Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöissä kolmekymppisenä

Vierailija
06.06.2023 |

Olen vajaa 30-vuotias nainen, oman alani kesätöissä. Palkka on 1200€. Teen kokopäiväistä työtä, esim. tällä viikolla 38 tuntia ja ensi viikolla 43 tuntia viikossa.

Ei tästä paljon käteen jää

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotovereita?

Ap

Vierailija
2/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö alallasi ole tessin mukaista minimipalkkaa? Siis jos tuo on brutto, en keksi oikein mitään alaa millä tuo olisi mahdollinen. Vai puhutaanko nettopalkasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lomalla ja mul on isompi liksa.

Vierailija
4/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö alallasi ole tessin mukaista minimipalkkaa? Siis jos tuo on brutto, en keksi oikein mitään alaa millä tuo olisi mahdollinen. Vai puhutaanko nettopalkasta?

Brutto 1250€, lukee työsopimuksessa.

Ap

Vierailija
5/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on museoala eli palkka on KVTES mukainen tai ainakin pitäisi olla.

Ap

Vierailija
6/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos tuon laskee tuntipalkaksi 37,5 viikkotunnille, niin sun tuntipalkkasi olisi noin 8,33 euroa. Ymmärrän, että harjoittelijalle voidaan maksaa joillain aloilla tuollaista palkkaa, mutta mikä tes mahdollistaa alan tutkinnon (?) suorittaneelle noin heikon palkkauksen?

Vierailija
7/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne pääse kun on työvoimapula.

Vierailija
8/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa tessis kesäharkkareiden palkka on sen 70% täydestä kuukausipalkasta, ainakin ekan kuukauden tai sitten koko ekan kesän. Eli tuolla 1250€:n harkkaripalkalla normipalkka olis sen n. vajaa 1800€, joka taasen on monenkin työpaikan normaali tes-minimi.

Vierailija
9/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän alan olet valinnut jos tuo on täyden työajan tulos.

Vierailija
10/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis jos yksityisen museoalan tessin piirissä olet, niin tuo palkka on silloin liian alhainen. Myöskään julkisella puolella tuo ei käsittääkseni ole missään tehtövössä museoalalla edes minimipalkan mukainen.

Vierailija
11/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos tuon laskee tuntipalkaksi 37,5 viikkotunnille, niin sun tuntipalkkasi olisi noin 8,33 euroa. Ymmärrän, että harjoittelijalle voidaan maksaa joillain aloilla tuollaista palkkaa, mutta mikä tes mahdollistaa alan tutkinnon (?) suorittaneelle noin heikon palkkauksen?

No minä kysyin siitä alussa, että eikö mun tutkinto vaikuta palkkaukseen. KVTES sanoo, että kesätyöntekijän palkka on alan opiskelijan palkka. Mutta vastaus oli, että mun tutkintoa ei voida huomioida palkkauksessa (olen FM).

Ap

Vierailija
12/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki lopettaisi työnteon alipalkalla, alkaisikohan löytymään rahaa?

Vierailija
13/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku KVTESin tunteva auttaa ja selittää, miksi mun tutkintoa ei voitu huomioida palkkauksessa?

Ap

Vierailija
14/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon opettaja ja oon miettinyt, että oisko jotain kivaa kesäduunia, mistä vois lisätienestiä saada. Tyyliin joku puhelinmyynti tai vastaava. Ei haittaa, jos ei onnistuisi, mutta jos kaikki menis putkeen, niin vois saada hyvänkin tilin.

Vierailija
15/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No minä kysyin siitä alussa, että eikö mun tutkinto vaikuta palkkaukseen. KVTES sanoo, että kesätyöntekijän palkka on alan opiskelijan palkka. Mutta vastaus oli, että mun tutkintoa ei voida huomioida palkkauksessa (olen FM).

Ap

Huomaa nämä kohdat. Kesätyöntekijän palkka on opiskelijan palkka. Opiskelija ei ole valmistunut. Ehkä siksi koulutusta ei huomioida kesätyöpaikan palkkauksessa?

Vierailija
16/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku KVTESin tunteva auttaa ja selittää, miksi mun tutkintoa ei voitu huomioida palkkauksessa?

Ap

Kysyisin suoraan liitolta tai luottamusmieheltä. Museoalalla on tietääkseni kaksi erillistä omaa työehtosopimusta (yksityinen ja julkinen), mutta ilmeisesti sinulla on kvtes? En tunne kvtesiä erityisen hyvin, joten en uskalla suoraan sanoa mitään, mutta etenkin jos tuohon työtehtävään valinta on edellyttänyt tiettyä pätevyyttä ja oma pätevyytesi on juuri ko. alalta, niin kuulostaa todella erikoiselta, että tutkinto voitaisiin "ohittaa" palkkauksessa.

Vierailija
17/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos palkataan siivooja, ei siinä hyväksi lueta maisterin tutkintoa.

Vierailija
18/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä olet kun olet tuohon suostunut

Vierailija
19/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysyisin suoraan liitolta tai luottamusmieheltä. Museoalalla on tietääkseni kaksi erillistä omaa työehtosopimusta (yksityinen ja julkinen), mutta ilmeisesti sinulla on kvtes? En tunne kvtesiä erityisen hyvin, joten en uskalla suoraan sanoa mitään, mutta etenkin jos tuohon työtehtävään valinta on edellyttänyt tiettyä pätevyyttä ja oma pätevyytesi on juuri ko. alalta, niin kuulostaa todella erikoiselta, että tutkinto voitaisiin "ohittaa" palkkauksessa.

No ei ole varsinaisesti vaadittu, mutta senhän takia mä tän paikan sain.

Ap

Vierailija
20/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Huomaa nämä kohdat. Kesätyöntekijän palkka on opiskelijan palkka. Opiskelija ei ole valmistunut. Ehkä siksi koulutusta ei huomioida kesätyöpaikan palkkauksessa?

No entä jos kesätyöntekijä onkin valmistunut henkilö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi