Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ovat ne "työelämän taidot" jotka pitkäaikaistyöttömällä katoavat?

Vierailija
03.06.2023 |

Siis ei mikään erityinen ammatillinen osaaminen, vaan se ettei sovi mihinkään työhön enää.

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika on ttk ja pelailee yötä myöten, kun ei ole töitä. Kun sitten tulee työvuoro, niin ei ongelmia nousta ylös aamulla ja mennä ajoissa töihin. On ihan järjetöntä leimata ihmisiä sen takia, että jonkun ek:n nihilistin mielestä ketään ei kannata palkata palkkatyöhön. Enkä voi ymmärtää, että joku työssä käyvä alentaa työntekijöiden arvoa tällaisilla naurettavilla puheilla. Tunnistatko kenties itsesi niistä, sinä joka käyt töissä? Itse ainakin olen törmännyt useastikin niihin, joita ei vuosien jälkeen oikein nappaa muu kuin kavereiden kanssa höpöttely ja röökitaukojen pitäminen. Ja tänä päivänä etätyö vielä mahdollistaa loisimisen, siksi kai kaikki haluaa olla etänä, ei tarvii kuin suoraan sängystä mennä tukka sotkusena aamutakki päällä tietokoneen ääreen töihin, haisevana ja unisena, välillä tekee jotain työtä jos huvittaa. Ja kotityöt hoituu siinä ohessa ja ihan palkka maksetaan niiden tekemisestä. Kuulostaako mitenkään tutulle, kannattais miettiä kuka on laiska ja viitsimätön eikä viitsi enää itsestäänkään huolehtia.

Vierailija
122/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen jo ihmisestä huomaa kykeneekö se töihin mäkkärin kassalle vai ei.

Ja ei, kaikki ei siihen kykene. Pitää jopa olla töissä ajoissa, onnistuuko?

Noniin. Kerroppas sitten mihin tämä ihminen menee töihin kun työttömyysturvaa leikataan? Antaa tulla suurta viisautta nyt!

Roskia ketäämään tms vastikkeelliseen, jonne voi mennä vähän myöhässä ja tehdä työtä laiskalla vauhdilla tylsistyneen näköisenä, mutta kuitenkin saadaan yleishyödyllisyyttä ja vastinetta veronmaksajien rahoille.

Monesta ei sinne mäkkärin kassalle ole. Pitää olla ripeä ja kiireessä tehokas, oma-aloitteinen, multitaskaava, asiakaspalveluasenteinen ja ottaa sovituista asioista koppi. Normaalit pirteät ja näppärät tyypit tuohon kyllä pystyvät, mutta faktahan se on, että kaikilta ei onnistu. Ei silti voi vaan jäädä kotiin makaamaan muiden rahoilla.

Ilmankos kaikki huippuosaajat on mäkkärin kassalla ja palkka sen mukainen🤣😆

Tietenkään ei tarvitse olla huippuosaaja! Mutta ripeä ja käytännön maalaisjärjellä varustettu sekä täsmällinen tulee olla.

Sujuu melkein keneltä tahansa nuorelta! Mutta yllättävän paljon niitäkin on, joilta tuokaan ei suju vaan tehdään kuin etanat, höslätään pikkuasioiden kanssa, säikytään roiskuvaa rasvaa, tuijotetaan synkkänä asiakkaita, ei oma-aloitteista pelisilmää sille milloin siivotaan tai tehdään muuta/aina pitää ohjeistaa tai käskeä yms. Varsinkin liian hitaasti tai huolimattomasti tekeminen yleistä, asiakkaat/työkaverit joutuu odottelemaan eikä siivoamisen jälkeen tule puhdasta jne. Työ on helppoa, koulutusta ei tarvita, mutta normaalia ripeyttä ja huolellisuutta pitää olla!

Ja yllättävän moni ei siihen pysty, heille olisi sitten sopivia vastikkeellinen roskien kerääminen ja sen sellaiset.

Niin, tai sitten työntekijöitä voisi palkata enemmän eikä tarvitsisi tehdä kaikkea paniikkikiireessä. Asia ratkaistu.

