Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Finnair on niin vihattu? Korona ja sota on iskeneet siihen kaikista pahiten, ja yrittävät kovasti keksiä keinoja selviytyä

Vierailija
01.06.2023 |

Silti aina tulee lokaa niskaan, tekevät kaiken kuulemma väärin, halpuuttavat väärin jne.

Sen sijaan keskusliikkeille kriisit on olleet lottovoitto ja nostelevat hintoja käytännössä ihan vaan nostelemisen ilosta. Silti niihin ei kohdistu mitään samanlaista vihakampanjaa kuin Finnairiin, vaikka vaikutus on ihan välitön jokaisen kukkarossa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnair on yhtä elintärkeä Suomen huoltovarmuudelle kuin meritietkin. Finnair pitää Suomen yhteydet maailmalle avoinna. Se, että joutuvat tekemään näitä epäsuosittuja uudistuksia kannattavuuden parantamiseksi, on aika pieni haitta siihen verrattuna, että yhtiötä ei olisi.

Vierailija
42/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ketkä siitä valittaa?

Jokainen työn takia paljon matkustava haluaa, että Finnair pysyy pystyssä. Se on ainoa vaihtoehto, jolla pääsee ilman vaihtoja kattavasti eri puolille Eurooppaa, ja jonka aikataulut toimivat suomalaisille. Illaksi kotiin. Meille platinakorttilaisille heikennykset eivät ole niin pahoja ja uskon, että suurin osa ne ihan hyväksyy tai ainakin ymmärtää.

En minä ainakaan ole tyytyväinen Finnairin heikennyksiin. Miksi en olisi BA:n jäsen, kun Emerald-kortilla kuitenkin saa samat Finnairilla lentäen samat edut ehkä lukuunottamatta sitä Finskin lennolla tarjottavaa yhtä ilmaista juomaa?

Ei tullut heikennyksiä, vaan yksi lentoluokka lisää.

Olet ymmärtänyt väärin. Yksi lentoluokka muuttui uudeksi, ja siinä uudessa on huonommat palvelut. Tämä on heikennys.

Samaan aikaan tehtiin myös muita heikennyksiä nimenomaan jäsenille. Koskee myös platinatasoa, eli käypä katsomassa jos et vielä huomannut.

Tuli uusi superlight-lippu Euroopan lennoille, ja tässäkin luokassa saa lisälaukun maksamalla. Olen tavallinen matkustaja, eikä muutokset koske minua millään tavalla. Tilaan aina sellaisen lipun mikä itselle sopii parhaiten, joten ei mitään ongelmaa missään. En ymmärrä miksi tästä näin kovin vouhkataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V: Ne jotka matkustavat vähän harvemmin yrittävät esittää kokenutta maailmanmatkaajaa haukkumalla Finnairia sen jälkeen kun ovat kerran tai kaksi lentäneet jollain toisella yhtiöllä.

Vierailija
44/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma olisi tuo laukkujen mahtuminen, niin silloin jokaiseen lippuun sisältyisi ILMAINEN ruumaan menevä matkatavara ja sisälle saisi ottaa vain pienen laukun.

Entäpä me työmatkalaiset, jotka lennämme päiväseltään tai yhdeksi yöksi johonkin? En tarvitse tai halua laukkua ruumaan. Pääsee nopeammin ulos kentältä. Mieluummin maksan vähän siitä, että saan lentolaukun sisään ja ylähyllylle.

Kun sulla on niin kiire älä ota sitä lentolaukkua vaan pue päällesi sellaiset vaatteet ettei tarvitse vaihtaa ja osta periltä mitä muuta tarvitset.

