Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on antoisaa toimia leipurina kavereille

Vierailija
01.06.2023 |

Olen entisessä ammatissani tehnyt esim kakkuja yms tarjottavia juhliin. Toisinaan tuttavat pyytävät tekemään juhliinsa ruokia ja leipomuksia. Viime viikonloppuna oli juhlat, mihin tein kakut ja suolaiset tarjottavat.
Kohteessa kävin (luonnollisesti omilla bensoilla) sopimassa mitä tehdään, kyselin perään vierasmäärää muutamaan otteeseen, kävin kaupassa ostamassa tarvikkeet ja kun oli valmista, toimitin eväät juhlapaikalle (myös omilla bensoilla). Teen toista työtä ja olin menossa omaan työhöni, niin toimitus siksi, etten olisi ollut kotona kun he olisivat eväät päässeet hakemaan.
Kovasti kiiteltiin ja kehuttiin, mutta ei paljon lämmitä, kun tänään katsoin tilille.
Mulle oli maksettu tasan ne aineet mitä kakkuihin ynnä muihin meni. Käytin näihin kaikkiin tarjottaviin kauppareissuineen ja toimituksineen vähintään 10 tuntia.
Nyt vielä kysyi, että teenkö kakut myös heidän lapsen rippijuhliin. En tajua miten toiset kehtaa. "Sä kun niin tykkäät leipoa".
Voi vttu.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesivät kyllä, kuinka paljon aikaa meni näihin kakkuihin ja muihin mitä tilasivat. Sanoivat myös, etteivät itse juuri siksi tehneet, kun on niin työlästä ja aikaa vievää. Viestejä siis vaihdettiin tänään ja sain myös palkan työstä. Mobilepaylla tuli 20 euroa ja lupaus, että voin tulla hakemaan raparperia heidän pihastaan samalla kun haen astiani.

Olen oikeasti sanaton. Ap, kynnysmatto.

Vierailija
82/103 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole kesämökkiä, enkä juo/tarjoile tarjouskahvia/maksa kenenkään bensoja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole kesämökkiä, enkä juo/tarjoile tarjouskahvia/maksa kenenkään bensoja.

Ap

Tätä viimeisintä en tajunnut. Siis sulla ei ole kesämökkiä ja sinä et maksa kenenkään bensoja, vai siis tämä tilaajapariskunta sanoi noin?

Kyllä tuo alkaa olla jo koomisen törkeää, että voit ottaa raparperia SAMALLA KUN HAET ASTIASI :D Eivät voi edes niitä itse palauttaa.

Vierailija
84/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista, mutta kannattaa sopia aina ennakkoon, osa ihmisistä oikeasti leipoo toisille mielellään, ei sitä kukaan voi toisen ajatuksia lukea.

Ei ole maailmanloppu, mutta (mahdollista) seuraavaa kertaa varten olet viisaampi. Kaikesta tekstistä huokuu, ettet oikeasti halunnut tehdä tätä tilausta.

Vierailija
85/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vikasi. Olisit ilmoittanut etukäteen, mitä maksaa.

Tätä samaa ruikutusta saa lukea jatkuvasti facen käsityöryhmissä.

Tuttu on tilannut isotöiset kirjoneulepolvisukat tai islantilaisen villapaidan, hölmö neuloja tekee, ja kun työ tulee valmiiksi ja jotain pitäisi maksaa, niin ostaja kauhistelee jo lankojen hintaa, ja kun tulee puhe teko palkasta, vedotaan siihen että no kun neulothan sinä harrastukseksi muutenkin. Parhaassa tapauksessa ostaja vetäytyy koko hommasta ja neule jää neulojan käsiin, kustannuksineen ja harmituksineen.

SANON AINA: SOPIKAA AINA HINTA ETUKÄTEEN JA OTTAKAA KOKONAISHINNASTA OSA ETUMAKSUNA!!!

Vierailija
86/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen elämässä tulee vastaan hyväksikäyttäjiä. Kaikki eivät edes huomaa niin tapahtuvan. Ne  tilanteet ärsyttävät ja loukkaavat. Jos asian ottaa puheeksi ei sana välttämättä mene edes perille, sillä ihmisten suhde rahaan ja oikeudenmukaisuuteen vaihtelevat tosi paljon. Saati osaako edes alkeellisia huomaavaisuuksiakaan muita kohtaan. 

Onneksi ap sai toisen tilaisuuden ja vastata silloin samalla mitalla takaisin, että sovitaanpa tarkemmin km-korvaukset, työpalkkio jne. Tai vain todeta, että on muita kiireitä ja hankkikaa pullanne muualta.

Tosin mulla on kotileipurituttu, joka osaa rahastaa ja myös ajan myötä ryhtyi huijaamaan täytteissä kuvitellessaan minusta itselleen vakitilaajan. Siihen jäi. En sanonut mitään, Kyllä se ajan kanssa tajuaa.

Vierailija
87/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella sanomaan ei.