Eivät yritykset ole hyväntekeväisyysjärjestö. Ruoka on jo halpaa, ei voida kovin paljosta kiristää. Jos hinnat kallistuu, lähtee asiakkaat. Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki työntekijät olisivat neuvottomia hidastelijoita eivätkä reippaita ja pirteitä? Pulassa oltaisiin kaikki! Kuka niille koko ajan neuvoisi että "nyt ei seisoskella ja odoteta, vaan mennään auttamaan muita jos omassa hommassa ei ole kiire! Nyt pyyhipäs pinnat, kun kassalla kerran on hiljaista" jne...

Vastauksessasi ei ole yhtään sanaa totta, ensinnäkin ruoka EI ole halpaa!!

Pikaruokaloissa ruoka on halpaa muihin ravintoloihin verrattuna. Kaikki tilavuokrat, raaka-aineet yms pitää ravintolan maksaa työntekijöiden palkan lisäksi, kalliiksi tulee.

Jos jo nyt pidät mäkkäriä/heseä yms hintavana, niin mitä ihmettä ajattelisit jos hintoja vielä nostettaisi ylimääräisten työntekijöiden takia! Ei olisi enää toivoakaan asiakkaista.

Kyllä olet miljoona kilometriä harhassa nyt, luuletko että työttömällä on varaa ravintolassa syömiseen tai edes mäkkäriin?! Kyllä minä puhuin ihan ruokakauppojen hinnoista kun ruoan kalleudesta valitin!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin nykyisen työni mäkkärin kassalle heti. Nyt kyllä tienaan 5000€ kuussa, enkä tiedä mitä mäkkärissä tienaa. Nykyinen työympäristö on vaan niin nähty ja kireä, ettei kukaan enää viitsi, jaksa tai halua. Raha ei ole enää merkityksellinen tekijä. Mutta tuskin pääsen mäkkäriin palkolliseksi. Ikää ja ympärysmittaa on jo kertynyt.

124/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa te vaan suorittavan luokan ongelmista, kuten siitä että on oltava tasan kukonkiekunnan aikaan jossakin tehtaassa.

Asiantuntija/toimistotyössä on erilaista, erityisesti jos on miesvaltaista. Silloin tärkeintä on osaaminen, luovuus ja ryhmätyökyvyt, ei se että ollaan tietyllä kellonlyömällä istumassa pöydän ääressä!

Miehillä se onkin niin äärettömän vaikeaa tulkita kelloa. Ei löydy älyä että jossain paikassa pitää olla tiettyyn aikaan. Älytöntä houruamista että saa itsensä valmiiksi.

Vierailija
125/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen jo ihmisestä huomaa kykeneekö se töihin mäkkärin kassalle vai ei.

Ja ei, kaikki ei siihen kykene. Pitää jopa olla töissä ajoissa, onnistuuko?

Noniin. Kerroppas sitten mihin tämä ihminen menee töihin kun työttömyysturvaa leikataan? Antaa tulla suurta viisautta nyt!

Roskia ketäämään tms vastikkeelliseen, jonne voi mennä vähän myöhässä ja tehdä työtä laiskalla vauhdilla tylsistyneen näköisenä, mutta kuitenkin saadaan yleishyödyllisyyttä ja vastinetta veronmaksajien rahoille.

Monesta ei sinne mäkkärin kassalle ole. Pitää olla ripeä ja kiireessä tehokas, oma-aloitteinen, multitaskaava, asiakaspalveluasenteinen ja ottaa sovituista asioista koppi. Normaalit pirteät ja näppärät tyypit tuohon kyllä pystyvät, mutta faktahan se on, että kaikilta ei onnistu. Ei silti voi vaan jäädä kotiin makaamaan muiden rahoilla.

Ilmankos kaikki huippuosaajat on mäkkärin kassalla ja palkka sen mukainen🤣😆

Tietenkään ei tarvitse olla huippuosaaja! Mutta ripeä ja käytännön maalaisjärjellä varustettu sekä täsmällinen tulee olla.

