Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
21/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll ne vanhemmatkin on lomansa ansainnu eikö pääse lastenhoitajat pitää lomiaan vai eikö niitä oo tarpeeks?

Jos perheessä on jaksamisen kanssa ongelmaa voi lapsella olla parempi päiväkodissa. Mutta silloin kannattaa kyllä hakea perheelle myös muutakin apua.

Vierailija
22/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkun pitkäaikaistyöttömätkin pitävät lapsiansa päivähoidossa vaikka voisivat olla hoidossa kotona.

Näissä voi olla syynä lapsen etu.

Todellakin on lapsen etu päästä ikätoveriensa seuraan.

Eikä olekin jännä, kun päivähoidon henkilöstö katsoo, ettei ole lapsen etu olla ilman lomaa. Mutta tokihan palstalainen tietää paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvomaailma :D kyllä sitä aikaa on lapsienkaa se voi näyttää pahalta ku on kasvattanu vaan koiria

Vierailija
24/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?

Minä, totaaliyh. Olen pitänyt lastani hoidossa lomallani mm. seuraavien syiden vuoksi:

Kaverin synnytyksessä tukihenkilönä toimiminen, sukulaisen saattohoidon aikana, hautajaisjärjestelyt ja sukulaisen kodin tyhjentäminen, lääkärikäyntejä kuten hammaslääkäri, gynekologikäynti, syöpäepäilyjen vuoksi tehdyt tähystykset. Erityisesti tähystyksiin en olisi lapsia mukaan halunnut, sen verran olin paniikissa, että en kyllä olisi lapsia voinut samaan aikaan kaitsea, kun letkua työnnetään kurkusta sisään.

Miksikö en käyttänyt yukiverkkoa? No siksi, että se tukiverkko itse synnytti ja kuoli.

Vierailija
25/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?

Kyllä niitä riittää. Pahimmat vie hoitoon ihan aina paitsi kun päiväkodit ovat kiinni tietyt pyhät ja joulun seudulla. Ihan kamalaa että pääsiäisenäkin pitää olla lapsen kanssa ne 4pv putkeen. Oikeasti kuulee työssä sellasta tekstiä vanhemmilta että lapsiressut. Kesälapset lisääntyneet huomattavasti vaikka olisi mahdollista antaa lapselle lomaa.

Vierailija
26/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei ollenkaan otettu huomioon sitä, että on myös vanhempia, joilla ei ole lomaa kesällä ja siksi pakko pitää lapsi hoidossa, vaan puhuttiin aivan kuin kaikki kesällä lapsensa hoidossa pitävät tekisivät sen vain laiskuuttaan. Ei kaikilla ole mummoja ja muita ilmaishoitajia, jotka ottaa kotiin lapsen seuraksi, jos itsellä ei kesälomaa.

Siinä puhuttiin nimenomaan perheistä, joissa vanhemmilla on lomaa. Lisäksi kahden vanhemman perheissä on harvinaista, ettei kummallakaan olisi yhtään lomaa.

No ei ole harvinaista. Jos vaihtaa työpaikkaa niin ei siinä useinkaan lomailla kesällä. Meilläkin oli kahtena kesänä niin, koska itse opiskelin ja oli pakko olla kesätöissä ja mies oli vaihtanut työpaikkaa niin ei ollut lomaa. Tuskin kovin harvinaista. 

Vierailija
27/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla vaikka lääkäri tms. aikoja ja lapsi on sen aikaa vielä hoidossa, että vanhemmat saa hoidettua nämä rauhassa. Nykyään on niin moni ilman verkostoja, ettei lapselle välttämättä löydy muuta hoitopaikkaa. Ja miksi pitäisikään?

Itse esimerkiksi tein opintoni loppuun, kun työstä alkoi kesäloma. Lapsi oli sen kaksi viikkoa vielä hoidossa, mitä meni opintoihin. Tästä kyllä päiväkodissa yritettiin syyllistää, vaikka lapsella oli sen jälkeen 6 viikkoa lomaa.

Tehkää vaan työnne siellä päiväkodissa ja hoitakaa niitä lapsia. En usko, että yksikään lapsi on täysin ilman lomaa ympäri vuoden hoidossa.

Luetun ymmärtäminen. Luotto edes juttua? Sellaisia lapsia on ja siitä jutussa puhuttiin. Sinun lapsella on pitkä loma.

