Kaveri sai parkkisakon mun autolla. Joudunko maksamaan?
Tein reklamaation. Kuvissa näkyy mun auto, mutta en ajanut sitä itse.
Miten tää nyt menee? Voinko vedota siihen, etten maksa, kun en sitä sakkoa itse ansainnut?
Kommentit (42)
Parkkipirkolla on todistustaakka että sinä ajoit. Jos pystyt osoittamaan olleesi sakon saamisen aikaan aivan muualla, case closed.
Oliko se kunnallisen parkkipirkon vai jonkun yksityisen pilipalifirman määräämä?
Vierailija kirjoitti:
Parkkipirkolla on todistustaakka että sinä ajoit. Jos pystyt osoittamaan olleesi sakon saamisen aikaan aivan muualla, case closed.
Jos todistustaakka olisi pirkolla, ei kukaan maksaisi parkkisakkoa, koska aina olisi "kaveri" lainannut autoa.
Mä sain sakot ylinopeudesta, tuli postissa. Kun aloin katsoon tarkemmin päivää ja kalenteria niin havaitsin että auto oli ollut sinä päivänä huollossa ja minä töissä. Nämä tiedot laitoin poliisille eikä asiasta kuulunut sen jälkeen mitään. Taisin laittaa huoltolaskun todisteeksi missä kävi ilmi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kunnallisen parkkipirkon vai jonkun yksityisen pilipalifirman määräämä?
Yksityinen kai toi parkkipete tai mikä olikaan on.
Vierailija kirjoitti:
Sun autolla saa ajaa kuka tahansa jos sinä olet jossain muualla?
"Pysäköintivirhemaksu on virheen tehneen kuljettajan suoritettava. Auton ja moottoripyörän osalta maksusta on vastuussa myös se, joka virheen tapahtumisen aikaan oli ajoneuvon omistaja, tai hänen sijastaan se, jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta. Parkkisakot maksaa siis kuljettaja, omistaja tai haltija. Kuitenkin, jos ajoneuvon omistaja tai haltija saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin ollut luvattomasti kuljettajan käytössä, hän vapautuu vastuusta. Samoin vastuusta voi vapautua myös muusta perustellusta syystä, jos ajoneuvon omistaja tai haltija voi tällaisen syyn osoittaa."
Minilex
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun autoa ajaa ainakin 5 henkilöä säännöllisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tähän olisi syytä saada vastaus, koska se on aivan oleellista toimenpiteiden kannalta.
No.
Jos kunnallinen, maksumääräys on annettu viranomaisvaltuuksin ja vaihtoehtona on lähinnä maksaa tai itkeä ja maksaa.
Jos yksityinen, lähetät niille mieluiten kirjatun kirjeen, jossa ilmoitat, ettet ole pysäköinyt kyseiseen paikkaan etkä maksa mitään. Ei ylimääräisiä selvennyksiä. Voivat haastaa sinut käräjille lappusesta jos mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Toimintaohjeet alla.
Teit virheen käyttämällä parkkipaten reklamaatiopalvelua. Annoit siinä tiedot jota ne voi käyttää hyväkseen kun laittaa laskun perintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun autoa ajaa ainakin 5 henkilöä säännöllisesti.
Ap
Sitten riitelette keskenään kuka maksaa laskun. Viimekädessä sinä maksat ja riitauta asian sen jälkeen hänen kanssa joka autoa oikeasti ajoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Toimintaohjeet alla.
Eikun yllä. Huomioi, että jos ne urputtavat kieltäydyttyäsi maksamasta, ne toimivat hyvän perintätavan vastaisesti, mistä on syytä tehdä ilmoitus aviin.
eiks se kaveri lähtiessään ottanut sakkolappua tuulilasista ja vienyt kotiinsa ja maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Teit virheen käyttämällä parkkipaten reklamaatiopalvelua. Annoit siinä tiedot jota ne voi käyttää hyväkseen kun laittaa laskun perintään.
Joo. Nämä ovat gangstereita ja niiden kanssa tulee toimia sen mukaan.
- Parkkipate Oy:n reklamaatiopalvelun käyttäminen on vakava oikeusturvariski, eikä asiakkaakseen joutuneiden kannata sitä käyttää.
https://www.lakita.fi/l/parkkipate-ja-uuva-pelottelee-asianajotoimistoj…
Siis mistä edes tiedät, että kaveri sai valvontamaksun? Kertoiko kaveri sulle? Vai oletko jo saanut jonkun uhkakirjeen?
Sillä pysäköinninvalvontafirmalla on tosiaan velvollisuus osoittaa, kuka sitä autoa on ajanut. Siksi, jos on itse saanut sen valvontamaksun, ei pitäis koskaan tehdä reklamaatiota, koska siinä tulee myöntäneeksi, että itse on ollut kuskina.
Jos kaveri on ajanut autoa, niin ei mitään hätää. Jos on pokkaa, niin on vaan reagoimatta kaikkiin uhkailukirjeisiin mitä sieltä tulee. Sitten jos tulee oikeudenkäynti, niin voi kertoa, että ei ajanut sitä autoa sinä päivänä. Mutta ehkä olisi hyvä, jos sen pystyisi jotenkin todistamaan. Näkyykö esim. jostain Googlemapsin historiatiedoista, missä oot pyörinyt silloin kun kaveri sai valvontamaksun?
Käsittääkseni autoilijalla ei ole velvollisuutta kertoa, kuka sitä autoa on ajanut. Tai jos oikeudenkäynti on pitkän ajan kuluttua, niin ehkä voi ihan uskottavastikin todeta, ettei muista.
Nää on vähän tällaisia, että jokainen joutuu omalta kohdaltaan miettimään, onko pokkaa lähteä sinne oikeuteen asti. Itse olin niin pelkuri, että kun mies sai minun nimissäni olevalla autolla tuollaisen maksun, niin minä maksoin sen (ja sain mieheltä huudot, vaikka mies itse oli tötöillyt). Ajattelin, että pienempi paha maksaa se maksu kuin kärvistellä epätietoisuudessa. Joo, oon heikkohermoinen.
Netistä voi googletella millasia juttuja nää firmat on voittanu ja millaisia hävinny.
Kokeile jättää maksamatta. Voin kertoa, että kalliiksi tulee, jollet voi todistaa kaverisi olleen kuskina.