YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Jännästi täällä aina vittuillaan minulle, yksinhuoltajalle, kun kerron että tuen lapsiani taloudellisesti ettei heidän tarvitsisi ottaa lainaa. Silläkin uhalla että se laskee omaa elintasoani.
Kuulemma itse pitää pärjätä kun muuttaa pois kotoa. Itse pitää tehdä töitä samalla kun opiskelee yliopistossa ja valmistua ajallaan ja päästä heti töihin, eikä mitään yllätyksiä saa tapahtua elämässä. Niin ja laina pitää tietysti ottaa ja sijoittaa ja sijoituksen pitää olla niin hyvä että se heti tuottaa ilmaista rahaa ikuisesti.
Joopa joo.
Täällä elämälle katkeroituneet vittuilevat teet niin näin. Mahtavaahan se on, jos pystyy tukemaan lapsiaan jotenkin. Minun vanhempien tuki oli valmiiden kotiruokien antaminen käydessäni. Niitä pystyi lämmittelemään viikolla mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen kolmatta korkeakoulututkintoa ja työskentelen 100% työajalla. Valinta se on jos haluaa vain opiskella, sitten eletään pienemmällä rahalla. Olen myös käynyt yhden tutkinnon niin, etten työskennellyt edes kesäisin, silloin asuin halvemmassa asunnossa ja en esim. käynyt baareissa tai syönyt ulkona.
Mihin tämä liittyy? Nyt puhutaan siitä, miksi opiskelijat ottavat lainaa.
Vaikka asuisi miten halvasti ja eläisi miten, useimpien on otettava lainaa elääkseen opiskellessaan. Tämä on jostain syystä joillekin mahdoton asia ymmärtää.
En ottanut lainaa yhtään kun opiskelin pelkillä tuilla. Siten se liittyy. Se oli elämänvaihe joka ei tietenkään ollut yltäkylläinen mutta vain väliaikainen.
Eli et kommentoinut keskustelun aihetta, joka on se, miksi opiskelijat ottaa nykyään lainaa. Koska tuet ei riitä elämiseen. Vaikka se opiskelu on väliaikaista. Se, miten asiat oli muinoin ei auta opiskelijaa.
Kannattaa muuttaa pois suomesta jo opintojen aikana, eli siirtää ne muualle, niin on taas vaurastumisessa kiinni.
Se että suomalaiset elää köyhyydessä ei tarkoita että suomena rajojen ulkopuolella ollaan köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen kolmatta korkeakoulututkintoa ja työskentelen 100% työajalla. Valinta se on jos haluaa vain opiskella, sitten eletään pienemmällä rahalla. Olen myös käynyt yhden tutkinnon niin, etten työskennellyt edes kesäisin, silloin asuin halvemmassa asunnossa ja en esim. käynyt baareissa tai syönyt ulkona.
Vaikka asuisi miten halvasti ja eläisi miten, useimpien on otettava lainaa elääkseen opiskellessaan. Tämä on jostain syystä joillekin mahdoton asia ymmärtää.
En ottanut lainaa yhtään kun opiskelin pelkillä tuilla. Siten se liittyy. Se oli elämänvaihe joka ei tietenkään ollut yltäkylläinen mutta vain väliaikainen.
Eli et kommentoinut keskustelun aihetta, joka on se, miksi opiskelijat ottaa nykyään lainaa. Koska tuet ei riitä elämiseen. Vaikka se opiskelu on väliaikaista. Se, miten asiat oli muinoin ei auta opiskelijaa.
Huom. lainaa on otettu ennenkin. Nykyään sitä otetaan suhteessa enemmän, koska iso osa opiskelijoista ei käy enää opintojen ohella töissä. Hinnat eivät ole kolmin-nelinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Opintotuen määrä on kyllä laskenut noin 1000€ vuodessa, mutta asumisen tukia jaetaan 3000€ enemmän verrattuna vuoteen 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että tuet riittävät elämiseen kun elää niin, että ne riittävät?
