunnuntaille tasapuolisesti, sillä yleensä ollaan koko viikonloppu töissä. Yhtä paljon mua ketuttaa olla lauantaina kuin sunnuntainakin töissä.
Ja nillittäjille tiedoksi, että sunnuntailisä nykyään nimenomaan paikkaa sitä menetettyä viikonloppuaikaa sen sijaan, että sillä olisi tosi voimakas kristillinen merkitys. Arkipyhät nyt voisi muutenkin olla ihan normaaleja työpäiviä, niistä saatava lisä sulautettava vaan peruspalkkaan.
Jos lisiin kosketaan, niin odotan, että pääsen lääkärille/hammaslääkärille myös viikonloppuisin. Erilaiset virastot täytyy myös pitää viikonloppuisin auki, ja telkkarista olisi kiva katsoa sunnuntaisin suorana eduskunnan täysistuntoja.