Itse neulon paljon, mutten tykkää tehdä sitä tilauksesta. Kyseessä on rakas harrastus omalla kallisarvoisella vapaa-ajallani, ja haluan neuloa sellaisia asioita, joita itse haluan. Valmiita tuotoksiani voin kyllä sitten lahjoittaa halukkaille, jos kelpaa, mutta siihen en ryhdy, että tekisin jonkun pyynnöstä vaikka sellaisen villapaidan, jonka tekemiseen minulla ei ole omaa mielenkiintoa. Korvauksen pitäisi olla aika iso, että ryhtyisin, ja siihen taas ei kukaan suostuisi.

Vierailija
88/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuosta nyt ainakin 120e vois pyytää. Laita tekopalkasta viestiä, vaikka nolottaisikin. Oikeasti noloja ovat nämä tilaajat.

Oon ite samanlainen kynnysmatoksi taipuvainen ja monesti on vtuttanu ihan äärettömästi... Vanhemmiten oon oppinut vähän pitämään puolia ja vaikkei se helpolta tunnu vieläkään niin vähän kuitenkin helpommalta. Sellaiseksi jämäkämmäksi pitää vaan päättää alkaa tulla.

Kyllä se vaan niin on, että on helpompaa olla vmainen akka kuin kynnysmatto. Että jos näistä kahdesta pitää valita. Toki välimuotojakin on. Mutta yleensä niitä kohtaan, jotka ovat tottuneet hyväksikäyttämään sinua, pitää aluksi käyttäytyä vmaisesti, ennen kuin oppivat olemaan.

Minä ainakin haluan jatkaa olemista mukavana itsenäni, enkä anna muiden ihmisten käytöksen pakottaa minua muuttumaan mulkuksi. Itse ainakin tässä APn tapauksessa vetäisin johtopäätöksen tästä "tilaajasta", enkä enää pitäisi yhteyttä. En minä ainakaan pidä tuollaisista ihmisistä lainkaan, jotka yrittävät vedättää ja käyttää muita hyväksi, jos nämä eivät tajua puolustautua jo valmiiksi. Mitä ihmettä tuollaisilla ihmisillä tekee lähipiirissään? Ei yhtään mitään.

Vierailija
89/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vikasi. Olisit ilmoittanut etukäteen, mitä maksaa.

Tätä samaa ruikutusta saa lukea jatkuvasti facen käsityöryhmissä.

Tuttu on tilannut isotöiset kirjoneulepolvisukat tai islantilaisen villapaidan, hölmö neuloja tekee, ja kun työ tulee valmiiksi ja jotain pitäisi maksaa, niin ostaja kauhistelee jo lankojen hintaa, ja kun tulee puhe teko palkasta, vedotaan siihen että no kun neulothan sinä harrastukseksi muutenkin. Parhaassa tapauksessa ostaja vetäytyy koko hommasta ja neule jää neulojan käsiin, kustannuksineen ja harmituksineen.

SANON AINA: SOPIKAA AINA HINTA ETUKÄTEEN JA OTTAKAA KOKONAISHINNASTA OSA ETUMAKSUNA!!!

Tai sitten AP on valmis heittämään hukkaan 10 tunnin työn ja unohtaa tällaiset hyväksikäyttäjät elämästään. Kuitenkin tuo on vielä siedettävä hinta todellisen luonteen paljastumisesta. Miksi ihmeessä tuollaista ahnetta ja ikävää ihmistä katselisi enää elämässään?

Vierailija
90/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesivät kyllä, kuinka paljon aikaa meni näihin kakkuihin ja muihin mitä tilasivat. Sanoivat myös, etteivät itse juuri siksi tehneet, kun on niin työlästä ja aikaa vievää. Viestejä siis vaihdettiin tänään ja sain myös palkan työstä. Mobilepaylla tuli 20 euroa ja lupaus, että voin tulla hakemaan raparperia heidän pihastaan samalla kun haen astiani.

Miksi olet näin tökeröiden ihmisten kanssa tekemisissä? Nuohan vaikuttavat oikeasti ilkeiltä tyypeiltä, miksi tällaisia kukaan katselee vapaaehtoisesti?

Vierailija
91/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, mutta kannattaa sopia aina ennakkoon, osa ihmisistä oikeasti leipoo toisille mielellään, ei sitä kukaan voi toisen ajatuksia lukea.

Ei ole maailmanloppu, mutta (mahdollista) seuraavaa kertaa varten olet viisaampi. Kaikesta tekstistä huokuu, ettet oikeasti halunnut tehdä tätä tilausta.

Mikä helvetin matonen vielä tämän jälkeen pitäisi mitään yhteyttä tällaisiin ihmisiin? Jos luonne on tuollainen, että tuttavien hyväksikäyttö ei tunnu missään, niin mitä ihmettä tollasilla tuttavilla tekee? Miksi kukaan hengaisi tällaisten ihmisten kanssa missään tilanteissa? :D

Vierailija
92/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tiesivätkö he, että sulla meni 10 tuntia noihin leipomuksiin? Yleensä ihmiset, jotka itse eivät leivo, eivät mitenkään osaa arvioida käytettyä aikaa. Voisit hyvin infota, että anteeksi, mutta tästä tuli nyt mun tuntipalkaksi 2e, että en kyllä sillä hinnalla ole enää valmis tekemään mitään rippijuhlatarjoiluja, ymmärrätte varmaan. 

