Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

plantaarifaskiitti - mikä avuksi? Kortisoni?

Vierailija
01.06.2023 |

9 kk vaivannut. Ei tunnu aika auttavan eikä venytykset. Mikäs sitten?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annoin työterveyslääkärin laittaa kortisonia ja se kipu, mikä siitä seurasi, oli jotain ihan järkyttävää. Sattui sen laittaminen ja sitten, kun se alkoi vaikuttaa, olin ihan toimintakyvytön kivun takia. En ikinä anna enää laittaa kortisonia kantapäähän.

Kortisonin pistäminen oikeaan paikkaan onkin taitolaji. Minulle laitettiin myös kantapäähän ja vain pienen hetken tunsin kipua, sen jälkeen alkoikin puudutusaine vaikuttamaan ja kun kyselin, että milloin laitat sen kortisonin ja lääkäri sanoi, että laitoin jo. Ja auttoi myös. Mutta minä tiesin etukäteen sen työterveyslääkärin joka tämän homman osaa ja ei ollut mitään huhupuheita, vaan todellakin osasi homman.

Vierailija
42/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta. Älä selittele, vaan laihduta. Liikuntaa ei tarvita, sillä ruokavalio on tärkein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun olisi pitänyt fysioterapeutin mielestä laihduttaa. BMI oli 23.

Tuo paino saattaa hyvinkin olla liikaa kehollesi ja kantokyvyllesi. Monella on normaalipainon ylärajalla (jonne sinäkin sijoitut) huomattavan paljon rasvakudosta ja ylimääräistä painolastia, jota keho ei kestä. BMI on viitteellinen, ei mikään kiveen hakattu juttu, joka toimii kaikilla.

Vierailija
44/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tepastele kotona vaikka välillä oikein korkeilla korkokengillä, venyttää aika hyvin myös.

Vierailija
45/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kunnon pohjalliset kenkiin, plantarifaskiitin hoitoon tarkoitetut. Ja yöksi sellainen venytin jalkaan.. Vain ne auttoivat mua.

Vierailija
46/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

venyttää väärään suuntaa

Vierailija
47/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tepastele kotona vaikka välillä oikein korkeilla korkokengillä, venyttää aika hyvin myös.

venyttää väärään suuntaan

Vierailija
48/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huono neuvo! venyttää pohjetta, ei jalkapohjaa

Vierailija
49/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette löytäneet avun: oletteko myös samalla rasittaneet kipeää jalkaa eli kävelleet sillä lenkkejä?

Lepoa toki suositellaan, mutta muu keho kaipaa liikuntaa åysykseen terveenä...

Minulla meni ajan kanssa noin puolessa vuodessa. En käynyt näyttämässä, en juuri venytellyt, geelipohjalliset hankin sisälle + ulos. Minulle vaiva tuli sisälattiasta (kiveä), jonka päällä hypin usein ja paljain jaloin. Olen juossut lenkkareilla nyt ja ei ole tullut uudelleen vaivaa.

Vierailija
50/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskindol Active gel auttoi minulla. Lisäksi hyvät sandaalit jalassa myös sisällä. Päälle normaalit särkylääkkeet.

En ole ihan varma, että paraniko kokonaan, mutta nyt ei ole hirveän kipeä. 

Välillä oli kyllä niin kipeä jalkapohja, ettei pystynyt varaamaan ollenkaan etenkin sängystä noustessa.

Vierailija
51/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti vasta ns.geishakengillä, jotka kipsimestari teki sairaalassa.

Monta vuotta kärsin, kaikki jumppaliikkeeg, tennispallot, geelipohjalliset, kortisonipiikit koleltiin. Lopulta kävelin vain 6-8cm korkkareilla, kun kantapäät ei kestäneet astua.

Röntgenissä näkyy yhä kantaluupiikki, mutta kipua ei enää ole.

Vierailija
52/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkinä crocsit

Crocsit EI OLE kenkiä nähneetkään!

Vierailija
53/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tennispallon pyöritys jalkapohjalla, laihdutaminen, pohkeen/takareiden venyttäminen.

Tuo laihduttaminen on aika haasteellista kun ei pysty juurikaan liikuntaa harrastamaan kantapään kivun vuoksi.

Itsellä ollut nyt 5kk plantaarifaskiitti.

Laihduttaminen ruokavalion avulla. Pienennä annoskokoa, se riittää. 

Ei tuo vaiva kaikilla johdu liikalihavuudesta. Voi tulla myös muusta ylirasituksesta. Minulla se tuli nimenomaan päivittäisen kantapäätä kuormittavan liikunnan aiheuttamasta liikakuormituksesta.

Vierailija
54/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei venyttelyä, vaan lihaskuntotreeniä. Käy omt fyssarilla

Vierailija
55/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jonkun pari-kolme vuotta joku jalkapohjien kiputila. Ostin jopa fasciapallot, jolla rullailin jalkapohjia, mutta pahensivat vain kiputilaa, joten lopetin rullailun. Sitten meni lopulta itsestään ohi.

Vierailija
56/56 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi laihduttaminen ja nykyään oireita tulee silloin, jos kannan pidemmän aikaa painavaa rinkkaa telttoineen eli varmaankin aika tasan sen saman verran mitä ennen oli extrakiloina. Samalla myös oireilemaan alkanut polvi lakkasi kipuilemasta.

Ja siis aina oli oikeasti hyvät ja omalle jalalle sopivat jalkineet (muutenkin kuin ulkoillessa/lenkkeillessä) mutta tuon kilomäärän kantaminen oli vain mun kropalle/nivelille liikaa. Tai no, ei se kyllä tehnyt mielellekään hyvää mutta se on toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi