plantaarifaskiitti - mikä avuksi? Kortisoni?
9 kk vaivannut. Ei tunnu aika auttavan eikä venytykset. Mikäs sitten?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tennispallon pyöritys jalkapohjalla, laihdutaminen, pohkeen/takareiden venyttäminen.
Tuo laihduttaminen on aika haasteellista kun ei pysty juurikaan liikuntaa harrastamaan kantapään kivun vuoksi.
Itsellä ollut nyt 5kk plantaarifaskiitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tennispallon pyöritys jalkapohjalla, laihdutaminen, pohkeen/takareiden venyttäminen.
Tuo laihduttaminen on aika haasteellista kun ei pysty juurikaan liikuntaa harrastamaan kantapään kivun vuoksi.
Itsellä ollut nyt 5kk plantaarifaskiitti.
Laihduttaminen ruokavalion avulla. Pienennä annoskokoa, se riittää.
Minulla auttoi kortisonipistos, kipu lähti aikalailla päivässä. Sen jälkeen kun vähänkin tunnen kipua kantapäässä, niin käytän sisälläkin tiettyjä sandaaleja, joissa on paksu ortopedisesti muotoiltu pohja ja kun sitten pidän niitä pari päivää, en siis kulje yhtään ilman paksupohjaisia kenkiä, niin saan alkavan kivun pois.
Ja nyt kun asun asunnossa, jossa on parkettilattia, niin ei enää ole tullut noita alkuoireitakaan. Entisessä asunnossa oli laminaattilattia ja tuli tunne, että se on vaan niin kova jalan alla, että kotona sisällä tallustelu ilman kenkiä on oikeastaan ollut se alkusyy minulla.
Tuo on nelikymppisillä yleinen rappeutumisen aiheuttama vaiva. Vuoden kesti kantapäätä kohden, ei ole sen jälkeen näkynyt kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa yleensä menee ohi. Oletko pyöritellyt pulloa?
Olen. Saan aina tehtävän en koskaan totuutta.
Ap
Meitä onkin 2 ap:tä tässä ketjussa.
Aina paranee.
Mä käytän pehmusteita sukissa kotona,sekin auttaa. Kestänyt jo 5 vuotta. Kortisonia ei pidä ainakaan diabeetikon ottaa se haurastuttaa jänteitä entisestään
Käyttekö kävelylenkeillä?
Muu keho tarvitsee liikuntaa... hankala yhtälö.
Minä annoin työterveyslääkärin laittaa kortisonia ja se kipu, mikä siitä seurasi, oli jotain ihan järkyttävää. Sattui sen laittaminen ja sitten, kun se alkoi vaikuttaa, olin ihan toimintakyvytön kivun takia. En ikinä anna enää laittaa kortisonia kantapäähän.
Lepo ja oikeanlaiset kengät on ainakin itselläni ollut avain. Venyttelen pohkeita ja akillesjänteitä, tukisukkia tai edes pallon pyörittelyä en ole tehnyt.
Ekan kerran tuli 13 vuotta sitten liiallisen lenkkeilyn seurauksena. Laihdutin 25 kg ja lenkkeilin kerta kaikkiaan liikaa, kesti toista vuotta saada rauhoittumaan.
Nyt vaiva on toista kertaa, mutta eri jalassa. Lepo on keskeistä, lenkkeily pitää vain kerta kaikkiaan lopettaa ja vaihtaa pyöräilyyn tai vaikka vesiurheiluun.
Jos oot tehnyt kaikki nuo terveyskirjaston neuvot omahoidon suhteen ja ei ole auttanut, niin lääkäriin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot tehnyt kaikki nuo terveyskirjaston neuvot omahoidon suhteen ja ei ole auttanut, niin lääkäriin vaan.
Mitä lääkäri voi oikeasti tehdä?
Muuta kuin antaa kortisonipiikin, joka ei aina edes auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tutkia ja hutkia, että onko kyse varmasti plantaarifaskiitista ja antaa sen kortisonipiikin, auttoi tai ei. Ei kai sitä etukäteen voi tietää, että auttaako se. Yleensähän ne määrää jonkin pidemmän tulehduskipulääkekuurin siihen ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tutkia ja hutkia, että onko kyse varmasti plantaarifaskiitista ja antaa sen kortisonipiikin, auttoi tai ei. Ei kai sitä etukäteen voi tietää, että auttaako se. Yleensähän ne määrää jonkin pidemmän tulehduskipulääkekuurin siihen ainakin.
Niin ja varmaan sairaslomaakin, riippuen työnkuvasta. Jos kovin rasittuu töissä, niin eihän se koskaan saa sitä tarvitsemaansa lepoa.
Ehdottomasti hyvät lenkkarit jalkaan koko ajan eikä muita kenkiä. Jalka suuttui hirveästi, jos yritti välillä muita kenkiä. Venytin muös pohkeita.
Fysioterapeutilla käyntiä suosittelen. Mulla löytyi syy plantaarifaskiitille: pohjelihakset olivat eri paria, ts. siinä jalassa, jossa oli heikompi lihasvoima oli plantaarifaskiitti. Sain harjoitusohjeet ja venytysohjeita. Ei tarvinnut edes laihtua, kunhan vaan salilla lisäsin ohjelmaan fyssarin antamat liikkeet ja venyttelin, niin meni ohi.
Mun olisi pitänyt fysioterapeutin mielestä laihduttaa. BMI oli 23.
Vierailija kirjoitti:
Mun olisi pitänyt fysioterapeutin mielestä laihduttaa. BMI oli 23.
Toi on ihan höpöä ja laiska&ammattitaidotin fyssari, jos toi on ainoa keino, jonka se keksi.
Jos on tulehdus niin diabeetikoilla se ei oikein tahdo parantua. Niitä on plantaarifaskiittiin tarkoitettuja kenkiäkin ovat vain kovin kalliita.mutta jos rahaa on niin hanki