Vierailija
93/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan ap, sä et vieläkään kakaissut, paljonko todellisuudessa halusit. Osuikos oikeaan? Ap, olet ärsyttävä. Haluat ilmeisesti olla marttyyri.

Laitapas tänne se tämänpäiväinen viestinvaihto. Etpä taida kehdata näyttää omaa osuuttasi. 

Vierailija
94/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tämä sama aloitus kiertää av-palstalla epäsäännöllisen säännööllisesti. Vähän vaihdellaan sisältöä kerta kerrran jälkeen.

2) ap:n oma vika, koska ei sanonut etukäteen tilaajalle tarkasti tuntipalkkaansa. Jos tilaaja nyt koki, että 20 euroa riittää korvaukseksi, niin siihen on tyytyminen. Opettele sanomaan ennen tilauksen hyväksymistä hinnat tarkasti.

Vierailija
95/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin teen joskus ystäville erinäisiä ruokia. maksavat tavaroiden hankintahinnan ja kuljetukset. En pyydä tuntipalkkaa, koska kyse on ystävistä JA koska hekin sitten vastavuoroisesti tekevät jotain minulle samojen sääntöjen sisällä.

Jos joku ystävä olisi aina vain pyytämässä, niin sanoisin tilausta vastaanottaessa tarkasti myös tuntipalkkani ja arvion siitä kuinka monta tuntia menee vaikkapa kakkujen tekoon (se on helppo arvioida, jos on ikinä kakkuja tehnyt)

Vierailija
96/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti oli sellainen, jonka oli jostain syystä kauhean vaikea sanoa ei joillekin henkilöille ja sitten kiukutteli kotona ja haukkui avunpyytäjän meille, vaikka asia kuulunut meille millään tavoin.

Opetti lähinnä siihen, etten kysy keneltäkään ikinä mitään apua. Teen itse tai ostan ammattilaiselta.

Vierailija
97/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppirahat pitää maksaa, tässä oli sinun. Omani oli, kun eräs kunnan silmäätekevä johtajanainen ystävystyi kanssani. Olin ja olen kätevä käsistäni. Nainen oli saamassa lapsenlapsen, jolle minun piti ommella uniikkeja vaatteita korvausta vastaan. Mistään ei tietenkään sovittu tarkemmin. Selvisi, että naisen ja tyttärensä idea oli saada vaatteet halvemmalla kuin kaupasta, koska heidän mielestään jopa h&m on ylihinnoiteltu. Niinpä en saanut vaatteista täysin edes materiaalikuluja, vaan jäin miinukselle.

En uskaltanut nostaa asiasta metakkaa, jotta saan tulevaisuudessakin sijaisuuksia ja töitä ko. kunnasta. Kunnon lutikoita koko suku. :D Päivä jona luovutin vaatteet, oli "ystävyytemme" viimeinen mutta opin siitä paljon.

Vierailija
98/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo varmasti Jos olet Ammatiltasi leipuri ?

Ja kyllä taatusti teet selväksi sen , että kellään muulla ei ole asiaa leipomaan , paistamaan ei missään työpaikoilla joissa Vielä valmistetaan ruoat itse.

Eli jos on joku laitoshoito paikka tai joku pieni koulu, seurakunta jossa ruoat valmistetaan itse ja leivotaan itse.

Ei oisi " valtakuntaasi" kellään asiaa, hyvin pitkin hampain otraisit jonkun Työkyntoujan , työelämään tutustujan , harjoittelijan kaveriksesi.

Vierailija
99/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin tyhmiä ja ahneita voi olla!

Kyllä on ja ihan joka kaveripiirissä.

Mun mies on kokki, niin se tarkoittaa sitä, että joku järkkää jotkut kesäjuhlat, niin miehen luuri soi. Kovasti ihmiset haluaa kaikenlaista, mutta mitään eivät ole valmiita maksamaan mistään. Kun sehän on ihan ranskassa asti ollut tähtiravintoloissa töissäkin on aika yleinen juttu mitä kuulee. Mitä sillä on merkitystä missä se on ollut töissä jne, mutta ei se muuta sitä, että yksikään olis maksaa siitä hänen ajasta mitä tekis. Mies sanoo aina kaikille ettei ole aikaa, kun oman ravintolan pyörittäminen vie kaiken ajan. Pari tyyppiä on jopa ihan sanonut, että mies tekis ne safkat jo siellä sen ravintolassa.

Sitten kaverilla on oma rakennusfirma, niin siltä ruikutetaan lähes ilmaiseksi remontteja. Eikä todellakaan tee.

Vierailija
100/103 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin tyhmiä ja ahneita voi olla!

Ketä tarkoitat?