Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ovat ne "työelämän taidot" jotka pitkäaikaistyöttömällä katoavat?

Vierailija
03.06.2023 |

Siis ei mikään erityinen ammatillinen osaaminen, vaan se ettei sovi mihinkään työhön enää.

Kommentit (204)

Vierailija
161/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen jo ihmisestä huomaa kykeneekö se töihin mäkkärin kassalle vai ei.

Ja ei, kaikki ei siihen kykene. Pitää jopa olla töissä ajoissa, onnistuuko?

Miksi vuosikausia työssä ollut ihminen ei yhtäkkiä osaisi saapua töihin oikeaan aikaan?

Vuosikausia työssä ollut ihminen osaakin.

Vuosikausia työttömänä ollut välttämättä ei.

Miten niin? Olen ollut työtön 5v ja osaan laittaa kellon soimaan edelleen. Nytkin herään 5-6 joka aamu.

Mulla kääntyisi uni-valverytmi alta viikossa nurin. Nyt töissä ollessani jo viikonloppuna valvon todella myöhään ja nukkuisinkin pitkään, mutta pakotan itseni heräämään viimeistään kahdeksalta. Jos ei olisi pakkoa olla normaalissa rytmissä nukkuisin iltapäivään ja kävisin aamuyöstä nukkumaan.

Vierailija
162/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät yritykset ole hyväntekeväisyysjärjestö. Ruoka on jo halpaa, ei voida kovin paljosta kiristää. Jos hinnat kallistuu, lähtee asiakkaat. Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki työntekijät olisivat neuvottomia hidastelijoita eivätkä reippaita ja pirteitä? Pulassa oltaisiin kaikki! Kuka niille koko ajan neuvoisi että "nyt ei seisoskella ja odoteta, vaan mennään auttamaan muita jos omassa hommassa ei ole kiire! Nyt pyyhipäs pinnat, kun kassalla kerran on hiljaista" jne...

Voisiko työnohjaustapaa muuttaa? En tarkoita, että juuri mäkkärillä olisi korjattavaa, vaan yleensä suomalaisilla työpaikoilla. Kaikki uudet eivät opi yhdellä-kahdella opettamiskerralla ja tule itseohjautuviksi, puhumattakaan siitä jos työhönopastusta uudessa paikassa ei edes ole, vaan virheiden kautta ja niistä haikut saamalla vasta tulee tietämään mitä tehdä, miten ja milloin. Voisi työkaverina/esihenkilönä vaikka kysyä uudelta mitähän nyt pitäisi tehdä, auttaa "hoksaamaan", eikä suoraan kertoisi mitä nyt tehdä, jolloin uusi odottaa aina käskyä osaamatta/uskaltamatta ajatella ja toimia itse.

Miksi pitäisi alkaa pitämään kädestä heikompia, kun ne normaalit työntekijät oppii ihan normaalisti ja on oma-aloitteisia? Ei ole velvollisuutta palkata ketään, joka tekee töitä hitaasti eikä opi ilman erityisiä järjestelyjä.

Jos oppimiseen menee enemmän aikaa vaikka siksi, että ei heti uskalla tai ei ole vaikka kokemusta asiakaspalvelusta, ei tarkoita ettei ko. henkilöstä voisi tulla hyvää työntekijää. Tietysti on ymmärrettävää, että koska on saatavilla nopeasti oppivia ja heti tehokkaita hakijoita, ei muutenkin kiireisillä työpaikoilla ole helppoa joustaa. On tosiaan hitaita ja tehottomia tekijäehdokkaita, joiden työstä ei tule koskaan mitään, MUTTA heidän ja toisaalta niiden kerralla ammattilaisiksi oppivien lisäksi on myös vähän enemmän oppia tarvitsevia, vähän enemmän kannustusta ja ohjausta ALUKSI tarvitsevia, joista saa hyvän työtoverin. Ja jonka työttömyyskorvausta ei tarvitsisi olla maksamassa.

Mulla on cv 2 sivua, olen kohta 50. Kyllä se opettelu on vähän erilaista, kun joka toinen vuosi olet eri virastossa töissä, kun ei ne toimistotyöt ole samoja eri virastoissa. Sitten on näitä akkoja jotka on olleet 20-30 vuotta samassa virastossa, tottakai he osaa työnsä ulkoa vaikka unissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät yritykset ole hyväntekeväisyysjärjestö. Ruoka on jo halpaa, ei voida kovin paljosta kiristää. Jos hinnat kallistuu, lähtee asiakkaat. Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki työntekijät olisivat neuvottomia hidastelijoita eivätkä reippaita ja pirteitä? Pulassa oltaisiin kaikki! Kuka niille koko ajan neuvoisi että "nyt ei seisoskella ja odoteta, vaan mennään auttamaan muita jos omassa hommassa ei ole kiire! Nyt pyyhipäs pinnat, kun kassalla kerran on hiljaista" jne...

Voisiko työnohjaustapaa muuttaa? En tarkoita, että juuri mäkkärillä olisi korjattavaa, vaan yleensä suomalaisilla työpaikoilla. Kaikki uudet eivät opi yhdellä-kahdella opettamiskerralla ja tule itseohjautuviksi, puhumattakaan siitä jos työhönopastusta uudessa paikassa ei edes ole, vaan virheiden kautta ja niistä haikut saamalla vasta tulee tietämään mitä tehdä, miten ja milloin. Voisi työkaverina/esihenkilönä vaikka kysyä uudelta mitähän nyt pitäisi tehdä, auttaa "hoksaamaan", eikä suoraan kertoisi mitä nyt tehdä, jolloin uusi odottaa aina käskyä osaamatta/uskaltamatta ajatella ja toimia itse.

Miksi pitäisi alkaa pitämään kädestä heikompia, kun ne normaalit työntekijät oppii ihan normaalisti ja on oma-aloitteisia? Ei ole velvollisuutta palkata ketään, joka tekee töitä hitaasti eikä opi ilman erityisiä järjestelyjä.

Jos oppimiseen menee enemmän aikaa vaikka siksi, että ei heti uskalla tai ei ole vaikka kokemusta asiakaspalvelusta, ei tarkoita ettei ko. henkilöstä voisi tulla hyvää työntekijää. Tietysti on ymmärrettävää, että koska on saatavilla nopeasti oppivia ja heti tehokkaita hakijoita, ei muutenkin kiireisillä työpaikoilla ole helppoa joustaa. On tosiaan hitaita ja tehottomia tekijäehdokkaita, joiden työstä ei tule koskaan mitään, MUTTA heidän ja toisaalta niiden kerralla ammattilaisiksi oppivien lisäksi on myös vähän enemmän oppia tarvitsevia, vähän enemmän kannustusta ja ohjausta ALUKSI tarvitsevia, joista saa hyvän työtoverin. Ja jonka työttömyyskorvausta ei tarvitsisi olla maksamassa.

Mulla on cv 2 sivua, olen kohta 50. Kyllä se opettelu on vähän erilaista, kun joka toinen vuosi olet eri virastossa töissä, kun ei ne toimistotyöt ole samoja eri virastoissa. Sitten on näitä akkoja jotka on olleet 20-30 vuotta samassa virastossa, tottakai he osaa työnsä ulkoa vaikka unissaan.

Toimistotyöt ei ole samoja esim. verovirastossa tai Kelassa.

Vierailija
164/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, että jos olet palkkatuella valtion virastossa niin seuraavan kerran kun olet palkkatuella niin et saa mennä samaan virastoon takaisin jonka työt osaat vaan pitää mennä eri virastoon, taas opettelet samat työt kuin vakituiset ja kun palkkatuki loppuu lennät ulos ja taas olet uudessa virastossa. Kun on kotona lapsia ja kotityöt väsyy jatkuvaan uuden opetteluun.

Itse olen miettinyt, että jos en jatkossa kysy neuvoa, teen työt ominpäin.

Vierailija
165/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennekin sanottiin että nopeasti hätiköimällä ei tule kuin suttapaskaa, ja hiljaa hyvä tulee joten miksi työntekijänkin pitäisi oppia uusi työ ylinopeudella parissa sekunnissa?

Kaikki ei ole mitään adhd höseltäjiä vaan rauhallisempia luonteeltaan, syvällisempiä eivätkä luota vielä osaamiseensa parin sekunnin pintaliito-perehdytyksen jälkeen.

Vierailija
166/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä, että jos olet palkkatuella valtion virastossa niin seuraavan kerran kun olet palkkatuella niin et saa mennä samaan virastoon takaisin jonka työt osaat vaan pitää mennä eri virastoon, taas opettelet samat työt kuin vakituiset ja kun palkkatuki loppuu lennät ulos ja taas olet uudessa virastossa. Kun on kotona lapsia ja kotityöt väsyy jatkuvaan uuden opetteluun.

Sä voisit mennä vuodeksi verovirastoon, kun työ päättyy olet vuoden kotona, sen jälkeen voit mennä, kelaan, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä palolaitokselle toimistotöihin 6 kuukaudeksi, sitten olet vuodrn kotona ja voit mennä taidemuseoon 6 kuukaudeksi, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä maanmittauslaitokselle palkkatukitöihin vuodeksi, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä......

Vierailija
167/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja perehdytys on tietysti tasoa: "mietipä itse, kyllä tämän oppii parissa tunnissa. Jos minä osaan tämän, niin kaikki osaa, helppoahan tämä on kun MINÄKIN tämän osaan..." ja tällainen perehdyttäjä on tietysti tehnyt ko. hommaa viimeiset 20-30 vuotta...

Vierailija
168/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja perehdytys on tietysti tasoa: "mietipä itse, kyllä tämän oppii parissa tunnissa. Jos minä osaan tämän, niin kaikki osaa, helppoahan tämä on kun MINÄKIN tämän osaan..." ja tällainen perehdyttäjä on tietysti tehnyt ko. hommaa viimeiset 20-30 vuotta...

Sairaalassa opettelet Lifecaren ja kun työ päättyy, olet vuoden kotona ja sitten oikeustalolle vaikka muistioita kirjoittamaan oikeudenkäynnistä.

Vierailija
169/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voisit mennä vuodeksi verovirastoon, kun työ päättyy olet vuoden kotona, sen jälkeen voit mennä, kelaan, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä palolaitokselle toimistotöihin 6 kuukaudeksi, sitten olet vuodrn kotona ja voit mennä taidemuseoon 6 kuukaudeksi, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä maanmittauslaitokselle palkkatukitöihin vuodeksi, sitten olet vuoden kotona ja voit mennä......

Ja asiakas kysyy, että miksi sä et tiedä vastausta tähän.

No, olen ollut täällä viikon.

Mä en saanut edes e-pillereitä, lääkäri sanoi, että stressin takia verenpaineet korkealla.

Ja nyt saa vielä stressata hallituksen tulevia leikkauksia, se auttaakin taas keskittymään opetteluun uudessa työpaikassa, jossa ollaan taas hetki.

Vierailija
170/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuosikausia työssä ollut ihminen ei yhtäkkiä osaisi saapua töihin oikeaan aikaan?

Vuosikausia työssä ollut ihminen osaakin.

Vuosikausia työttömänä ollut välttämättä ei.

Miten niin? Olen ollut työtön 5v ja osaan laittaa kellon soimaan edelleen. Nytkin herään 5-6 joka aamu.

Mulla kääntyisi uni-valverytmi alta viikossa nurin. Nyt töissä ollessani jo viikonloppuna valvon todella myöhään ja nukkuisinkin pitkään, mutta pakotan itseni heräämään viimeistään kahdeksalta. Jos ei olisi pakkoa olla normaalissa rytmissä nukkuisin iltapäivään ja kävisin aamuyöstä nukkumaan.

Ilmeisesti se myöhäinen rytmi olisi sun normaali rytmi. Tosin jos ei ole pakkoa/velvollisuutta herätä just johonkin tiettyyn aikaan, niin miksi poikkeava rytmi olisi ongelma? Tarvittaessa, jos elämäntilanne muuttuu, voi unirytmin sitten taas muokata/pakottaa toisenlaiseksi.

Vierailija
171/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kuudelta kun lähden aamuvuoroon niin työttömän naapurin kämppä vielä pimeänä. Puoliltapäivin heräilee, oletan.

Myös työssäkäyvistä valtaosalla on tuohon aikaan vielä kämppä pimeänä. Ei kukaan herää noin aikaisin, ellei ole pakko, ja ne jotka pystyvät, valitsevat sellaisen työn, että ei ole pakko.

Mä olen työtön ja herään joka aamu 5-6 vaikka ei ole pakko.

Kuulut vähemmistöön. Suurin osa ihmisistä ei herää noin aikaisin. Mutta eihän siinä mitään pahaa tietenkään ole. Kaikenlaiset unirytmit ovat täysin ok, kunhan saa ne sopimaan muun elämänsä kanssa.

Vierailija
172/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voitaisi tehdä vakituisillekin niin, että siirretään verotoimistosta porukka kelaan töihin ja haukutaan, jos ei kerrasta mene heti kaikki perille.

Vierailija
173/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas ketju täynnä työttömien mustamaalausta, maalittamista, yleistyksiä ja valheita. Täyttää kunnianloukkauksen määritelmät, koska tuollainen maalitus on omiaan lisäämään ennakkoluuloja työttömiä kohtaan, ja pilaamaan heidän mainettaan, vaikeuttaen entisestäänkin työhönpääsyä. Tähänkö pyrittekin?

Ja tällaisen paskanpuhumisen perusteella kaikilta työttömiltä leikataan toimeentuloa. Yleisesti ottaen suurin osa yrittää jatkuvasti työllistyä, mutta kun ei oteta. Sitten on ne kaksi ryhmää, joista toisia ei kiinnostanollenkaan työt ja ne suurituloiset , jotka on jäänet työttömiksi ja saavat enemmän ansiosidonnaista kuin suurin osa saa ikinä palkkaa työtä. Näiltä pitäisi leikata isot ansiosidonnaiset pois, vetävät vaan lonkkaa 400 päivää ja elävät leveesti.

Vierailija
174/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin aloitussivua.

Olen ollu 10 vuotta poissa työelämästä. Tuskin kukaan ottaisi töihin jos hakisin.

Olen kuitenkin ikäni harrastanut paria erityisalaa ja nytkin opiskellut netissä kun korona-ajan myötä tuli mahdollisuuksia opiskella ulkomaisten opettajien johdolla.

Sitten minua pyydettiin opettamaan, mitään cv:tä ei edes kyselty, toisen opettajan suositus riitti.

Palaute oppilailta 5/5

Aika pahasta suosta voi ihminen nousta jos annetaan mahdollisuus. Saattaa jopa olla niin että kiitollinen työhönotettu tekee työt paremmin kuin sellainen joka pitää työpaikkaansa itsestäänselvyytenä.

Vierailija
175/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
176/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airbnb asunnosta löytyi kamera

https://www.iltalehti.fi/iltv-matkailu/a/8e55aedd-dfd6-4529-91eb-ebe097…

Aatella, ei ole ollut rahaa matkustella, jos olisi niin voisi olla vaikka mitä videota itsestä netissä.

Vierailija
177/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airbnb asunnosta löytyi kamera

https://www.iltalehti.fi/iltv-matkailu/a/8e55aedd-dfd6-4529-91eb-ebe097…

Aatella, ei ole ollut rahaa matkustella, jos olisi niin voisi olla vaikka mitä videota itsestä netissä.

Pitäisi olla taito etsiä kamerat.

Vierailija
178/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kuin aloitussivua.

Olen ollu 10 vuotta poissa työelämästä. Tuskin kukaan ottaisi töihin jos hakisin.

Olen kuitenkin ikäni harrastanut paria erityisalaa ja nytkin opiskellut netissä kun korona-ajan myötä tuli mahdollisuuksia opiskella ulkomaisten opettajien johdolla.

Sitten minua pyydettiin opettamaan, mitään cv:tä ei edes kyselty, toisen opettajan suositus riitti.

Palaute oppilailta 5/5

Aika pahasta suosta voi ihminen nousta jos annetaan mahdollisuus. Saattaa jopa olla niin että kiitollinen työhönotettu tekee työt paremmin kuin sellainen joka pitää työpaikkaansa itsestäänselvyytenä.

Suurimpana esteenä työttömien työllistymiselle on työnantajien ennakkoluulot joita tässäkin ketjussa nähdyt paskapuheet vielä ruokkivat. Totuus on se että työtön joka on laittanut työhakemuksen, hoitaa kyllä sen homman jos vaan palkataan töihin.

179/204 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on hankalaa hakea työtä jos ei ole lainkaan suosittelijoita.

Eikö ne haastattelijat/työnantajat uskalla luottaa omaan arviointikykyynsä?

Ja jos on kyse esim. Jostain 2-3kk sijaisuudesta, niin se on niin lyhyt aika, ettei haittaa jos henkilö osoittautuu huonoksi työntekijäksi.

Vierailija
180/204 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Kerroppas sitten mihin tämä ihminen menee töihin kun työttömyysturvaa leikataan? Antaa tulla suurta viisautta nyt!

Kyllä aito hätä keinot keksii. Niin se itsellä ainakin on keksinyt.

Siihen käsittääkseni hallituksenkin työllisyystoimet aina tähtäävät; ettei työttömyystuella tultaisi toimeen niin hyvin, että se mahdollistaisi tuilla jatkamisen kovinkaan pitkäaikaisesti.

Kun ei kiinnosta työttömyyskortistosta siirtyä sosiaalitoimiston ja leipäjonon asiakkaaksi, niin sitten hakee mieluummin töitä, ettei tarvitse kärsiä ja hävetä.

Ja kun ei kiinnosta työvoimatoimiston typerät ja pakolliset työtarjoukset, niin sitten hakee mieluummin itse töitä paremmasta paikasta.

Ja kun ei kiinnosta aina pihistellä rahankäytössä, niin sitten hakee mieluummin töitä, että saa joskus jotain ihan vaan huvikseenkin ostella kaupasta.

Tuleeko mieleen, että ihmisellä voi olla muitakin tuloja kuin työttömyysetuus. Vaikkapa kumppanin rahat tai perintö.

Joo se on huvittavaa kun ihmiset ei tajua Suomessa on nyt enemmän 80 - 100v ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin. Se myös tarkoittaa enemmän perintöjä.

Yhä useammat 50v ihmiset tulee perimään mukavasti ja voivat vaikkapa jäädä pois työelämästä ja nostavat sitten vahuuseläkettä

Juuei. TUon ikäpolven ihmiset on tehneet lapsensa nuorina. Kun mummo elelee 90-vuotiaaksi, niin laps on silloin jo sen 65.

Lisäksi perintöjen mediaani suomessa on 13 700 euroa. Neljäsosa saa perintöä alle 2000 e. Se on lopulta hyvin pieni porukka joka saa sen suuren perinnön.