Asuntovelalliset, ois muutama kysymys!?!
Kuin tarkkaan olette laskeneet tulot/menot silloin kun olette ollut ottamassa lainaa? Entä miten tuo korkojen nousu, oletteko jättäneet pelivaraa, vai vetäneet jo lainanottovaiheessa niin tiukalle että korkojen noustessa saa alkaa vyötä kiristämään?
Kommentit (9)
maksetaan asumisesta vähemmän kuin mitä vuokralla asuttaessa maksettaisiin.
Lainaanhan voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.
laskettiin kuinka suuri laina voidaan ottaa ja millä aikataululla - ja pystyttiin ottamaan aika kireällä aikataululla. Nyt jos rupeaa tekemään tiukkaa kun korot on nousseet voidaan neuvotella pankin kanssa pitempi maksuaikataulu (=pienemmät maksuerät kuukausittain) mutta tuskin siihen tarvitsee vielä mennä. Siis jos ei joudu työttömäksi tai jotain.
kun emme tarvinneet kovin paljon lainaa. Korot voi nousta reilusti eikä ole hätää. Lisäksi on säästöjä, joita voi käyttää ylimääräisiin lyhennyksiin jos korot nousisivat ihan hirveästi.
menoista ja tuloista. Joka kuukaudesta on analyysit, paljonko voittoa ja tappiota yms. Siltikin nuo korot hirvittää ja kauhistuttaa. Koskaan ei olla jouduttu ottamaan lainaa joten ehkä se on se suurin kynnys koko hommassa. Omaa taloa ollaan kateltu jo vuoden verran, mutta tuntuu että me ei vaan uskalleta tehdä sitä lopullista päätöstä.
Meillä on myös erikseen lainanhoitotili. Laitamme sinne aina muutaman kympin enemmän rahaa kuukaudessa kuin mitä sieltä lähtee lainan lyhennykseen. Näin kertyy huomaamatta rahaa koron nousua varten.
Tällä hetkellä säästän 450 Euroa joka kuukausi rahastoihin ja sen voi tarvittaessa lopettaa, jos oikein laina vetää tiukille. Samoin matkustellaan 2-3 krt/vuosi, syödään hyvin, ostellaan kaikkea mahdollista yms. eli varaa säästää on myös sieltä ja paljon. Meille tulee esim. 9 lehteä, joita hädin tuskin luetaan.
Lainaa vajaat 150 000 Euroa.
lainan otto aina hirvittää, mutta se hyvä puoli on asuntolainassa että se auttaa verotuksessa, ainakin mä olen " kokenut" että korkovähennykset lieventää jonkun verran verotusta varsinkin kun olen ollut ensiasunnon ostaja. (Vastasin jo kerran mut en muista mikä numero)
Vierailija:
menoista ja tuloista. Joka kuukaudesta on analyysit, paljonko voittoa ja tappiota yms. Siltikin nuo korot hirvittää ja kauhistuttaa. Koskaan ei olla jouduttu ottamaan lainaa joten ehkä se on se suurin kynnys koko hommassa. Omaa taloa ollaan kateltu jo vuoden verran, mutta tuntuu että me ei vaan uskalleta tehdä sitä lopullista päätöstä.
Tällä hetkellä ylimääräistä ei juuri jää kun olen hoitovapaalla, mutta koronnoususta selviäisimme silti tekemällä pieniä uhrauksia (toinen auto pois jne).
Toisaalta emme ole kovin tarkkoja rahankäyttäjiä, eli tiukemmalla taloudenpidolla säästäisimme helposti joitakin satasia kuukaudessa. Koronnousu ei pelota, sillä olemme laskeneet pelivaraa aika monta prosenttityksikköä.