** Tammenterhojen Itsenäisyyspäivä **
Hyvää itsenäisyyspäivää terhoille!
Tiistain pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9005856&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (56)
Sain juuri joululahjat paketoitua, on niissä vaan hommaa. Vielä miehen lahja/lahjat on hommaamatta. En todella tiedä mitä ostais, sama tuntui olevan myös teillä muilla ongelmana. Ja pojalle ostan vielä yhden lahjan, täytyis ne hodella tässä alta pois, kun tuntuu etten kauan enää yhtenä kappaleena ole. Kaikkee pientä hommaa ois vaikka kuinka, kun vaan jaksais tehdä. Tuntuu että se mahatauti vei niin voimat ettei ole vieläkään kunnossa. Tai sitten on flunssaa pukkaamassa.
Onko teillä muilla sellaista ongelmaa, että tuntuu että voimat katoo ihan joka jäsenestä? Sellainen tosi inhottava vähän puutunut olo, etenkin jaloissa. Ei jaksais ollenkaan olla pystyssä? Mahtaako turvotus jotenkin aiheuttaa vaiko oonko todella ihan rapakunnossa tän liikkumattomuuden takia. Turvotusta on ruvennut tosiaan tuleen, sormet on ihan tönköt ja sattuu kun koukistaa sormia. Mutta onneksi noi turvotuskilot katoo aika pian synnytyksen jälkeen.
Täällä on taas ollut kaikenlaista juttua...säikähdin minäkin Ardisian tilannetta, toivottavasti tilanne nyt rauhoittuu. Vaikka hyvät viikothan nyt jo on, mutta ei olis kiva joutua jättään vauvaa sairaalaan. Ja parempihan se vauvalle on pysyä mahassa mahdollisimman pitkään.
Samaa minäkin aina aattelen, että koska on otsikko, että eka tammenterho syntynyt. On tää aika vaan mennyt nopeesti vaikkei silloin alussa uskonut.
Mulla on kans ollut noita supisteluita todella paljon ja olo on hankala. Tätä on nyt jatkunut siitä mahataudista asti. Perjantaina on taas se ultra ja sittenhän selviää sekin, että mitä tehdään ton vauvan perätilan kanssa. perätilassa se on edelleen, tuntee liikkeistä. Ja vähän kauhulla odotan sitä uutta painoarvioo, joko 3kg menee kohta rikki. Toivottavasti kaikki ois kunnossa kuitenkin.
Nyt taidan käydä kurkkaan elloksen sivuilla, tuli sellainen tarjouskirje tänään, että 40% alennusta kaikista vaatteista. Yleensä en ole sieltä vaatteita tilannut, mutta jos piruuttaan kurkkais mitä on tarjolla.
Hyviä öitä ja jaksamista kaikille yökukkujille.
Tanaan kavin laakarilla, mutta ultrahuone oli varattu, niin eipa sitten tarvinnut jannittaa, etta mita nakyy. Eipa siella mitaan juurikaan tehty, laakari on tuttu niin jutut kylla koskee kaikkia muuta kuin tata raskautta! Seuraavan kerran 3 viikon paasta, han sanoo aina, etta voin pitaa pidempia valeja, kun en tykkaa siella ravata, kun ei ole ongelmia.
Zatu: vaavi oli oikeinpain, viela illalla paa tuntui ylhaalla, pikkuisen sivussa ja yolla tunsin potkuja sivulle ja sitten aamulla oli paa alaspaina, saa naha kuinka monta volttia viola tekee, toivottavasti ei yhtaan. Meilla on ollut joulusukat jo Suomessa, joulussa on ollut vahan mausteita myos takalaisesta kulttuurista. jouluaamuna lapset sitten inokkaana katsovat, mita sinne on yon aikana ilmaantunut. pukki kay meilla aattona, kuten suomessa ja sitten viela yolla! Taalla on useita suomalais-amerikkalaisia pariskuntia ja on hyvia ystaviakin loytynyt seka heista, etta miehen lapsuuden kavereista. itsenaisyyspaivan kunniaksi menemme viemaan ystava-aidille joka odottaa(suomalainen) vauvaa joululeipomisia, hankun on lepopotilaana, ettei vaavi synny ihan viela. ihania nuo lapset, kun niin kovin ovat jannittyneita joulun alla!
eilen oli yhen kaupan eessa joulupukki ja pirppis(pikkuinen) halusi kysya, etta onko han se ihan oikea ja olihan se. ja varmasti innokkaista kysymyksista johtuen pukki antoi kaikille candy canes.
Suosittelen investoimaan semmoiseen lampopussiin, meilla on ollut suomessa semmoinen kaytossa. ja vauva pysyy todella lampimana, Se on lampimampi kuin pakkauksen pussi. taalla on talvi sen verran lyhyempi, etta taietaan selvita ilman lampopussia. Se on lainassa ystavallani suomessa.
OUJH, mekin ollaan hevoshulluja koko perhe tai ainakin naisvaki, mieskin tratsastaa, mutta harvemmin. ja haaveilemme joskus tulevaisuudessa omistavamme hevosen. Kun tulimme tanne, aloitimme ratsastustunnit koko perheella, nyt pikkuinenkin ratsastaa jo ihan itse¿aiti aina sydan kylmana. itse lopetin syksylla, kun ajattelin, etta en ole niin varma viela, etta osaisin reagoida yllattaviin tilanteisiin, pitaa jatkaa sitten vauvan synnyttya. ihan, etta muistat ystavasi, surun hetkella on kaikista ihaninta, etta ystavat muistavat.