Sujuu melkein keneltä tahansa nuorelta! Mutta yllättävän paljon niitäkin on, joilta tuokaan ei suju vaan tehdään kuin etanat, höslätään pikkuasioiden kanssa, säikytään roiskuvaa rasvaa, tuijotetaan synkkänä asiakkaita, ei oma-aloitteista pelisilmää sille milloin siivotaan tai tehdään muuta/aina pitää ohjeistaa tai käskeä yms. Varsinkin liian hitaasti tai huolimattomasti tekeminen yleistä, asiakkaat/työkaverit joutuu odottelemaan eikä siivoamisen jälkeen tule puhdasta jne. Työ on helppoa, koulutusta ei tarvita, mutta normaalia ripeyttä ja huolellisuutta pitää olla!

Ja yllättävän moni ei siihen pysty, heille olisi sitten sopivia vastikkeellinen roskien kerääminen ja sen sellaiset.

Niin, tai sitten työntekijöitä voisi palkata enemmän eikä tarvitsisi tehdä kaikkea paniikkikiireessä. Asia ratkaistu.

Eivät yritykset ole hyväntekeväisyysjärjestö. Ruoka on jo halpaa, ei voida kovin paljosta kiristää. Jos hinnat kallistuu, lähtee asiakkaat. Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki työntekijät olisivat neuvottomia hidastelijoita eivätkä reippaita ja pirteitä? Pulassa oltaisiin kaikki! Kuka niille koko ajan neuvoisi että "nyt ei seisoskella ja odoteta, vaan mennään auttamaan muita jos omassa hommassa ei ole kiire! Nyt pyyhipäs pinnat, kun kassalla kerran on hiljaista" jne...

Vastauksessasi ei ole yhtään sanaa totta, ensinnäkin ruoka EI ole halpaa!!

Pikaruokaloissa ruoka on halpaa muihin ravintoloihin verrattuna. Kaikki tilavuokrat, raaka-aineet yms pitää ravintolan maksaa työntekijöiden palkan lisäksi, kalliiksi tulee.

Jos jo nyt pidät mäkkäriä/heseä yms hintavana, niin mitä ihmettä ajattelisit jos hintoja vielä nostettaisi ylimääräisten työntekijöiden takia! Ei olisi enää toivoakaan asiakkaista.

Kyllä olet miljoona kilometriä harhassa nyt, luuletko että työttömällä on varaa ravintolassa syömiseen tai edes mäkkäriin?! Kyllä minä puhuin ihan ruokakauppojen hinnoista kun ruoan kalleudesta valitin!!!!

No miksi lainasit viestiä, jossa ei sanota ruokakaupoista yhtään mitään... 😅 Puhuttiin siitä, ettei heikkoja työntekijöitä/kaikkia osaamattomasti toimivia työttömiä ole varaa palkata mäkkärille. Heille pitäisi olla vastikkeellista toimintaa, jos normaalit työt ei suju.

Sinä puhut ihan eri aiheesta, taitaa lukeminen ja asiayhteys olla haastavia asioita? Vai oletko edes selvin päin... Kukaan ei puhunut ruoan hinnasta tai siitä syökö työttömät mäkkärissä. Työssäkäyvistä asiakaskunta varmasti koostuu, mutta se ei liity tähän.

Vierailija
126/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko työnohjaustapaa muuttaa? En tarkoita, että juuri mäkkärillä olisi korjattavaa, vaan yleensä suomalaisilla työpaikoilla. Kaikki uudet eivät opi yhdellä-kahdella opettamiskerralla ja tule itseohjautuviksi, puhumattakaan siitä jos työhönopastusta uudessa paikassa ei edes ole, vaan virheiden kautta ja niistä haikut saamalla vasta tulee tietämään mitä tehdä, miten ja milloin. Voisi työkaverina/esihenkilönä vaikka kysyä uudelta mitähän nyt pitäisi tehdä, auttaa "hoksaamaan", eikä suoraan kertoisi mitä nyt tehdä, jolloin uusi odottaa aina käskyä osaamatta/uskaltamatta ajatella ja toimia itse.

Miksi pitäisi alkaa pitämään kädestä heikompia, kun ne normaalit työntekijät oppii ihan normaalisti ja on oma-aloitteisia? Ei ole velvollisuutta palkata ketään, joka tekee töitä hitaasti eikä opi ilman erityisiä järjestelyjä.

Vierailija
127/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dynaaminen pöhinä.

Vierailija
128/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli ainakin se käytännön ongelma cv:tä laatiessa, että kaikki suosittelijat olivat jo eläkkeellä. En voinut siis enää luottaa siihen, muistavatko minua enää ja missä hapessa ovat henkisesti.

On hankalaa hakea työtä jos ei ole lainkaan suosittelijoita.

Olen törmännyt samaan, onko suosittelijoita, noh ei ole, koska en usko sellaiseen hölynpölyyn. Kysymyksiä myös miksi lyhyitä työsuhteita, noh, ei ole minun vika jos en saa kuin määräaikaisia, näyttää huonolta cv:ssä mutta töitä vaan pitäis tehdä, ihan mitä töitä vaan, että saa palkkaa, eikä ole yhteiskunnan elätti. Nämä suosittelijat sun muut ovat tätä nykyajan muotijuttua ja nämä HR-kanat tuntevat itsensä tärkeiksi kun saavat kysellä turhanpäiväisiä asioita.

Vierailija
129/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus joudun töihin vedän ensimmäistä vittuilija-asiakasta turpaan. Suoraan turpaan.

Vierailija
130/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön on avoimen aggressiivinen ja heijastaa uhkaavaa katkeruutta. Sen havainnon olen tehnyt tätä palstaa lukiessani. Joten se, että hän osaisi pitää nuo luonteenpiirteet piilossa, ovat kadonneita työelämätaitoja.

Työttömänä varmaan sitten oppii agressiiviseksi koska ympäristö muuttuu heti vihamieliseksi heitä kohtaan. Sinäkin potkit maassa makaavaa päähän. Se on varmaan sellainen työelämässä tarvittava taito, sitä parempaa agressiivisuutta? :D

No, tässähän sinä vastauksellasi todistit että olen oikeassa. Minä vastasin aivan neutraaliin sävyyn otsikon kysymykseen jossa asiaa tiedusteltiin, ja sain siitä vastauksena heti katkeran syytöksen että potkisin ihmisiä päähän. Mitä muuta tuo on kuin aggressiivista, uhmakasta katkeruutta.

Vierailija
131/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkäaikaistyötön ja vaikka olin ihan hyvä ihminen kaikenkaikkiaan, niin se tietty tatsi oli vaan kadonnut. Olin arka, sosiaalisesti vähän ruosteessa, tietty, vaikeastikuvailtava työnteon rytmi puuttui. Suurin ongelma oli pohjaton häpeä työttömyydestä ja aukosta CVssä, tunsin olevani huono ihminen. Pohjasakkaa. Itsetunto uskoa itseen ja osaamiseen oli tippunut matalaksi. Kaikki tämä aiheutui pitkäaikaistyöttömyydestä. Työttömyyden syy puolestaan oli burnout aiemmasta. Pääsin kuntouttavaan työtoimintaan. Sekin hävetti aluksi, mutta ymmärsin että oikeasti se on omaksi parhaakseni. Aloitin kuntouttavan jälkeen opiskelut ja nyt taas olen työelämässä mukana.

Työttömyys on tragedia ja aiheuttaa oma oravanpyöränsä. Monikaan ei ymmärrä mitä se tekee ihmisen mielenterveydelle ja itsetunnolle. Siksi vihaan noita "menkää töihin" huutelijoita.

NO NIIN, eli viimeinkin työttömät ihan itse MYÖNTÄVÄT TÄMÄN!! Eipäs olekkaan kuudelta heräämistä ja tehokasta arkea kuten aina väitetään, vaan rytmi pääsi lipsumaan, TYÖSSÄKÄYNNIN RYTMI puuttui ja se alkoi näkyä!! Arkuus lisääntyi, sosiaalisuus väheni! Hahaa, nyt rintama meni rikki ja se myönnettiin viimeinkin!!!!!

