Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenenkään muun nuori tänään ilman kavereita kotona?

Vierailija
03.06.2023 |

Miten yksinäistä nuorta voi auttaa?
Sydän särkyy, kun sivusta seuraan.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen nuori? Nämä ovat sellaisia juttuja, että näihin pitäisi vanhempien osata puuttua jo hyvissä ajoin. Pienestä pitäen tulisi pitää huolta sosiaalisista suhteista, ettei jää ulkopuolelle. Tässä vaiheessa kun lapsi ilmeisesti on jo jäänyt yksin, on hirveän vaikea tehdä mitään. Jos on siirtymässä syksyllä lukioon tai amikseen, niin siinä on hyvä tilaisuus aloittaa alusta.

18. Nuori tuli peruskoulussa kiusatuksi ja muutimme sen takia pois, kun koulu ei saanut kiusaamista loppumaan. Nuorikin odotti, että muutto toiselle paikkakunnalle ja lukio voisi muuttaa hänen elämänsä, mutta eipä ole vielä muuttanut. Täällä välimatkat on pitkiä eikä nuorella jos kaikilla muillakaan ole kulkuvälineitä millä kulkea. Sitten taas ne, joilla on kevarit, ovat kaikki keskenään.

No eikö tuossa tilanteessa ehdottomasti kannattaisi hankkia se kulkuväline? Pari tonnia vs. nuoren yksinäisyys, syrjäytyminen ja menetetty mielenterveys.

Mietin samaa että itse olisin valmis uhraamaan viimeisen roposenikin että lapseni saisi kavereita.

Lapselleni ei ole juurikaan kavereita kertynyt koulusta, mutta olen puoliväkisin tunkenut häntä erilaisiin joukkueurheiluihin ja maksanut niistä itseni kipeäksi, ja niistä hän ei ole varsinaisesti kavereita saanut, mutta lajien harjoitukset ja turnaukset ovat tuoneet joukkoon kuulumisen tunnetta.

Tuo kuulostaa hyvältä! Minäkin yritin aikani, mutta nuorta ei kiinnosta joukkuelajit. Kuntosalille sain joksikin aikaa hänet, mutta sekin loppui, kun maaseudulla asuvat kaverit totesivat välimatkan salille liian pitkäksi ja lopettivat sen jo 2kk päästä. Tästäkin nyt jo vuosi aikaa.

Vierailija
42/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää ettei nuorella ole kavereita. Se on kiusattu ja minä vanhempana olisin huolestunut sillä kaikilla nuorilla pitäisi olla kavereita. 

Me juopoteltiin nuorena ja elettiin täysillä  pitäen hauskaa kaveri porukalla. 

Ei helvetti kuinka jotkut elävät  elämätöntä nuoruurttaan vasta vanhana seoten ihan täysin. Pitää oikein pukeutua teini vaatteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää ettei nuorella ole kavereita. Se on kiusattu ja minä vanhempana olisin huolestunut sillä kaikilla nuorilla pitäisi olla kavereita. 

Me juopoteltiin nuorena ja elettiin täysillä  pitäen hauskaa kaveri porukalla. 

Ei helvetti kuinka jotkut elävät  elämätöntä nuoruurttaan vasta vanhana seoten ihan täysin. Pitää oikein pukeutua teini vaatteisiin. 

Menes nyt muualle siitä lässyttämästä.

Joku muu elää täysillä muulla tavalla.

Vierailija
44/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena kyllä kavereita muttei meillä ollut tapana rymytä ja ryypätä koulun päättäjäisissä. Yhden kerran kävin katsomassa sitä menoa ja voin sanoa että siihen aikaan olisi kyllä poliisilla ja lastensuojelulla ollut kädet täynnä asiakkaita. Ei siinä ole mitään ihailtavaa.

Vierailija
45/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko itse kuljettaa poikaa sinne syrjäseudulle kavereita tapaamaan?

Vierailija
46/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa, millä kuljettaa. Kerran ehdotin, että maksaisin taksin, jotta pääsisi bileisiin, mutta ei halunnut ko.juhliin.

Vierailija
47/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muutitte maaseudulle jos ei teillä ole autoa eikä mopoa. Kaupungissa on aina kavereita ja pääsee sentään liikkumaan. Eikä matkat ole niin pitkiä. Enemmän  mahiksia kuitenkin nuorelle.

Vierailija
48/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutitte maaseudulle jos ei teillä ole autoa eikä mopoa. Kaupungissa on aina kavereita ja pääsee sentään liikkumaan. Eikä matkat ole niin pitkiä. Enemmän  mahiksia kuitenkin nuorelle.

Aika monta kertaa kirjoitin, että me asumme keskustassa, mutta ne lukiolaiset, joihin nuoreni on tutustunut, asuvat maaseudulla. Jostain syystä he eivät vietä vapaa-aikaansa täällä kaupungissa. Olen tukenut nuortani tutustumaan muihinkin, vaikka heihin, jotka täällä keskustassa aikaansa viettävät, mutta ollut helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
49/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kaupunki jossa ei ole mitän julkista liikennettä. Kuulostaa hankalalta paikalta. Nuoret tarvitsee muutankin kuin yhden  S -marketin. Jotain harrastusmahdollisuuksia ja tapaamispaikkoja. Meillä Espoossa  voi yksinkin saada  kavereita.  O n mnenlaista paikkaa minne voi mennä yksin. Lyhyt matka  myös metrolla  Helsinkiin.  Ei ole pakko  viihtyä  omassa kaupunginosassa.

Vierailija
50/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
51/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kaupunki jossa ei ole mitän julkista liikennettä. Kuulostaa hankalalta paikalta. Nuoret tarvitsee muutankin kuin yhden  S -marketin. Jotain harrastusmahdollisuuksia ja tapaamispaikkoja. Meillä Espoossa  voi yksinkin saada  kavereita.  O n mnenlaista paikkaa minne voi mennä yksin. Lyhyt matka  myös metrolla  Helsinkiin.  Ei ole pakko  viihtyä  omassa kaupunginosassa.

Ei täällä ole tekemisestä pulaa ja Espooseen ja Helsinkiin pääsisi bussilla, mutta nuori haluaa olla täällä. Ei vain ole täällä keskustassa liikkuvaa seuraa.

52/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään nuorena ollut koskaan missään päättäjäisjuhlissa, mutta ihan hyvä niin, kun en edes ole koskaan välittänyt alkoholista.

Vierailija
53/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muori on taas kylillä juoruamassa. Täytyypä hakea se kotiin sieltä ja piipahtaa samalla paikallispubissa itsekin vähän äijien kanssa haukkumassa muita ihmisiä.

-Reiska

Vierailija
54/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin nuori yksin. Onneks kuitenkin kaksi sisarusta. Harrastuksia oli aiemmin liikaakin. Mutta tietyssä iässä monet lopettaa eikä ryhmät toimi liian pienellä kokoonpanolla. Olen useita kertoja kehottanut häntä ottamaan yhteyttä kavereihin ja pyytämään mukaan tapahtumiin tms. Kaupungissa asutaan. Mutta ei uskalla,ehkä pelkää kieltävää vastausta. Kesätyöt kohta alkamassa ja opiskelupaikkakin tulossa koska hyvä todistus. Mutta siis, ei kavereita.

Vierailija
55/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko omasta tahdostaan? Jos on niin anna hänen olla.

Hän on kauan halunnut kavereita, joiden kanssa voisi olla ulkona, joten en usko olevan omasta tahdostaan. Yksi nettikaveri lähti kavereiden kanssa mökille, niin oma nuoreni oli selvästi surullinen ja kade.

Oma lapsi löysi kavereita harrastuksesta. Ja niin että niitä on joka kaupungissa. Verkosto. Ja lapseni ei osaa aktiivisesti tehdä tuttavuutta tai hakea kavereita, mutta lähtee helposti mukaan.

Vierailija
56/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nuoreni on nyt 18 ja pääsi juuri lukion toiselta luokalta. Hän täysi-ikäistyi talvella ja on sen jälkeen käynyt muutamat bileet (wanhojen jatkot, parit synttärit jne) mutta vasta tänään lähti ihan oikeasti biletysmeiningillä ulos. Tiedän, että on vastuullinen nuori ja luotan, että osaa juhlia maltilla. Olin itsekin jossain vaiheessa huolissani, kun oli aina kotona, kun muut ikäisensä bailasivat ja ryyppäsivät, mutta hän ei ollut vielä valmis. Joten älä huoli, sinunkin nuoresi aika tulee vielä

Vierailija
57/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin nuori yksin. Onneks kuitenkin kaksi sisarusta. Harrastuksia oli aiemmin liikaakin. Mutta tietyssä iässä monet lopettaa eikä ryhmät toimi liian pienellä kokoonpanolla. Olen useita kertoja kehottanut häntä ottamaan yhteyttä kavereihin ja pyytämään mukaan tapahtumiin tms. Kaupungissa asutaan. Mutta ei uskalla,ehkä pelkää kieltävää vastausta. Kesätyöt kohta alkamassa ja opiskelupaikkakin tulossa koska hyvä todistus. Mutta siis, ei kavereita.

Puitteet kuulostaa hyvältä ja tuo, että on sisaruksiakin. Oma nuorenikin lopetti sählyn ja koriksen jo useampi vuosi sitten eikä ole sen jälkeen ryhmälajeihin lähtenyt. Mua alkoi jo huolettaa onko nuori koko kesän kotona, kun täällä ei kesätöitäkään ole. Saahan sitä kotona olla, jos ja kun viihtyy, mutta hänestä usein huomaa, että kärsii ikäistensä puutteesta. Toivottavasti teidän nuori löytää kesätöistä ja uudesta opiskelupaikasta kavereita!

Vierailija
58/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko omasta tahdostaan? Jos on niin anna hänen olla.

Hän on kauan halunnut kavereita, joiden kanssa voisi olla ulkona, joten en usko olevan omasta tahdostaan. Yksi nettikaveri lähti kavereiden kanssa mökille, niin oma nuoreni oli selvästi surullinen ja kade.

Oma lapsi löysi kavereita harrastuksesta. Ja niin että niitä on joka kaupungissa. Verkosto. Ja lapseni ei osaa aktiivisesti tehdä tuttavuutta tai hakea kavereita, mutta lähtee helposti mukaan.

Kuulostaa hyvältä. Minä en oikein tän ikäistä saa enää harrastamaan. Uskon,että sieltä olis helpompi löytää uusia tuttavuuksia. Hyvä, että teillä toimi. Olen täällä nähnyt, että jotkut nuoret lenkkeileekin yksin ja siihen nyt yritän motivoida omaakin nuorta, että ei mene koko kesä näin.

Vierailija
59/59 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma nuoreni on nyt 18 ja pääsi juuri lukion toiselta luokalta. Hän täysi-ikäistyi talvella ja on sen jälkeen käynyt muutamat bileet (wanhojen jatkot, parit synttärit jne) mutta vasta tänään lähti ihan oikeasti biletysmeiningillä ulos. Tiedän, että on vastuullinen nuori ja luotan, että osaa juhlia maltilla. Olin itsekin jossain vaiheessa huolissani, kun oli aina kotona, kun muut ikäisensä bailasivat ja ryyppäsivät, mutta hän ei ollut vielä valmis. Joten älä huoli, sinunkin nuoresi aika tulee vielä

Kiitos tsempistä. :)