Kaikille muillekin terkkuja, alkaa venymaan taa sepustus, etta pitaa varmaan alkaa lopetella.
taalla on ollut pakkasta nyt jo tovin ja tanaan uskaltauduttiin paastaan lapset tuohon lammelle luistelemaan. toivottavasti pakkanen jatkuu ja lunta ei sada, niin saavat mielin maarin luistella.
leperus 33+2
Huh, huh olipas huono yö. Mies oli eilen työporukan kanssa rilluttelemassa, ja minä en vaan taida osata enää nukkua ilman miehen vieressä oloa. Heräilin vaan jatkuvasti, kunnes mies tuli kotiin ja sen jälkeen en meinannut saada enää unta.
Sulinalle: Isot synttärionnittelut!!!!!
Zatulle kiitos päärynäpiirakan ohjeesta, aion kokeilla ehdottomasti sitä.
Tänään päästään pojan kanssa yksille synttärijuhlille iltapäivästä. Kivaa käydä vähän syömässä herkkuja ja vakoillla samalla mitä siellä on tarjolla. Meillä on viikon päästä viikonloppuna pojalle 2 synttärijuhlat ja pitäis keksiä tarjoomuksia.
Aika hurjan kuuloisia supistelukertomuksia on saanut jo lukea, mutta onneksi ovat supistelut loppujen lopuksi rauhoittuneet ja vauvat saaneet jatkaa masussa kasvamista.
Minua on ruvennut ihan lähipäivinä hirvittämään, jos synnytys käynnistyy vesien menolla, niin pitää aika nopeasti hilata itsensä laitokselle. Esikoiselta olin valmiiksi sairaalassa raskausmyrkytyksen vuoksi ja sitten vaan tositoimien alkaessa siirryttiin kerroksia alaspäin synnyttämään.
Yksi koneellinen on enää syntyvän pojan vaatteita pesemättä. Eilen pesin koneellisen ja vauvan kotiintulovaatteetkin on valmiiksi katsottuna. Enää pitäisi saada pinnasänky mahtumaan makkariin...
Rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille!
Taneli+perttuvauva 35+3
Ja hyvää itsepäisyyspäivää;)
Uskokaa tai älkää, mutta olen töissä:( No, omapahan on valinta kun esimiehen kanssa sovin tästä " poikkeusjärjestelystä" .. Onneksi on vähän ylitöitä tehtynä, että pääsen ajoissa kotiin. Mutta mielelläni olisin miehen ja tytön kanssa jäänyt aamulla kotiin.. Vähän aavemaista olla yksin työpaikalla, pakko oli hakea radio huoneeseen seuraksi..
ARIELLA: Miulla sama tilanne, olen to ja pe töissä ja sitten koti kutsuu! Äippäloma alkaa virallisesti maanantaina. Myös miulla melkein kaikki vauvaan ja jouluun liittyvät asiat hoitamatta, mutta uskon että ne vielä ehtii hoitamaan.. Tosin vähän samansuuntaista olen havainnut, että ohjelmaa alkaa kummasti tulemaan ensi viikolle vaikka kotona ollaankin, just kyläilyjä yms. No, täytyy yrittää organisoida ja yrittää kuitenkin myös lepäilläkin välillä. Jaksaa sitten vauvaa hoitaa paremmin!
FABLE: Sormien kipuilu koukistaessa voi johtua myös nivelien löystymisestä. Miulla ekan raskauden aikana oli loppuraskaudesta kanssa sormet aika kipeät, nyt ei vielä ole..
LYDI@: Kaavakkeesta. Meillä täytetään esitietolomake sairaalaan jo rakenneultrakäynnille ja siinä kysytään myös noita synnytystoiveita. Ekaa odottaessa en osannut mitään toivoa, mutta nyt toisesta tuli ihan pitkä lista. Taisin toivoa mm. ammeeseen pääsyä, mahdollisuutta liikkua, välilihan leikkaus vain jos on ihan pakko jne.. Mutta noi on tosiaankin vain toiveita, ei vaatimuksia. Jokainen synnytys on erilainen eli täytyy mennä vain avoimin mielin, huh;)
ARDISIA: Siun tilannehan kuulostaa varsin jännältä! Toivotaan kuitenkin, että vauva vielä pysyy masussa ainakin pari viikkoa. Eikö lääkäri osannut käsikopelolla tunnustella vauvan asentoa?! Miun terkkakin (myös kätilö) osaa hirmu hyvin kertoa, missä on pää, missä selkä, jalat jne.
Niin ja kiitos ihanan kuuloisesta Fazer- kakkuohjeesta!! Täytyy testata..
SULINA: Paljon Onnea vaan:)
HERMIONE: Mie sain lahjakortin jalkahoitoon:) En ole koskaan käynyt, joten ihan jännä mennä, kestää 1 1/2h enkä tiedä mitä pitää sisällään. Pitäisi varata aika ennen kuin vauva syntyy niin saisi vähän hemmotella itseään;)
BEIJAFLOR: Tsemppistä huomiseen polikäyntiin! Toivottavasti käyt siellä vain kääntymässä ja saat palailla vielä kotiin. Miulle ei ekaa odottaessa tehty takapuolen kautta lantioarviota eikä sitä varmaan tehdäkään mitenkään rutiinisti. Eli jospa siekin selviäisit ilman;)
MONTTU: Hui, vai saitte tiedon käynnistyksestä, onpa jännää!! Eikä siihen ole paljoa aikaa enää.. Ei sitten taideta olla samaan aikaan synnärillä, mie kun olen tehnyt vaavin kanssa sopimuksen että syntyä saa vasta tammikuussa;)
Mukava kuulla, että muutkin saavat " nauttia" uhmaiästä!!! Meillä kanssa melkoista tahtojen taitelua tytön kanssa välillä.. Etenkin iltatoimien aikaan alkaa usein se oma tahto meillä nostamaan päätään.. Kiva ajoitus kun kaikki on jo väsyneitä eikä sitä pinnaa enää löydy niin paljon kuin aamulla;) Välillä kun touhua katsoo niin tulee mieleen, että ei se ole helppoa tuollaisen reilu 2v. tyttösenkään elämä!!!!
( . ) Olo on aika lailla hyvä. Iltaisin nilkoissa on vähän turvotusta, mutta luulenpa sen helpottuvan kun jää pois töistä. Vauva liikuskelee edelleen kivasti, pitkin päivää mutta voimakkaamiin illalla. Öisin on ehkä ollut aiempaa rauhallisempi, mikä on hyvä juttu. Ehkäpä alkaa nyt tulla se rytmi päälle mikä on sitten syntymänkin jälkeen?! Ihanaa olisi, jos tämäkin vauva olisi yhtä rytmillinen ja hyvä nukkuja kuin tuo esikkokin! Mutta en tiedä voiko tulla kahta yhtä helppoa lasta peräkkäin?!!
Jees, nyt töitä tekemään kun kerta töissä olen:)
tikru ja tiuhti 33+5
Meinasin tänään tehdä työkavereille viimeisen työpäivän kunniaksi tuon Marianne kakun.. Vähän jännitystä siihen nyt tulee tuon paistamisen suhteen;) Toivottavasti saan sen kypsäksi paistettua.. Täytyy vielä miettiä, mimmosessa vuoassa sen teen. Mutta varmaan saa ainakin sen 50min. paistaa ja vähän enemmänkin.
Kerron sitten kuin kävi!
tikru
Unohdin ihan kertoa ensimmäisen synnytysuneni, jonka näin toissayönä..
Joo, olinpahan edennyt jo synnytyssaliin ja kätilöinä miulla oli esikon päiväkotiryhmän tätejä!! Yhdellä tädillä oli mielettömän isot hohtimet kädessä, joilla hää sitten otti ja naksautti välilihan!!! Voi jestas kyllä nauratti kun heräsin;)
Pitäisköhän kertoa uni päiväkodissa?!!
tikru
Täällä olis hyvin nukuttu yö takanapäin, ainoastaan yksi vessakäynti klo: 23-09 välillä ja sain heti untakin sen jälkeen, välillä näinpäin!
Täällä nyt sitten vietän aikaani koneella kun mies meni ylitöihin....
Taidan kuitenkin lähteä isääni ja sisaruksiani moikkaamaan kun kaikki taitavat olla kotosalla (asuvat kaikki toistensa naapureina!), arkena kun tuntuu kaikilla (paitsi tällä mammalomalaisella...) olevan omat kiireensä!
Ostin eilen tarvikkeita suklaatryffeleiden ja marmeladin tekoa varten, joten jos jaksaa ruveta pipertämään niin sekin olisi tänään edessä... Taitaa kuitenkin mennä loppuviikolle, samoin sinappien teko.
Olen perinteiseti antanut kaikille ystäville ja tutuille herkkukorin joululahjaksi, jossa on juuri itsetehtyä sinappia, joulukarkkeja, hyytelöitä, jotain leivonnaisia ym.
Täytyy vaan ajoissa tehdä ja antaa ne tänävuonna kun koskaan ei tiedä missä sitä on joulunaikaan....:)
Ja mun hyvin alkanut ompeluinnostuskin näyttää laantuneen kun sain ne " pakolliset" ommeltua eli vauvankorin verhon ja pehmusteen sekä nalletäkin.... Iso kasa lakana ja flanellikangasta odottaa vaan ompelijaansa, samoin ajattelin ommella imetystyynyyn uuden päällisen!
Kaipa sitä vielä ehtii ja ellei niin sitten synnytyksen jälkeen, onhan silloinkin elämää ja aikaa....onhan? :)
Nyt lopetan tän omanapaisen kirjoittelun ja toivotan vielä kerran mukavaa pyhää ja painun tekemään joulukranssia oveen, kun just muistin että riuhtasin pihakatajasta (tiedän, ei sais...) muutaman oksan ja nyt pitäis ne sitoakin!
Voikaahan hyvin & paksusti!
Pupina & Möykky-vauveli (isopeffainen kuulemma miehen mielestä, eli sittenkin kuulemma tyttö ja äitiinsä tullut...?) 34+5
on tullut otettua varausta hevosten kanssa, ettei satu mitään. ratsastuksen lopetin kesällä täysin ja alkusyksystä lopetin ajamisen, kun täryytti ja aiheutti supistuksia. nyt on ratsulta lähteny lihasmassaa jo aikamoisesti :( keväällä sitten alotetaan taas. saa nyt lekotella ja viettää " pappapäiviä" . päivittäin herraa käsittelen ja katson vain, ettei tule tilanteita jotka olisivat riski.
masussa jumpattiin eilen kovasti ja tuleva iskäkin sai hyvin tuntea kädellä mujuamiset :) eilen supisteli iltasella useasti ja hetken meni, ennen kun rauhoittuivat levossa. hieman jo sattuivatkin. kuiteskaan eivät ole tuonne alakertaan mitään minun tähän astiset supistukset ole aiheuttanu, kun polilla viime viikolla tarkastivat. tässä tulee jo mieleen, että yli mennään ja reippaasti.. toivottavasti ei.
kaavakeG: laitoin etten tahdo opiskelijoita (turhat ihmiset pois tilanteesta) haluaisin saada olla liikkeellä synnytyksen ajan, peräruiskeen haluan.. kivunlievityksestä epiduraali ja ilokaasu kuulostaa tähän asti mieleiseltä. niin ja ei rauhoittavia (saattavat tupata paniikkihäiriön takia).
mies näytti heräävän, joten aamupalan laittoon!
[color=0000EE]Oi kun mieltä lämmitti <3 Käytettiin aamutuimaan pienintä sairaalassa röntgenissä (kädessä on jotain häikkää, muljahtelee ikään kuin pois paikaltaan?) niin jopa oli matkan varrella useampaankin lippusalkoon vedetty Suomen lippu liehumaan, pointsit mm. HM Rowellsille ja paikalliselle Suomi-seuralle ;)
Vein sitten pojat hoitoon ja yksi täti oli aivan ihmeissään mun mahan tilasta, se on kuulema valahtanut polviin (täti oli vapaalla alkuviikon, eikä ole mua nähnyt..) Veikkasi hänkin meille Jouluvauvaa.
NIIN, olenkos mie täällä kertonutkaan että mulle on ennustettu joskus kakkosen syntymän jälkeen että meille syntyis TYTTÖ 17/12-2006 sekä toinen TYTTÖ marraskuussa 2007... En muistanutkaan tätä ennustusta, ennen kuin eilen kaveri siitä muistutti, me kun käytiin silloin yhdessä tällä ennustajalla. Aika hurjalta kuulostaa, vaikka tuo päivämäärä lähelle menisikin niin edelleen täällä pikkuveljeä odotetaan ja sitä viimeistä lasta. Mies ainakin on tosi ehdoton, että lapsia ei tähän perheeseen enempää tule.. Ottanut aika koville tämä minun vaivalloinen raskausaika, sairaslomat ja kaikki. Voishan sitä harkita jotain sijaisvanhempana toimimista tms.
Pupinalla tuntuu paljon olevan ohjelmaa.. Mulla on jouluvalmistelut jo aika hyvällä mallilla, äsken kun tulin kotia niin iski jo sellainen " mitäs seuraavaksi" - tunne.. Mielenkiintoiselta kuulostaa tuo sinapin teko, voisitko pupina laittaa kiltti jonkin kivan, helpon ohjeen sen valmistamiseksi?! Meilläkin on ollut tapana sukulaisille täällä viedä nami- korit aatonaattona, toi sinappi sopisi mukaan kuin voisilmä puuroon ;) Meillä korissa omatekoista omppuhilloa, makeisia, lasten leipomia pipareita ja suomalaisia joulutorttuja.
Ei vaan, pitäis siivota tuo leikkihuone jotta isä sinne mahtuu kamppeineen & nukkumaan huomenna. Ei edes näe vierassänkyä tuolta rojujen joukosta..
Zatu ja muut suklaakakkua suunnittelevat.. Kakku on todellakin parhaimmillaan vuorokauden vanhana. Kiusaus ahmia se suuhun heti lämpöisenä onkin suuri :/ Aivan ihanaa, kun ne suklaapalaset on sellaisia vähän isompia... Olen tehnyt kakkua sekä rengas- että pitkulaisessa vuoassa.
Tikru: Juu, ei kätilö osannut sanoa miten päin vauva oli.. Ei ole vielä kertaakaan tämän vauvan asennoista oltu selvillä? Mun vanha kätilö Suomessa oli kanssa tosi etevä tulkitsemaan eri patteja ja kyhmyjä masussa... Ja eilen mulla alkoi supistelemaan heti, kun enemmän mahaa paineli ja ei silloin supistuksen aikana tunne kun maha on kovana. Kätilö antoi sitten olla.. Sanoi, että JOS tästä nyt pitää lähteä synnyttään niin ne katsoo siellä ultralla tarjonnan.
Taneli: Onko teillä pitkäkin matka sairaalaan? Toivottavasti saat rauhallisen synnytyksen, ei ole varmaan mukavia sellaiset syöksysynnytykset =/
Ariella nauttii nyt sitten viimeisistä työpäivistä :) Tuntuu varmaan mukavalta jäädä kotiin, yritä ainaskin ottaa rauhallisesti, niin ei mene stressaamiseksi.
Sulinalle synttärionnittelut!!
fable: Kuulostaa tutulta tuo voimien katoaminen. Mä luulen, että mun viime viikkoinen portaissa " liukuminenkin" johtui just siitä, ikään kuin menee aivan maitohapoille :/ Ei mukava tunne.. Johtuiskohan verenkierron huononemisesta? Tai että suuria verisuonia painaa kovin?
leperus: Ihanalta kuulostaa teidän pakkaset ;) Täällä +10, vettä sataa ja tuulee..
Mutta nyt täytyy hilppasta jotain tekemään, en kyllä ajatellut mitään sen raskaampaa, turha motkottaa.. Jotain istuma/makuuhommaa ;)
Hej då!
ardisia
[color=1C86EE] Tänne ei kummempaa kuulu.
Mies läks just hallille valmistautumaan peliin, me muut ajellaan sinne vasta enne kolmea, saa hyvät paikat.
Niillä on siis tänään jääkiekko ottelu...
Eilinen meni ihan ketuilleen lonkka kivun ja vihlomisten takia,ei saanut kunnolla siivottua ees loppuun:(
Vilkaisin alapää suonikohjuja peilillä, pahemmaksi vaan mennyt se toinen joka on tuolla oikein sisällä :( äääh..
