WTF? "Jos tekee kaiken kuten pitää ja on kohtelias, käytösarvosana yläkoulussa on 8. Arvosanoihin 9 ja 10 päästäkseen pitää vaikuttaa positiivisesti koko luokan ilmapiiriin."
Jutun kommenteissa, ilmeisesti opettaja, joka jatkaa vielä: "Itse en usein anna arvosanaa 10 ollenkaan, sillä sen kriteereihin päästäkseen pitää olla se, jonka ansiosta koko luokka tulee hyvin toimeen ja joka tekee kaikkensa koko luokan yhteishengen eteen."
MILLOIN tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi? Omana kouluaikana tavallinen tottelevainen asiallisesti käyttäytyvä oppilas sai automaattisesti käytöksestä kympin!
Kommentit (150)
Ja ne käytös10:n tytöt varsinkin saattoivat olla niitä, jotka olivat muutenkin hyviä oppilaita ja sitten kiusasivat vähemmän "pidettyjä" tyttöjä. Laitoin lainausmerkkeihin, koska kyse ei ollut aina siitä ettei jostakusta pidetty, vaan kateudesta yms. Mutta kun ne tytöt olivat muutenkin suosittuja, niin kai se meni täydestä opettajiin, eivät ymmärtäneet että ne käytös10-tytöt saattoivat olla pahimpia paskanjauhajia selän takana.
Eri kouluissa on eri kriteerit käytösnumerolle.Luin netistä kriteerit,joilla oppilaita arvostellaan käytöksestä.Eivät kuitenkaan ole yhtenäiset kaikissa kouluissa.Onko päättäjät esim ottaneet huomioon esim autismikirjon vaikutusta persoonallisuuteen,ne voi olla piilevinäkin? Entä kotiolojen vaikutusta,koulukiusaamista( joista opettajat ei tiedä mitään) tms muita asioita.Joidenkin elämää häiritsee esim joku krooninen sairaus,jota ei ole edes diagnosoitu.ON Paljon asioita,jotka vaikuttaa siihen miten lapsen käytöstä tulkitaan.Omaa lastani kiusattiin koulussa.Opettajan mielestä lapseni käyttäyi niin että oli ansainnut kiusamisen toisten taholta.Lapseni sairasti harvinaista verisuonitulehdusta,ja oli vähällä kuolla tämän sairsauden takia.Koko perhe leimattiin negatiivisesti,kun missään sairautra ei osattu diagnosoida.Se on ollut raskas taakka koko perhellee muutenkin,ja varsinkin se kun myös lääkärit yhtyi tähän kiusaamiseen.
Eri kouluissa on eri kriteerit käytösnumerolle.Luin netistä kriteerit,joilla oppilaita arvostellaan käytöksestä.Eivät kuitenkaan ole yhtenäiset kaikissa kouluissa.Onko päättäjät esim ottaneet huomioon esim autismikirjon vaikutusta persoonallisuuteen,ne voi olla piilevinäkin? Entä kotiolojen vaikutusta,koulukiusaamista( joista opettajat ei tiedä mitään) tms muita asioita.Joidenkin elämää häiritsee esim joku krooninen sairaus,jota ei ole edes diagnosoitu.ON Paljon asioita,jotka vaikuttaa siihen miten lapsen käytöstä tulkitaan.Omaa lastani kiusattiin koulussa.Opettajan mielestä lapseni käyttäyi niin että oli ansainnut kiusamisen toisten taholta.Lapseni sairasti harvinaista verisuonitulehdusta,ja oli vähällä kuolla tämän sairsauden takia.Koko perhe leimattiin negatiivisesti,kun missään sairautra ei osattu diagnosoida.Se on ollut raskas taakka koko perhellee muutenkin,ja varsinkin se kun myös lääkärit yhtyi tähän kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jollain käytösnumerolla? Ei yhtään mitään.
Nykyään riippuu myös paljon siitä, jaksatko olla ulospäin suuntautunut ja saatko taaksesi luokan muuut oppilaat. Joskus se on ollut se kiusaaja, joka on saanut hymypatsaan. Opettajat ovat aika sokeita usein...
Totuus on että vanhemmat eivät voi tietää miten oma lapsi koulussa käyttäytyy, kun eivät ole paikan päällä. Kiitettävää ei tule, jos kieltäytyy tekemästä ryhmätöitä, valittaa annetuista tehtävistä, nyrpistelee jne. Olisi varmaan silmiä avaavaa nähdä luokan arki.
Ihan turha on pienen lapsen harteille kaataa noin suuri vastuu kympin toivossa. Kun alakoululaiset etenkin karttavat alle ysin arvosanoja. Tekevät kaikkensa, että olisivat kiitettävällä tasolla
Aika harva saisi sen 10 vaikka olis sama arviointi kuin ennen. Lapset eivät ole enää samanlaisia kuin ennen.
