Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No, te jotka haluatte laskea perustoimeentulotukea -Paljonko sen mielestänne tulisi olla?

Vierailija
03.06.2023 |

Nykyinen summa on siis 555e/kk yksin asuvalle.

Paljonko sen mielestäsi pitäisi sitten oikein olla?
Perustelut mukaan!

Kommentit (396)

Vierailija
381/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukurttia ja rahkaa.

t. eläkeläinen

Vierailija
382/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolapaikka ja ruokalippuja ja esim 100e käyttörahaa kuussa. Se kannustaisi työttömät töihin ja toisaalta ihmisille joilla joku oikea sairaus syynä toimeentuloon voitaisin lääkärintodistusta vastaan maksaa korotettua tukea ja tällöin olisi oikeus myös omaan asuntoon.

Mitäs tuolla 100 eurolla kuussa saa kaupasta? Kuukautissiteitä, shampoota, saippuaa, hammasharjan, vessapaperia, pyykinpesuainetta, tiskiharjan...

Oikein hieno elämä etenkin ellet omista (toimivaa) polkupyörää. Vielä hienompi elämä ellet omista autoa ja kaikki mahdolliset työpaikat ovat ajomatkan päässä eivätkä julkiset kulje. Ei käy kateeksi oikeasti vähällä eläviä, tsemppiä ja voimia heille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jukurttia ja rahkaa.

t. eläkeläinen

Tuli väärään. Piti kirjoittaa tää juna-keskusteluun. 😂

Vierailija
384/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0€

Ei ole yhteiskunnan tehtävä kannatella laiskoja.

Entä jos sinulle ja koko perhekunnallesi satuu jotain odottamatonta ja olet pulassa, tukiverkotkin on kaatuneet ja minäpä vain sanon "Ei ole yhteiskunnan tehtävä kannatella laiskoja" - selittelet tietenkin : minähän nyt en laiska ole...Mistä sinä muidenkaan tilanteen tiedät - ennakkoluulossasi vain nimittelet muita ihmisiä laiskoiksi.

Vierailija
385/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuton ja pakollinen ehkäisy kaikille työttömille. Muuten tekevät ajankuluksi lisää elätettäviä, varsinkin somalit.

Vierailija
386/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400-450 on ihan ok. Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon, että tuo on summa, joka maksetaan välttämättömyyksien päälle käyttörahaksi. Vuokra, sähkö, vesi, lämmitys, kotivakuutus, lääkkeet, terveydenhoitolaskut ja jopa saunamaksut on jo maksettu. Tuo nykyinen 555 euroa on käyttörahaa lähinnä vaatteisiin ja ruokaan. Mielestäni varsin yltäkylläistä.

Ja taas kerran: ei pidä paikkaansa, kyseessä on laskennallinen summa, ei tilille tulevaa käyttörahaa.

Vierailija
387/396 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

120/ kk enintään. Sehän on jo työssäkävijöiden budjetti yleensäkkin.

Noin 30€/viikossa riittää ruokaan ym kahdelle ihmiselle. Jos siitä yli menee niin on tuhlausta ja avuttomuutta.

Entäs puhelin-nettikulut? Riittäkö siihenkin. Samoin hygieniatarvikkeet, siivous,pyykinpesuaineet?

Mitäs jos puhelin menee rikki?

On pakollinen oltava, jos meinaa hoitaa työnhaku ym.asiat netissä.

Se on helppo toivoa heikompiosaisille huonoa elämää kun oma maha on täynnä.

Minulla ei ole kokemusta toimeentulotuesta, työttömyydestä kylläkin. Tällä hetkellä työssäkäyvänä yksin asuvana henkilönä ruokaan menee n 250 euroa ja puhelin+nettilaskuihin n 50 euroa / kk. Jos saisin 550 euroa / kk, niin tästä jäisi vielä 250 euroa / kk kaikkeen ylimääräiseen. Toki minulla on myös puskuria säästettynä, mutta ilman yllättäviä kuluja mielestäni 550 euroa on kyllä uhan kohtuullinen määrä.

No pitäisikö sitten jäädä ei-kohtuullinen summa elämiseen?

Eihän tuo 550 euroa ole tarkoitus käyttää kokonaan "ruokaan ja nettiin" vaan nuo oli esimerkkejä siitä kaikesta mitä kuuluu itse kustantaa. Eli tavallisessa tapauksessa suunnilleen kaikki muu paitsi asumiskulut ja reseptilääkkeet/terveydenhuollon laskut. Jos käyt ikinä bussilla missään, se kuuluu perusosasta itse kustannettaviin menoihin (tietysti). Jos ostat buranaa päänsärkyyn, se menee siitä. Pyykinpesuaineet, terveyssiteet, pölypussit, mistä kaikista pienemmistä ja isommista puroista elämä nyt ylipäätään koostuu, mikä ei yksinään kaada kenenkään taloutta mutta yhteensä kyllä.

-eri

Vierailija
388/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

120/ kk enintään. Sehän on jo työssäkävijöiden budjetti yleensäkkin.

Noin 30€/viikossa riittää ruokaan ym kahdelle ihmiselle. Jos siitä yli menee niin on tuhlausta ja avuttomuutta.

Entäs puhelin-nettikulut? Riittäkö siihenkin. Samoin hygieniatarvikkeet, siivous,pyykinpesuaineet?

Mitäs jos puhelin menee rikki?

On pakollinen oltava, jos meinaa hoitaa työnhaku ym.asiat netissä.

Se on helppo toivoa heikompiosaisille huonoa elämää kun oma maha on täynnä.

Minulla ei ole kokemusta toimeentulotuesta, työttömyydestä kylläkin. Tällä hetkellä työssäkäyvänä yksin asuvana henkilönä ruokaan menee n 250 euroa ja puhelin+nettilaskuihin n 50 euroa / kk. Jos saisin 550 euroa / kk, niin tästä jäisi vielä 250 euroa / kk kaikkeen ylimääräiseen. Toki minulla on myös puskuria säästettynä, mutta ilman yllättäviä kuluja mielestäni 550 euroa on kyllä uhan kohtuullinen määrä.

No pitäisikö sitten jäädä ei-kohtuullinen summa elämiseen?

Eihän tuo 550 euroa ole tarkoitus käyttää kokonaan "ruokaan ja nettiin" vaan nuo oli esimerkkejä siitä kaikesta mitä kuuluu itse kustantaa. Eli tavallisessa tapauksessa suunnilleen kaikki muu paitsi asumiskulut ja reseptilääkkeet/terveydenhuollon laskut. Jos käyt ikinä bussilla missään, se kuuluu perusosasta itse kustannettaviin menoihin (tietysti). Jos ostat buranaa päänsärkyyn, se menee siitä. Pyykinpesuaineet, terveyssiteet, pölypussit, mistä kaikista pienemmistä ja isommista puroista elämä nyt ylipäätään koostuu, mikä ei yksinään kaada kenenkään taloutta mutta yhteensä kyllä.

-eri

Kohtuullinen elämisen taso pitäisi olla kaikilla. Viittasin vain noihin aikaisempiin kommentteihin, missä esim. mainittiin noista puhelinlaskuista, että ei esim. niihin mitään satoja euroja kuitenkaan mene kuukaudessa. En osta kuukausittain pölypusseja, pyykinpesuainetta yms, ja ne ovat jo mukana tuossa 250 eurossa. Burana maksaa alle 10 euroa, ymmärrän että se oli vain esimerkki mutta oikeasti jos pieniin ja isompiin puuroihin menee yli 200 euroa kuussa, niin se on aika paljon. Mielestäni elän itse ihan kohtuullista elämää tällä budjetilla. Mielestäni nykyään on hieman vääristynyt se käsitys, mikä kuuluu kohtuulliseen elämään, kyllä moni työssäkävijäkin elää omien tulojensa mukaisesti. Harkinnanvaraisen tuki on ihan ok silloin kun tulee jotain yllättävää eteen, mutta kysymyshän tässä taisi olla siitä perustoimeentulon osasta.

Vierailija
389/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä minua ärsyttää eniten, on se että sain monta sataa enemmän kun olin työttömänä. Lähdin opiskelemaan, niin tulot putosivat ihan älyttömästi. Opiskelijana pitäisi ottaa vain opintolainaa ja ei ole takeita, että saa edes heti töitä. Ei täällä oikein kannusteta opiskeluun ja ammatin hankkimiseen kun enemmän rahaa saa vain kotona olemalla.

Nuo tuet pitäisi olla toisinpäin. Ihan älytön minimi toimeentulotueksi ja työttömyyspvrahaksi, jos se ei riitä, niin sitten voisi ottaa lisäksi valtiolta lainan. Kun taas opiskellessa saisi suurempaa rahaa ilman lainoja.

Vierailija
390/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksusitoumus päivittäistavarakauppaan, tupakkatuotteet ja alkoholi pois rajattu. Ehkä 50- 80e/vko per nenä?

Ehkä siihen voisi vaikka kerran vuodessa hakea jonkun yksittäisen isomman erän esimerkiksi perus kodinkoneita tai talvivaatteita varten, tai sitten jotenkin harkinnanvaraisesti.

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ihmisarvoisen elämän turvaamiseen ja sen pitäisi aina olla väliaikainen ratkaisu joten ei sillä mitään kovin ihmeellistä kuulukaan saada.

Tuosta lihavoimastani tekstistä olen kanssasi samaa mieltä. Pitäisikö siis muita tukia korottaa reilusti, ettei ihmisten tarvitsisi hakea toimeentulotukea?

Vierailija
391/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin palauttaisin asumismenojen omavastuun takaisin. Kannustaisi hakemaan edullisempaa asumista.

Omavastuu on jo olemassa. Asumismenoille on rajat, joiden ylittyessä hlö maksaa ylimenevän osuuden itse.

Käytännössähän tämä ei toimi. Mitä käli kaupungilla ei ole osoittaa halvempaa kämppää se kalliimpi vuokra annetaan tukena kuin minulle illallinen

Ei anneta, koska joudut hakemaan myös yksityisiltä markkinoilta asuntoa ja todistamaan, ettet ole saanut halvempaa.

Ei joudu "todistamaan".

Osoitus asuntohakemuksista riittää.

T: ttt-asiakas

Vierailija
392/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki perustoimeentuloa saavat Ukrainaan taisteleen.

Eivät mahda ottaa tällaista kroonisesti sairasta 58 vuotiasta eukkoa Ukrainaan taistelemaan. Mutta olen kovasti Ukrainan puolella ja taistelen hengessäni. Slavi Ukraina!

Vierailija
393/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien pitäisi olla sama asuinpaikasta riippumatta. Motivoisi etsimään töitä tai muuttamaan asumaan halvemmalla.

Vierailija
394/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki pitäisi olla lainaa ja maksaa takaisin. Parin vuoden jälkeen tuki pitäisi lakkauttaa ja tarjota mahdollisuutta ilmaiseen eutanasiaan.

Vierailija
395/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te työttömien haukkujat ette ole kyllä päättämässä asioista yhtään mitään. Onneksi ette ole. Hallitus päättää perustoimeentulosta, jota ei voi muuttaa kuin lakia muuttamalla. Ja toistaiseksi näyttää siltä ettei siihen olla kajoamassa, vaikka öyhöttäjät kuinka sitä toivoisivat. Osa porukasta haluaa Suomeen köyhyyttä ja kurjuutta, sekä asunnottomuutta. Eipä järki paljon pakota päätä. Mutta osa kirjoittajista taitaa olla lapsellisia, alaikäisiä penikoita. Tai sitten pahasti mt-ongelmaisia. Voi voi lapsukaiset, menkää hakemaan hoitoa, tai menkää imemään äitinne tissiä. Tissiposket.

Vierailija
396/396 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä minua ärsyttää eniten, on se että sain monta sataa enemmän kun olin työttömänä. Lähdin opiskelemaan, niin tulot putosivat ihan älyttömästi. Opiskelijana pitäisi ottaa vain opintolainaa ja ei ole takeita, että saa edes heti töitä. Ei täällä oikein kannusteta opiskeluun ja ammatin hankkimiseen kun enemmän rahaa saa vain kotona olemalla.

Nuo tuet pitäisi olla toisinpäin. Ihan älytön minimi toimeentulotueksi ja työttömyyspvrahaksi, jos se ei riitä, niin sitten voisi ottaa lisäksi valtiolta lainan. Kun taas opiskellessa saisi suurempaa rahaa ilman lainoja.

Mä olen työtön ja mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto.

Ja mulla on 2 lasta. Sun idea on älytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme