Väsynyt opettajan työhön
En jaksa iloita loman alkamisesta, sillä takki on ihan tyhjä. Yläkoulun yleisopetuksen ryhmissä voi olla niin hankalasti käyttätyviä oppilaita, että opettaminen on mahdotonta.
Opetan oppiainettani keskikokoisessa koulussa kaikille vuosiluokan ryhmille. Joidenkin ryhmien kanssa osa asioista jää opettamatta, kun pitää esim. lähteä viemään väkivaltaisesti ja holtittomasti käyttäytyvää nuorta rehtorin luokse, pitää selvittää oppilaiden välistä tuntia häiritsevää riitaa, pitää hiljentää opettajan huomiota itselleen kahmivat älämölöpellet jne. Iso osa ryhmästä jää tuolloin vaille opetusta, johon heillä on oikeus ja motivaatiotakin
En vain jaksa palata syksyllä vakityöhöni, vaikka opettamista rakastankin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin helpossa ja elitistisessä "työssä " kuin opettajan työ on voi uupua?
Yhtä turhaa käsienheiluttelua vailla vastuuta.
Itkupillit!
Se on työ, jossa ei ole vastuuta. Oppilas on aina vastuussa. Sikäli helppo duuni,
Vierailija kirjoitti:
Entinen tarkkis kirjoitti:
Pahoittelen tilannettasi. Tosin jo vuosikymmnet sitten opettajaksi hakeutui kilttejä kympintyttöjä, joista näki jo valmiiksi, ettei niistä ole yläkoulun opettajaksi.
Mikä teidät saa hakeutumaan alalle?
En ole "kympintyttö". Minun ryhmiini on joskus laitettu niitä haastavampia tapauksia. Olen jämäkän opettajan maineessa. Osaan toimia hetkessä. Tehtävä vain on mahdoton, koska inkluusio ei toteudu suunnitellusti.
-aloittaja
Teitä on näköjään paljon. Eikö tulevaisuus todellakaan näkynyt silloin?
Vierailija kirjoitti:
Täältä vastaa Helsingin erkkaope yläkoulusta vuodesta 1998. Rakastan työtäni, on erittäin raskasta mutta täytyy sanoa että mulle riittää jos edes 5-8 kpl oppilasta saa edistymään siitä viitosen-kuutosen todistuksesta omalle tasolleen per vuosi.
Monet näistä saa 7-8 todistuksen päättäriksi. Se on hieno asia. Koen ammattini tärkeäksi. Käytän omaa aikaa hakeakseni heitä kouluun aamuisin. Yritän löytää kaikille oppilailleni jonkunlaisen jatkopaikan, jotta eivät jäisi systeemin jalkoihin. Kukaan ei katso perään.
Toivotan kaikille oppilailleni hyvää tulevaisuutta ja kaikkea hyvää. Kaikki he ovat sen arvoisia.
Missä muut oppilaasi siis ovat sen aikaa, kun haet joitakin kouluun? Hienoa, että olet löytänyt työn, joka sopii sinulle. Se on sinun ja oppilaidesi etu.
T. Toinen erkkaope
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin helpossa ja elitistisessä "työssä " kuin opettajan työ on voi uupua?
Yhtä turhaa käsienheiluttelua vailla vastuuta.
Itkupillit!
Menisit sitten itse sinne opettamaan kurittomia kakaroita paskalla palkalla. Miten ois vaihdetaanko roolit? Minulle ainakin vaihtelu virkistäisi.
Ei jumalauta taas! Tule tänne kolmivuorotöihin nuorten lastensuojelulaitokseen. Saat pienen palkan, lyhyet lomat ja sekaisin olevan unirytmin.
On teillä opettajilla niin saakelin vaikeaa. NOT!
Kuulostaa hirveältä. Mulla on päiväkodin opena lasten leikkiä tuohon verrattuna. Ja paremmin käyttäytyvät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa on, kovin rankkaa opeilla.
1. Kesäloma, syysloma, talviloma, hiihtoloma, kevätloma, pääsiäisloma jne. eli vähintään 16 viikkoa loma/vuosi.
2. Opetusvalvollisuus n. 16h/vko maksimissaan.
3. Vuosiansiot vähintään 70 000 euroa/vuosi.
Voi pieniä raukkoja.
Jatkanpa vielä, että en pääse 10 vuoden ikälisillä lähellekään tuota vuosiansiota.
Kannattaa tarkistaa faktat, vaikka OAJ:n sivuilta.
Sieltähän sitä taatusti puolueetonta ja kaunistelematonta tietoa onkin saatavilla.
Kyllä nuo opetusvelvollisuuteen ja palkkaukseen liittyvät asiat ovat yksiselitteisiä, eikä niitä voi mitenkään puolueellisesti esittää. Opetusvirasto osaa kertoa myös. Mutta taidatkin olla sellainen herttainen pieni trolli.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta taas! Tule tänne kolmivuorotöihin nuorten lastensuojelulaitokseen. Saat pienen palkan, lyhyet lomat ja sekaisin olevan unirytmin.
On teillä opettajilla niin saakelin vaikeaa. NOT!
No, nyt on ennenkuulumaton asenne kasvatuskumppanilla! Ne teidän nuorenne käyvät meillä koulua, suuri osa yleisopetuksessa. Eräänkin kerran olen sosiaaliohjaajien kanssa istunut oppilaspalaverissa toisiamme symppaavassa hengessä. Yhteen hiileen on puhallettu. Oletko lähihoitaja vai sosiaaliohjaaja?
Miksi uhriudut? Ei sinunkaan ole pakko nykyisessä työssäsi jatkaa. Jos sinua uuvuttaa vuorotyö, miksi teet sitä? Jos taas sinua uuvuttaa nuorten käyttäytyminen, miten raivoat työstään väsyneelle opettajalle? Kyllä, sosiaali- ja terveysalalla on huono palkka. Se on epäkohta. Luuletko, että opettajan kohtuullinen palkka estää väsymisen, kun psykiatrista hoitoa tarvitsevat oppilaat mellastavat opetusryhmissä?
Jos täällä ketjussa olevat opettajavihaa sisältävät raivorienakommentit ovat aikuisten näppiksiltä, niin en ihmettele nuorten käytöstä. Usein käyttäytymismallit opitaan kotoa.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen tilannettasi. Tosin jo vuosikymmnet sitten opettajaksi hakeutui kilttejä kympintyttöjä, joista näki jo valmiiksi, ettei niistä ole yläkoulun opettajaksi.
En ole "kympintyttö". Minun ryhmiini on joskus laitettu niitä haastavampia tapauksia. Olen jämäkän opettajan maineessa. Osaan toimia hetkessä. Tehtävä vain on mahdoton, koska inkluusio ei toteudu suunnitellusti.
-aloittaja[/quote
Sitten niiden haastavien oppilaiden kanssa vaan on tultava toimeen. Samaa valittaa siskoni, joka on myös erityisopettaja.
Ennen oli kuulemma helpompaa, mutta niin oli varmaan työelämässä ylensäkin.
Tässä ei nyt ole kyse nuorten kanssa toimeentulemisesta. Väkivaltainen oppilas kun uhkaa toisia oppilaita ja opettajaa, on toimittava poliisina. Samaan aikaan ei voi opettaa.
Jos aikuisten työyhteisössä olisi väkivaltainen henkilö, tuskin monikaan ehdottaisi että on vaan tultava toimeen hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin täällä. Vaikka loman aloitus on tavallaan mukavaa, niin oikeastaan on kiva jo alkaa ajattelemaan töihinpaluuta, kunhan kesän saa alta pois. Opettajan työ on mahtavaa!
Vähän sama vika.
Mitä ihmettä tässä kesän tekee?
itsellä on varmaan ADHD.
Tosin tunnen muutaman vastaavan tapauksen, joista pari menee kesätöihin, että.saavat aikansa kulumaan opettajan lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja[/quote
Sitten niiden haastavien oppilaiden kanssa vaan on tultava toimeen. Samaa valittaa siskoni, joka on myös erityisopettaja.
Tässä ei nyt ole kyse nuorten kanssa toimeentulemisesta. Väkivaltainen oppilas kun uhkaa toisia oppilaita ja opettajaa, on toimittava poliisina. Samaan aikaan ei voi opettaa.
Jos aikuisten työyhteisössä olisi väkivaltainen henkilö, tuskin monikaan ehdottaisi että on vaan tultava toimeen hänen kanssaan.
Tämä justiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja[/quote
Saman logiikan mukaan vangit pitäisi vapauttaa. Eihän eristäminen ketään paranna. Vangit "parantuvat" tai "kuntoutuvat", kun heidät otetaan muiden joukkoon. Inkluusio, hei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin täällä. Vaikka loman aloitus on tavallaan mukavaa, niin oikeastaan on kiva jo alkaa ajattelemaan töihinpaluuta, kunhan kesän saa alta pois. Opettajan työ on mahtavaa!
Vähän sama vika.
Mitä ihmettä tässä kesän tekee?
itsellä on varmaan ADHD.Tosin tunnen muutaman vastaavan tapauksen, joista pari menee kesätöihin, että.saavat aikansa kulumaan opettajan lomilla.
Yllättävän monen futis-, säbä- pesis- ja muun joukkueen vapaaehtoishommista löytyy opettajia. Kun on vapaata aikaa ja ryhmien käsittelytaitoa.
Empatiaa tarjoilen. Koulujen täytyisi pitää kaikki mukana, mutta siihen ei kuitenkaan ole kunnon keinoja.
Ehkä lopullisen kyynistymisen estämiseksi, lukio? Taidelukio jos sellainen mahdollisuus sattuu olemaan.
Mielenterveysongelmat ja muutkin sosiaaliset ongelmat toki läsnä, mutta iloakin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja[/quote
Saman logiikan mukaan vangit pitäisi vapauttaa. Eihän eristäminen ketään paranna. Vangit "parantuvat" tai "kuntoutuvat", kun heidät otetaan muiden joukkoon. Inkluusio, hei!
Äärimmäinen kärjistys, mutta ymmärrettävä ja toimiva!
Sellaiset lapset, millaiset aikuiset. Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Ei tätä maata pelasta enää mikään. Onnea ja menestystä vaan teille, jotka olette niitä lapsia tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa tarjoilen. Koulujen täytyisi pitää kaikki mukana, mutta siihen ei kuitenkaan ole kunnon keinoja.
Ehkä lopullisen kyynistymisen estämiseksi, lukio? Taidelukio jos sellainen mahdollisuus sattuu olemaan.
Mielenterveysongelmat ja muutkin sosiaaliset ongelmat toki läsnä, mutta iloakin on
Lukion opettajaksi on kova tunku, ymmärtäähän sen.
Just yksi tuttavani valittiin noin 30 pätevän joukosta ja loppusuoralla olleilla oli kaikilla joko väitöskirja tekeillä tai tehtynä ja opetustyöstä vuosien kokemus.
Vika ei ole aina oppilaissa.
Ehkä et sårakasra opettamista, vaan opettamista koskevaa mielikuvaasi.