Sain muuten eilen napaan kovan kivun,tai siihen sentin päähän navasta, siitä viilsi ,kun nostin aamusta junioria ja sen jälkeen se kipu oli koko ajan, mahtoi oikeesti revetä joku kudos??
Nyt on ihan ok.
[b]Maria ja himpula 34+3[/b]
ai niin ,hyvä elina jos pannari maistui :)
Ai niin ja siitä tomusokerikuorrutteesta, eikös se munan valkuaiseen tehty kovetu paremmin?
Mä en näe ongelmaa syyä sitä raakaa kananmunaa taikinois yms. luotan suomalaiseen kananmunaan aikalailla :)
Löysin eilen ihanan pipari kartanon ohjeet, ajattelin tehä tämmösen:
http://www.maku.fi/makuaskeleet/teemat/article123963-1.html
Mulla on reseptivihkosessani tällainen suht helppo sinappiohje jota olen monena vuonna tehnyt, tosin nykyään teen kotiin miehelleni tujumpaa versiota eli vaihdan kerman veteen jotta maku hieman vahvistuu!
TERÄSTETTY SINAPPI
3/4 dl sinappijauhetta
1 dl kermaa
1 muna
1/2 dl sokeria
1 tl perunatärkkelystä
hieman suolaa
1-2 rkl konjakkia tai sherryä (olen usein vaihtanut etikkaan jos ei halua terästettyä versiota!)
Vatkaa kerma ja muna kattilassa. Lisää sinappijauhe, sokeri, perunatärkkelys ja suola. Sekoita hyvin ja kuumenna kokoajan hämmentäen kiehumispisteeseen eli niin kauan kunnes sinappi saostuu.
Varo polttamasta, palaa herkästi pohjaan munan takia!!
Olen viime vuosina tehnyt sinapin mikrossa juuri tämän palamisen takia ja onnistuu oikein hyvin, kuhan malttaa vaan tarpeeksi miedolla lämmöllä pitää ja sekoitella aika usein!
Lopuksi jäähdytä sinappi ja mausta konjakilla, sherryllä tai etikalla (tavallinen tai viinietikka käy)
En muista kuinka paljon tästä tulee valmista sinappia, oliskohan 2 purkillista....
Tässä toinen ohje jonka nappasin tän vuoden Pirkka-lehden jouluruokaliitteestä ja ajattelin itse kokeilla:
MUSTAHERUKKASINAPPI (1 iso tai 2 pientä prk)
1 dl sinappijauhetta
1 dl sokeria
2 dl vispikermaa
2 munaa
3/4 dl laimentamatonta mustaherukkamehua
Sekoita sinappijauhe ja sokeri kattilassa. Lisää kerma ja kananmunat.
Kuumenna kokoajan sekoittaen, kunnes seos sakenee ja kiehahtaa. Sekoita jäähtyneeseen sinappiin mehu. Säilytä jääkaapissa.
Tämänkin sinapin voi varmasti tehdä mikrossa! Ja ellei halua kokeilla niin mahdollisimman paksupohjainen kattila niin pohjaanpalamisen riski on pienempi!
Itse teen " paremmin säilyvää" sinappia pelkästä sinappijauheesta, sokerista ja vedestä sekä hieman perunatärkkelystä ja suolaa ja etikkaa mausteeksi. (tarkkoja määriä en osaa sanoa, mutta sinappijauhetta, sokeria ja vettä laitan suunnilleen yhtä paljon!) Säilyy hyvin kauan jääkaapissa jos esim. haluaa tehdä joululahjat ajoissa!
(ohjeissa olevat muna ja kerma hieman lyhentävät säilymisaikaa vaikkakin ne kiehautetaan!)
Onnea sinapintehtailuun, kerro sitten kuinka onnistui!
Pupina
Tässä odotellaan että tyttö heräis päikkäreiltä jotta pääsis vanhempien luokse syömään. Ihana päästä valmiiseen pöytään.
ardisia: kiva että olet vielä yhdessä koossa! Minä myös välillä vain sattuu tosi kurjasti kohdunsuulle..
Onkohan kukaan kuullut CHICCAsta en huomannut tekstejä, jokohan hän on päässyt tositoimiin???
Monttu: joko jännittää kun sait tietää käynnistyksestä, ajattele muutama hassu viikko ja teillä on nyytti kainalossa!
Sulinalle synttäri onnittelut!!
Vaunujen kankaiden pesusta: pesin ne silloin kun esikoiselta ne otettiin pois joten ajattelin josko vain tuulettaisin ne tälläkertaa, vielä ei olla vaunuja esille kaivettu. MOnta kertaa on kyllä pitäny. Mutta ehtiihän nuo kun ei sitä vaavelin kanssa ulos saa heti kuitenkaan mennä.
Saa nähdä tuleeko niitä pakkasia vai pitääkö tässä lähteä ohkasemman puvun ostoon. Ihan ei viitsi toppapukua vauvalle pukea jos ulkona 10 lämmintä niinkuin nyt... uskomaton joulukuu..
( . ) kasvaa ja olo on jo aika vaikea ajoittain. kohdunsuulle särkee välillä tosi mojovasti. ens viikolla olis synnytystapa-arvio, sa ainaski tietää missä mennään.
äityli ja rinsessa 33
En oo paljon jaksanut/ehtinyt kirjoitella, lukenut kyl oon viestejä. Nyt on hyvää aikaa, mies kun kävi katsomaan tuntematonta sotilasta. Täällä ollaan oltu jo lokakuusta asti saikulla selän ja supistelujen takia. Maanantaina hain lisää kun ei ole selkä kunnossa ja äippäloma alkaa jo 16.12. Ei olis lääkäri antanut sl kun " raskaus ei ole mikään sairaus" ja pitäs olla jotain syytä, selkäkipu ei kuulemma riitä. Kirjoitti kumminkin kun sanoin et pitää sit varata aika neuvolalääkärille.
Neuvolakuulumisia maanantailta:
pissa puhdas, rr120/73, hb 114 (terkkari jo kyseli tahdonko aloittaa raudan. Ohjeitten mukaan ei vielä tarvii niin en sit viel aloittanut) Yritän syödä jotain rautapitoista. Kohdunpohja 33 ja painoa tullut n.680/vko, eli yhteensä nyt 8kg. Vauva oli rt tilassa mut ei vielä kiinnittynyt. Ekaa kertaa terkkari veikkasi sukupuolta äänten perusteella: pojalta kuulemma kuulostaa, mut sanoi et ei pidä luottaa täysin. Meille kun on ultran mukaan veikattu kaksi kertaa jo tyttöä. Ota tuosta nyt sit selvää.
ARDISIA: Minulla on tämä raskaus myös huomattavasti vaikeampi kun kaksi edellistä. Tarkoitus oli et yritetään tähän perään heti neljättä mut itte sanoin et pitää ainakin pitää taukoa. Katsotaan muutaman vuoden päästä.
MANSEMAMMA: Myöhäiset onnittelut Jennalle. On muuten ihana nimi. Meillä tarkoitus laittaa vauvalle nimeksi Jenna jos nyt sit on se tyttö.
TUISKUA: Joko on veljesi vaimon tilanteeseen tullut selvyyttä??? Jaksamisia teille kaikille.
TIKRU: Minulla kaksi edellistä todella helppoja: tyttö 2,5kk täydet yöunet 12h ja sitä ennen syötöt n.4h välein. Päiväunet 4-6h. Poika ekat pari kk 4h välein syötöt. Sen jälkeen 8kk asti riitti kun vei yhden maitopullon yössä, poika söi itse heti kun osas ottaa kiinni pullosta. Pelottaa vähän jos tämä on ns. vaikea tapaus niin miten osaan suhtautua kun kaks edellistä olleet todellakin aivan ihanne tapauksia.
UusiVuosiG: Kotona ollaan. Miehel on vissiin yövuorot ja mie lasten kans kotona.
birgit ja pörrö 32+6
KIITOS, mutta mitä on perunatärkkelys?? Perunajauhoako?
Entäs toi etikka, omenaviinietikkaako käytät alkoholin sijasta?
Toivottavasti löydän kaikki tarvittavat aineet.. Sinappijauhe on varmaan maustehyllyllä?
Tuli fiilis, että tätä on pakko kokeilla!
Birgit: Mulla kanssa noi 2 ekaa raskautta meni kuin " siinä sivussa" . Miehelle vitsailin tässä, että varmaan ikä ottaa vastaan (26v), heh, moni ei edes tässä vaiheessa ole ensimmäistä lasta saanut. Kätilö taas kertoi, että monesti kolmas raskaus on vaikea, neljäs saattaa sujua taas paremmin?
Mäkin Chiccaa kaipailin ja Nasua. Toivottavasti molemmilla kaikki kunnossa!
Täällä on tehtailtu joulupipareita ja nyt on kaikki jo koristeltukin. Tein tytön hoitokavereille läksiäislahjaksi isot possupiparit, johon kirjoitin nimen kuorrutteella. Munkin tietääkseni tuo munanvalkuainen kovettuu paremmin ja on jotenkin " täyteläisempää" . Siitä Zatun Marianne -kakkuohjeesta, niin juu kannattaa paistaa pidempään kuin 50 min. Mä tein silikoniseen rengasvuokaan, joten se ei ainakaan lyhentänyt paistoaikaa, koska löysähköksi jäi sisältä. Tai sitten kumosin liian aikaisin. Mut enivei kaikki on melkein jo syöty, joten hyvää se on :)
SULINA: Paaaljon onnea vaaaaaaaaaaaan ja mukavaa synttäripäivää!! Mun äiti täyttää tänään 50 v ja pikkuveljen tyttöystävä vähän vähemmän (oisko 22 v)
TIKRU: Mulla alkaa äippäloma vasta 19.12. mutta pidän talviloman + yhden kesälomapäivän sitä ennen. Kiva, että loma alkaa aiemmin kuin jouluviikolla niin ehtii kenties jotain saada aikaankin. Mies tuossa vieressä just kokoilee vauvanvaatelipastoa, joten ehkä mäkin pian pääsen pesemään niitä pikkuisia vaatteita lipaston täytteeksi.
Tässä jakoon se bongaamani ohje, jota ei siis ole vielä testattu:
JOGURTTI-VALKOSUKLAAJÄÄDYKE (4 hengelle)
100 g valkosuklaata
0,5 dl sokeria
3 dl maustamatonta jogurttia
1 rkl vaniljasokeria
2 rkl sitruunamehua
2 dl vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
koristeluun:
yhteensä n. 1 dl suklaakarkkeja, kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä
Sulata suklaa vesihauteessa. Sekoita joukkoon sokeri, jogurtti, vaniljasokeri ja sitruunamehu. Vatkaa vaniljakastike ja nostele se seoksen joukkoon.
Kaada seos kakkuvuokaan ja laita pakastimeen jähmettymään ainakin neljäksi tunniksi, mieluiten seuraavaan päivään. Ota jäädyke pakastimesta puoli tuntia ennen tarjoilua, koristele karkeilla ja rouhituilla hedelmillä ja pähkinöillä.
Mut taidanpa laittautua vähän ihmismäisemmän näköiseksi, lähdetään synttärikahveille kunhan Minea herää. Mukavaa juhlapäivän jatkoa kaikille ja Tikrulle tsemppistä töihin, jos vielä aherrat =)
ariella ja paavo
[color=darkviolet]Tätä mökkiä koristaa nyt olkkarissaki jouluverhot :) Tykkään kympillä noista verhoista, alla sellaset valkoset ns. lumipalloverhot (verkkoa) ja päällä punaset tulppaaniverhot.
Syöty on tukevasti. Tein ite pihvejä, lisukkeena kastiketta ja potut. Perunasalaatti ja tuoresalaatti, porkkana- ja lanttulaatikko. Skoolattiin pommacilla ja akka omppumehulla :) Näin meillä on lastenohjelmien jälkeen juhlittu.
Ukko järjestelee pannuhuonetta ja ehkä käyään naapurissa kavereilla jossai välissä.
[b]Sulina [/b]*ojentaa pommaccia* kippis ja paljon paljon onnea :)
[b]Fable [/b]ei oo puutumista, mut eilen jännästi tuntu toisen käden pikku rillissä puutumisen tapasta, ku kosketin rannetta :O
[b]Leperus [/b]voi teillä on pakkasta! *muuttuu vihreeksi* Täällä oli vähä räntää maassa aamulla, mut nyt on tullu vettä ku esterin p**lystä tuulen kera :/
[b]Taneli [/b]sulla on jo hyvällä mallilla Pertulle tavarat. Mä en etes oo pohtinu kotiinpaluu kamppeita peipille. Terhobodyt ja potkuhousut on liian isot :/ harmi, joten saapa nähä ostanko viel jotai. .
[b]Tikru [/b]sie se jaksat töissä pakertaa :O *nostaa hattua* Mä taian hakee yhtä työtä. Kerkeen jäähä ä-lomalle ennenku hakuaika siinä päättyy ja se työ alkas tammikuussa. .mut ku on vakipaikka niin kai sitä pitää yrittää vaikkei vois piiiitkään aikaan töitä alottaa.
Anna paistua vaikka yliaikaa leivinpaperi siinä päällä lopussa niin eiköhän siittä onnistunu kakku tuu :)
[b]Pupina [/b]sä taidat olla kätevä käsistäs monella tapaa :)
[b]Ardisia [/b]mutta, jos te sitten adoptoitte ens vuonna ;) Joskus viime vuonna keskenmenojen suruissa ukolle tuumasin, ett jossei koskaan saahakkaan enää omaa lasta niin sitten adoptoidaan joku tummaihonen. Pidän tyynyjä paidan alla ja sit käyn " synnyttämässä" . Riittäs pikkukylällä puheenaihetta.
Vaikka se olikin humoristinen heitto niin osittain kai sitä mietti tosissaan jossei raskaaksi tulekaan niin mitä sitten. .
Mitä hommia voi tehä makuullaan? :O :D
[b]Maria [/b]ohoh minkä kartanon aiot pykästä pystyyn :O Blogiin sitten kuva. Pitääköhän sinne laittaa erikseen osio kaikkien rakentamille mökeille? Oisko ideaa. .
Mulla oli vähän suunnitelmissa tänään tehä mökki, mut eipä oo tullu hankittua koristeita, tosin voihan sitä jälkitassuunki koristella.
[b]Monttu [/b]toivottavasti ei oo sappihapot paljo noussu ja että Adursal alkaa tehoomaan bd bd.
[b]Äityli [/b]en muista missä asutte, mut mä en osaa kuvitella pukevani peipiä muuhun ku toppapukuun. Laitan vaikka vähemmän sitten sinne alle varusteita, mut en viiti esim. pelkkään välipukuun pukee mikä oli ä-pakkauksessa.
Akan kanssa tuossa kirjoteltiin hoitoon joulukortteja. Saapa nähä muistiko akka kaikki kaverit mainita. Tarkistaa huomenna, ku vie hoitoon. Kenraaliharjotukset kuulemma joulujuhlaan mikä on sitte perjantaina.
Mä varmaan kyynelehin siellä akan esiintyessä. Pitänee jonnekki sivuun päästä istumaan ettei kaikki nää mun punasta nokkaa :D
Huomenna ois neuvola ja pitäs palauttaa tuo esitietokaavake. Eikä siinä vielä oo nimivaihtoehtoja. Keskusteluja lienee sen asian tiimoilta vielä tänään.
Ottakaahan mamit rennosti tänään :)
Esikko nukkuu viellä päikkyjään, joten aattelin pikaisesti pinoutua. Äsken vierailen Josefssonsin nettisivuilla jättäen tilauksen, kun s-postiin oli tullut ilmoitus jopa 70% alennuksista. Nyt sitten odottelen itselleni boleroa ja pojalle ihan normisvetarihousuja. Ajattelin tuota boleroa pitää sitten ristiäisissä (ai miten niin ajattelen tulevaisuutta ja vaavia... =)).
( . ) On tänään ollut todella painava ja kova. Ja jaksaminen on jotain todella minimaalista. Heräsin äsken puolentoista tunnin päikkäreiltä ja nyt pää ihan pöllä. Vieläkin ois voinu nukkua lisää... Kyllä on raskas olo. Mutta täytyy jaksaa, kun en kuitenkaan toivo vaavelin vielä syntyvän.
Sulinalle: onnea pyöreistä vuosista!!!
Nyt en muista mitä muuta piti kommentoida joten päätän tähän.
Noopu ja pikkukakkonen rv 36+3
Inhottavaa ilmaa pitää edelleen, ei uskois että on joulukuu kun mittari näyttää 8 astetta ja ruohot viä vihertää. Sais nyt jo sataa sitä lunta, ei ole yhtään joulumieltä.
Poika tuossa leikkii palikoilla, tontut oli jättänyt sille pikkujoululahjan yön aikana, sellaisen palikkalaatikon. Ne on ollut tosi mieluisia jo pitkän aikaa ja ostin nyt sitten lisää. Nää on siis sellaisia puisia erivärisiä pieniä palikoita, poika ainakin leikkii tosi pitkiä aikoja ja rakentelee mitä ihmeellisempiä rakennelmia niistä. Hyvä joululahjavinkki, eikä ole edes tyyriitä.
Ardisia ja Birgit: Mulla on kans tää toinen raskaus ollut paljon hankalampi kuin eka. Alussa oli ne karmeet pahoinvoinnit jotka ei meinannut helpottaa sitten millään ja sitten puolivälistä alkoi ne supistelut. Itse olen kokenut rankimpana juuri tän ettei supistusten takia ole päässyt viettään niin normaalia elämää, esim. ulkoileen ja käveleen. Ja silloin kun tää supisteluvaiva alkoi niin olihan siinä aina pelko että mitä jos tää vauva päättääkin jo syntyä, nyt sitä on jotenkin turtunut näihin kun tätä on viikkoja jatkunut eikä mitään oo tapahtunut, onneksi. Ja nythän ollaan jo turvallisilla vesillä. Lisäksi raskautta on varjostanut jatkuva väsymys, siis aivan tajuton uupumus ollut välillä. En tajua, miten sitä on ollutkin näin huonossa kunnossa. Harmittaa se, ettei ole pystynyt oleen töissä kunnolla, jotenkin epäonnistunut olo välillä, vaikka eihän näille vaivoille mitään voi. Tällä hetkellä on kyllä todella sellainen ajatus, että ei enää kolmatta lasta. Miten sitä jaksais kahden lapsen kanssa jos kolmaskin raskaus olis vaikee. Mutta aika tietysti kultaa muistot.
Mutta nyt tarvii mennä syömään, mies laittoi tänään ruuan ja ovat pojan kanssa jo pöydässä. Palaan asiaan, oli vielä muutakin.
Pikaisesti piti tulla täällä piipahtamaan. Kohta pitäs oikeesti mennä tuo poika laittamaan päikkäreille, kun tulee vieraita illemmalla. Olihan hää jo sängyssä, mut nyt tuli tuohon viereen leikkimään. Nukuttiin tietysti tänä aamuna sen verran pidempään.
Eilen kävin ostamassa pari purkkia hiusväriä, niin mies sitten aamusella hihkas, että tulepas tänne, ni hää vois värjätä! Ihan kiva oli saada kunnon päänahkahierontaa ja nyt on kiva punavioletti sävy päässä. Eilen ukko innostu leikkaamaan pojan hiukset ja itseasiassa, kun teillä on ollut sitä muutakin karvakeskustelua, niin tossa yks päivä tarjoutu siistimään taas tota alakertaakin, mutta en todellakaan anna parturoida enää tässä vaiheessa raskautta! Nyt kun nuo ikävät pukamatkin putkahtaneet kiusaamaan jne. Mut mikä lie parturi-innostus ukkoon iskenyt.
En tiiä muutenkaan, et mikä ihme häneen on mennyt, kun on niin kovin puuhakas koko ajan ja kotiakin siivoilee ja sisustelee innoissaan. Taitaa olla hällä enemmän pesänrakennusvietti tällä hetkellä kuin mulla, mutta en valita =) =D
Ruoanlaiton suhteen tänään on laiska päivä, välipaloilla menty ja myöhemmin haetaan vaan pitsat.
Nyt täytyy lähteä laittamaan toi pikkunakki nukkumaan, kun ukkokin karkas naapuriin leikkimään tietokoneneroa...
Sulinalle vielä toivottelen oikein hyvää syntymäpäivää ja paljon onnea!!!
-tau- 33+4
Päivä meni niin äkkiä että huh huh! Piti lajitella vauvan vaatteita (sain vähän pestyäkin jo :-) ja käydä asioilla, sekä siivota. Illalla tulikin vieraita.
Lyhyesti:
sulina - Paljon onnea vaan, paljon onnea vaan...
ariella - pistähän jakoon se jäädykkeen ohje, kuulosti aika herkulta.
Kiitokset ohjeista, talteen on laitettu tulevaa käyttöä varten :-)
Kankaista - vaunujen / rattaiden kankaita en ole pessyt (nyt onkin uudet), mutta kaukalon päälliset pistin koneeseen 30 astetta ei linkoa.
Hermione - jos nyt hätä tulee, niin voit mulle soittaa. Autetaan jos vaan pystytään!
( . ) Semmoisia muljahduksia taas koko illan että oksat pois. Taisi kääntyä vauveli vähäksi aikaa jopa poikittain, aika kurjalta meinaa tuntui ja pahkura näytti olevan vasemmalla puolella ja paljon alempana kuin yleensä. Toivottavasti palautui jo takaisinkin jos niin oikeasti teki...
No eiköhän ole aika mennä nukkumaan. Leppoisaa itsenäisyyspäivää kaikille!
t. Mirabella ja Albert rv 36+2