Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisten reaaliansiot romahtivat tavalla, jota ei ole nähty 60 vuoteen

Vierailija
03.06.2023 |

Ollaan köyhempiä kuin koskaan. Nyt ei ole rahaa lähettää sitä holtittomasti muualle, kun tarvitsemme sitä itse.

Kommentit (385)

Vierailija
181/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi HS kirjoitaa reaaliansioista vasta vaalien jälkeen? Olisi nostanut ko. aiheen jo vaalikeskusteluun.

Niin, miksi ihmeessä HS ja YLE eivät tästä uutisoineet vaalikampanjan aikana? Mistä kummasta se voi johtua? En millään keksi.

Koska jostain ihmeen syystä piti saada sinipunahallitus tai sama a k k a hallitus takaisin.

Miettikää vähän mitä ne tekisivät? Ottaisivat lisää velkaa? Kuka antaa loputtomasti velkaa kehitysmaalle?

Siellä taas naisvihaa:DDD

Naiset osaa hoitaa asiat ihan yhtä hyvin, kuin ukotkin. Ukot on tehneet paljoen enemmän vahinkoa Suomelle, kuin naiset. 90-luvullakin oli ukot puikoissa ja koko Suomi sellaisessa lamassa ja kurjimuksessa, että ei mitään määrää. 

Juttu on niin, että ukot saa tehdä virheitä, eikä sitä kukaan noteeraa, mutta kun joku nainen tekee yhenkin virheen, on kaikki naiset huonoja eivätkä kelpaa mihinkään. Kaikki unohtaa, mitä kamaluuksia maapallolla on ollut ja ne kaikki on olleet miesten aiheuttamia.

Tuo naishallitus on kyllä paras hallitus mitä on ollut aikoihin ja kun ajatellaan millaiset ajat olivat. Ensin korona ja sitten Ukrainan sota. Siitä ei yksikään ukkohallitus olisi selvinnut puoliksikaan noin hyvin. 

Katotaan miten Suomen nyt käy, kun on ukko johtamassa.

(käytin sanaa ukko, koska itsekin akoittelit naisia.)

EI.

Minulle on yhdentekevää mitä itse kenelläkin on jalkojensa välissä, vai onko siellä mitään. Nimittelen silloin kun olen raivoissani, kaikkia tasapuolisesti u k o i k s i   ja  a k o i k s i.

Tämän hallituksen ainoa ansio oli se, mitä heillä on jalkojensa välissä. Se oli viesti jota koko ajan annettiin tyhmälle kansalle.

Tämän a k k a j e n g i n  jäljet kauhistuttavat nyt.

Onneksi sinulla ei ole vaimoa, kitisevä inceli!

Et voi tietää mitä jalkojeni välissä on, vai onko siellä mitään!

Näinä moniarvoisina aikoina sinulla voi olla vaimo, vaikka olisit nainen ;)

Mutta hyvin sinut on koulutettu konservatiivisiin arvoihin, jos naisena käyt kuin hyeena naisten kimppuun...

Vierailija
182/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jo 2005 alkuvuodesta lukeneeni artikkelin jossa valiteltiin sitä kuinka isojen kansainvälisten firmojen merkittävät investoinnit Suomeen olivat kääntyneet rajuun laskuun ja pelättiin että se on pysyvä tila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuryritykset imevät ihmiset kuiviin.

Tämä. Laitan "foliohatun" päähäni. The Great Reset. Suomi on pilottimaa.

Rahat suuryrityksille. Aiemmin laitettiin köyhät kyykkyyn, nyt on menossa seuraava vaihe, keskiluokan alasajo. Tajusin tämän vuonna 2021.

Paitsi että Klaus Schwab on kyllä itse kirjoittanut kyseisen kirjan. Tyhmimmät poliitikot, kuten kepun Kulmuni, pitää Schwabin omaa kirjaa salaliittoteoriana :D

Ja palautui mieleen tämäkin: Marin, pääministeri, oli Schwabin oppilas, samoin Saarikko, valtionvarainministeri oli Schwabin oppilas.

Tämä ei voi mitenkään olla sattumaa.

Olemme pilottimaa missä The Great Reset toteutetaan.

Suomalaiset valittiin siksi, koska kansa on  hidasälyistä. Ja kilttiä neukkulan ajoilta.

En ole koskaan pitänyt poliitikkoja niin tyhminä, etteivät muka tiedä mitä tekevät.

Hohhoijaa, taas näitä kaikentietäviä elämäm(apu)koululaisia....

Vierailija
184/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat suuryrityksille. Aiemmin laitettiin köyhät kyykkyyn, nyt on menossa seuraava vaihe, keskiluokan alasajo. Tajusin tämän vuonna 2021.

Paitsi että Klaus Schwab on kyllä itse kirjoittanut kyseisen kirjan. Tyhmimmät poliitikot, kuten kepun Kulmuni, pitää Schwabin omaa kirjaa salaliittoteoriana :D

Kai sinäkin ymmärrät, että se on välttämätöntä? Ei kulutus voi jatkua nykyisellä tasolla, tai maailma ihan oikeasti tuhoutuu.

Ymmärrän toki, mutta en kannata Schwabin kyynisen porukan menetelmiä.

Vika on siinä, että länsimaalainen elämäntapa on rappeutunutta ja oli alun pitäen väärä.

Tulin kauan aikaa sitten samaan tulokseen kuin Linkola.

Suurin osa takaisin viljelemään maata. Länsimainen, rappeutunut elämäntyyli on hylättävä.

Mukaan voi ottaa taiteen, sävellykset, maalaustaiteen, arkkitehtuurin, kuvanveiston, kirjallisuuden, runouden ym. sivistyksen. Teknologiasta vain täysin välttämättömimmän.

Hajautettu päätäntävalta kaikkialle.

Tämä kuulostaa alakoululaisen haaveilulta. Tässä maailmassa ainoa tapa puristaa kulutusta harrastavilta rahat pois on juuri näin kun tällä hetkellä tapahtuu. Ostovoimaa pitäisi vaan saada alas vielä roimasti enemmän, että päästöt merkittävästi vähenisivät. Kiina ja Intia pitää lisäksi saada jotenkin samaan hankkeeseen, ja eiköhän siihen keinot löydy. Jos länsimaat alkavat oikeasti järkeistää kulutustaan, kyllä se näkyy pian muuallakin maailmassa.

Vierailija
185/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasomme romahdus on todellisuudessa paljon rajumpi kuin 7,9 prosentin inflaatio. Tuossa inflaatioluvussa pitäisi olla säätiedotusten tyyliin 'tuntuu kuin'-arvo, nykyinen inflaatio tuntuu kukkarossa noin 35 - 35 prosentin voimalla, koska asuminen ja elintarvikkeet, eli päivittäistavarat ovat nousseet tuon verran. Joku harvemmin tai tuskin koskaan tarvittava asia on saattanut nousta vain 7,9%.

Vierailija
186/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani kulutus ei ole muuttunut juurikaan, mutta rahaa jää koko ajan vähemmän käyttöön --> kustannukset ovat NOUSSEET järkyttävästi.

Aiemmin minulla jäi joka kuukausi n. 500e säästöön "tekemättä mitään", nykyään tili on nollissa ennen seuraavaa tilipäivää.

Ja asun kerrostalossa, en omista autoa, ei ole lapsia jne. eli mitkään yksittäiset asiat kuten isot sähkölaskut tmv. EI ole syyllisiä, vaan ihan "kaikenlainen" hintojen nousu.

Ja tuolla tarkoitan esim. ruokaa, tuntuu että nykyään menee sama per kauppakäynti mitä ennen reilussa viikossa ruokakauppaan. Ja olen vielä karsinut ruuasta, mutta esim. jauhelihan tmv. perusjuttujen ja vessapaperien ym. hinnat on pompanneet aiempaan verrattuna PALJON.

Samoin tuntuu että vaatteiden hinnat nousseet, ostan aika vähän, mutta huomaa että ketjuliikkeissä ei enää oöe "10e paitoja" tai vastaavia, vaan 30e-40e maksavat, mikä iso nousu jos pari "kesäpaitaa" tarvitsee tmv.

Tuntuu niin tyhmältä käydä töissä ja samaan aikaa joutua koko ajan venyttämään penniä.

Tuntuu että kaikkeen kivaan menee järkyttävät summat nykyään, esim. kesälomareissua katselin, ja kaikki kalliita. Itse en festareilla käy, mutta kuulemma niissäkin hinnat pompanneet.