Käytöksellekin on nyt tullut valtakunnalliset kriteerit. Aiemmin tosiaan kriteerit vaihtelivat hieman eri kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli käytös usein 7 ja olin melko hiljainen omissa oloissa oleva oppilas. Ihan normaalisti käyttäydyin.
Jos saa kerrankin jälki-istuntoa, vaikka vaan myöhästymisistä, niin käytös on 7.
Kerran olen saanut jälki-istuntoa. Joskus satunnaisesti unohdin jonkun koulukirjan ym kotiin. Lähinnä luulen etten vain miellyttänyt opettajien naamaa.
Niin.. Nykyään se arvosana 8 vastaa hyvää käytöstä. Ennen opet vain heitti 9-10 kaikille hiljaisille.. Nykyään myös käytökselle on ihan kriteerit olemassa. Ennen sen kiitettävän kympin pystyi saamaan, kun vain hymyilit opettajalle ja olit hiljaa, nykyään sen eteen pitää huomioida myös muut eikä pelkkä hymy riitä. Hyvä näin!
Päättötodistukseenkaan siitä ei tule edes mainintaan, vaan annetaan erillisellä liitteellä, jota ei tarvitse toimittaa mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli käytös usein 7 ja olin melko hiljainen omissa oloissa oleva oppilas. Ihan normaalisti käyttäydyin.
Jos saa kerrankin jälki-istuntoa, vaikka vaan myöhästymisistä, niin käytös on 7.
Kerran olen saanut jälki-istuntoa. Joskus satunnaisesti unohdin jonkun koulukirjan ym kotiin. Lähinnä luulen etten vain miellyttänyt opettajien naamaa.
Jälki-istunnonkin sait varmaan myös ihan turhasta Opettajathan jakelevat jäli-istuntoja ihan heitellen niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälki-istunnonkin sait varmaan myös ihan turhasta Opettajathan jakelevat jäli-istuntoja ihan heitellen niitä
Oliko tämä sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha on pienen lapsen harteille kaataa noin suuri vastuu kympin toivossa. Kun alakoululaiset etenkin karttavat alle ysin arvosanoja. Tekevät kaikkensa, että olisivat kiitettävällä tasolla
Onneksi alakoulussakin on nykyään valtakunnalliset kasin arviointikriteerit niin numerot eivät romahda sitten seiskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyminen arvioidaan nykyään eri tavalla kuin ennen. Toki tähänkin voi henkilökemiat vaikuttaa. Ehkä on hyvä että on muuttunut arviointi, ei ne eturivin tytöt aina vaikuttaneet luokan ilmapiiriin myönteisesti.
Koulussa ollaan oppimassa eikä luomassa mitään v:n ilmapiirejä!
Ilmapiiri vaikuttaa oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, aika pihalla dinäkin oot. T. 10 vuotta sijaisopena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasi on se normioppilas normikäytöksellä (=hyvä). Siitä lähdetään.
Jos on sitten huomioi myös muut niin ysi ja jos on vielä tästä erityisen huomioiva, kannustava, kohtelias ja rakentava niin 10.
Jos seiska niin jotain pöljäilyä on tullut tehtyä jo. Jos kutonen niin on jo vanhemmilla ja lapsella vakavan peiliinkatsomisen paikka. Vitosen saadakseen pitää olla jo lasuhommia ja muuta takana.
Terveisin,
OpeLasketko muiden huomioimiseksi sen että pitää naamansa kiinni eikä kimpoile valtoimenaan? Siis antaa muille opiskelurauhan. Tai jos vetelee luokan sekopäätä niin monesti koppiin että lopulta hänkin antaa muille opiskelurauhan?
Tällaisten kommenttien takia onneksi opettajat arvioivat eivät vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi parempi, että vanhemmat ja muut läheiset pyrkisivät saamaan lapsille terveen itsetunnon, jossa omaa arvoa ei ripusteta toisten antamiin numeroihin. Sisäinen motivaatio, oppimisen halu kantaa pitemmälle kuin ulkoinen motivaatio.
Vierailija kirjoitti:
Käytöksellekin on nyt tullut valtakunnalliset kriteerit. Aiemmin tosiaan kriteerit vaihtelivat hieman eri kunnissa.
Kympille ei ole valtakunnallisia kriteereitä, ja tilanne vaihtelee ihan saman kunnan ja koulun sisällä. Osa opettajista ei anna kymppejä esimerkiksi taideaineista ollenkaan, osa antaa kun yrittää parhaansa ja on iloinen.
Tuo automaattinen käytöksen kymppi häipyi jo vuosikymmenet sitten. Olen käynyt ala-asteen 80-luvulla ja jo silloin tuo oli näin. 8 on perushyvä. Ysi ja kymppi vaatii enemmän kuin että tekee kuten käsketään.
Siis omalle lapselle sanottu, että jos kerää muiden roskia pihalta ym, saa kympin. Johan tuommoiselle nöyrälle koiralle kaikki nauraisi. Outoa ja hullua nykyaika.