Näitä joilla on jo paljon lainaa ja joku vähemmän työllistävä tutkinto tämä oivallus tuskin enää auttaa, mutta joku joka vasta miettii lainan ottamista saattaa havahtua ajattelemaan. Ei ole raha enää ilmaista, vaikka kieltämättä nämäkin korot ovat aika alhaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. lainaa on otettu ennenkin. Nykyään sitä otetaan suhteessa enemmän, koska iso osa opiskelijoista ei käy enää opintojen ohella töissä. Hinnat eivät ole kolmin-nelinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Opintotuen määrä on kyllä laskenut noin 1000€ vuodessa, mutta asumisen tukia jaetaan 3000€ enemmän verrattuna vuoteen 2016.
Asumislisä vuonna 2016: 200€ x 9kk. Yhteensä 1800€ vuodessa. Kesäkuukausilta ei maksettu tukia.
Asumistuki vuodesta 2017: 400€ x 12kk. Yhteensä 4800€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan täyden määrän lainaa, aikomus on valmistua ajoissa ja saan hyvityksen, senttiäkään en ole opintolainasta köyttänyt (jälkiviisaana voi todeta että olis kannattanut sijoittaa), mutta saan lainan maksettua helposti takaisin ja jään hiukan voiton puolelle.
ASP-tiliä kannattaa myös harkita, jos joka tapauksessa on asunnonosto jossain kohtaa edessä.
Jaa, että veronmaksajien rahoilla omaa asuntoa ostamaan? Käyttäkää se opintolaina siihen, mihin se on tarkoitettu - opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita ala, joka ei vaadi kuuden vuoden opintoja. Mennä vaikka ammattikouluun putkiasentajan linjalle. Loistava työllisyys ja palkka on parempi kuin monilla akateemisilla aloilla.
Tulitko tätä neronleimausta kirjatessasi pohtineeksi, että jos jokainen nykyinen DI, KTM, OTM sun muu ryhtyisikin putkiasentajaksi, työllisyys ja palkka ei olisi niin loistava enää yhdelläkään putkiasentajalla?
Just! Ja jos jokainen olisi DI, KTM sun muu, niin kuka tekisi taloosi putket? Tai sähköt? Tai rakentaisi sen tönön? 😂😂😂
Logiikan ja sarkasmin tajun ollessa tuota luokkaa lie parasta keskittyä ihan vaan sen yhden putken rassaukseen.
Itellä on lainaa 19 000e ja kauhistuttaa. Onneksi saan muutaman tonnin lainanhyvityksen vuoksi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
en tiedä mitä muut tekivät, mutta itse jouduin käymään terapiassa neljä vuotta saadakseni itsestäni "yhteiskuntakelpoisen". Terapia maksoi tuhottomasti, opiskeluiden ohella tehdyt työt eivät riittäneet sen kattamiseksi toisten pakollisten kulujen ohella. Lainaa oli yhteensä noin 20 k. Onneksi kävin terapian, tienaan nyt oikein hyvin (valmistumisesta kaksi vuotta) ja opintolainaa on maksamatta vielä 8 vuotta. Lainaa oli yksinkertaisesti pakko ottaa.
Haluttaisiin miehen kanssa lapsia, mutta pelottaa tämä taloustilanne. Korotkin ostetussa asunnossa mielettömät ja tästäkin tulevat nousemaan. On muuten oikeasti aika vaikeaa pärjätä ilman lottovoittajia suvussa.
Korot eivät ole mielettömät, vaan ihan normaalilla tasolla. Ja edelleen useita prosenttiyksikköjä alle inflaation, joten voitat niissä koko ajan. Korot ovat vain olleet epänormaalin alhaiset parikymmentä vuotta, minkä vuoksi sitä saattaa erehtyä luulemaan, että nykyinen korkotaso olisi jotenkin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan täyden määrän lainaa, aikomus on valmistua ajoissa ja saan hyvityksen, senttiäkään en ole opintolainasta köyttänyt (jälkiviisaana voi todeta että olis kannattanut sijoittaa), mutta saan lainan maksettua helposti takaisin ja jään hiukan voiton puolelle.
ASP-tiliä kannattaa myös harkita, jos joka tapauksessa on asunnonosto jossain kohtaa edessä.
Jaa, että veronmaksajien rahoilla omaa asuntoa ostamaan? Käyttäkää se opintolaina siihen, mihin se on tarkoitettu - opiskeluun.
Ihan hyvä ohjehan tuo ASP oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on ilmaista, toki välineet maksa,asuntoon saa asumistuen.Mihin tarvitaan +20000e lainoja?
Ruokaan, vesi- ja sähkölaskuun, bussikorttiin, ehkä vierailuun vanhempien luona jos joutunut muuttamaan toiseen kaupunkiin, ylipäätään elämiseen. Mihin sä tarvitset rahaa ja miksi menosi ovat kuukaudessa enemmän kuin 300€?
Koska en elä muiden kustannuksella.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on ilmaista, toki välineet maksa,asuntoon saa asumistuen.Mihin tarvitaan +20000e lainoja?
Oletko kuullut sellaisesta kuin syöminen, vuokra, sähkö, vesi, netti, puhelin, vaatteet, kengät, joukkoliikenne, opiskelumateriaalit, tietokone, silmälasit, lääkkeet jne?
Ravinnon ja muiden perusjuttujen tarvetta ei voi poistaa vaikka opiskelee.
Miksi et käy töissä?
Koska opiskelen jo kokopäiväisesti. Miksi et käy kahdessa työssä?
Koska yhdellä työllä tienaa jo niin hyvin, ettei tarvitse.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää. Jos opiskelija matkustelee ja elää kuin työssäkäyvä, tuet ovat liian isot.
Jos opiskelija elää kuin ihminen, tuet ovat liian isot
Menot pitää suhteuttaa tuloihin eikä odottaa, että muut maksavat.
Itsellä oli opintolainaa alunperin ysärin lopussa 58000 mk, joka vaihtui sitten euroiksi 2002, korko oli alunperin muistaakseni prime 4,5%. Varmaan pyöri siinä 2-3%, kun maksoin lainaa pois aika nopeasti noin 4 vuodessa vuosituhannen alussa. Asuntolainan korko on tainnut omalla asuntolainauralla vuodesta 2006 alkaen olla korkeimmillaan 6%. Tuo nollakorkoaika taisi kyllä hämärtää lainan ottamisessa viime vuosina, koska se kesti varsin kauan. Nyt ollaan ennemmin normaalissa tilanteessa, mutta nousu oli yhtäkkinen ja raju.
Mutta kyllähän elintaso on noussut 20-30 vuodessa eli itselle oli ihan normaalia asua kimppakämpissä ja elellä pienellä budjetilla. Kaikenlaisia töitä tekemällä sitten sai vähän leveämpää elämää. Ei kyllä käy kateeksi tämän päivän nuoria elämän valintojen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
en tiedä mitä muut tekivät, mutta itse jouduin käymään terapiassa neljä vuotta saadakseni itsestäni "yhteiskuntakelpoisen". Terapia maksoi tuhottomasti, opiskeluiden ohella tehdyt työt eivät riittäneet sen kattamiseksi toisten pakollisten kulujen ohella. Lainaa oli yhteensä noin 20 k. Onneksi kävin terapian, tienaan nyt oikein hyvin (valmistumisesta kaksi vuotta) ja opintolainaa on maksamatta vielä 8 vuotta. Lainaa oli yksinkertaisesti pakko ottaa.
Haluttaisiin miehen kanssa lapsia, mutta pelottaa tämä taloustilanne. Korotkin ostetussa asunnossa mielettömät ja tästäkin tulevat nousemaan. On muuten oikeasti aika vaikeaa pärjätä ilman lottovoittajia suvussa.
Korot eivät ole mielettömät, vaan ihan normaalilla tasolla. Ja edelleen useita prosenttiyksikköjä alle inflaation, joten voitat niissä koko ajan. Korot ovat vain olleet epänormaalin alhaiset parikymmentä vuotta, minkä vuoksi sitä saattaa erehtyä luulemaan, että nykyinen korkotaso olisi jotenkin korkea.