Tuota. Usein näissä "hinnat pompanneet, ei jää säästöön" ihmetyttää kaksi asiaa. Jauheliha tuntuu olevan joku elinehto. Ja samoin jotkut H&M kympin paidat. Mikä estää shoppailemasta kirppiksillä? Miksi haluat epäeettisiä kympin paitoja, kun parempaa vaatetta pursuaa uudenveroisena second handina? Viimeksi löysin 140 euron farkut 7,50 eurolla ja toiset 130 euron vitosella.

Niin ne hinnat ovat pompanneet, joskus näitä tapahtuu. Mutta ei ole mikään pakko ostella upouusia t-paitoja. Käydä kesälomareissuilla. Ei tällainen valitus kyllä sympatiaani saa. Työttömillä työnhakijoilla ja perheellisillä pienipalkkaisilla sen sijaan on aihetta valittaa.

Vierailija
187/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pelastaa maapallon kun elintaso tippuu vielä 90% nykyisestä, ei turhaa krääsää,ulkomaan matkoja jne...=)  paluu 1700-luvulle

Vierailija
188/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä huomannut. Palkka ei riitä enää mihinkään ja ruokakaupassa käyminen ahdistaa.

On se kumma että työttömänä pystyy elämään ja syömään normaalisti 500€/kk tuloilla mutta työssäkäyvät itkee kun ahdistaa eikä palkka riitä. Äkkiä vaihtamaan työpaikkaa jos jää alle 500€/kk käteen. Tässä kuussa mulle jäi 300€ ruokaan ja laskuihin, eikä huolen häivää vaikka yhtiövastike nousi monta kymppiä eikä asumistukea nostettu senttiäkään. Tuo raha riittää myös juhannuksen viettoon. Toiset osaa sopeutua eikä vain itkeä kurjuuttaan.

Ja ei, en mene töihin, olen työkyvytön, joka ei pääse eläkkeelle.

Mistä saat asunnon vain 200 euroa / kk?

Vierailija
189/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli LISÄÄ RÄTTI PÄITÄ TUOTAVA! Sillä ne ongelmat korjaantuu.

Vierailija
190/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi HS kirjoitaa reaaliansioista vasta vaalien jälkeen? Olisi nostanut ko. aiheen jo vaalikeskusteluun.

Niin, miksi ihmeessä HS ja YLE eivät tästä uutisoineet vaalikampanjan aikana? Mistä kummasta se voi johtua? En millään keksi.

Koska jostain ihmeen syystä piti saada sinipunahallitus tai sama a k k a hallitus takaisin.

Miettikää vähän mitä ne tekisivät? Ottaisivat lisää velkaa? Kuka antaa loputtomasti velkaa kehitysmaalle?

Siellä taas naisvihaa:DDD

Naiset osaa hoitaa asiat ihan yhtä hyvin, kuin ukotkin. Ukot on tehneet paljoen enemmän vahinkoa Suomelle, kuin naiset. 90-luvullakin oli ukot puikoissa ja koko Suomi sellaisessa lamassa ja kurjimuksessa, että ei mitään määrää. 

Juttu on niin, että ukot saa tehdä virheitä, eikä sitä kukaan noteeraa, mutta kun joku nainen tekee yhenkin virheen, on kaikki naiset huonoja eivätkä kelpaa mihinkään. Kaikki unohtaa, mitä kamaluuksia maapallolla on ollut ja ne kaikki on olleet miesten aiheuttamia.

Tuo naishallitus on kyllä paras hallitus mitä on ollut aikoihin ja kun ajatellaan millaiset ajat olivat. Ensin korona ja sitten Ukrainan sota. Siitä ei yksikään ukkohallitus olisi selvinnut puoliksikaan noin hyvin. 

Katotaan miten Suomen nyt käy, kun on ukko johtamassa.

(käytin sanaa ukko, koska itsekin akoittelit naisia.)

EI.

Minulle on yhdentekevää mitä itse kenelläkin on jalkojensa välissä, vai onko siellä mitään. Nimittelen silloin kun olen raivoissani, kaikkia tasapuolisesti u k o i k s i   ja  a k o i k s i.

Tämän hallituksen ainoa ansio oli se, mitä heillä on jalkojensa välissä. Se oli viesti jota koko ajan annettiin tyhmälle kansalle.

Tämän a k k a j e n g i n  jäljet kauhistuttavat nyt.

Onneksi sinulla ei ole vaimoa, kitisevä inceli!

Et voi tietää mitä jalkojeni välissä on, vai onko siellä mitään!

Näinä moniarvoisina aikoina sinulla voi olla vaimo, vaikka olisit nainen ;)

Mutta hyvin sinut on koulutettu konservatiivisiin arvoihin, jos naisena käyt kuin hyeena naisten kimppuun...

Ukot saavat myös ansioidensa jälkeen. Joko haukkumista tai kiitosta.

En raivostu kenellekään sen mukaan, mitä sukupuolta joku on.

Minun tasa-arvokäsitykseni on valovuoden tätä yhteiskuntaa edellä.

Te muut tulette siellä kaukaa perässä ja riitelette vasta tasa-arvosta :D

Vierailija
191/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli LISÄÄ RÄTTI PÄITÄ TUOTAVA! Sillä ne ongelmat korjaantuu.

R Ä T T I P Ä Ä T  eivät ole syyllisiä tähän. Realistina ymmärtänet sen itsekin.

Vierailija
192/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut aina köyhä. Jos joku 4 tonnia kuukaudessa tienaava kokee pienen notkahduksen elintasossaan, se ei ole vielä köyhyyttä. Suomalaiset on keskimäärin todella varakasta kansaa: jokaisella tutullani on autot, asunnot, kesämökit ja rutkasti perittyä omaisuutta. Minulla ei ole mitään muuta kuin 2 tonnin palkka kuukaudessa ja vuokra-asunto. En koe, että kuulun porukkaan.

Minulla on perittyä omaisuutta, mutta kun olin lapsi, perheeni oli köyhä ja kaikesta piti säästää. En oikeastaan vieläkään tunne oloani taloudellisesti tai muutenkaan turvatuksi.

Vierailija
193/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten elintaso laskee valtavaa tahtia. Miksi tästä ei olla enempää huolissaan, vaan syydetään rahaa vihreään siirtymään ja ulkomaille?

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009618005.html

Vihreä siirtymä = seuraava teollinen vallakumous ja suomen Nokia.

te reppanat ette vain tajua asiaa....

Tosin, tulen kehittely aikoinaan olisi ollut teille pelottavaa ja tarpeetonta.

Mitä sinä elämäntapa siitä vihreästä siirtymästä nettoat?

Myytkö höpöheinää pihan lapsille vai keitteletkö kammarissasi rypsiöljystä biodieseliä? 

Luulen että sinusta tulee entistä persaukisempi kun tukesi lakkaa ja hinnat nousee.

Viherääliöt ei tajua että vetyfirmat tulee Suomeen putsaamaan junttien taskut. Ei ne tänne tule tekemään laupeudentyötä. Ne ei ole solidaarisia, vaan kapitalisteja.

Minua mietityttää erityisesti se, että vetyfirmat tarvitsevat puhdasta, suolatonta vettä. Eivät kai ne likaa meidän vesistöjä? -eri

Vierailija
194/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreänsiirtymän yritykset voidaan ottaa Suomeen, jotka tulevat halvan sähkön perässä, mutta ei valtion tarvitse syytää rahaa vihreän siirtymän hömpötyksiin.

Vierailija
195/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisuuden uusjako, suuri nollaus.

Uskokaa nyt jo vihdoinkin hyvät ihmiset, että tämä tapahtuu keskuudessamme juuri nyt parhaillaan.

Strategiana ja taktiikkana käytetään sitä kaikkein pirullisinta, sammakon keittämistä hengiltä hiljaa lämpöä lisäten. Sitä missä sammakko ei tajua tulevansa keitetyksi elävältä, kun tajuaa on jo liian myöhäistä.

Te ihmiset olette tämä sammakko, uskotte tai ette.

Leimatkaa igoriksi tai folioksi, aivan sama.

Tuohan on todistettu paikkansapitämättömäksi. Sammakko hyppää oikeasti pois kun vesi kuumenee.

Kun vesi kiehuu vetää muut ravut pois pyrkivät takaisin kiehuvaan kattilaan = Sanna-Haavisto suomi.

Ravut kuolee kiehuvassa vedessä alle sekunnissa. Ei siinä paljoa pyritä pois kattilasta tai vedetä kaveria perästä.

Vierailija
196/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset pelastaa maapallon kun elintaso tippuu vielä 90% nykyisestä, ei turhaa krääsää,ulkomaan matkoja jne...=)  paluu 1700-luvulle

Ei tarvitse palata 1700-luvulle, vaan normaaliin elämäntapaan joka on ihmiselle luontainen. Maanviljelysyhteiskntaan missä ihmiset olivat omavaraisia.

Jos kaikki yhteiskunnat tekisivät sovussa saman, enää ei tarvitsisi pelotella ilmastonmuutoksella eikä luontokadolla. Ilmasto ja luonto alkaisivat heti toipumaan ja korjaamaan itseään.

Näin tämä ongelma ratkaistaan, ei sähköautoilla yms. joilla luontoa tuhotaan lisää. Ei pitäisi olla ylivoimaista tajuta.

Uskon, että ihmiset5 olisivat myös paljon onnellisempia.

Vierailija
197/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön pitää olla halpaa ja sitä pitää olla riittävästi mieluiten ylenmäärin, niin vihreän siirtymän ja muutkin yritykset tulevat Suomeen.

Vierailija
198/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintasomme romahdus on todellisuudessa paljon rajumpi kuin 7,9 prosentin inflaatio. Tuossa inflaatioluvussa pitäisi olla säätiedotusten tyyliin 'tuntuu kuin'-arvo, nykyinen inflaatio tuntuu kukkarossa noin 35 - 35 prosentin voimalla, koska asuminen ja elintarvikkeet, eli päivittäistavarat ovat nousseet tuon verran. Joku harvemmin tai tuskin koskaan tarvittava asia on saattanut nousta vain 7,9%.

Ei tunnu missään kun on jo tottunut elämään köyhyysrajan alapuolella. En edes huomaa inflaatiota. Mitään en edelleenkään voi ostaa ja leipäjonosta ei toistaiseksi vielä ainakaan ole leipä loppu.

Vierailija
199/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinäkin ymmärrät, että se on välttämätöntä? Ei kulutus voi jatkua nykyisellä tasolla, tai maailma ihan oikeasti tuhoutuu.

Ymmärrän toki, mutta en kannata Schwabin kyynisen porukan menetelmiä.

Vika on siinä, että länsimaalainen elämäntapa on rappeutunutta ja oli alun pitäen väärä.

Tulin kauan aikaa sitten samaan tulokseen kuin Linkola.

Suurin osa takaisin viljelemään maata. Länsimainen, rappeutunut elämäntyyli on hylättävä.

Mukaan voi ottaa taiteen, sävellykset, maalaustaiteen, arkkitehtuurin, kuvanveiston, kirjallisuuden, runouden ym. sivistyksen. Teknologiasta vain täysin välttämättömimmän.

Hajautettu päätäntävalta kaikkialle.

Tämä kuulostaa alakoululaisen haaveilulta. Tässä maailmassa ainoa tapa puristaa kulutusta harrastavilta rahat pois on juuri näin kun tällä hetkellä tapahtuu. Ostovoimaa pitäisi vaan saada alas vielä roimasti enemmän, että päästöt merkittävästi vähenisivät. Kiina ja Intia pitää lisäksi saada jotenkin samaan hankkeeseen, ja eiköhän siihen keinot löydy. Jos länsimaat alkavat oikeasti järkeistää kulutustaan, kyllä se näkyy pian muuallakin maailmassa.

Tiedän. Olen funtsinut nämä jutut jo aikaa sitten. Tarkoitin tuossa koko maapalloa. Ei ole poliittista tahtoa.

Pentti Linkola sanoi, että poliitikot pitäisi viedä vankileirille.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
200/385 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä huomannut. Palkka ei riitä enää mihinkään ja ruokakaupassa käyminen ahdistaa.

On se kumma että työttömänä pystyy elämään ja syömään normaalisti 500€/kk tuloilla mutta työssäkäyvät itkee kun ahdistaa eikä palkka riitä. Äkkiä vaihtamaan työpaikkaa jos jää alle 500€/kk käteen. Tässä kuussa mulle jäi 300€ ruokaan ja laskuihin, eikä huolen häivää vaikka yhtiövastike nousi monta kymppiä eikä asumistukea nostettu senttiäkään. Tuo raha riittää myös juhannuksen viettoon. Toiset osaa sopeutua eikä vain itkeä kurjuuttaan.

Ja ei, en mene töihin, olen työkyvytön, joka ei pääse eläkkeelle.

Mistä saat asunnon vain 200 euroa / kk?

Ostamalla oman. Vastike voi olla edullisempikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi