Voileipäkakku on ruoka, jota en ole koskaan ymmärtänyt - paahtoleipää, lihalientä, creme fraichea ja monta pakettia tuorejuustoja. Ja väliin jotain muuta suolaista. Maistuu vain rasvalta ja suolalta.
Onko muita jotka eivät innostu voikeipäkakuista? Sehän on vain kaupan valmistuotteita ja paahtoleipää piilotettuna erilaisten rasvaisten maitotuotteiden alle.
Paljon paremmin maistuisi pienet leipäpalat, joihin täytettä on laitettu vähän päälle. Esim tummaa ja vaaleaa leipää ja kala- tai lihatäyte pieniksi suupaloiksi.
Kommentit (157)
Varmaan nämä huonot voileipäkakut ovat seurausta siitä, että luullaan että helppohan niitä on kyhäillä, kun laitetaan vähän sitä sun tätä yhteen kekoon ja ihan näppituntumalla...
Täällä yksi ja sama voileipäkakkujen vihaaja on jaksanut kirjoitella samaa viestiään joka väliin. Tuli jo selväksi, ettet tykkä voileipäkakuista. Syö sinä ne ällöt sokeripursokeleivoksesi ja muut kakkarat, minä ainakin mielummin syön ihanaa raikasta voileipäkakkua. Erityisesti tonnikalakakku tai lohikakku ovat suosikkejani. Ihanat mehevät täytteet suolakurkkua, kananmunaa, mustaleimaemmentalraastetta ja kalaa. Ei mitään majoneeseja, vaan mätitahnaa suolaisuutta tuomaan, ranskankermaa ja tilliä ja ruohosipulia. Päälle ranskankerma-tuorejuustokuorrute ja sivuille salaattiryöpyt, päälle graavilohta, kananmunaa ja yrttejä. Ai että. Pitääkin tehdä voileipäkakkua tässä joutessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo voileipäkakku on kyllä melkoinen pyhä lehmä, jota ei saa arvostella. Pakko myöntää, että minustakin se on kaikista juhlatarjoiluista usein se vastenmielisin. Kyllähän sitä nielee, mutta aika tiukkaa tekee, jos pitäisi valehdella sen olevan muka hyvää.
Moni ei osaa tehdä voileipäkakkua. Ostettuna se on kallis. Sitten tehdään tällaisia yöööök voileipäkakku ketjuja 🙄
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ja sama voileipäkakkujen vihaaja on jaksanut kirjoitella samaa viestiään joka väliin. Tuli jo selväksi, ettet tykkä voileipäkakuista. Syö sinä ne ällöt sokeripursokeleivoksesi ja muut kakkarat, minä ainakin mielummin syön ihanaa raikasta voileipäkakkua. Erityisesti tonnikalakakku tai lohikakku ovat suosikkejani. Ihanat mehevät täytteet suolakurkkua, kananmunaa, mustaleimaemmentalraastetta ja kalaa. Ei mitään majoneeseja, vaan mätitahnaa suolaisuutta tuomaan, ranskankermaa ja tilliä ja ruohosipulia. Päälle ranskankerma-tuorejuustokuorrute ja sivuille salaattiryöpyt, päälle graavilohta, kananmunaa ja yrttejä. Ai että. Pitääkin tehdä voileipäkakkua tässä joutessa.
Nam! Kyllä voisin syödä.
Viittaa. Oli mikä tahansa päällinen. ranskankerma, tuorejuusto, majoneesi tai viili en tykkää. Viili on hirvein.
Vierailija kirjoitti:
Vähän meni nyt tunteikkaaksi. Eihän ole kenenkään voileipäkakku- tai -kakuton elämäntapa keneltäkään toiselta pois. Kaikki syökööt mitä halutkoot. Toisaalta on vähän hassua sinulta suuttua voileipäkakkuja kritisoivista viesteistä voileipäkakkuja kritisoivassa ketjussa (aloitus).
Vierailija kirjoitti:
Viittaa. Oli mikä tahansa päällinen. ranskankerma, tuorejuusto, majoneesi tai viili en tykkää. Viili on hirvein.
Jatkan. Ainoa täytekakku mistä pidän on 70-luvun hedelmäkiillekakku. Muuten en välitä niistäkään. Mä tykkään tylsästä pullasta kahvin kanssa eniten.