Selkeästi pieni reality check monella nuorella paikallaan, sillä toden totta nykyiset korot ovat hyvin normaalilla tasolla. "Opintolaina koron kehitys":tä googlaamalla löytää lukuisia kaavioita mistä näkee selkeästi, että nollakorkoaika oli täysin poikkeuksellinen vuodesta 2012 alkanut välitila. 2-5% korot ovat se normaali ja mediaani on vuosilta 2000-2010 oli varmaankin juuri 3,5-4% väliltä. Kuten todettua, inflaatio on korkoja korkeampi, eli syö korot.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli opintolainaa alunperin ysärin lopussa 58000 mk, joka vaihtui sitten euroiksi 2002, korko oli alunperin muistaakseni prime 4,5%. Varmaan pyöri siinä 2-3%, kun maksoin lainaa pois aika nopeasti noin 4 vuodessa vuosituhannen alussa. Asuntolainan korko on tainnut omalla asuntolainauralla vuodesta 2006 alkaen olla korkeimmillaan 6%. Tuo nollakorkoaika taisi kyllä hämärtää lainan ottamisessa viime vuosina, koska se kesti varsin kauan. Nyt ollaan ennemmin normaalissa tilanteessa, mutta nousu oli yhtäkkinen ja raju.
Mutta kyllähän elintaso on noussut 20-30 vuodessa eli itselle oli ihan normaalia asua kimppakämpissä ja elellä pienellä budjetilla. Kaikenlaisia töitä tekemällä sitten sai vähän leveämpää elämää. Ei kyllä käy kateeksi tämän päivän nuoria elämän valintojen edessä.
Säästöt ja ylioppilasrahat menivät itsellä tietokoneen hankintaan, mikä yliopistossa oli aika must jo ysärillä, ellei halunnut viettää iltojaan kampuksella. Eli eläminen piti rahoittaa lainalla.
En ole perillä nykyisen opintotuen (opintoraha + asumistuki) määrästä, mutta varmasti sen on edelleen alle minimitoimeentulon. Tuo on sentään hyvä, että opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, jolloin saavat myös kesällä tukea.
Lainaa varmaan saa nykyään ottaa entistä enemmän, siinä on varmaan yksinkertaisin selitys sille, miksi kymmenessä vuodessa lainamäärät ovat noin paljon nousseet. Helposti kun lainaa voi nostaa, eikä nuorena välttämättä osaa ajatella pitkäjänteisesti, eletään hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi täällä aina vittuillaan minulle, yksinhuoltajalle, kun kerron että tuen lapsiani taloudellisesti ettei heidän tarvitsisi ottaa lainaa. Silläkin uhalla että se laskee omaa elintasoani.
Kuulemma itse pitää pärjätä kun muuttaa pois kotoa. Itse pitää tehdä töitä samalla kun opiskelee yliopistossa ja valmistua ajallaan ja päästä heti töihin, eikä mitään yllätyksiä saa tapahtua elämässä. Niin ja laina pitää tietysti ottaa ja sijoittaa ja sijoituksen pitää olla niin hyvä että se heti tuottaa ilmaista rahaa ikuisesti.
Joopa joo.
Tämä on niin totta. Mulla pienituloisena yksinhuoltajana ei ole suuria mahdollisuuksia auttaa, mutta olen mahdollistanut lapsilleni säästämisen. Olen parhaani mukaan hankkinut heille kaiken tarpeellisen, jotta ovat voineet säästää omistaan. Se on nyt sitten jotenkin väärin, lasten täytyisi lähteä heti omilleen ja viettää "huoletonta opiskelijaelämää", mutta millä rahalla? Säästöt tuhlata siihen, vai ottaako lainaa bilettämiseen? En ymmärrä. Me ollaan pienituloisia ja meille korostetaan, että pitää säästää, mutta opiskelevien lasteni kohdalla se ei pädekään enää.
No, mehän eletään yhä vaatimattomasti. Sanokoot muut mitä tahtovat. Olen opettanut lapsetkin säästäväisiksi ja onnistunut siinä. Biletetään vaikka sitten, kun on tutkinto ja työpaikka kaikilla.
Joopa joo.