Vierailija
45/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan jonkin verran työssäni ja olen ollut useasti lennolla, joka viivästyy siksi, että matkustajien matkalaukkuja ei saada mahtumaan matkustamoon. Siinä sitten järjestellään laukkuja, että johonkin hyllylle saa lisää tilaa. Onpa joskus jouduttu siirtämään ruumaankin matkalaukkuja. Ja tuollainen ylimääräinen järjestely toki viivästyttää lentoa. Ihmisillä voi olla jatkolentoja tiukilla vaihtoajoilla tai muita aikatauluja lennon jälkeen.

Ihan hyvä muutos siis tuo, että käsimatkatavaroiden kokoa pienennetään. Toki voisi tulla sitten jokin pienempi kokoluokka ruumaan meneville matkatavaroille (ja halvempi hinta toki myös).

Tämä ongelma olisi mahdollista hoitaa jo ENNEN koneeseen pääsyä.

Nyt tässä kärsii iso joukko muutaman perrseilyn takia. Ei ole hyvää asiakaspalvelua se.

Vierailija
46/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työn takia paljon matkustava haluaa, että Finnair pysyy pystyssä. Se on ainoa vaihtoehto, jolla pääsee ilman vaihtoja kattavasti eri puolille Eurooppaa, ja jonka aikataulut toimivat suomalaisille. Illaksi kotiin. Meille platinakorttilaisille heikennykset eivät ole niin pahoja ja uskon, että suurin osa ne ihan hyväksyy tai ainakin ymmärtää.

En minä ainakaan ole tyytyväinen Finnairin heikennyksiin. Miksi en olisi BA:n jäsen, kun Emerald-kortilla kuitenkin saa samat Finnairilla lentäen samat edut ehkä lukuunottamatta sitä Finskin lennolla tarjottavaa yhtä ilmaista juomaa?

Olet ymmärtänyt väärin. Yksi lentoluokka muuttui uudeksi, ja siinä uudessa on huonommat palvelut. Tämä on heikennys.

Samaan aikaan tehtiin myös muita heikennyksiä nimenomaan jäsenille. Koskee myös platinatasoa, eli käypä katsomassa jos et vielä huomannut.

Tuli uusi superlight-lippu Euroopan lennoille, ja tässäkin luokassa saa lisälaukun maksamalla. Olen tavallinen matkustaja, eikä muutokset koske minua millään tavalla. Tilaan aina sellaisen lipun mikä itselle sopii parhaiten, joten ei mitään ongelmaa missään. En ymmärrä miksi tästä näin kovin vouhkataan.

Vouhkataan siksi että joutuu muiden mokailun takia maksamaan lisää. Yhdestä käsimatkatavarasta, jonka kanssa on aina matkustanut. Ilman kymmentä kassia ja pussukkaa. HE saisivat maksaa extramaksun, joilla on ollut liikaa käsimatkatavaroita. Tai paras se, että nämä karsitaan jo kentällä, etteivät tuo liikaa käsimatkatavaroita.

Tämä on kaikkien elämän ankeuttamista muutaman hölmön takia.

Vierailija
47/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse aiheutettiin se, että Finnair menetti suorat Aasian lennot, toisinkin oltaisiin voitu valita. Lentokentän laajennukseenkin upposi valtavat summat rahaa, mutta turhaahan sekin oli, kun Aasian lennot eivät enää pelitä.

Ai että Ukrainan sota on meidän oma vika.. oletpa hölmö.

Vierailija
48/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, työmatkalaisen työnantaja voi maksaa sen lisälaukun, tai työnantaja maksaa sellaisen lipun, johon kuuluu tarpeeksi matkatavaroita. Jos on varaa lentää, niin on varaa maksaa matkatavaroista tai ostaa itselleen sellaisen lipun, jonka hintaan sisältyy tarpeeksi matkatavaroita. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Vierailija
49/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisuurista matkustamon laukuista lasku niille ketkä niitä raahaa. Sopii mulle.

