Kyllä on antoisaa toimia leipurina kavereille
Olen entisessä ammatissani tehnyt esim kakkuja yms tarjottavia juhliin. Toisinaan tuttavat pyytävät tekemään juhliinsa ruokia ja leipomuksia. Viime viikonloppuna oli juhlat, mihin tein kakut ja suolaiset tarjottavat.
Kohteessa kävin (luonnollisesti omilla bensoilla) sopimassa mitä tehdään, kyselin perään vierasmäärää muutamaan otteeseen, kävin kaupassa ostamassa tarvikkeet ja kun oli valmista, toimitin eväät juhlapaikalle (myös omilla bensoilla). Teen toista työtä ja olin menossa omaan työhöni, niin toimitus siksi, etten olisi ollut kotona kun he olisivat eväät päässeet hakemaan.
Kovasti kiiteltiin ja kehuttiin, mutta ei paljon lämmitä, kun tänään katsoin tilille.
Mulle oli maksettu tasan ne aineet mitä kakkuihin ynnä muihin meni. Käytin näihin kaikkiin tarjottaviin kauppareissuineen ja toimituksineen vähintään 10 tuntia.
Nyt vielä kysyi, että teenkö kakut myös heidän lapsen rippijuhliin. En tajua miten toiset kehtaa. "Sä kun niin tykkäät leipoa".
Voi vttu.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa ap. jo ruhtinaalisesti, jos ovat maksaneet tarvikkeista täyden hinnan tilillesi.
Harrastan ompelua ja se on toinen ammattini, minun ystäväpiiri ja tutut haluat minun ompeleman vaatteen ja tulevat jonkun piirustuksen ja kankaan kanssa ja pyytävät ompelemaan esim. mekon ja olettavat minun ostavan tai löytyvän varastosta ilmaiset vetoketjut, tukikankaat, ompelulangat, kasvapaperit jne. Tietenkään työstä ei olla valmis maksamaan mitään, harrastanhan vapaa-ajallani ompelua. Tai jos neulon villapureron, niin eihän siitä kuulu mitään maksaa, kun neulon tv katsoessani.
Ahnetta kuvitella että palkkaa maksetaan jostain näpertelystä.
Sitten joko näpertelet itse tai olet ilman niitä näperryksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tuota, sehän on harmaata työtä. Paitsi jos sinulla on yritys tuota varten.
Sun asiakas ei maksanut työstä, koska tietää, että et voi vaatia palkkaa viranomaisen avulla, koska et maksa veroja.
Ap sai ainoastaan tarvikkeiden hinnat itselleen, ei siis tienannut mitään.
Mikä tässä yhtälössä täyttää harmaan talouden kriteerit?
Kannattaisiko opetella lukemaan, ennen kuin alkaa pätemään?
Harmittaa ap:n puolesta. Laita nyt oikeasti viesti, että
Unohtui tuosta summasta tekopalkka, saan edes vähän bensakustannuksia ym sillä katettua ja summa perään. Ei voi olla niin urpo tuo viestin saaja että siitä pahastuisi.
Olisi kyllä tilaajanakin kiusallista alkaa arvailemaan mikä on sopiva palkka työn osuudesta (ei mitään hajua). Itselläni on kaveri joka leipoo tutuille ja aina etukäteen olemme sopineet hinnan tyyliin "paljon tulee maksamaan kaksi voileipäkakkua ja kaksi täytekakkua". Sitten olen maksanut pyydetyn hinnan olettaen, että sisältää raaka-aineet ja työn osuuden (näin varmaan ollutkin, kun suostunut leipomaan meille useamman kerran). Oletko ap varma, ettei tuttusi luullut samalla tavalla eli, että olet ilmoittanut könttäsumman joka sisältää myös työn?
Kyllä ne hyväksikäyttöjät tiedetään.
Ystäviä jeesataan.
Mä menen mun ystävän luo perjantaina.
Oon antanut ostoslistan jo.
Ystäväni on ilmoittanut hän kyllä maksaa minulle. Ilmoitin saat sitten laskuni. Jota en tietenkään anna,
Jos oelt paljon leiponut niin tiesät jo suunnilleen paljon aineisiin tulee menemään sekä kauan työn tekoon menee suunnilleen.
Pyydät ennakkoon rahan elintarvikkeist sekä tekopalkan. Että voin tehdä xx jutut summa xx ja maksu xx päivään mennessä (ENNEN kun alat leipoon)
Sit jos vikisee nii sano että etsii yrityksen joka tekee.
Voi ap Sinua. Monestiko naamasi päältä saa kulkea paskakengillä, ennen kuin piipität anteeksi anellen, että "ette viitsisi rakkaat ihmiset käyttää minua kynnysmattona?"
En suoraan sanoen osaa oikein olla puolellasikaan kun selvästi nautit olla alistettu. Harmi.
Sano nyt vielä että sinulla on kesämökki ja palvelet sinne tarjouskahvipaketti kourassa tulevia vieraita 24/7
laittaen ruokaa, lämmittäen saunaa, pesten kyläilijöiden pyykkiä, maksat taksirahaa, että he pääsevät viinakauppaan ja annat vielä pankkikorttisi mukaan?
Nyt ryhtiä nainen. (tai mies)
Vierailija kirjoitti:
Ei helevetti mitä kommentteja 😂😂😂
Uhria syyllistetään, kuten useasti käy.
Paljon te maksaisitte työstä rahaa tässä tapauksessa, jos oletetaan, että ap:n aikaa 10h meni?
No sepä just, kun kuulostaa siltä et ap ei ole sanonut mitään toivetta könttäsummasta tai tuntikorvauksesta tai edes kertonut että hänellä meni 10 tuntia. On vain sanonut: haluan sitten korvauksen kauppaan menevistä rahoista ja työnteosta.
Keksippä siinä sitten itse kauan meni, kun tilaaja saa käteensä vain kauppalaskun ja mitähän hän toivoo korvaukseksi.
Jos kakun hinta leipomosta tilattuna on n. 50 € ylöspäin niin on tuo törkeetä olla maksamatta tekopalkkioita. Ainakin 100 pitäis saada bensoineen.
Siis minkä takia ihmiset valittavat aina jälkikäteen?
Miksi et sanonut heti alkuun, että voit kyllä leipoa, mutta tarvikkeiden lisäksi sinulle pitää maksaa tästä ja tosta sen ja tän verran.
Ja sitten kun veit leipomukset, olisit voinut siinä sanoa, että loppusumma on sitten tämä.
Eikä mitään nikottelua.
Jos olisivat alkaneet nikotella, niin olisit sanonut, että tästähän sovittiin jo etukäteen, että turha vinkua tässä vaiheessa.
Tai olisit voinut pyytää rahasumman jo ennen kuin alat edes leipoa mitään. Arvoiot ajan mitä leipomiseen ja muuhun menee, kympin tunti, eli satanen siitä. (Tämän satasen voi joka tapauksessa pyytää, vaikka ei tiedäkään tarkalleen, montako tuntia hommiin menee.)
Bensoihin toinen satanen ja tarvikkeisiin X euroa.
Mikä tuossa on niin vaikeaa?
Kai tuosta nyt ainakin 120e vois pyytää. Laita tekopalkasta viestiä, vaikka nolottaisikin. Oikeasti noloja ovat nämä tilaajat.
Oon ite samanlainen kynnysmatoksi taipuvainen ja monesti on vtuttanu ihan äärettömästi... Vanhemmiten oon oppinut vähän pitämään puolia ja vaikkei se helpolta tunnu vieläkään niin vähän kuitenkin helpommalta. Sellaiseksi jämäkämmäksi pitää vaan päättää alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuosta nyt ainakin 120e vois pyytää. Laita tekopalkasta viestiä, vaikka nolottaisikin. Oikeasti noloja ovat nämä tilaajat.
Oon ite samanlainen kynnysmatoksi taipuvainen ja monesti on vtuttanu ihan äärettömästi... Vanhemmiten oon oppinut vähän pitämään puolia ja vaikkei se helpolta tunnu vieläkään niin vähän kuitenkin helpommalta. Sellaiseksi jämäkämmäksi pitää vaan päättää alkaa tulla.
Kyllä se vaan niin on, että on helpompaa olla vmainen akka kuin kynnysmatto. Että jos näistä kahdesta pitää valita. Toki välimuotojakin on. Mutta yleensä niitä kohtaan, jotka ovat tottuneet hyväksikäyttämään sinua, pitää aluksi käyttäytyä vmaisesti, ennen kuin oppivat olemaan.
Olemme tilanneet jokaisiin juhliin eräältä entiseltä leipurilta tarjottavat. Hänkin tekee päätoimisena toisen alan työtä nykyään mutta välillä leipoo tarjottavia tutuille. Hän on joka kerta ilmoittanut tarjottaville hinnan, joka sisältää kaikki mahdolliset kulut, raaka-aineista, koristeluista ja tietenkin työnteosta lähtien. Kallista on, mutta nykyään ruoan hinta on noussut huimasti, esim. kala. Helkkarin hyviä pöperöitä hän tekeekin joten mielellään niistä maksamme ja säästämme omaa aikaa joka ei mene leipomiseen. Sovi jatkossa etukäteen koko hinta, jonka aiot pyytää. Maksu heti kun tuotteet noudetaan/viedään. Eikä mitään alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis etukäteen osanu sopia mitä maksavat.?
Ei eritelty summia. Sovittiin, että aineet plus tekopalkka. Ap
No tässähän se ongelma onkin. Ilmoita jatkossa summa joka sisältää kaiken. Silloin myös ostaja voi myös päättää haluaako tilata tuotteet vai ei. Hyväntekeväisyyttä ei tarvitse harrastaa.
Onko aloittaja varma, että tilaajat ymmärsivät ilmoittaessasi summan, että se EI sisällä tekopalkkaa?
Jos tilaisin ystävältä kakun, ja hän ilmoittaisi jälkeenpäin esim kulut oli 38€, niin maksaisin 38e. En todellakaan ymmärtäisi, että pitäisi kysyä aikuiselta ihmiseltä että onko tuo siis se summa minkä haluat?
Pitäisin tosi ikävänä, jos maksaessani pyydetyn 38e, jälkeenpäin tulisi vielä viestiä että unohtui osa. Etenkin jos myyjä olisi kiukkuinen ja syyllistävä.
Jatkossa kun myyt jotain ja pyydät rahaa, niin kun ilmoitat summan, ilmoita semmoinen summa minkä haluat! Ei ostaja osaa sinun ajatuksia lukea eikä tiedä mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Oli jo aikaisemmin luvattu maksaa tekopalkka. Maksu piti suorittaa samalla kun ilmoitan paljonko aineisiin meni rahaa. Vaan ei maksettu muuta kuin aineet. Ap
Nyt ap, katso itseäsi peiliin. Oliko "luvattu" vain puheissa? Oliko mustaa valkoisella? Annan ilmaisen vinkin nyt aseta rajat ja tee sopimukset, johon pyydät allekirjoituksen. On myöhäistä itkeä kun maidot on lattialla.
Ilmeisesti AP on hieman passiivisagressiivinen tyyppi, joka ei uskalla itse kertoa arvoa omalle työlleen, vaan olettaa että kakkujen tilaaja osaa maksaa hänelle oma-alotteisesti juuri oikean summan.
Hienoa, että olette alussa sopineet että hän maksaa ainekset ja vaivanpalkkaa. Seuraavalla kerralla muistat sitten ilmoittaa sen koko summan mitä haluat, etkä pelkästään aineksien loppusummaa ja oleta, että toinen osaa maksun täydentää sellaisella summalla, mitä et edes itse osaa määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tilanneet jokaisiin juhliin eräältä entiseltä leipurilta tarjottavat. Hänkin tekee päätoimisena toisen alan työtä nykyään mutta välillä leipoo tarjottavia tutuille. Hän on joka kerta ilmoittanut tarjottaville hinnan, joka sisältää kaikki mahdolliset kulut, raaka-aineista, koristeluista ja tietenkin työnteosta lähtien. Kallista on, mutta nykyään ruoan hinta on noussut huimasti, esim. kala. Helkkarin hyviä pöperöitä hän tekeekin joten mielellään niistä maksamme ja säästämme omaa aikaa joka ei mene leipomiseen. Sovi jatkossa etukäteen koko hinta, jonka aiot pyytää. Maksu heti kun tuotteet noudetaan/viedään. Eikä mitään alennuksia.
Voisitko sanoa jonkun esimerkin, että paljonko maksaa häneltä joku tietty leipomus? Kiinnostaa, kun itsekin oon joskus leiponut toisille.
No paljonko pyysit tekopalkkaa?