Vierailija
132/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkäaikaistyötön ja vaikka olin ihan hyvä ihminen kaikenkaikkiaan, niin se tietty tatsi oli vaan kadonnut. Olin arka, sosiaalisesti vähän ruosteessa, tietty, vaikeastikuvailtava työnteon rytmi puuttui. Suurin ongelma oli pohjaton häpeä työttömyydestä ja aukosta CVssä, tunsin olevani huono ihminen. Pohjasakkaa. Itsetunto uskoa itseen ja osaamiseen oli tippunut matalaksi. Kaikki tämä aiheutui pitkäaikaistyöttömyydestä. Työttömyyden syy puolestaan oli burnout aiemmasta. Pääsin kuntouttavaan työtoimintaan. Sekin hävetti aluksi, mutta ymmärsin että oikeasti se on omaksi parhaakseni. Aloitin kuntouttavan jälkeen opiskelut ja nyt taas olen työelämässä mukana.

Työttömyys on tragedia ja aiheuttaa oma oravanpyöränsä. Monikaan ei ymmärrä mitä se tekee ihmisen mielenterveydelle ja itsetunnolle. Siksi vihaan noita "menkää töihin" huutelijoita.

NO NIIN, eli viimeinkin työttömät ihan itse MYÖNTÄVÄT TÄMÄN!! Eipäs olekkaan kuudelta heräämistä ja tehokasta arkea kuten aina väitetään, vaan rytmi pääsi lipsumaan, TYÖSSÄKÄYNNIN RYTMI puuttui ja se alkoi näkyä!! Arkuus lisääntyi, sosiaalisuus väheni! Hahaa, nyt rintama meni rikki ja se myönnettiin viimeinkin!!!!!

Yksi työtön ei ole yhtä kuin kaikki työttömät.

Vierailija
133/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on omien sosiaalisten taitojesi laita? Mikä saa ihmisen iloitsemaan toisen vaikeasta tilanteesta tuolla tavalla, varsinkin kun jo sanottiin että ilkkuminen söi itsetuntoa? Pelottavaa ja halveksittavaa katkeruutta, en tiedä mitä kuvittelet tuolla saavuttavasi.

Vierailija
134/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep Seppo, nyt se korkki kiinni.

Vierailija
135/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanpuhumisen ja kieroilun sietäminen.

Vierailija
136/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipääntyminen työhön. En nyt muuta kyllä keksi.

Vierailija
137/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some tarjoaa välillä miksi nähtäväksi alle kolmekymppisen pitkäaikaistyöttömän vuodatuksia. Häntä on joskus parikymppisenä kiusattu jossain työpaikassa, siksi ei halua hakea mihinkään töihin. Samalla valittaa kun on joutunut tekemään paskaduuneja huonolla palkalla, mutta ei kai paljon muuta voi saada vähällä kokemuksella, olemattomalla koulutuksella ja haluttomalta asenteella.

Itse näin nuorempana huonosti palkatut ja vähemmän kiinnostavat työtkin myös askeleena seuraavaan työpaikkaan kiinnostavampi tehtäviin ja parempiin paikkoihin.

Minäkin ottaisin niitä vähemmän kiinnostavia ja huonommin palkattuja töitä, mutta työnantajat eivät halua palkata niihin maistereita.

Vierailija
138/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan ne samat syyt, mitkä on sen pitkäaikaistyöttömyyden taustalla. Saamattomuua tulee näin ekana mieleen. Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus, joten aika paksua väittää, ettei olisi oma syy jos on maannut 10 vuotta kotona.

Vierailija
139/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivärytmi katoaa ja alkoholismi ottaa niskalenkin.

Tätähän tapahtuu työssäolevillekin kesäloman aikana.

Vierailija
140/204 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Minä ainakaan en pysty heräämään kuudelta, ja jos yritänkin, nukahdan vaan heti uudestaan tai sitten olen zombie koko päivän. Eikä minulle sovi sellainen vuorokausirytmi, jossa joutuu heräämään kuudelta (ja menemään aikaisin nukkumaan). En sen takia todellakaan soveltuisi tuollaiseen työhön enkä todellakaan aio ikinä mennä tuollaiseen työhön. Mutta mitä sitten? Ei se tarkoita, ettenkö soveltuisi työelämään. Olen ollut yli 20 vuotta työelämässä, eikä tarvitse herätä kuudelta. En tarvitse sellaista työssäkäynnin rytmiä, jossa herätään kuudelta. Joten jos omalla kohdallani tämä ei ole ongelma, miksi se olisi ongelma työttömien kohdalla?