Finskillä en halua enää lentää kun kaukolennolla sai äskettäin olla nälissään. Elovenapatukkaa ja vettä sai itse hakea sen jälkeen kun ateria oli jaettu. Samalla hinnalla lensin toiseen suuntaan ja söin hyvin ja sain osakseni normaalia asiakaspalvelua. Tottakai snackeja voi ostaa mutta muilla yhtiöillä ei ole tarpeen.

Finnair voisi valita toisinkin. Mä en lennä enää Finskillä kuin korkeintaan jonnekin Lappiin ettei tarvii kauaa istua.

Vierailija
50/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vouhkataan siksi että joutuu muiden mokailun takia maksamaan lisää. Yhdestä käsimatkatavarasta, jonka kanssa on aina matkustanut. Ilman kymmentä kassia ja pussukkaa. HE saisivat maksaa extramaksun, joilla on ollut liikaa käsimatkatavaroita. Tai paras se, että nämä karsitaan jo kentällä, etteivät tuo liikaa käsimatkatavaroita.

Olen matkustanut paljon, ja aina olen ottanut vain sallittavan määrän matkatavaroita. Joskus olen maksanut ruumaan menevästä lisälaukusta, kun olen tarvinnut enemmän matkatavaroita.

Vierailija
51/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, jos firman on nostetrava hintojaan. Mutta mikä ärsyttää, on markkinointi- ja viestintäihmisten pakottaminen siihen, että puhutaan mustaa valkoiseksi, ja että teeskennellään asioita tehtävän asiakaspalvelun nimissä. Se saa nousemaan takajaloilleen.

Rehellisyyden nimissä tämä ongelma olisi mahdollista hoitaa jo kentällä, ettei koneeseen tule ihmisiä kymmenen nyssykän kanssa.

Vierailija
52/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa matkustaa, niin on varmasti varaa maksaa muutama lisäeuro lisämatkatavarasta.

Vierailija
53/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse aiheutettiin se, että Finnair menetti suorat Aasian lennot, toisinkin oltaisiin voitu valita. Lentokentän laajennukseenkin upposi valtavat summat rahaa, mutta turhaahan sekin oli, kun Aasian lennot eivät enää pelitä.

Venäjä sulki ilmatilansa EU-maita vasta sen jälkeen kun EU oli sulkenut omansa venäläisiltä. Kyllä tämä ihan oma valinta oli, eikä mikään pakottanut EU-maita tuohon.

Vierailija
54/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos firman on nostetrava hintojaan. Mutta mikä ärsyttää, on markkinointi- ja viestintäihmisten pakottaminen siihen, että puhutaan mustaa valkoiseksi, ja että teeskennellään asioita tehtävän asiakaspalvelun nimissä. Se saa nousemaan takajaloilleen.

Mutta silti samanlaista takajaloilleen nousua ja raivoa ei nouse ruokakauppojen "halpuutus"kampanjoista jne. 

Vierailija
55/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairilla on niin moni asia pielessä verrattuna kilpaileviin lentoyhtiöihin:

- Euroopan reittien koneet vanhoja ja kulahtaneita

- henkilöstön palkkataso huomattavasti korkeampi kuin kilpailijoilla

- lippujen hinnoittelu vääränlainen

Muihin kuin koneiden ikään Finnair on jo puuttunut. Matkustajahenkilökuntaa on ulkoistettu ja saatu alennettua palkkakustannuksia, lentäjien palkkoihin ei ole koskettu. Lippujen hinnoittelua on muutettu vastaamaan halpalentoyhtiöiden hinnoittelua, joka on hyvä muutos. Miksi maksaa palveluista joita ei käytä. Finnairia käyttää pääasiassa vanhempi porukka, millä edelleen fiksaatio päässä Finnairin turvallisuudesta ja paremmuudesta, mutta tämä porukka on vaihtamassa vähiten taivaalliseen lentoyhtiöön. Jos Finnair aikoo pysyä kilpailussa tarvitaan edelleen muutoksia, tykätään siitä tai ei. Lähiaikoina heidän on pakko aloittaa Euroopan reittien A320/A321 koneiden uusinta, koska aikaisempi pääbusiness Aasiaan ei tule palautumaan pitkään aikaan.

Vierailija
56/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen rakastin Finnairia. Hyvä palvelu, hyvät tilavat penkit. Sai mitä rahalla maksoi eli vähän parempaa. Nyt saat edelleen maksaa järkyttäviä hintoja, mutta halpalentoyhtiöt tuntuu luksukselta finnairiin verrattuna. Matkustin juuri pari viikkoa sitten Finnairin koneella Espanjaan. Penkit niin ohuita ja kapeita, että edessä olevan kaikki liikkeet heittää tarjottimelta kaiken alas. Istuinväli niin kapea, että normaalipainoisenkin haastavaa saada tarjotin laskettua syliin. Ylipainoisella ei mitään mahdollisuuksia. Vessa niin pieni, ettei lapsen kanssa pysty sinne mitenkään menemään auttamaan. 

Halpalentoyhtiöllä lensin muutama kuukausi sitten. Tilavat mukavat penkit, tarjottimen saa helposti laskettua ja jää tilaa. Lennon aikana (lento 4h) tarjottiin ruokailu. Finnairilla vettä ja esanssimustikkamehua. Vessaan mahtui helposti lapsen kanssa asioimaan. Halpalentoyhtiön lento oli puolet halvempi mitä Finnairin lento. 

Vierailija
57/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Finnair olisi yhtään sen enempää tai vähempää vihattu, ellei kaikki heidän ansaitsemattomat johdon bonarinsa, tappiolliset reittinsä tai muut harha-askeleet maksettaisi suoraan veronmaksajan laarista. Yksityinen yritys tehköön mitä haluaa, jos vastuullisuus ei kuulu sanavarastoon. Nämä mokat (sama VR, Posti-Itella-Posti, sotetouhut jne. samaa sarjaa) maksamme me. Joka ikinen kerta. En ollut vielä kymmenisen vuotta sitten kilpailuttamisen ja yksityistämisen kannalla, nyt olen. 

Vierailija
58/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjä sulki ilmatilansa EU-maita vasta sen jälkeen kun EU oli sulkenut omansa venäläisiltä. Kyllä tämä ihan oma valinta oli, eikä mikään pakottanut EU-maita tuohon.

No huh huh. Kuka sodan aloitti? Olet yhtä seonnut kuin Venäjä narsistisissa perusteluissaan.

Vierailija
59/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lentäisi viikonloppulomalle pelkän lentolaukun kanssa, ettei tarvitse odottaa laukkua ruumasta ja jännittää, häviääkö matkatavara. Lisäksi ruumaan meneviä laukkuja paiskotaan törkeästi ja uusikin laukku voi tulla sieltä aivan järkyttävässä kunnossa ulos. Nuo kevyet lentolaukut eivät ole suunniteltu ruumaan meneviksi, vaan käsimatkatavaraksi.

Nyt mukaan saa siis ottaa aivan minikokoisen laukun, johon ei mahdu aikuisen ihmisen 2-3 päivän vaatteet ja kosmetiikka. Harmi. Joudun etsimään muita lentoyhtiöitä.

Tosiaan ruumaan sai ennen suuren matkatavaran, ja tämä sisältyi lentolipun hintaan. 

Vierailija
60/86 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne sovinistikauppisjohtajasedät tekevät business-päätöksiä ja sitten nuoret, nätit kauppiksen käyneet markkinointi- ja viestintä"koordinaattorit" saavat keksiä, miten ankea muutos perustellaan "asiakaspalvelun parantamisen" nimissä. Ei käy kateeksi.

Eniten ärsyttää valehtelu viestinnässä. Ei se, että firman olisi pakko nostaa hintoja kannattavuuden nimissä. Tuo ongelma olisi mahdollista hoitaa kentällä, joten selitys ontuu pahemman kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi