Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävi ilmi, että mies antaa äidilleen rahaa

Vierailija
31.05.2023 |

Olemme tavallinen pienituloinen lapsiperhe, minä vain osa-aikatyössä nyt kun lapset on pieniä, mies kokoaikatyössä mutta ei isoa palkkaa hänellä. Selviämme laskuista ja tavallisista hankinnoista kuten ruoka mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja me aikuiset ei juuri osteta mitään itsellemme, eikä edes risteilyllä tms ole käyty vuosiin. Nyt sain tietää, että mies antaa äidilleen rahaa. Siis joka kuukausi. Ei suuria summia mutta kuitenkin. Olisiko tämä teistä ihan ok? Hänen äiti on eläkeläinen, saa enemmän eläkettä kuin vain se joku kansaneläke vai mikä se on, koska on kuitenkin ollut työelämässä ihan hyvässä työssä. Asuu velattomassa omistusasunnossa. Ei ole rikas mutta ei nyt köyhäkään. Eronnut on, mies ainoa lapsi. Eniten minua vaivaa, että tämä on tapahtunut selkäni takana. Mutta myös se, että en ymmärrä miksi hän antaa säännöllisesti äidilleen rahaa, vaikka hänen äiti selviää taloudellisesti ihan hyvin muutenkin, mutta meillä itsellä on rahasta tiukkaa. Ja miksi hänen äiti edes ottaa rahaa vastaan.

Kommentit (1296)

Vierailija
1201/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä ole ok rahoittaa äitiä, joka saa eläkettä ja asunto maksettu. Sen "ylimääräisen" pitäisi mennä lapsiin ja perheisiin. Jos teillä tilanne se ettei edes risteilyllä ole käyty vuosiin, niin ei herran jestas silloin kenenkään muun elämää rahoiteta!

Tuollaiset risteilytarpeet ovat moukkien tarpeita.

Ne on kuule lasten tarpeita.

Vierailija
1202/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leski ja minulla on aikuinen naimisissa oleva poika. Kaksitoista vuotta tingin kaikista omista menoistani, että hän saisi elää nuoruuttaan opiskellen vailla rahahuolia. Nyt hän vuorostaan tukee munua taloudellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen leski ja minulla on aikuinen naimisissa oleva poika. Kaksitoista vuotta tingin kaikista omista menoistani, että hän saisi elää nuoruuttaan opiskellen vailla rahahuolia. Nyt hän vuorostaan tukee munua taloudellisesti.

Montako kymmentä vuotta hän joutuu sinulle maksamaan? Suomessa on opintotuet ja lainat.

Vierailija
1204/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli rankaiset poikaasi siitä että hän jäi lapsena puoliorvoksi.

Vierailija
1205/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sairaat äidit manipuloi vielä aikuisia lapsiaankin. On kokemusta. Varmaan pistää ne rahat säästöön Espanjan matkaa varten. 50 euroa vaikka 8x kuukaudessa on jo 400€ millä jo maksaa lennot ja ylikin. 

Jos suomalainen mies on naimissa ulkomaalaisen naisen kanssa, voi käydä niin että se vaimo lähettää säännöllisesti rahaa vanhassa kotimaassaan asuville vanhemmilleen tai muille lähisukulaisilleen etenkin  jos nämä asuvat suhteellisen köyhässä maassa.

Suomi nyt ei vaan satu olemaan samanlainen yhteiskuntarakenteeltaan. Täällä järjestelmä takaa esim. perustoimentulon ym. jokaiselle joka tarvitsee. Köyhässä maassa esim. vanhukset saavat hyvällä onnella jonkin pienen eläkkeen ja usein ei sitäkään.

Vierailija
1206/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä vanhemmuutta, tuo että laittaa omat tarpeet taka-alalle.

Mun appivanhemmat jauhaa myös tuota miten he koulutti ja päläpälä. Mun mies muutti kotoaan heti lukion jälkeen. Oli 13-vuotiaasta kesätöissä ja kustansi kaikki omat tavaransa, lukion kirjat, matkaliput, polkupyörän jne.

Vanhemmat tarjosi just ja just pedin ja ruoan sen lukion ajan.

Sen jälkeen meni töihin, sitten armeijaan ja sitten opiskelemaan. Opinnot maksoi tienesteillä ja opintotuella.

Silti nuo loiset jankuttaa, miten miehen pitäisi jotenkni korvata heidän suunnattomia uhrauksiaan.

Vierailija
1207/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suotta ootte kommentoineet, kun ap:n aloitus on koottu just niin, ettei ole mitään vastauksia siellä. Eli trollausmielessä.

Onko ap käynyt kertomassa lisää tai onko saanut lisätietoa? Ei ole. Vetäkää johtopäätös siitä.

Vierailija
1208/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi eläke oisko 1000 euroa, ellei omista muuta kun huulet ja halut niin saa asumistukea, kyllä tuolla elää ellei sitten oo velkoja. Se on taas omaa tyhmyyttä. 

Vierailija
1209/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jaa, minä huolehdin vanhemmastani ihan avunantona ja myös taloudellisesti koska haluan ja koska katson myös velvollisuudekseni pitää huolta. Puoliso tämän hyväksyy ja tietää.

Joku suomalaisen kulttuurin syöpä että kaikkien pitää omillaan pärjätä...

tietysti mahdollisten veroseuraamuksien takia taloudellista tukea ei kannata antaa tilisiirtoina pankkitilille vaan esimerkiksi maksaa laskuja. Rahan antaminen katsotaan lahjaksi, toisen laskuja saa maksaa ihan niin paljon kuin tahtoo. Lisäksi kannattaa huolehtia ettei kerrytä esimerkiksi mihinkään osallistumattomalle sisarukselle perintöä, siksi ei kannata maksaa vanhemman mahdollisia asuntolainoja vaan ennemmin ostaa asunto jossa vanhempi voi asua, eikä missään nimessä kerryttää rahaa sen vanhemman säästötileille.

Vierailija
1210/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jaa, minä huolehdin vanhemmastani ihan avunantona ja myös taloudellisesti koska haluan ja koska katson myös velvollisuudekseni pitää huolta. Puoliso tämän hyväksyy ja tietää.

Joku suomalaisen kulttuurin syöpä että kaikkien pitää omillaan pärjätä...

tietysti mahdollisten veroseuraamuksien takia taloudellista tukea ei kannata antaa tilisiirtoina pankkitilille vaan esimerkiksi maksaa laskuja. Rahan antaminen katsotaan lahjaksi, toisen laskuja saa maksaa ihan niin paljon kuin tahtoo. Lisäksi kannattaa huolehtia ettei kerrytä esimerkiksi mihinkään osallistumattomalle sisarukselle perintöä, siksi ei kannata maksaa vanhemman mahdollisia asuntolainoja vaan ennemmin ostaa asunto jossa vanhempi voi asua, eikä missään nimessä kerryttää rahaa sen vanhemman säästötileille.

Et siis ole tajunnut, että suomalaiset maksavat jäätäviä veroja, koska täällä nimenomaan yritetään pitää kaikista huolta.

AP.n anopilla on säännölliset tulot ja maksettu asunto - ei ole ihan hädänalaisimpia ihmisiä ja silti hänkin voi vaan kysyä Kelasta, mitä vielä voisi saada.

Ja nythän tuossa AP:n miehen ja anopin päättämässä kuviossa jätetään se AP pärjäämään itsekseen. Mies ei huolehdi perheestään ollenkaan.

Vierailija
1211/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsi, oli ihan täysi- ikäinen. Meillä on aina ollut läheiset välit, se varmasti kiukuttaa joitakin? Ärsyttää jos aikuinen poika ja äiti voivat olla rakkaita toisilleen?

Ei meillä ole mitään velkakirjaa. En nähnyt tarpeelliseksi että pojan olisi pitänyt kituuttaa opiskeluvuosinaan, eikä hän sitä että minun nyt. Ei raha ole mikään elämää suurempi asia, se on vain väline. Elämässä on paljon muutakin.

Vierailija
1212/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsi, oli ihan täysi- ikäinen. Meillä on aina ollut läheiset välit, se varmasti kiukuttaa joitakin? Ärsyttää jos aikuinen poika ja äiti voivat olla rakkaita toisilleen?

Ei meillä ole mitään velkakirjaa. En nähnyt tarpeelliseksi että pojan olisi pitänyt kituuttaa opiskeluvuosinaan, eikä hän sitä että minun nyt. Ei raha ole mikään elämää suurempi asia, se on vain väline. Elämässä on paljon muutakin.

Sinä rankaiset häntä siitä, että hänen isänsä kuoli, koska eihän hänen mitään tarvitsisi sinulle korvata, jos se isä ei olisi kuollut. Tuo ei ole läheisyyttä, tuo on läheisriippuvuutta.

Ja jos se raha ei ole tärkeä, miksi perit sitä pojaltasi?

Vierailija
1213/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omista rakkaista saa ja pitää pitää huolta. Mekin toisinaan kannattelemme mun äitiä ja miehen enoa (vanhemman roolissa ollut aina, kun ne biot ryyppää ja rällää).

Toki asiasta keskustellaan ensin, että miten jelpataan: maksetaanko laskuja, tarviiko ostaa isompaa vai tarviiko ne raakaa käteistä..

Sitten tekevät jotain palveluksia, jos tarvis. Äiti on kova huushollaamaan ja miehen eno on taitava puuseppä.

Toisinaan ostetaan reissujakin heille tai mökki annetaan käyttöön..

Kuukausi sitten ostettiin äidille uus paremmin palveleva fillari.

Vierailija
1214/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan pärjää työeläkkeelläsi?

Vierailija
1215/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini on leski. Jäätävä takertuja, kuppaa siskoani edelleen.

Vierailija
1216/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se äiti varmaan antanut miehellesi rahaa ja nyt vastavuoroisesti. Tai sitten on joutunut lainaamaan, kun vaimon vaatimukset liian suuret. Esim. Uudet lastenrattaat kun käytetyt ei käy jne.

Vierailija
1217/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä omista rakkaista saa ja pitää pitää huolta. Mekin toisinaan kannattelemme mun äitiä ja miehen enoa (vanhemman roolissa ollut aina, kun ne biot ryyppää ja rällää).

Toki asiasta keskustellaan ensin, että miten jelpataan: maksetaanko laskuja, tarviiko ostaa isompaa vai tarviiko ne raakaa käteistä..

Sitten tekevät jotain palveluksia, jos tarvis. Äiti on kova huushollaamaan ja miehen eno on taitava puuseppä.

Tässä nähdään että on erilaisia tapoja perheissä ja suvuissa. Onhan se ollut tiedossakin, että on.

Ketään ei pidä tuomita ei kuulu sivullisille, miten kukin minkäkin asian hoitaa perhepiirissä.

Se mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille.

Kivin niukasti on ap avannut asiaa, joten se siitä.

Vierailija
1218/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se äiti varmaan antanut miehellesi rahaa ja nyt vastavuoroisesti. Tai sitten on joutunut lainaamaan, kun vaimon vaatimukset liian suuret. Esim. Uudet lastenrattaat kun käytetyt ei käy jne.

Olisi kiva tietää, mitä mies itse on tehnyt käytettyjen lastenrattaiden perään? Onko se ollut heitto, että käytettyjäkin on, mutta jättänyt niiden etsimisen vaimon tehtäväksi? Niinhän niilltä kirppareilta löytyy vaatteitakin lapsille, mutta isukki ei viitsi juosta siellä joka päivä, kun jotain tiettyä on tarvis.

Vierailija
1219/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ap on jo selvittänyt asiaa miehensä ja anoppinsa kanssa. Varmaan aika helppo on selvittää anopin tulot ja menot ja minkä verran jää käyttörahaa pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa vai jääkö lainkaan. Onko avun tarve todellinen vai ei,

Vierailija
1220/1296 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään että on erilaisia tapoja perheissä ja suvuissa. Onhan se ollut tiedossakin, että on.

Ketään ei pidä tuomita ei kuulu sivullisille, miten kukin minkäkin asian hoitaa perhepiirissä.

Se mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille.

Kivin niukasti on ap avannut asiaa, joten se siitä.

Mummo ei kuirenkaan hoida lapsia eikä auta mitenkään. Loisii vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme