Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävi ilmi, että mies antaa äidilleen rahaa

Vierailija
31.05.2023 |

Olemme tavallinen pienituloinen lapsiperhe, minä vain osa-aikatyössä nyt kun lapset on pieniä, mies kokoaikatyössä mutta ei isoa palkkaa hänellä. Selviämme laskuista ja tavallisista hankinnoista kuten ruoka mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja me aikuiset ei juuri osteta mitään itsellemme, eikä edes risteilyllä tms ole käyty vuosiin. Nyt sain tietää, että mies antaa äidilleen rahaa. Siis joka kuukausi. Ei suuria summia mutta kuitenkin. Olisiko tämä teistä ihan ok? Hänen äiti on eläkeläinen, saa enemmän eläkettä kuin vain se joku kansaneläke vai mikä se on, koska on kuitenkin ollut työelämässä ihan hyvässä työssä. Asuu velattomassa omistusasunnossa. Ei ole rikas mutta ei nyt köyhäkään. Eronnut on, mies ainoa lapsi. Eniten minua vaivaa, että tämä on tapahtunut selkäni takana. Mutta myös se, että en ymmärrä miksi hän antaa säännöllisesti äidilleen rahaa, vaikka hänen äiti selviää taloudellisesti ihan hyvin muutenkin, mutta meillä itsellä on rahasta tiukkaa. Ja miksi hänen äiti edes ottaa rahaa vastaan.

Kommentit (1296)

Vierailija
121/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan on oikein, avioliitossakin kummallakin on oikeus omiin rahoihinsa ja niiden käyttöön. Se mikä kellekin on ok parisuhteessa, onkin sitten toinen juttu ja minulle ei olisi ok, että minun tietämättäni mies antaa rahojaan yhtään kenellekään. Pitkä avioliitto meillä ja kumpikin tienaa lähes yhtä paljon ja meidän suhteessa on ollut tärkeää suunnitella yhdessä rahojemme käyttö, mutta jokainen tyylillään suhteitaankin elää.

Vierailija
122/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole miehesi rahoja mitä hän antaa? Asia ei oikeastaan kuulu sinulle.

Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.

Ap

Katso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.

Tässä nyt ei ole kyse vain rahasta. Vaan siitä, että minusta tuo kaikki on outoa. Että se (mies) jolla on rahasta tiukkaa, antaa sille (äiti) jolla ei niinkään ole. Etenkin kun meillä on kaksi pientä lasta. Ja tämä kaikki on tapahtunut tietämättäni.

Ap

Et taida tietää anoppisi todellista rahatilannetta. Kysy mieheltäsi äläkä valita täällä. Minusta miehesi saa auttaa vanhempiaan jos niin haluaa. On todella omituista jos puoliso alkaa tuollaiseen puuttumaan.

Näin minäkin arvelen. Kaikki ei ole sitä miltä ulospäin näyttää. Jos summa ei ole mainittava, niin en alkaisi rettelöidä. On ihan hieno piirre ihmisissä, että haluavat auttaa ja auttavat vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies mummolle antaa rahaa? Onko kyse siis siitä, että livauttaa parikymppiä kylässä käydessään vai että siirtää joka kuukausi 200 euroa mummon tilille?

En tiedä totuutta asiasta. Enemmän kuin parikymppiä. Se tilisiirto minkä näin oli satasen.

Ap

Jospa jossakin vaiheessa miehelläsi on ollut rahat loppu ja lainannut äidiltään rahaa ja nyt palautti tai äiti on maksanut jonkun yhteisen laskun esim. miehen kummilapsen tai sukulaisen lahjan. Itse laitoin äidilleni juuri 150€, kun osallistuin suvun kolmen ylioppilaan yhteiseen lahjaan, enkä halunnut sitä maksattaa äidilläni.

Ei teidänkään parisuhde kukoista, jos vatvot perheesi asioita julkisesti somessa, etkä miehesi kanssa. Siitä olisin enemmän huolissani.

Vierailija
124/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole miehesi rahoja mitä hän antaa? Asia ei oikeastaan kuulu sinulle.

Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.

Ap

Katso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.

Tässä nyt ei ole kyse vain rahasta. Vaan siitä, että minusta tuo kaikki on outoa. Että se (mies) jolla on rahasta tiukkaa, antaa sille (äiti) jolla ei niinkään ole. Etenkin kun meillä on kaksi pientä lasta. Ja tämä kaikki on tapahtunut tietämättäni.

Ap

Et taida tietää anoppisi todellista rahatilannetta. Kysy mieheltäsi äläkä valita täällä. Minusta miehesi saa auttaa vanhempiaan jos niin haluaa. On todella omituista jos puoliso alkaa tuollaiseen puuttumaan.

Näin minäkin arvelen. Kaikki ei ole sitä miltä ulospäin näyttää. Jos summa ei ole mainittava, niin en alkaisi rettelöidä. On ihan hieno piirre ihmisissä, että haluavat auttaa ja auttavat vanhempiaan.

Ei se ole hieno piirre, jos se on samalla omilta lapsilta pois.

Vierailija
125/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies mummolle antaa rahaa? Onko kyse siis siitä, että livauttaa parikymppiä kylässä käydessään vai että siirtää joka kuukausi 200 euroa mummon tilille?

En tiedä totuutta asiasta. Enemmän kuin parikymppiä. Se tilisiirto minkä näin oli satasen.

Ap

Jospa jossakin vaiheessa miehelläsi on ollut rahat loppu ja lainannut äidiltään rahaa ja nyt palautti tai äiti on maksanut jonkun yhteisen laskun esim. miehen kummilapsen tai sukulaisen lahjan. Itse laitoin äidilleni juuri 150€, kun osallistuin suvun kolmen ylioppilaan yhteiseen lahjaan, enkä halunnut sitä maksattaa äidilläni.

Ei teidänkään parisuhde kukoista, jos vatvot perheesi asioita julkisesti somessa, etkä miehesi kanssa. Siitä olisin enemmän huolissani.

Mies oli sanonut antamisen syyksi, että haluan antaa ja äiti tarvitsee rahaa. Jos kyse olisi jostain kimppalahjaan osallistumisesta, niin miksi olisi valehdellut vaimolleen tuollaista outoa?

Vierailija
126/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun tuo on ns. pois omilta lapsilta, niin ihan sairasta! Hän nyt vaan haluaa antaa... Huhhuh. Eri juttu tosiaan, jos makselisi jotain velkojaan pois, jos äitinsä on lainannut, mutta ei kaiketi siitä kyse...

Vierailija
127/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten voi olla noin vaikea myöntää, että on olemassa paskoja äitejä, jotka jopa varastaa lapsenlapsiltaan.

Vierailija
128/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan ei ole oikein.

Ei ole oikein salata asia eikä ole oikein rahoittaa sukulaisia.

Avioliitossakin omat rahat ovat omia. Todella outoa, jos pitäisi puolisolle selvittää jokainen käytetty euro. Suloista auttaa rakasta äitiään. Hyvä mies.

Niin on kuule sillä anopillakin sekä omat rahat että ihan oma kotitalous. Sinne ei pumpata lapsiperheen rahoja, todellakaan.

Siinä tapauksessa sitten keskustellaan lasten ja lapsenlapsien kanssa, mitä tehdään.

Esim. meillä, minun eläke, kun suurimmalla osalla eläkeläisiä on 1600€/ brutto, käteen 1100€ netto ja näillä tuloilla en enää pysty maksamaan enää niitä kuluja, mitä joutuisin maksamaan kaupunkiasunnosta, suvulta perityllä tilasta ja Lapissa olevasta kesämökistä, jota myös aikuiset lapset perheineen käyttävät vapaa-ajalla.

Joko he maksavat tai niistä luovuttaa ja myydään. Turha itkeä sitten perintöjen perään, kun eivät ole pysyneet suvun hallussa.

Elämässä on tehtävä valintoja ja saman ongelman äärellä on monet eläkeläiset.

Itse voin luopua kaikesta.

Kakkua ei voi syödä, eikä säästää samaanaikaan.

Miksi sinulla ei ole kunnollista eläkettä tai säästöjä?

Kunnollista eläkettä?

Tein sh työtä 43v, siitä tuo eläke.

Et taida tietää maksetuista eläkkeistä mitään.

Keskim. naisille maksettu eläke on 1450€/kk brutto ja miehillä pari sataa enemmän eli 1100€/kk käteen.

Missä ihmeen unelmahötössä elät?

Vierailija
129/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eiköhän tuollaisesta kerrota vaimolle.

Vierailija
130/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan ei ole oikein.

Ei ole oikein salata asia eikä ole oikein rahoittaa sukulaisia.

Avioliitossakin omat rahat ovat omia. Todella outoa, jos pitäisi puolisolle selvittää jokainen käytetty euro. Suloista auttaa rakasta äitiään. Hyvä mies.

Niin on kuule sillä anopillakin sekä omat rahat että ihan oma kotitalous. Sinne ei pumpata lapsiperheen rahoja, todellakaan.

Siinä tapauksessa sitten keskustellaan lasten ja lapsenlapsien kanssa, mitä tehdään.

Esim. meillä, minun eläke, kun suurimmalla osalla eläkeläisiä on 1600€/ brutto, käteen 1100€ netto ja näillä tuloilla en enää pysty maksamaan enää niitä kuluja, mitä joutuisin maksamaan kaupunkiasunnosta, suvulta perityllä tilasta ja Lapissa olevasta kesämökistä, jota myös aikuiset lapset perheineen käyttävät vapaa-ajalla.

Joko he maksavat tai niistä luovuttaa ja myydään. Turha itkeä sitten perintöjen perään, kun eivät ole pysyneet suvun hallussa.

Elämässä on tehtävä valintoja ja saman ongelman äärellä on monet eläkeläiset.

Itse voin luopua kaikesta.

Kakkua ei voi syödä, eikä säästää samaanaikaan.

Miksi sinulla ei ole kunnollista eläkettä tai säästöjä?

Kunnollista eläkettä?

Tein sh työtä 43v, siitä tuo eläke.

Et taida tietää maksetuista eläkkeistä mitään.

Keskim. naisille maksettu eläke on 1450€/kk brutto ja miehillä pari sataa enemmän eli 1100€/kk käteen.

Missä ihmeen unelmahötössä elät?

Eläkkeellä voi tehdä töitäkin.

Vierailija
131/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun mies siirsi just pojalleen vähän yli 4000 e, pitääkö nyt ryhtyä mököttämään, kun en tiedä totuutta asiassa.

Ei koska on ihan asiallista että vanhemmat tulevat lapsiaan.

Mitä tukemista on kolmekymppisessä pojassa, joka asuu velattomassa asunnossa ja tienaa nettona vähän yli 5000 e/kk? Ei perhettä, ei velkoja, ei kalliita harrastuksia.

Parempi niitä rahoja on lahjoittaa jo eläessään.

Siis pojalle saa antaa rahaa, äidille ei. Mikä tämä logiikka oikein on?

Vierailija
132/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vauva.fi ei ole some eikä täällä voi tunnistaa ketään. Miksi ei saisi kysellä täällä neuvoa?

Vierailija
133/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun mies siirsi just pojalleen vähän yli 4000 e, pitääkö nyt ryhtyä mököttämään, kun en tiedä totuutta asiassa.

Ei koska on ihan asiallista että vanhemmat tulevat lapsiaan.

Mitä tukemista on kolmekymppisessä pojassa, joka asuu velattomassa asunnossa ja tienaa nettona vähän yli 5000 e/kk? Ei perhettä, ei velkoja, ei kalliita harrastuksia.

Parempi niitä rahoja on lahjoittaa jo eläessään.

Siis pojalle saa antaa rahaa, äidille ei. Mikä tämä logiikka oikein on?

On se eri juttu antaa omalle lapselleen kuin äidilleen... Ja vielä niin, että ne äidille menevät rahat on pois omalta perheeltä!

Vierailija
134/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on väärin ja itse en enää voisi luottaa mieheen samalla tavalla, kuin ennen asian paljastumista. Sanoisin tämän miehelle myös. Jos miehen äiti saa vastikkeettomasti rahaa, olisi näistä tehty "velkakirja" vähintä mitä voi tehdä; tällöin maksetut summat voisi edes vähentää perinnöstä sitten kun sen aika on. Törkeää ja huonoa toimintaa mieheltä ja äidiltä, ei aikuisella lapsella ole mitään elatusvelvollisuutta vanhempansa suuntaan. Jos äidillä ei ole varaa asua omakotitalossaan, voi sen myydä ja muutta halvempaan johon on varaa. Kaikki tuo raha on teidän lapsilta ja perheeltä poissa.

Vierailija
135/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta. Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa.

Asuimme silloin ulkomailla, meillä oli yksi pieni lapsi ja lastenhoito oli tosi vaikea järjestää. Miehen äiti menetti työpaikkansa tarjoilijana, ja alkoi sitten hoitaa meidän lasta. Maksoimme hänelle ihan sopivan summan, ei siis mitään taskurahaa.

Miehen äiti alkoi sitten opiskelemaan vanhemmalla iällä ja hankki tutkinnon. Hän onnistuikin sitten saamaan opiskelemaltaan alalta työpaikan, tosin vain osa-aikaisen.Näihin aikoihin jouduimme turvautumaan suomalaisiin au paireihin. 

Meni muutama kuukausi ja äiti huomasi, ettei tule palkalla toimeen. Pyysi miestäni maksamaan erotuksen vuokrasta, joka oli useita satasia (euroissa). 

Yhtäkkiä oltiin tilanteessa, että maksettiin joka kuukausi sekä au pairille että miehen äidille. Käytännössä koko minun palkkani meni tähän eli ei olisi kannattanut käydä töissä muuten kuin ammattitaidon ylläpidon vuoksi.

Miehen äiti ei enää halunnut takaisin lastenhoitotöihin. Hänen työnsä ei myöskään muuttunut kokopäivätyöksi.

Lopulta oltiin pattitilanteessa. Muita vaihtoehtoja ei ollut (tai ainakaan siinä tilanteessa löytynyt), kuin palata takaisin Suomeen. Samalla miehen äiti muutti takaisin kotiseudulleen, jossa muut sukulaiset asuivat lähellä ja eläminen (vuokra jne) olivat halvempia.

Miehen äiti oli toki katkera minulle, että joutui luopumaan unelmatyöstään. Mikä unelmatyö se on, jolla ei tule taloudellisesti toimeen? Itseäni harmitti silloin, että miehen muut sisarukset eivät olleet valmiit auttamaan äitiä taloudellisesti, kunnes lopulta oli pakko, kunhan hän joutui palaamaan kotiseudulleen.

Muuttoa Suomeen oli toki suunniteltu jo pitkään,joten minään yllätyksenä se ei tullut. Ilmeisesti mies oli aiemmin auttanut häntä, eikä äiti huomioinut miten kallista elämä lapsiperheessä oli ja kuvitteli, että tukeminen jatkuisi vuosikausia.

Vierailija
136/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äidille tulossa yllätysperintö Nigeriasta, tarvii vain jatkuvasti lähetellä rahaa sinne erinäisten kulujen ja maksujen katteeksi ? Ei ole kertonut asiasta vielä pojalleen kun ystävätkin ovat vippipyyntöihin suhtautuneet niin nuivasti väittämällä, että kyseessä huijaus ?

Tai sitten kertonutkin pojalleen, joka ei ole kertonut vaimolleen kun ajattelee jättävänsä perheensä ja työnsä kun se miljoonaperintö kolahtaa muorin tilille?

Vierailija
137/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa tienaamani raha on omaani, en ole siitä tilivelvollinen puolisolle. Siksi en edes ymmärrä tätä ketjua: ei se raha ole lasteni tai puolisoni, se on minun ja yksin minun. Kyllä, minun tulee kykyjeni mukaan osallistua perheen elatukseen, mutta se ei tarkoita, että puoliso tai lapset määräisivät, mihin rahani käytän. Elatus ei tarkoita sitä, että maksan ulkomaanmatkoja ja kylpylälomia siksi, että minulla on rahaa. Maksan ne siksi, että haluan ilahduttaa perhettäni. Sinä päivänä, kun puoliso kysyy, miksi annan rahaa äidilleni/siskolleni/kummitytölleni tms., niin perheen ilahduttaminen loppuu. Silloin minusta on tullut pelkkä maksuautomaatti ja siihen päättyy tämän perheen tarina.

Vierailija
138/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei esimerkkisi ole vertailukelpoinen, koska miksi tuollaisia triviaaleja asioita täytyisi pimittää? Maksoit lahjan ja sitten oikeasti olisit: en halua puhua siitä?? :D No kai se kiusaamisen muotona voisi jollekin mennä, tehdäänpä tikusta asiaa facebookin mysteeripäivitysten malliin. Joo. Yleensä avoimessa meiningissä mistään ei tule mitään ongelmaa, koska asiat ovat sitä miltä näyttää ja ne voidaan kakistelematta kertoa niinkuin ne on. Se on tässä se pointti. Joko on jotain vilunkia, tai mies on kiukutteleva teini, joka huvikseen tekee muiden elämästä hankalaa. Kumpikaan ei ole mukava tilanne.

Vierailija
139/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö mieheltäsi? Onko aloite tullut mieheltä vai äidiltään ja millainen heidän suhteensa on?

Kyllä minuakin vaivaisi, jos noin toimittaisiin selkäni takana. Ja miksi tämä on toistuvaa ja miten sait sen selville?

Näin ohimennen. Eli asiaa ei ole minulle kerrottu eikä koskaan tehty nähteni, mutta ei niin aktiivisesti salattu, että olisi sitä voinut sattumalta nähdä. Ja nyt näin ja kysyin tarkemmin. Mies sanoi syyksi vain että äiti tarvitsee ja hän haluaa antaa. Ei halua puhua asiasta sen enempää. Ap

Eli aloite on tullut äidiltä itseltään. Itse sanoisin miehelle, että sitten ei ikinä tarvitse miehen valittaa rahapulaa tai vängätä mistään hankinnoista. Nuokin rahat voisi laittaa säästöön, jos on ylimääräistä. Kyllä saattaisin myös anopin kuullen mainita paljonko itsellä jää viivan alle.

Itse sanoisin tuollaisen kommentin jälkeen että tiedät varmaan mistä ovi löytyy, mutta jos et kuitenkaan löydä niin voin opastaa. Käsittämätöntä narsistista tuubaa tuollainen.

Vierailija
140/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa tienaamani raha on omaani, en ole siitä tilivelvollinen puolisolle. Siksi en edes ymmärrä tätä ketjua: ei se raha ole lasteni tai puolisoni, se on minun ja yksin minun. Kyllä, minun tulee kykyjeni mukaan osallistua perheen elatukseen, mutta se ei tarkoita, että puoliso tai lapset määräisivät, mihin rahani käytän. Elatus ei tarkoita sitä, että maksan ulkomaanmatkoja ja kylpylälomia siksi, että minulla on rahaa. Maksan ne siksi, että haluan ilahduttaa perhettäni. Sinä päivänä, kun puoliso kysyy, miksi annan rahaa äidilleni/siskolleni/kummitytölleni tms., niin perheen ilahduttaminen loppuu. Silloin minusta on tullut pelkkä maksuautomaatti ja siihen päättyy tämän perheen tarina.

Ap:n perheessä ei käydä ulkomaanmatkoilla eikä risteilyillä, koska ei ole rahaa. Eikä ap tai mies osta itselleen mitään ylimääräistä, koska ei ole rahaa. Mikä logiikka on silloin miehellä siinä, että hän haluaa ilahduttaa omaa äitiään antamalla tälle säännöllisesti rahaa? Miksi hän ei halua ilahduttaa omaa perhettään näillä rahoilla? Vaan mieluummin äitiään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme