Pieni merenneito -elokuva sai rasistisen vastaanoton Kiinassa ja Etelä-Koreassa, vedetään pois markkinoilta
Oho. Onko Aasiassa tuollaista? Ei taida olla helppoa afrikkalaistaustaisena.
Kommentit (779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että afrikkalaisia pitää tunkea väkisin joka paikkaan? Miksei jotain aasialaisia tai juutalaisia?
Niinpä. Woketuksessa on ihme obsessio mustien suhteen. Ketään ei kiinnosta tunkea esimerkiksi aasialaisia jokaiseen mainokseen ja elokuvaan, valkoiset on kielletty.
Huomasi kun ihan hätkähdin Kinder Bueno mainoksesta, että onpas vanhanaikainen pellavapäisine lapsineen ja anglosaksisine vanhempineen.
Eli pidän jo epänormaalina saksalaista mainosta, jossa esiintyy saksalaisen enemmistön edustajia :D
Puhut nyt omista kokemuksistasi ja omista näkemyksistäni. Itse en kyllä hätkähdä valkoisia perheitä mainoksissa, niitähän on vaikka miten paljon. Tässä on pakko olla joku vahvistusharha kyseessä, että nähdään vaikka 100 mainosta ohimennen joissa 20:ssä pistää silmään että on musta ihminen, niin lopuksi ei muista niitä kaikkia jokapäiväisiä mainoksia jossa on vain valkoisia, vaan muistaa ne silmiinpistävät joita kuitenkin oli todellisuudessa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voiko Black Pantherin roolissa olla valkoinen näyttelijä?
Voi ja waiandan on perustanut valkoiset kun on niin kehittynyt. Eihän se muuten olisi mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän epärealistista että musta merrenneito.
USAssa hukkuu mustia tavallisiin piha uima-altaisiin ja Olympia uimareissa ei ole mustia näkynyt.
Joku epäsuhtahan tuossa on.Taisin juuri lukea että leffan tuotanto joutui vähän ongelmiin kun kävi ilmi ettei se tumma Ariel osannut uida. :D Meni mm. 100k pelkästään hiusten animointiin.
Disney on vähän pulassa kun yrittää yhtaikaa länsimaisittain hyvesignaoida sekä nuoleskella Kiinan markkinoita. Kai muistatte miten uuden Star Wars-trilogian posterista oltiin musta Finn kutistettu ihan pieneksi Kiinan julisteita varten, ja se lesbosuudelmakin oli taidettu editoida pois Kiinan versiosta.
Itseäni nyppii tuossa mustassa merenneidossa se, että 1) alkuperäinen hahmo on vitivalkoinen punapää, ja 2) Atlantis on meren pohjassa alkuperäisen tarinan mukaan hyvinkin pohjoisessa, miten ihmeessä merenneidot olisi kehittäneet/tarvitsisivat pigmenttiä siellä syvyyksissä? Jos vedotaan johonkin suojaväriin niin sitten mahapuolen tulisi olla valkoinen kuten kaloillakin.
Mikseivät voineet kehittää ihan omaa tarinaa vaikka karibialaisista merenneidoista? Oli myös vähän hassua että saman pariskunnan tyttäret edustivat lähes jokaista etnisyyttä mitä pallolta löytyy.
Häiritseekö sua sitten esim aasian kulttuureissa tehdyt versiot pienestä merenneidosta.
Itseä häiritsee tollanen "kulttuurillisesta omimisesta" vikiseminen tasapuolisesti teki sitä sitten kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän epärealistista että musta merrenneito.
USAssa hukkuu mustia tavallisiin piha uima-altaisiin ja Olympia uimareissa ei ole mustia näkynyt.
Joku epäsuhtahan tuossa on.Naurahdin. Sinänsä ymmärrän kyllä, miksi juuri satuihin perustuvissa elokuvissa joitakin nyppii se, että henkilöt eivät näytä siltä kuin on itse lapsena kuvitellut. Itse en noita Disney-elokuvia ole koskaan jaksanut katsoa (siis 1960-luvun jälkeen tehtyjä), koska ovat kaikin tavoin huonoja. Mutta Halle Berry on minusta ihan jees muissa rooleissa, niin miksipä ei merenneitona. Ja maailmassa on paljon tummaihoisia, he varmasti tykkäävät vastaavasti siitä, että merenneito on vähän tummempi kuin yleensä.
Nuo amerikan mustat, Berry mukaanlukien on myös oikeasti aika vaaleita. Varmaan ainakin 20-30% eurooppalaista geeniperimää tuossakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että afrikkalaisia pitää tunkea väkisin joka paikkaan? Miksei jotain aasialaisia tai juutalaisia?
Niinpä. Woketuksessa on ihme obsessio mustien suhteen. Ketään ei kiinnosta tunkea esimerkiksi aasialaisia jokaiseen mainokseen ja elokuvaan, valkoiset on kielletty.
Huomasi kun ihan hätkähdin Kinder Bueno mainoksesta, että onpas vanhanaikainen pellavapäisine lapsineen ja anglosaksisine vanhempineen.
Eli pidän jo epänormaalina saksalaista mainosta, jossa esiintyy saksalaisen enemmistön edustajia :D
Puhut nyt omista kokemuksistasi ja omista näkemyksistäni. Itse en kyllä hätkähdä valkoisia perheitä mainoksissa, niitähän on vaikka miten paljon. Tässä on pakko olla joku vahvistusharha kyseessä, että nähdään vaikka 100 mainosta ohimennen joissa 20:ssä pistää silmään että on musta ihminen, niin lopuksi ei muista niitä kaikkia jokapäiväisiä mainoksia jossa on vain valkoisia, vaan muistaa ne silmiinpistävät joita kuitenkin oli todellisuudessa vähemmän.
No mun mielestä on outoa katsoa amerikkalaisiakin mainoksia joissa on 90% mustia vaikka kyseisen maan väestö on 88% MUITA kuin mustia.
Ja vielä oudompaa kun ruotsalaisissa mainoksissa on lähes 100% mustia kun se ei mitenkään heijasta todellisuutta.
Ja mun mielestä kiinalaisilla on täysi vapaus valita mistä leffoista pitävät.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole tummaihoinen näyttelijä vaan se, että alkuperäinen hahmo muutetaan tunnistamattomaksi. Ariel oli kalpea punapää. Silloin myös häntä esittävän ihmisen tulisi olla vastaava. Miksei tehty uutta Disney-elokuvaa jonka päätähti on afroamerikkalainen esim. Selene-niminen merenneito. Ei alkuperäistä hahmoa pidä muuttaa vaan sen tulee olla tunnistettava.
Ketä tää oikeasti haittaa.
Jos haluat nähdä tarinaa mukailevamman version niin katso se.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans edelleen odotan sitä mustaa Hitleriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä on outoa katsoa amerikkalaisiakin mainoksia joissa on 90% mustia vaikka kyseisen maan väestö on 88% MUITA kuin mustia.
Ja vielä oudompaa kun ruotsalaisissa mainoksissa on lähes 100% mustia kun se ei mitenkään heijasta todellisuutta.
Ja mun mielestä kiinalaisilla on täysi vapaus valita mistä leffoista pitävät.
- eri
Taitaa olla vähän trendijuttukin. Ei siitä pitkä aika ole kun blondit oli muodissa ja kaikki valkas tukkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole jo tehty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kiinalainen Mandela?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja waiandan on perustanut valkoiset kun on niin kehittynyt. Eihän se muuten olisi mahdollista
No ei voi, arvaa millainen haloo siitä syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kiinalainen Mandela?
Häiritsiskö sua jos kiinalaiset tekis filmin mandelasta jossa kiinalainen näyttelis pääroolin?
Onko tanskalaiset kommentoineet tätä? Pieni merenneito on kuitenkin heidän kulttuuriomaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi, arvaa millainen haloo siitä syntyisi.
No ylläri jos joku anti-woke pelle alkas nyt kirjottamaan uusiks wakandan alkuperäistarinoita.
Tosin veikkaan ettei syntys haloo, ketään ei kiinnostas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole jo tehty
Uskallan epäillä, silloin kun tuollaisen olisi voinut tehdä, niin historiallisella tarkkuudella oli vielä joku merkityskin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tanskalaiset kommentoineet tätä? Pieni merenneito on kuitenkin heidän kulttuuriomaisuuttaan.
Miten tanskalaiset sen tarinan muka omistaa vaan sen vuoks että sen kirjotti tanskalainen.
En minä ainakaan koe omistavani mitään suomalaisten kirjailijoiden teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole jo tehty
Uskallan epäillä, silloin kun tuollaisen olisi voinut tehdä, niin historiallisella tarkkuudella oli vielä joku merkityskin.
Sulta taitaa unohtua että maailmassa on muutakin kuin usa ja hollywood.
Siis jos ihmisellä on joku ongelma, että mustia ihmisiä on mediassa, ihminen on rasistinen. Ollaan heti "whatabout" aasialaiset ja muut kun on kova halu saada vaan se musta pois näkyvistä. Koskaan ei huudella että "whatabout" aasialaiset ja muut jos on joku valkoinen esillä.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, minusta on kiva nähdä kaikenlaisia erilaisia ihmisiä leffoissa.
Kyllä, mutta vain silloin, kun näe kuuluvat aikaan ja paikkaan. Varsinkaan nyt, kun ihmisten yleistieto on niin surkea. Jos jossakin historiallisessa jutussa on joku oikeasti valkoinen henkilö musta, niin kohta joku joku väittää hänen olleen oikeastikin musta. Tämä kuitenkin pätee vain valkoihoisiin. Mikä meteli syntyisi, jos Barack Obamaa näyttelemään valittaisiin joku valkoihoinen henkilö?
Se että juttu on englanniks kirjotettu ei tee siitä automaattisesti sen todenmukasempaa.