Ei mulle leipomoidenkaan voileipäkakut maistu. No kerran oli poikkeus, miten veljen vaimo teki oikeasti syötävää voileipäkakkua. Juustoa oli käytetty kohtuudella ja täytteenä oli joku lohitahna ja päällä kylmäsavulohi. Leipänä oli joku tumma leipä.
Joo en tykkää. Kunnon maukkaat voileivät on parempia ja kauniimpia ja ruokaisempiakin.
Oksettavaa mäskiä. En ymmärrä eikö ne jotka siitä tykkää ole syönyt mitään hyvää.
Olen aina iloisesti yllättynyt jos tarjolla on kunnon voileipäkakku.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan nämä huonot voileipäkakut ovat seurausta siitä, että luullaan että helppohan niitä on kyhäillä, kun laitetaan vähän sitä sun tätä yhteen kekoon ja ihan näppituntumalla...
Juuri tämä!
Mitä mieltä ollaan tästä voileipäkakusta, ei sentään ole paahtoleipää välissä ja näyttää muutenkin raikkaalta...
https://www.iltalehti.fi/tuulin-keittiossa/a/118da90b-e845-4399-8456-17…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun voileipäkakut on tykättyjä, koska ne ovat raikkaita. Kinkun tai savulohen ohella käytän runsaasti kurkkua ja/tai paprikaa ja koristeena myös paljon kasviksia. Majoneesia vain hieman tuorejuuston ja jogurtin ohella.
Mitä etua saavutetaan siinä, että nämä ainekset laitetaan läjään sen sijaan, että olisi voileipiä noilla päällyksillä? Miksi mössö? Nimim. aina inhonnut voileipäkakkua
Ajansäästö, tilansäästö ja se, että voileipäkakun voi valmistaa edellisenä päivänä ja se vain paranee. En tarjoaisi edellisenä päivänä valmistettuja voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä kakulta. Itse melko vähän suolaa käyttävänä jättäisin kyllä mätitahnan pois tai ainakin käyttäisin sitä säästeliäästi. Ehkä voisin myös korvata sen kevyellä mätikoristelulla. Saattaisin myös uittaa sitruunan muodossa tai toisessa reseptiin mukaan.
No mitä te niihin kakkuihinne sitten laitatte jos ne kerran parempia on kuin tuo ap:n mainitsemat tuorejuusto-creme fraiche-viritykset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä kakulta. Itse melko vähän suolaa käyttävänä jättäisin kyllä mätitahnan pois tai ainakin käyttäisin sitä säästeliäästi. Ehkä voisin myös korvata sen kevyellä mätikoristelulla. Saattaisin myös uittaa sitruunan muodossa tai toisessa reseptiin mukaan.
Sitruuna tuosta unohtuikin! Eli tottakai tulee sitruunasta lisäraikkautta taittamaan kalan rasvaisuutta. Mätitahnaa ei pidäkään laittaa liikaa, vaan sopivasti tuomaan tasapainoa makuihin. Ja ai että, on ihan paras voileipäkakku.
Ei majoneesia, vaan tuorejuustoa ja creme fraichea. Joskus käytän myös Auramurua täytteen joukossa(kinkkuun ja katkarapuun sopii hyvin). Toi jäi kyllä kiinnostamaan, että kuinka paljon uskaltais laittaa sitä mätitahnaa? Savulohikakkuun sopis tietty. Kurkkusalaattia en käytä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
No mitä te niihin kakkuihinne sitten laitatte jos ne kerran parempia on kuin tuo ap:n mainitsemat tuorejuusto-creme fraiche-viritykset?
Miehen veljen vaimon tekemässä oli juustoa vain ohuelti pinnalla. Välissä itse tekemänsä lohimössö ja päällä kylmäsavulohta. En en muista mitä vihanneksia oli päällä mut jotain oli Se on ollut ainoa hyvä mitä olen syönyt. Kananmuna on kamalaa niissä. Mut mä en siedä ranskankermaa tai viiliä muutenkaan. Tuorejuusto menee jos ei ole liikaa.
Niin ovat pikkuleivät, suolaiset piirakat, täytekakut, karjalanpiirakat munavoilla ynnä muut juhlatarjottavat. Eikö se ole vähän juhlatarjottavien tarkoituskin, ei tarvitse olla ankeaa kaloritonta vaan saa herkutella.