Mitä ovat ne "työelämän taidot" jotka pitkäaikaistyöttömällä katoavat?
Siis ei mikään erityinen ammatillinen osaaminen, vaan se ettei sovi mihinkään työhön enää.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivärytmi katoaa ja alkoholismi ottaa niskalenkin.
Eli työttömät valvoo yöt ja ryyppää.
Puoli kuudelta kun lähden aamuvuoroon niin työttömän naapurin kämppä vielä pimeänä. Puoliltapäivin heräilee, oletan.
Niin. Sinä heräät aikaisin, koska olet meneossa töihintiettyyn aikaan. Heräisitkö samaan aikaan ellet olisi töissä?
Ja minä käyn töissä päivittäin enkä silti herää puoli kuudelta.
Ihmisiltä, jotka yleistävät kaikki työttömät jonkun keskustelupalstan trollin tai jonkun tuntemansa tapauksen perusteella, eivät kykene laaja-alaiseen ajatteluun. Sellaisilla ei ole oikeasti kykyä vaativaan työhönkään, koska katsovat asioita yleistäen ja mustavalkoisesti. Työttömiä on satojatuhansia. Kaikkien niputtaminen yhteen tiettyyn ryhmään on tyhmää toimintaa. Lisäksi joka ei tiedä, että työttömiä nyt työllistyykin jatkuvasti ja uusia työttömiä tulee tilalle, on kyllä aika hölmö. Valitettavasti näin hölmöjä on päässyt kansanedustajiksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivärytmi katoaa ja alkoholismi ottaa niskalenkin.
Eli työttömät valvoo yöt ja ryyppää.
Puoli kuudelta kun lähden aamuvuoroon niin työttömän naapurin kämppä vielä pimeänä. Puoliltapäivin heräilee, oletan.
Miksi oletat, että vasta puoliltapäivin? Voihan herätä vaikka puoli seitsemältä säännöllisesti. Sinähän et sitä tietäisi, koska olet töissä silloin.
Minua ärsytti aikanaan työtön naapuri, joka heräili joskus alkuiltapäivästä, tuli joskus itse sanoneeksi, että oli juuri herännyt. Muutenkin liikkui ihan ihme aikoihin. Kyllä nolotti, kun tajusin vuosien päästä, että onkin vuorotyössä.... 😀😀😀
Vierailija kirjoitti:
Alfa-alfa kirjoitti:
No varmaan ne samat syyt, mitkä on sen pitkäaikaistyöttömyyden taustalla. Saamattomuua tulee näin ekana mieleen. Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus, joten aika paksua väittää, ettei olisi oma syy jos on maannut 10 vuotta kotona.
Jos on pitkä aukko cv:ssä vaikkapa sairastumisen takia niin ei se ole saamattomuutta.
Eipä ja mikäpä saamattomuuteenkaan auttaisi? Vähän erikoinen diagnoosi.
Työttömällä on monesti kaikki mahdollinen osaaminen, mutta headhunterbusiness on sotkenut normaalin työelämäsiirtymisen.
Ne toimii portinvartijoina ja niiden takia usea työpaikka ei tule koskaan normaaliin hakuun kaikkien nähtäväksi.
Headhuntereiden takia firmat eivät edes tiedä, ketkä kaikki ovat ko työpaikkaa hakeneet.
Täällä sekoitetaan päihde- ja peli-/mt-ongelmat työttömyyteen. Ihan normaalisti kykenen heräämään töihin, vaikka olen ollut työttömänä.
Työttömiltä puuttuu useimmin työelämässä tarvittavaa nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mysteeri johon ainoa esitetty vastaus on ollut: aikaisin aamulla töihin herääminen. Meneekö työssäkäyvillä elämä ihan risaseks jos on liian pitkä lomakin? :D
Yllättävän monella jää lomalla ryyppy päälle eikä töihin enää pääse kunnes saa kenkää. Tiedän parikin tällaista tenunenää.
Sellaisia ne työssäkäyvät ovat, ei minkäänlaista elämänhallintaa, alko vaan maistuu ja elämä menee mullin mallin aina loman koittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Myös työssäkäyvistä valtaosalla on tuohon aikaan vielä kämppä pimeänä. Ei kukaan herää noin aikaisin, ellei ole pakko, ja ne jotka pystyvät, valitsevat sellaisen työn, että ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työssäkäyvistä valtaosalla on tuohon aikaan vielä kämppä pimeänä. Ei kukaan herää noin aikaisin, ellei ole pakko, ja ne jotka pystyvät, valitsevat sellaisen työn, että ei ole pakko.
Mä olen työtön ja herään joka aamu 5-6 vaikka ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ei enää kestä sitä paskanpuhumisen ja turhantekemisen määrää mitä työpaikoilla on.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen jo ihmisestä huomaa kykeneekö se töihin mäkkärin kassalle vai ei.
Ja ei, kaikki ei siihen kykene. Pitää jopa olla töissä ajoissa, onnistuuko?
Tiedän että halusit antaa viestilläsi kuvan, että Mäkkärin kassalle pääsee kuka vaan, mutta tiedätkö mitä?
Suomen Mäkkäriin haetaan omalla LinkedIn-profiililla. Ilman sitä ei hakemusta pääse tekemään.
Siinä vähän esimakua nykypäivän sekopäisistä vaatimuksista.
Jyväskylän mäkkäriin haettiin 90-luvulla kuvan kanssa. En päässyt.
:D
Kyllä on taas ketju täynnä työttömien mustamaalausta, maalittamista, yleistyksiä ja valheita. Täyttää kunnianloukkauksen määritelmät, koska tuollainen maalitus on omiaan lisäämään ennakkoluuloja työttömiä kohtaan, ja pilaamaan heidän mainettaan, vaikeuttaen entisestäänkin työhönpääsyä. Tähänkö pyrittekin?
Mulla on AMK tutkinto. Työpaikoilla on näitä amiksen käyneitä jotka ei edes englantia puhu asiakkaille.
Kun työtön on valtion virastossa palkkatuella niin puhenlinpalvelu on suomeksi ja englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen jo ihmisestä huomaa kykeneekö se töihin mäkkärin kassalle vai ei.
Ja ei, kaikki ei siihen kykene. Pitää jopa olla töissä ajoissa, onnistuuko?
Noniin. Kerroppas sitten mihin tämä ihminen menee töihin kun työttömyysturvaa leikataan? Antaa tulla suurta viisautta nyt!
Tuskin pitkäaikaistyötön on ansiosidonnaisella ollut vuosiin.
Pitkäaikaistyöttömäksi luetaan vuoden työttömänä ollut.
Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa töissä.
https://www.suomi.fi/palvelut/tyollisyysmaararaha-valtion-virastolle-ta…
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli ainakin se käytännön ongelma cv:tä laatiessa, että kaikki suosittelijat olivat jo eläkkeellä. En voinut siis enää luottaa siihen, muistavatko minua enää ja missä hapessa ovat henkisesti.
On hankalaa hakea työtä jos ei ole lainkaan suosittelijoita.
Suosittelijoita? Minne 1700-luvulle me olemme jälleen palanneet?
Mulla ei ole edes koko ceeveetä. Tyhjä paperi, ja olen vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät yritykset ole hyväntekeväisyysjärjestö. Ruoka on jo halpaa, ei voida kovin paljosta kiristää. Jos hinnat kallistuu, lähtee asiakkaat. Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki työntekijät olisivat neuvottomia hidastelijoita eivätkä reippaita ja pirteitä? Pulassa oltaisiin kaikki! Kuka niille koko ajan neuvoisi että "nyt ei seisoskella ja odoteta, vaan mennään auttamaan muita jos omassa hommassa ei ole kiire! Nyt pyyhipäs pinnat, kun kassalla kerran on hiljaista" jne...
Voisiko työnohjaustapaa muuttaa? En tarkoita, että juuri mäkkärillä olisi korjattavaa, vaan yleensä suomalaisilla työpaikoilla. Kaikki uudet eivät opi yhdellä-kahdella opettamiskerralla ja tule itseohjautuviksi, puhumattakaan siitä jos työhönopastusta uudessa paikassa ei edes ole, vaan virheiden kautta ja niistä haikut saamalla vasta tulee tietämään mitä tehdä, miten ja milloin. Voisi työkaverina/esihenkilönä vaikka kysyä uudelta mitähän nyt pitäisi tehdä, auttaa "hoksaamaan", eikä suoraan kertoisi mitä nyt tehdä, jolloin uusi odottaa aina käskyä osaamatta/uskaltamatta ajatella ja toimia itse.
Miksi pitäisi alkaa pitämään kädestä heikompia, kun ne normaalit työntekijät oppii ihan normaalisti ja on oma-aloitteisia? Ei ole velvollisuutta palkata ketään, joka tekee töitä hitaasti eikä opi ilman erityisiä järjestelyjä.
Jos oppimiseen menee enemmän aikaa vaikka siksi, että ei heti uskalla tai ei ole vaikka kokemusta asiakaspalvelusta, ei tarkoita ettei ko. henkilöstä voisi tulla hyvää työntekijää. Tietysti on ymmärrettävää, että koska on saatavilla nopeasti oppivia ja heti tehokkaita hakijoita, ei muutenkin kiireisillä työpaikoilla ole helppoa joustaa. On tosiaan hitaita ja tehottomia tekijäehdokkaita, joiden työstä ei tule koskaan mitään, MUTTA heidän ja toisaalta niiden kerralla ammattilaisiksi oppivien lisäksi on myös vähän enemmän oppia tarvitsevia, vähän enemmän kannustusta ja ohjausta ALUKSI tarvitsevia, joista saa hyvän työtoverin. Ja jonka työttömyyskorvausta ei tarvitsisi olla maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli ainakin se käytännön ongelma cv:tä laatiessa, että kaikki suosittelijat olivat jo eläkkeellä. En voinut siis enää luottaa siihen, muistavatko minua enää ja missä hapessa ovat henkisesti.
On hankalaa hakea työtä jos ei ole lainkaan suosittelijoita.
Suosittelijoita? Minne 1700-luvulle me olemme jälleen palanneet?
Mulla ei ole edes koko ceeveetä. Tyhjä paperi, ja olen vanha.
Suosittelijat on kuin jotain kyseenalaista sisäpiirin touhua, työnantajat keskenään homosaunailloissa päättää ketkä otetaan töihin ja ketkä ei :/
Jos on pitkä aukko cv:ssä vaikkapa sairastumisen takia niin ei se ole saamattomuutta.