-¤- HELMENKANTAJIEN itsenäisyyspäivä -¤-
...tai paremminkin yö..
Linkki tiistain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9005871&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (10)
joten siirränpä tekstini tänne. Itsenäisyyspäivän puolella tosiaan ollaan,
hulppeaa juhlaa vaan kaikille !
Mairannen saamia tiukkoja painopalautteita hieman ihmettelen: onko lähtöpainosi kovin alhainen, olisiko sillä vaikutusta asiaan ? Minä puolestani olin jo lähtiessä niin ylipainoinen, että sanoivat neuvolassa ihan suoraan, ettei haittaa, vaikkei tulisi raskauden aikana juuri mitään lisää. Nyt oli sairausloman kirjoittamisen takia neuvolakäynneillä väliä vain 5 päivää, ja olin siinä ajassa " pudottanut" kilon painoa, mutta sekään ei tuntunut haittaavan. Onhan se tietty niin, että isoissa lukemissa voi päivittäisetkin vaihtelut olla isoja. Sitä en nyt kuitenkaan oikein ymmärtänyt, miksi sinun pitäisi kahdessa viikossa lihoa kilo ? Outoa.
Tänään ostin sitten luontaistuotekaupasta Kräuterblutsaftia, jonka olen useammasta paikasta kuullut nostavan hemoglobiiniarvoja nopeammin kuin perinteiset rautalääkkeet. Myyjä sanoi, ettei tosiaan maistu yhtään sen paremmalta kuin rautanaulojen imeskeleminen, ja oli siinä ihan oikeassa, mutta eipä sitä ole vaikea kulauttaa 20 ml kerran päivässä, vaikka pahaa onkin. Nyt sitten jäädään mielenkiinnolla tarkkailemaan, miten Hb kehittyy... Onko kenelläkään aiempaa kokemusta siitä, miten nopeasti arvot nousevat tällä litkulla ? Nykyinen Hb on 90, joten pikainen apu on tarpeen.
Keskiviikkona on tarkoitus mennä juhlimaan kummitytön 2v-synttäreitä. On kuulema saanut kokkailukärpäsen pureman, joten isovanhemmilta on tulossa hella, kummitädiltä nyt kattilat ja kahviastiasto. Tuntuu tosi ihanalta, että meillekin on tulossa pikkuinen tyttö, jonka kanssa voi harrastaa kokkailuja ja prinsessajuttuja ! Esikoisen poikaleikit on kuitenkin olleet niin eri juttu, eikä itse ole päässyt ollenkaan samalla tavoin innostumaan pleikkareista ja merirosvoista...
Meinaatteko illalla katsella kättelyitä telkkarista ?
kirsi-mama rv 30 TASAN (jippii !!!)
Minähän se täällä taas. Esikoinen herätti pissalle, ja sit tietysti telkun eteen ohjelmia seuraamaan, niin en viitsi minäkään enää takas peiton alle kömpiä.
Minä en kyllä ainakaan mitenkään suunnitellusti aio itsenäisyyspäivän vastaanottoa seurata telkusta, mutta en vanno, ettenkö hiukan välillä kanavaa vaihtamalla kurkkaisi, että ketä on kättelyssä menossa. Tänä vuonna on kuulemma ekaa kertaa kamerat mukana myös jatkoilla, mut eipä sekään henk.koht oikein kiinnosta.
Eipä ole muutenkaan kummempia suunnitelmia tälle päivälle, varmaan sitä samaa arkea.. siivousta, pyykkäystä jne - eihän siitä mihinkään pääse..
Nyt aamupalalle!
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]29+2 (edelleen)
Kirsi-mama, piti kommentoimani tosta rautalitkusta. Mulla laski hb 130 -> 108 ja alkoi väsykin painaa. Viikon ku oli litkua juonu olo oli jo tosi hyvä. Hb tarkistettiin litkun aloittamisesta 3 viikkoa ja oli noussut 120.
Joten tehokas apu ollut ainakin mulle. Nyt olen ottanutkin välillä vain joka toinen päivä ja katsotaan pysyykö silti arvot samoissa.
Täällä oli muitakin alhaisesta hb:stä kärsiviä. Mä sit yks päivä innostuin paistamaan lättyjä ja laitoin niihin hienonnettua pakastepinaattia....ja voi nam et on hyvää....tietty maistuu ihan perinteisille lätyille :) mut tostakin varmasti saa jonkinmoisen annoksen rautaa.
Mairanne, eipä mielestäni kannata huolestua noin pienestä painon pudotuksesta :) eiköhän sen huomaa sit itekin, jos alkaa vaikuttaa jotenkin....oma olokin kertoo jotain. Luottaa vaa siihen omaan fiilikseen tai ainakin mä olen tähän mennessä kokenut et loppuen lopuksi tietää ite parhaiten missä mennään.
Mykis ja Hippis 31+4
Täällä myös on tuijoteltu lastenohjelmia telkusta ja kohta pitäisi alkaa siivoamaan ja sit lähteä käymään tuolla läheisellä kotieläintilalla ja sit hakemaan ukko kotiin pikkujouluista! Toivottavasti on saanut ukko nukuttua iltapäivään mennessä huononolonsa ja väsymyksensä pois ettei mene koko iltaa sohvalla kuorsatessa.
Olikos se kirsi-mama joka odotti pääsevänsä leikkimään prinsessaleikkejä?? Meillä on esikoinen poika joka on leikkinyt junilla ja autoilla niinkuin pojat yleensäkin, mutta kyllä tuo meidän kuopus joka on tyttö osaa nuo autoleikit huomattavasti paremmin kuin prinsessaleikit. On siinä tietysti naurussa pidättelemistä kun molemmat mennä vilistää tytön hameet päällä, kruunut päässä ja leikkii että sellaiset taikasauvat ovat miekkoja!!! No osaa tuo kuopus nykyään jo noita nukkejakin hoidella, mutta tosiaan kyllä meillä moottorisahat ja muut poikienlelut (joita on kyllä meillä huomattavasti enemmän ) ovat suositumpia eikä kyllä tytön hiuksiakaan saa paljoa laitella. Pampulat ja pinnit pysyvät päässä kokonaisen minuutin sen jälkeen kun niitä on sinne puolituntia koitettu laittaa! No mutta se leikeistä =)
( . ) Omassa navassa ei kummempia muutosia. Kaveri on kyllä kääntynyt jotenkin ihmeellisesti kun tuntuu että on selkä mun selkää vasten ja sit potkii ja nyrkkeilee suoraan eteenpäin ja välillä kun osuu mun navankohdalle niin itku meinaa tulla niin kipeää tekee! En oo ollenkaan varma onko tää kaveri pää ylös- vai alaspäin kun tuntuu ettei tuota pyllyä ainakaan tunnu tuohon päällepäin. Vatsa on vajonnut jotenkin tosi, tosi alas ja paineentunne jalkovälissä on lisääntynyt. Tuntuu että vatsa on myöskin pienentynyt jotenkin??? No pari viikkoa pitäisi vielä odotella tuonne seuraavaan neuvolaan niin ehkä oma neuvolantätini sitten tutkii myöskin vauvan asentoa nin nämäkin asiat selviävät.
Onkos teillä jo kaikki joululahjat hankittuna? Entäs joulukortit? Mä kattelin eilen tuossa Tiimarissa että aika kivojakin kortteja on nykyisin nuissa valmiskorteissa, sellaisia valokuvamaisia myös. Jos vaikka lintsaisin tuosta askarteluhommasta sen verran että kaverit saisivat tuollaiset valmiskortit ja lasten kummit ja isovanhemmat sitten sellaiset meidän oma-askartelemat joissa lasten kuvat. Joululahjoja ostelimme jo aikalailla viime viikonloppuna, mutta osa on vielä ostamatta. Tuntuu että kaikki on hirmukallista ja rahaa palaa vaikkei mitään ihmeellistä ostakaan =( Omille lapsille ollaan ajateltu hankkia sitten enempi vasta alennusmyynneistä kun tuntuu tyhmältä tuhlata rahaa kalliisiin leluihin yms. kun tietää että parin viikon päästä ne samat saa melkein puoleen hintaan. Ne toivotuimmat lahjat kuitenkin on ostettava, muuten taitaa mennä usko koko joulupukkiin.
G. Miten meinaatte viettää joulun? Mitä kuuluu perinteisiin?
Meillä on tapana sisarusteni kanssa perheinemme kerääntyä meidän vanhempien luo viettämään joulua. Aamusella kuitenkin kotona koristelemme kuusen, käymme vähän ulkoilemassa ja saunassa, syömme riisipuuroa aamupalaksi ja katselemme joulupukkiohjelmaa telkkarista ja sitten iltapäivällä lähdemme tuonne mummolaan. Siellä sitten juomme glögiä ja kuuntelemme joululauluja ja vaihdamme kuulumisia. Sen jälkeen syömme jouluaterian ja pikkuhiljaa odottelemme joulupukin saapumista. Kun joulupukki on tuonut lahjat niin koitamme availla ne vuorollamme (joka tosin on nykyisin aika hankalaa kun lapsia on 6 ja kaikki yhtä malttamattomia) jotta kaikki näkisivät mitä kukakin saa. Kun lahjat ovat avattu niin istuskelemme yleensä vielä jonkin aikaa ja tutkimme lahjoja yms. kunnes lähdemme kukin omiin koteihimme ja yleensä pukki on vielä jättänyt yllätykseksi vielä sinne omankin kuusen alle muutaman (yleensä ne suurikokoisimmat ja hankalammin kuljetettavat) lahjan. Sitten lapset ovatkin niin väsyneitä että menevät nukkumaan. Seuraavaat päivät menevätkin sitten ulkoillessa ja leikkiessä uusilla leluilla yms. ihmeemmin emme ole harrastaneet kyläilyä joulunpyhinä.
Tällainen joulu siis meillä tänäkin vuonna luvassa! Innolla jo odotan.
Nyt ei muuta kun rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille, mä lähden siivoamaan.
t.kolomonen rv 28+2
Mielettömästi väsyttää, valvoskelin sitten illalla kahteen kun en malttanut alkaa nukkumaan ennenkuin mies tuli töistä kotiin ja se nyt kostautuu pahantuulisuudella :( Esikoinenkin potkaisi mahaan melko kovaa, vaikkakin vahingossa ja nyt sattuu niin pirusti.
Illalla tuskin tulee katsottua kättelyitä telkkarista, meillä on miehen kanssa tiedossa nimittäin kahdenkeskistä aikaa- esikoinen menee äitini luo yökylään. Hieman jännittää, kun ei siellä ole nukkunut aikoihin, mutta vieressä nukkuu kyllä jos ei muuten ja mummo on iloinen saadessaan olla sen kanssa. :)
Eli illalla sitten mennään syömään ja elokuviin, siinähän se ilta mukavasti vierähtääkin. Aamulla sitten haetaan tyttö pois, kun se tänään illemmalla viedään mummolaan. Kaivattua lapsivapaata..
Vaan nytpä täytyy lähteä tekemään itselleenkin jotakin aamupalaa, ennenkuin alkaa kovin heikottamaan.. Hyvää keskiviikon jatkoa kaikille!
-H 31+0
Eilisen lääkärireisun kuulumiset pikasesti: Kohdunsuu pehmentyny mutt kiinni, kohdunkaulan pituus UÄ:llä mitattuna 4cm eikä vuotoja eikä infektioita näkyvissä. Nyt vaa seuraillaan tilannetta, jos vuotoja tulee tai supparit muuttaa luonnettaan, uudestaan yhteys joko neuvolaan tai ä-polille. Hb oli noussu edellismittauxesta, sf-mitta kasvanu kolmessa viikossa 2cm (29-->31) ja paino o pysyny tismalleen samana. RR oli vähän koholla mutt se johtu yxinomaan hermoista.
JoulunviettoG: Ollaa kotona, syödää ja saunotaa, saunotaa ja syödää, avataa paketit ja syödää vähä lisää. =) Miehen sisko tulee tyttäresä kans meille joulunviettoon, anopin aattelin kutsua sit 26.pvä aterialle. Saa nähä..
Mutt nyt puis, [b][color=salmon]päivänjatkeita Helmenkantajille ja hyviä vointeja!![/color][/b]
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv31+5/32+3)
Aivan ähky oli, kun käytiin veljeni ja tämän tyttöystävän kanssa syömässä todella suomalainen itsenäisyyspäiväateria...oltiin kebabilla...
Minä taasen kuulun niihin, jotka katsovat linnanjuhlat lähes alusta loppuun ja bongailen julkkisten asuja. Näkisihän ne iltapäivälehdistäkin, mutta eipä ole muutakaan tekemistä.
G: Aattoaamuna syödään kotona joulupuuroa ja katsellaan Joulupukin kuumalinjaa telkkarista. Syömään mennään anoppilaan, jonne tulee myös miehen sisko perheineen. Pukki saapuu jo iltäpäivällä. Illalla mennään äitini luokse glögille, jossa on myös isovanhempani sekä veljeni ja enoni naisystävineen. Kuusen alle on pukki jättänyt lisää lahjoja... Kahvien jälkeen tullaan takaisin kotiin. (Appivanhemmat ja äitini asuvat meistä 10km säteellä.) Joulupäivänä ajellaan toisen mummuni luokse syömään, jonne mys isäni tulee vaimonsa kanssa sekä setäni perheineen. Illaksi taas kotiin. Joten minun ei tarvitse stressata jouluruuilla, kun päästään valmiisiin pöytiin :) Tapanina varmaankin käydään vielä syömässä isovanhemmillani, jonne tätini perheineen on myös saapunut jo joulupäivänä. Asuvat itä-Suomessa, joten heitä näkee niin harvoin. Välipäivät mulla onkin sitten töitä... :( Pakko ottaa, että saa äippärahaa nostettua, kun haen nyt niillä 6kk:n tuloilla.
Heinä76: Täällä kohtalontoverisi! " Kärsin" myös raskausajan dementiasta! Välillä oikein pelottaa, että miten sitä voikin olla niin lahopäinen! Nyt on hyvä laittaa kaikki odotuksen piikkiin, joten toivon todella, että aivosoluni taas aktivoituisivat vauvelin syntymän jälkeen!!
Nyt väsyttää ihan vietävästi...josko lähtisin pienelle happi" hyppelylle" koiran kanssa...
Illanjatkeita kaikille, Pessi80 rv28+4
Ihan pikaisesti pinoudun ruuanlaiton lomassa, enkä ehtinyt kunnolla edes lukea teidän muiden juttuja (..jos huomenna sitten..)
Eilen käytiin Ideaparkissa jouluostoksilla!
Tarjousuunin takia sinne mentiin, mutta tietysti ne oli loppu, mutta saatiin ainakin osa joululahjoista ostettua!
Kyllä se oli iso paikka ja kävellä sai kyllä monen päivän edestä. Tänään on joka paikkaa kolottanut ja huomenna pitäis loput lahjat käydä hakemassa Tuurista!
..Niin ja se UUNI!
Meillä kättely-ohjelma kattellaan alusta loppuun.
Nyt on juhla-ateria pian valmis ja päästään syömään ja sen jälkeen koko perhe (lapset tuskin jaksaa kauaa olla) asetutaan hyvän asennon kera sohvalle ja aletaan kattella juhlia!
mammutti ja Vilppu rv 29+5
ihan perinteiseen tyyliin näyttivät juhlat luistavan, kun taas joku astahti daaminsa laahuksen päälle.
Mykerinos, tosi kiva kuulla, että on toiveita pikaisesta avusta rautalitkulla ! On se sen verran pahaa, ettei sitä ihan vaan huvin vuoksi viitsiskään hörppiä.
Kolomonen, varoituksesi saattaa olla hyvinkin aiheellinen - mistäpä tietää, innostuuko meidän neitokainen prinsessajutuista alkuunkaan. Serkkutytöllänikään ei vissiin ole eläessään ollut nukkea, jolla olisi kunnolla leikkinyt, ja isona tyttönä kävi ensin intin ja siirtyi sitten rekkakuskiksi... Minä nyt kuitenkin unelmoin edes sen aikaa, kunnes karu totuus alkaa paljastua.
Poika meni nukkumaan itku silmässä vatsaansa valittaen, joten täytyy toivoa, ettei ole saamassa sitä samaa vatsatautia, joka on jo kiertänyt ainakin kaikki päiväkodin aikuiset. Pitää varmaan jo varata ämpäri sängyn viereen, pirskatti sentään.
Eilen menin nukkumaan vasta 5:30, kun innostuin täyttämään mieheni starttirahalomakkeita, joten tänään voisi yrittää unten maille hiukka aikaisemmin. Huomiseen !
Kuinka nämä päivät voikaan vierähtää näin vauhdilla!? Ei meinaa enää ehtiä pinoja lueskelemaan, saati kuulumisia kirjoittamaan. No, tänään, tai siis eilen (tiistaina) kävin aamusella siel labrassa, ku terkka meinas, et ois jo tässä vaiheessa hyvä tarkistaa se streptokokki b - joko on aktivoitunut. Supisteluja on kyllä ollut ihmeen vähän nyt (onneksi!), joten ei se varmaan nyt vielä ainakaan monella plussalla ole.. Perjantaina on nla, joten sitten kuulen tulokset.
Oli muuten ihan hirvee aamu, kun piti " varautua" sinne labraan. Saatiin onneks laina-auto käyttöön, kun meillä nyt vaan yks auto ja mies töissä. Mut kun sinne labraan piti ehtiä 7:30-10 välisenä aikana, ja terkka laittoi lähetteeseen samalla myös virtsanäytteen, niin mun oli pakko laittaa herätyskello soittaan klo 06, ja kävin vessassa silloin, sit menin takas nukkuun, ja klo 08 taas soi herätyskello ja eikun muksut herättämään ja menoks samantien, ni sit pystyin pidätteleen sinne asti, kunnes pyysin heti purkin näytettä varten, ja sit saatiinki odotella yli tunti(!), et " pääsin" ronkittavaks. Se labratäti ei sit oikeen tiennyt, et miten/mihin näytteen ottais, ja " kilautti kaverille" . Koko tän ajan esikoinen huusi odotushuoneessa, kun päättikin, et ois tahtonut mun mukaan, mut enhän mä sitä voinut ottaa sinne huoneeseen kattoon ku multa otetaan valkovuotonäyte.. No, lopulta sai täti näytteen otetuksi (toivottavasti teki sen nyt oikein, ettei tarvii uusiks enää mennä!) - ei ollut ihan kivuton toimenpide (ennen on ollut). Että sellaista..
No mutta, tässä kuulumiset tältä erää. Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille! =)
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]29+2