Mitä syitä voi olla siihen, ettei ihminen harrasta tai pidä liikunnasta?
Kommentit (52)
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007340390.html
85-90 % ihmisistä saa liikunnasta mielihyvää, 10-15 % ei.
Liikunta vain sen liikunnan vuoksi on tylsää. Liikunnan käyttö kulkemiseen paikasta toiseen on ok, esim kävellen tai pyöräillen. Kotoa esim kauppaan ja takaisin, jolloin liikunnalla on oikea hyödyllinen funktio.
Soutaminen kokemaan verkkoja, puutarhassa lapiointi yms, koiran vieminen lenkille tai treeneihin, marjastus/sienestys, fyysiset työsuoritukset palkkatyössä... järkevää ajankäyttöä.
Järjetöntä ajanhukkaa mennä johonkin kirmailemaan pallonperässä tai jumpata rivissä tai juosta rinkiä kenttää ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa töiden jälkeen lähteä lenkille. Vesijumpassa käyn kerran viikossa. Palaudun hektisestä työpäivästä maaten hiljaa sohvalla, tai nukkuen. Illalla kun voimat alkavat palautumaan, onkin jo aika alkaa valmistautua nukkumaan. Viikonloppuisin on ohjelmistossa nukkumista, akkujen lataamista ja sosiaalisten suhteiden hoitamista. Ehtisin ja jaksaisin harrastaa liikuntss, jos tekisin osa-aikatyötä tai en kävisi töissä lainkaan.
Kuulostaa tekosyyltä mä ainakin rentoudun kun saan raskaan työpäivän jälkeen ajella maastopyörällä metsäpoluilla,liikunta antaa lisää virtaa tehdä asioita koska kunto paranee.
Minulla on 8 tunnin työpäivä ja 2 tunnin ajomatkat kumpaakin suuntaan. Sen jälkeen kun siihen työpaikalle siirtymiseen, työpäivän ja kotiin palaamiseen on käyttänyt 12 tuntia niin ei pahemmin jää aikaa liikkumiseen muuten kuin vain vapaa päivinä.
Onhan tuossa aikaa vielä harrastaa liikuntaa,kysymys onkin HALUATKO.se on vain järjestely kysymys.
Työ+matka 12 h ja uni/lepo 8 h -> jää 4 h. Kodinhoito, ruuanlaitto, läheisten kanssa yhteydenpito, mahdollisten lasten kanssa olo varmasti tehokkaasti täyttää tämän ajan.
En saa siitä mitään kiksejä. Toki minä nuorempana urheilin, en nyt ihan SM-tasolla, mutta alueella tasolla pärjäsin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan niitä, jotka sanovat, että liikunnasta tulee hyvä olo. Ei tule, ei ole koskaan tullut. Voi olla, että paikat tulevat kipeäksi moneksi päiväksi, mutta ainakin sen saman päivän ajan joka paikkaa kivistää, keuhkoihin sattuu, olo on voipunut ja voimaton, keuhkot on täynnä limaa jne. Hyvää oloa tulee seksistä, alkoholista ja makean syömisestä, ei liikunnasta. Jos joku liikunnasta tykkää, niin kiva juttu hänelle. Mutta se ei todellakaan ole nautinnollista kaikille.
Liikunnan ei kuulu olla niin rankkaa, että sen jälkeen keuhkoihin sattuu ja olo on voimaton. Tuollainen treeni sopii vain todella pitkään treenanneelle ja sekin tehdään harvoin. Liikunta kannattaa aloittaa kevyellä kävelyllä, kevyellä kehoa huoltavalla jumpalla tms. ja pikkuhiljaa lisätä kuormaa. Alkuun sellainen teho, että veri lähtee kiertämään jäsenissä ja tulee kevyt hiki. Sitten pikkuhiljaa lisää esim. lihaksille kuormitusta.
Alussa huono olo ei jaksa mutta sitä kun viikon harrastaa niin alkaa jo liikuntaa kaipailee jos jää paitsi. Ja kun tarpeeksi liikkuu menee euforiaan ja tulee hyvä olo. Viikon liikkumattomuus laiskistaa ja sen takia ei jaksa, ihan hirveetä, ja mitä muuta kaikkea?
Ihmettelen noita traumoja koululiikunnasta. Liikunnan muotoja on monia. Ja yksin on mukava patikoida. Monta tuntia ja on niin hyvä olo ja nukkuu hyvin. Alku voi olla huono tottumattomalle mutta itsellä asiat muuttui kun alkoi tekee ja liikkuu ja tulee kunnon boosti jaksaa muutakin. Ja tosiaan SE että jaksaa muutakin ja nukkuu hyvin. Aika jännä juttu jos joillain ei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa töiden jälkeen lähteä lenkille. Vesijumpassa käyn kerran viikossa. Palaudun hektisestä työpäivästä maaten hiljaa sohvalla, tai nukkuen. Illalla kun voimat alkavat palautumaan, onkin jo aika alkaa valmistautua nukkumaan. Viikonloppuisin on ohjelmistossa nukkumista, akkujen lataamista ja sosiaalisten suhteiden hoitamista. Ehtisin ja jaksaisin harrastaa liikuntss, jos tekisin osa-aikatyötä tai en kävisi töissä lainkaan.
Kuulostaa tekosyyltä mä ainakin rentoudun kun saan raskaan työpäivän jälkeen ajella maastopyörällä metsäpoluilla,liikunta antaa lisää virtaa tehdä asioita koska kunto paranee.
Minulla on 8 tunnin työpäivä ja 2 tunnin ajomatkat kumpaakin suuntaan. Sen jälkeen kun siihen työpaikalle siirtymiseen, työpäivän ja kotiin palaamiseen on käyttänyt 12 tuntia niin ei pahemmin jää aikaa liikkumiseen muuten kuin vain vapaa päivinä.
Onhan tuossa aikaa vielä harrastaa liikuntaa,kysymys onkin HALUATKO.se on vain järjestely kysymys.
Aikamoinen järjestely kyllä pitäisi olla, varsinkin jos on perhettä. Jos pitää aamulla lähteä kuudelta töihin ja illalla on kotona klo 18.00, niin aika pieni on se aikaikkuna, johon liikunta pitäisi mahduttaa. Mä ehkä saisin tuossa tilanteessa viikolla yhden liikuntakerran mahtumaan, kun mulla ei ole enää pieniä lapsia. Kotitöitä ja velvollisuuksia kuitenkin on ihan riittävästi.
Jos olisi pieniä lapsia, niin en usko että työpäivinä kovin hyvin onnistuisi liikkuminen. Olisi sen verran enemmän velvollisuuksia kotona, että ei yksinkertaisesti enää ilkeäisi ilmottaa puolisolle, että hei kun oot nyt huolehtinut lapset aamulla tarhaan ja illalla kotiin ja sitten vielä kokannut niille, niin minä muuten lähdenkin tästä salille, laita sinä muksut nukkumaan.
Saan liikunnasta liikaa kiksejä ja energiaa, esim 5 kilsan kävely lenkki ja en pysty nukkumaan seuraavana yönä vaikka vetäisin Melatoniinia. Oli pakko lopettaa koska se alkoi käydä mielenterveyden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Saan liikunnasta liikaa kiksejä ja energiaa, esim 5 kilsan kävely lenkki ja en pysty nukkumaan seuraavana yönä vaikka vetäisin Melatoniinia. Oli pakko lopettaa koska se alkoi käydä mielenterveyden päälle.
Varmaan ollut kivat vieroitusoireet?
Vierailija kirjoitti:
Mihin kellonaikaan suoritettuna lenkki vaikuttaa tälleen?
Niin, rentoudut ja saat energiaa, koska sinun elimistösi kemiat toimivat sillä tavalla. Minä ja ilmeisesti muutama muukaan tässä ketjussa emme saa. Liikunta ei vapauta aivoissamme hyvinvointihormoneja.