Vierailija
28/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, totaaliyh. Olen pitänyt lastani hoidossa lomallani mm. seuraavien syiden vuoksi:

Kaverin synnytyksessä tukihenkilönä toimiminen, sukulaisen saattohoidon aikana, hautajaisjärjestelyt ja sukulaisen kodin tyhjentäminen, lääkärikäyntejä kuten hammaslääkäri, gynekologikäynti, syöpäepäilyjen vuoksi tehdyt tähystykset. Erityisesti tähystyksiin en olisi lapsia mukaan halunnut, sen verran olin paniikissa, että en kyllä olisi lapsia voinut samaan aikaan kaitsea, kun letkua työnnetään kurkusta sisään.

Miksikö en käyttänyt yukiverkkoa? No siksi, että se tukiverkko itse synnytti ja kuoli.

Jutussa kukaan ei satunnaista hoitoa paheksunutkaan.

Vierailija
29/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kyllä. Olen yksinhuoltaja, jäin itse juuri työttömäksi ja otin 3- ja 5-vuotiaat lapseni päiväkodista pois kesäksi. Ymmärrän, jos vanhemmat pitävät muutaman vapaapäivän siten, että lapset ovat lyhyen päivän hoidossa. Tein itsekin niin, kun työni loppuivat pari päivää ennen lasten kesäloman alkua. Lapset olivat 9-15 hoidossa kun kävin itsekseni metsäkävelyllä, hoidin työkkäriasioita ja nukuin pitkät päiväunet. Olen kuitenkin elokuun alkuun asti heidän kanssaan kotona, niin pieni omien akkujen lataaminen oli ihan paikallaan. Mutta ajatus siitä, että lapset olisivat koko kesän hoidossa, surettaa hirveästi.

Vierailija
30/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei ollenkaan otettu huomioon sitä, että on myös vanhempia, joilla ei ole lomaa kesällä ja siksi pakko pitää lapsi hoidossa, vaan puhuttiin aivan kuin kaikki kesällä lapsensa hoidossa pitävät tekisivät sen vain laiskuuttaan. Ei kaikilla ole mummoja ja muita ilmaishoitajia, jotka ottaa kotiin lapsen seuraksi, jos itsellä ei kesälomaa.

Siinä puhuttiin nimenomaan perheistä, joissa vanhemmilla on lomaa. Lisäksi kahden vanhemman perheissä on harvinaista, ettei kummallakaan olisi yhtään lomaa.

No ei ole harvinaista. Jos vaihtaa työpaikkaa niin ei siinä useinkaan lomailla kesällä. Meilläkin oli kahtena kesänä niin, koska itse opiskelin ja oli pakko olla kesätöissä ja mies oli vaihtanut työpaikkaa niin ei ollut lomaa. Tuskin kovin harvinaista. 

Harva joka vuosi vaihtaa työpaikkaa siten, että vaihto ajoittuu aina niin ettei ole yhtään lomaa.

Tiedän minäkin opiskelijan, joka piti lapset koko kesän hoidossa. Pariskunnan toisella osapuolella oli lomaa, mutta lomaili aina ilman lapsia joten lapset sai olla melkein koko kesän päiväkodissa.

Vierailija
31/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pitivät kummajaisena kun hain omani pois vaikka kesken päivän päiväkodista, jos sain työt tehtyä oletettua aiemmin.

Syy. Halusin viettää aikaa lasteni kanssa.

Lapset on kulkenut mukana remonttien keskellä, olleet lääkärikäynnillä, kaupassa jne. Tukiverkkoja ei liiemmin ollut, mutta en nyt päiväkotia sellaisena pitänyt.

Minä nyt vain satuin pitämään lasteni seurasta yli kaiken.

Vierailija
32/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös opettaja vanhempia, jotka vievät kesäkuussa lapsensa hoitoon. Miksi hankkia lapsia jos ei jaksa olla heidän kanssaan?

Vierailija
33/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Oikeesti? Mä en kyllä kehtais. En ikäpäivänä.

Tiedän että nykyään tuota pidetään normaalina. Jotain rajauksia subjektiiviseen hoitoon olisi tehtävä, koska ei yhteiskunnalla ole varaa järjestää kaikille lapsenhoitoa omien huvitustenkin ajaksi. Voisi olla esim niin että subjektiivinen päivähoito kaikille lapsille klo 9-12. Koulujen loma-aikoja noudattaen (eli sillon kun koulut lomailee ei myöskään virikehoitoa).

Työt, opiskelu, lääkärin todistus olisi sitten niitä syitä jotka oikeuttaisi pidempään hoitopäivään ja jolla voisi saada myös loma-ajan hoitoa todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
34/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te ajattelette, että ne lapset tekevät kotona, jotka nyt ovat päiväkodissa? Niissä kodeissa, joissa vanhempi ei ehkä ole palkkatöissä tai opiskele? Ajatteletteko te, että ne lapset pääsee biitsille, leikkipuistoon, pelaa vanhempansa kanssa Afrikan tähteä tai lukevat päivät pitkät? Vai meneekö se sittenkin niin, että se lapsi tuijottaa zombiena ruutua sen ajan mitä on hereillä?

Vierailija
35/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen yh-opiskelija ja minun lapset on kotona kesän. Ihan täysin järjestelykysymys, etenkin kun teitä on kaksi niin varmasti pystyisi esim. säästämään kesää varten että sä voisit olla lapsen kanssa edes yhden kuukauden lomalla. Lapsraukka.

Vierailija
36/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni taitaa tehdä niin. Tiedän itsekin tällaisen perheen.

Tälläkin palstalla toisessa ketjussa mammat väittävät, että 1-vuotias tarvitsee 9-tuntisia päiväkotipäiviä eikä kotona saa samanlaisia virikkeitä. Vanhemmuus on hukassa.

Mutulla taas mennään ja haukutaan vanhempia. Oma kokemus on, ettei tee. Asutaan kaupungin päivystävän päiväkodin vieressä (eli se kaupungin ainoa auki oleva päiväkoti, muut viisi on kiinni). Eikä siellä heinäkuussa ole kuin kourallinen lapsia pihalla. Ja heistäkin osa on varmasti siellä siksi, että vanhemmillakaan ei ole lomaa. Tästä asiasta pidetään koko ajan meteliä, mutta vielä kertaakaan en ole näyhnyt minkäälaista tilastoa kuinka yleistä se oikeasti on. Tuokin juttu oli lähinnä lapsista, joilla ei ole lomaa, mutta aivan varmasti osa heistä on sellaisia, joiden vanhemmillakaan ei sitä lomaa ole (nykyajan pätkätyöelämässä ihan tavallista).

Vierailija
37/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joka paikassa toitotetaan että suomi tarvitsee lapsia. No ne tehdään valtiolle, siinä on hoitakaa.

Vierailija
38/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni taitaa tehdä niin. Tiedän itsekin tällaisen perheen.

Tälläkin palstalla toisessa ketjussa mammat väittävät, että 1-vuotias tarvitsee 9-tuntisia päiväkotipäiviä eikä kotona saa samanlaisia virikkeitä. Vanhemmuus on hukassa.

Mutulla taas mennään ja haukutaan vanhempia. Oma kokemus on, ettei tee. Asutaan kaupungin päivystävän päiväkodin vieressä (eli se kaupungin ainoa auki oleva päiväkoti, muut viisi on kiinni). Eikä siellä heinäkuussa ole kuin kourallinen lapsia pihalla. Ja heistäkin osa on varmasti siellä siksi, että vanhemmillakaan ei ole lomaa. Tästä asiasta pidetään koko ajan meteliä, mutta vielä kertaakaan en ole näyhnyt minkäälaista tilastoa kuinka yleistä se oikeasti on. Tuokin juttu oli lähinnä lapsista, joilla ei ole lomaa, mutta aivan varmasti osa heistä on sellaisia, joiden vanhemmillakaan ei sitä lomaa ole (nykyajan pätkätyöelämässä ihan tavallista).

Jutussa puhui vuosikymmenet päiväkodissa työskennelleitä. Olivat ympäri Suomea.

Vierailija
39/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ajattelette, että ne lapset tekevät kotona, jotka nyt ovat päiväkodissa? Niissä kodeissa, joissa vanhempi ei ehkä ole palkkatöissä tai opiskele? Ajatteletteko te, että ne lapset pääsee biitsille, leikkipuistoon, pelaa vanhempansa kanssa Afrikan tähteä tai lukevat päivät pitkät? Vai meneekö se sittenkin niin, että se lapsi tuijottaa zombiena ruutua sen ajan mitä on hereillä?

Mun lapset leikkivät leluillaan, käydään ulkona, välillä nähdään kavereita, kokataan/leivotaan/siivotaan, voidaan tosiaan pelata jotain ja välillä ihan tuijotetaan ruutujakin. Normaalia elämää minusta. Jos ei tuohon pysty ei ehkä ole muutoinkaan kykenevä vanhemmaksi eikä se tilanne pelkällä päivähoidolla parane vaan tarttis vähän vahvempaa puuttumista.

Vierailija
40/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on päivähoidossa myös vanhempien loman aikana. Aamulla se vie lapset hoitoon, jolla on lievempi krapula ja iltapäivällä lapset hakee se, joka on vähemmän kännissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän