Väsynyt opettajan työhön
En jaksa iloita loman alkamisesta, sillä takki on ihan tyhjä. Yläkoulun yleisopetuksen ryhmissä voi olla niin hankalasti käyttätyviä oppilaita, että opettaminen on mahdotonta.
Opetan oppiainettani keskikokoisessa koulussa kaikille vuosiluokan ryhmille. Joidenkin ryhmien kanssa osa asioista jää opettamatta, kun pitää esim. lähteä viemään väkivaltaisesti ja holtittomasti käyttäytyvää nuorta rehtorin luokse, pitää selvittää oppilaiden välistä tuntia häiritsevää riitaa, pitää hiljentää opettajan huomiota itselleen kahmivat älämölöpellet jne. Iso osa ryhmästä jää tuolloin vaille opetusta, johon heillä on oikeus ja motivaatiotakin
En vain jaksa palata syksyllä vakityöhöni, vaikka opettamista rakastankin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorit tuntuvat olevan, anteeksi sanonta, mutta se on niin kuvaava, mun#tonta porukkaa. En ole yhdenkään opettajan kuullut sanovan: "Rehtori tuki minua". Rehtorit vähättelevät koulujensa ongelmia, eivätkä välitä alaisistaan. Alles klar, kunhan tilille rapsahtaa reksin palkka, työnnetään pää vaan pensaaseen. Mitä johtamista tuo on? Tiedän, että ovat myös tämän hankehumpan vuoksi työllistettyjä, mutta johtamiseen kuuluu myös alaisten jaksamisesta ja työoloista huolehtiminen.
Rehtoreita ei edes tarvita. Opettajien kesken voisi kiertää niiden tehtävien hoitaminen, mitä rehtorille kuuluu. Oman työn ohella tehtävistä hommista aina ylimääräinen korvaus vaan.
Huh! Oletko alalla? Ei mitään lisää enää opettajille.
Huojennusta opetustehtävistä, lisää liksaa. Sitä tarkoitin.
Virkareksejä ei tarvita. Pahimmillaan koulun rehtori ei ole opettanut luokkahuoneessa 20 vuoteen. Ei mitään käsitystä opetustyöstä eikä varsinkaan ylioppilaskirjoituksista eikä mistään muustakaan. Sitten sellainen rehtori on kuitenkin esimiesasemassa. Ihan järkyttävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorit tuntuvat olevan, anteeksi sanonta, mutta se on niin kuvaava, mun#tonta porukkaa. En ole yhdenkään opettajan kuullut sanovan: "Rehtori tuki minua". Rehtorit vähättelevät koulujensa ongelmia, eivätkä välitä alaisistaan. Alles klar, kunhan tilille rapsahtaa reksin palkka, työnnetään pää vaan pensaaseen. Mitä johtamista tuo on? Tiedän, että ovat myös tämän hankehumpan vuoksi työllistettyjä, mutta johtamiseen kuuluu myös alaisten jaksamisesta ja työoloista huolehtiminen.
Rehtoreita ei edes tarvita. Opettajien kesken voisi kiertää niiden tehtävien hoitaminen, mitä rehtorille kuuluu. Oman työn ohella tehtävistä hommista aina ylimääräinen korvaus vaan.
Aila usein nuo sulle-mulle työtehtävien jaot ja 90 euron lisäkorvaus kuukaudessa ei vaan toimi. Koska ei ole osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aila usein nuo sulle-mulle työtehtävien jaot ja 90 euron lisäkorvaus kuukaudessa ei vaan toimi. Koska ei ole osaamista.
No ei kyllä "ole osaamista" (järkyttävän moukkamainen ilmaus) rehtoreillakaan. Harvemmin talon fiksuin tyyppi rehtorina istuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkareksejä ei tarvita. Pahimmillaan koulun rehtori ei ole opettanut luokkahuoneessa 20 vuoteen. Ei mitään käsitystä opetustyöstä eikä varsinkaan ylioppilaskirjoituksista eikä mistään muustakaan. Sitten sellainen rehtori on kuitenkin esimiesasemassa. Ihan järkyttävä tilanne.
Okei, kiitos selvennyksestä. Tulee mieleen kuitenkin, että meniskö pirstaleiseksi, ja opettajat hoitaisivat samoja hommia ristiin kommunikaation puutteessa. Tämäkin vaatisi jonkun organisoimaan, että kuka hoitaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos selvennyksestä. Tulee mieleen kuitenkin, että meniskö pirstaleiseksi, ja opettajat hoitaisivat samoja hommia ristiin kommunikaation puutteessa. Tämäkin vaatisi jonkun organisoimaan, että kuka hoitaa mitäkin.
Yksi opettaja toimii yliopettajana tai vastuuopettajana, ja tämä yliopettaja valitaan demokraattisesti vaikka vuosittain aina uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiedän tapauksen, jossa rehtori ei ole ikinä itse korjannut ylioppilaskirjoituksia mutta nyt mestaroi sähköisten kirjoitusten keskellä voimakkaine mielipiteineen vaikkei tajua koko opetushommasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa on, kovin rankkaa opeilla.
1. Kesäloma, syysloma, talviloma, hiihtoloma, kevätloma, pääsiäisloma jne. eli vähintään 16 viikkoa loma/vuosi.
2. Opetusvalvollisuus n. 16h/vko maksimissaan.
3. Vuosiansiot vähintään 70 000 euroa/vuosi.
Voi pieniä raukkoja.
Kyllä joku sitten voi kadehtia ja oikein kunnolla.
Voi raukkaa.
Vierailija kirjoitti:
2,5 kk kesäloma ja yhyy yhyyyy olen nIiN uUpUnUt yhyy😫😩
HUOH!
Loma alkaa 5.6. ja loppuu 7.8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että opettaja oman työnsä ohella vastaisi koulun budjetista ja kaikista hankinnoista ja tekaisisi iltasella tuhannen oppilaan koulun lukujärjestykset ynnä muut. Miksi jossain firmassa on johtaja? Jokainen työntekijä voisi johtaa vuorollaan omien töidensä ohella.
Minä parhaillaan opiskelen luokanopettajaksi. Aion kyllä mennä alkuopetukseen, koska en jaksa murrosikäisiä. Meidän opettajaopiskelijoiden keskuudessa olen muuten huomannut, että yllättävän moni haluaa sinne yläkouluun, ilmeisesti palkan takia.
Näitä samoja tapauksia tulee jo täyttä päätä työelämään. Että sielläkin se on sit vastassa. Ei näitä karkuun pääse. Surkea osaaminen ja valtavan suuret luulot itsestään. Eihän seuraavalle opintoasteelle siirryttäesä tapahdu ihmeitä. Sieltä sit työelämään kun katsos nykyään rekrytoijat arvostaa korkealle nuoruutta. Avot!
Vierailija kirjoitti:
Minä parhaillaan opiskelen luokanopettajaksi. Aion kyllä mennä alkuopetukseen, koska en jaksa murrosikäisiä. Meidän opettajaopiskelijoiden keskuudessa olen muuten huomannut, että yllättävän moni haluaa sinne yläkouluun, ilmeisesti palkan takia.
Öh, luokanopettajat eivät opeta yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettavat. Suurimmalla osalla on luokanopettajana on ns. kaksoispätevyys. Hankitaan luokanopettajan tutkinto-ohjelman yhteydessä. Tietäisit, jos olisit opiskellut alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettavat. Suurimmalla osalla on luokanopettajana on ns. kaksoispätevyys. Hankitaan luokanopettajan tutkinto-ohjelman yhteydessä. Tietäisit, jos olisit opiskellut alaa.
Olen aineenopettaja. Aika olennainen pointti tuossa oli tuo kaksoispätevyys, edelleenkään
pelkällä luokanopettajan pätevyydellä ei voi (sijaisuuksia lukuun ottamatta) työskennellä yläkoulussa.
Maapallon asukas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla e ole järjestyspoliisin tai psykologin koulutusta. Kunpa saisi tehdä sitä opettamista, olisi ihanaa. Mutta tiedättekö mitä nykykoulujen elämä on?
Noh, nuo nyt on ihan eri aloja. Poliisilla on oikeus laittaa vaikka rautoihin, menisköhän hermo hetkessä yläkoulun opena..
Psykologit usein ujoja ja puhuukin hyvin pienellä hiljaisella äänellä, joten miten koulutus auttaisi lauman hallintaan mielestäsi? Helppohan se yhden lapsen kanssa on rauhassa tehdä testejä.Opettajilla on aivan hyvä koulutus ja käytäntö opettaa, miten kannattaa toimia, tai voi pyytää mentorointia. Varmaan tämän pointti on se, että opettajan työ on henkisesti raskasta. Vähän kuin päiväkoriryhmällinen isoja lapsia mölyämässä, ja yjtäaikaa tulisi olla empaattinen ja osata hiljentää luokka hampaat irvessä, tai susta ei pidetä. Toisaalta yläkouluikäiset tottuu vaihteleviin opettajiin helposti, kuin ne joita on opettanut vain 1-2 opettajaa. Jos oppilaat ei hyväksy opettajaa, koska pitää kuria, tilanne usein aina vaikeutuu. Opettajien tulee tukea toisiaan näissä. Meidän aikaan moni yläkoulun opettaja oli masentunut ja sai joko hermoromahduksia tai pilkahti itkuun kesken tunnin. Pitäähän teinien saada purkaa olojaan...
Opettaja varmaankin haluaisi keskittyä opettamiseen. Kun käytännössä opettamisen sijaan aika kuluu niskuroivien ja vastaan sanovien teinien kanssa ja joskus näiden huoltajienkin kanssa vängätessä ja älylaitteiden kanssa pelleilemiseen, niin meneehän siinä maku koko hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aineenopettaja. Aika olennainen pointti tuossa oli tuo kaksoispätevyys, edelleenkään
pelkällä luokanopettajan pätevyydellä ei voi (sijaisuuksia lukuun ottamatta) työskennellä yläkoulussa.
Juu, mutta meille annetaan mahdollisuus hankkia se kaksoispätevyys, niin halutessamme. Eli alun perin luokanopettaja voi opettaa myös yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa tarjoilen. Koulujen täytyisi pitää kaikki mukana, mutta siihen ei kuitenkaan ole kunnon keinoja.
Ehkä lopullisen kyynistymisen estämiseksi, lukio? Taidelukio jos sellainen mahdollisuus sattuu olemaan.
Mielenterveysongelmat ja muutkin sosiaaliset ongelmat toki läsnä, mutta iloakin on
Lukion opettajaksi on kova tunku, ymmärtäähän sen.
Just yksi tuttavani valittiin noin 30 pätevän joukosta ja loppusuoralla olleilla oli kaikilla joko väitöskirja tekeillä tai tehtynä ja opetustyöstä vuosien kokemus.
Eli jos lukion opettajaksi haluaa, niin tutkimussuunnitelma sisään? Jo pelkkä jatko-opinto-oikeus lienee jonkinlainen meriitti?
Ei liene noin yksioikoista. En kyllä itse ole ollut aikoihin hakuprosesseissa mukana mutta ainakin aiemmin on ollut myös niin että joidenkin rekrytoijien (lue rehtoreiden) mielestä jatko-opinnot ei ole välttämättä mikään meriitti, joskus päinvastoin. He ajattelevat niin että tutkimuspuolen tyypit ei ehkä aina ole niitä jotka ovat parhaita nuorten kanssa toimimisessa. Mitään lisäpätevyyttähän tohtorin paperit ei opettajalle tuo. On meidänkin lukiossa pari väitellyttä mutta valtaosa yli 50 opettajasta on ihan maistereita vaan.
Jaa ettei tohtoriksi opiskeleminen tuo lisää pätevyyttä opettajalle? Johan pomppii!
Eihän maisteria ja tohtoria voi edes verrata asiantuntemuksensa puolesta. Jos puhutaan oppiaineen hallinnasta, niin tohtori tietenkin on aivan omalla tasollaan maisteriin verrattuna.
Toki nykykoulussa ei tarvita enää oppiaineen asiantuntemusta, kun opettaja lähinnä estää kakaroita lähtemästä lentoon. Niin sanottu oppiminen tarkoittaa videoiden katselemista ja somettamista älylaitteilla.
Siis jos ajatellaan muodollista pätevyyttä niin ei. Tohtorin paperit eivät tuo lukionkaan opettajalle lisää muodollista pätevyyttä. Lisää substanssin hallintaa varmasti, mutta muodollista pätevyyttä ei. Et liene itse opettaja jos et tiedä eroa.
Muodollinen pätevyysvaatimus on vain maisterintutkinto ja aineopinnot opetettavista aineista sekä pedagogiset opinnot.
Muodollisen pätevyyden lisäksi on syytä puhua tosiasiallisesta pätevyydestä. Kaikki opettajat eivät hallitse omia oppiaineitaan yhtä hyvin. Esimerkiksi joku opettaja voi olla opiskellut psykologiaa pääaineenaan, ja toinen vain sivuaineenaan. Kumpikin kuitenkin opettaa lukiossa "pätevänä" psykologiaa. Teoriassa (tuskin kuitenkaan käytännössä) lukiossa voisi olla myös psykologiasta väitellyt tohtori opettamassa psykologiaa. Tällä tietenkin olisi aivan ylivertainen aineen hallinta, mutta euroakaan enempää tämä tohtori ei siitä hyvästä palkkaa saisi. Hänkin olisi lukion opettaja opettamassa psykologiaa, kenties samassa luokassa sivuaineilijamaisterin jälkeen seuraavalla oppitunnilla.
Eihän nyt psykologiaa vielä perusopinnoilla opeteta. Psykologiassa on suurin vaatimus, elisyventävät opinnot pitää olla tehtynä. Tohtori ei voi opettaa jos ei ole opettajan pedagogisia..
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kasvatuslaitoksessa työskennellyt sairaanhoitaja sanonut arvostavansa meitä opettajia siinä, että me yritämme saada heidän nuorensa oppimaan ja tekemään. Heidän työnsä kun on enemmän valvomista.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta taas! Tule tänne kolmivuorotöihin nuorten lastensuojelulaitokseen. Saat pienen palkan, lyhyet lomat ja sekaisin olevan unirytmin.
On teillä opettajilla niin saakelin vaikeaa. NOT!
Työ siellä on huomattavasti hitaampaa tempoltaan kuin opettajan työssä. Eri asia olla 8 h rytmiltään rauhallisessa työssä kuin 5 h sinkoilemassa ilman taukoja + palaverit, paperityöt ym. päälle.
Olen ennenkin lukenut tuon omituisen valitusvirren täältä. Lastensuojelussa suorittavan tason työntekijän tavoitteeksi riittää, että pentu pysyy hengissä, on puettu ja ruokittu jne.
Voin kertoa, että hieman vaikeampaa on, kun tavoitteena on opettaa tälle samalle ainekselle vaikkapa toisen asteen yhtälön ratkomista ja saada oppilas laskemaan ja antamaan työrauha niille 20 muulle, joiden joukosta pitäisi aikanaan tulla ne sukupolvensa lääkärit, arkkitehdit ja insinöörit.
Lastenkodin ohjaajan ja opettajan työt todellakin ovat vaikeusasteeltaan aivan erilaisia.
Monet teidän nuorista ovat itse asiassa ihan mukavaa porukkaa silloin, jos heidän kanssaan voi vain olla, rupatella, syödä jne. Ongelmat alkavat vasta, kun heidän pitäisi opiskella ja tehdä työtä isossa ryhmässä tai ylipäänsä.
Suomessa on kouluja ja kouluja. Toisissa kouluissa heitellään tuoleja, käydään käsiksi opettajiin ja muuta väkivaltaa esiintyy, arki täysin arvaamatonta; toisissa ns.eliittikouluissa päästään ihan opiskelemaankin. On surullista, että Suomessa koulut on eriarvoistuneet ja samalla oppilaiden mahdollisuudet.
Ja samaa palkkaa saavat ne väkivaltaa pahimmillaan päivittäin kokevat opet kuin hienoja esitelmiä kirjoituttavat