Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävi ilmi, että mies antaa äidilleen rahaa

Vierailija
31.05.2023 |

Olemme tavallinen pienituloinen lapsiperhe, minä vain osa-aikatyössä nyt kun lapset on pieniä, mies kokoaikatyössä mutta ei isoa palkkaa hänellä. Selviämme laskuista ja tavallisista hankinnoista kuten ruoka mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja me aikuiset ei juuri osteta mitään itsellemme, eikä edes risteilyllä tms ole käyty vuosiin. Nyt sain tietää, että mies antaa äidilleen rahaa. Siis joka kuukausi. Ei suuria summia mutta kuitenkin. Olisiko tämä teistä ihan ok? Hänen äiti on eläkeläinen, saa enemmän eläkettä kuin vain se joku kansaneläke vai mikä se on, koska on kuitenkin ollut työelämässä ihan hyvässä työssä. Asuu velattomassa omistusasunnossa. Ei ole rikas mutta ei nyt köyhäkään. Eronnut on, mies ainoa lapsi. Eniten minua vaivaa, että tämä on tapahtunut selkäni takana. Mutta myös se, että en ymmärrä miksi hän antaa säännöllisesti äidilleen rahaa, vaikka hänen äiti selviää taloudellisesti ihan hyvin muutenkin, mutta meillä itsellä on rahasta tiukkaa. Ja miksi hänen äiti edes ottaa rahaa vastaan.

Kommentit (1296)

Vierailija
61/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se mummu oo samaa perhettä? kuinka vaikee se on uskoo ihan vaan ihmisen hyvyyteen

Vierailija
62/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole miehesi rahoja mitä hän antaa? Asia ei oikeastaan kuulu sinulle.

Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.

Ap

Katso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.

Tässä nyt ei ole kyse vain rahasta. Vaan siitä, että minusta tuo kaikki on outoa. Että se (mies) jolla on rahasta tiukkaa, antaa sille (äiti) jolla ei niinkään ole. Etenkin kun meillä on kaksi pientä lasta. Ja tämä kaikki on tapahtunut tietämättäni.

Ap

Et taida tietää anoppisi todellista rahatilannetta. Kysy mieheltäsi äläkä valita täällä. Minusta miehesi saa auttaa vanhempiaan jos niin haluaa. On todella omituista jos puoliso alkaa tuollaiseen puuttumaan.

Ehkä en sitten tiedä anopin todellista rahatilannetta. Mutta miksi se on minulle sitten aina esitetty ihan hyvänä? Ja minulla ja miehelläni nyt on yhteinen talous, olen luullut että olemme avoimia kaikista rahanmenokohteista toisillemme.

Ap

Tuo kertoo vain teidän parisuhteen tilasta. Josta puuttuu luottamus ja uskallus olla rehellinen ja olla avoimia.

Taustalla on jokin syy, miksi mies ei ole sitä sinulle kertonut. Olisiko luottamuspula?

Mitä olisi tapahtunut jos olisi kertonut? Olisitko sinä sanonut sen viimeisen sanan, eikä miehellä oikeutta omiin rahoihin.

Siitä olisin enemmän huolissani, kuin maksetusta rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden isoäiti -palkinto odottaa noutajaa. Törkeää käytöstä!

Hän leikkii olevansa kuningatar, jota muiden tehtävä on hemmotella.

Vierailija
64/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Meneppä kokopäivätyöhön ja ala ottaa vastuu omasta taloudestasi. Ihan vaan tiedoksi, että mies saa antaa rahaa äidilleen.

Vierailija
65/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ootte itte mummuja 20v päästä :D älkää ny omaan pakkiinne kusko.

Vierailija
66/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap käytkö töissä ja saat yhtä paljon palkkaa kuin miehesi vai elättääkö hän sinua?

Aloituksessakin jo kerroin, että teen pienten lasten vuoksi lyhennettyä työaikaa. Ihan palkkatyössä olen. Ei mies elätä minua. Eikä ole sen puoleen koskaan elättänytkään, äitiyspäivärahakin on Suomessa ansiosidonnainen. En tunne ketään, jota mies elättäisi. Outo kysymyskin.

Ap

Vierailija
67/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen melko varma, että miehesi maksaa äidilleen jotakin vanhaa velkaa takaisin. On ehkä nuorena sotkenut raha-asiansa: ottanut pikavippejä tai tuhlannut nettipokeriin tai sammunut kännissä opiskelija-asuntonsa viemärin päälle ja aiheuttanut mittavat vesivahingot. Äiti on hänet silloin pelastanut pulasta ja nyt maksaa takaisin, mutta asia nolottaa häntä niin paljon, ettei halua puhua asiasta.

Vierailija
68/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies mummolle antaa rahaa? Onko kyse siis siitä, että livauttaa parikymppiä kylässä käydessään vai että siirtää joka kuukausi 200 euroa mummon tilille?

Vierailija
69/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap Meneppä kokopäivätyöhön ja ala ottaa vastuu omasta taloudestasi. Ihan vaan tiedoksi, että mies saa antaa rahaa äidilleen.

Me olemme yhdessä sopineet, että olen osapäivätyössä lasten takia. Jos en olisi joutuisi mies sumplimaan omaa työtään ja työaikojaan, jotta voisi hoitaa puolet päiväkotikuskauksista. Nyt hän hoitaa niitä aika harvoin. Ihan yhdessä sovittu työnjako perheessämme tämä.

Ap

Vierailija
70/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.

Ap

Katso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.

Tässä nyt ei ole kyse vain rahasta. Vaan siitä, että minusta tuo kaikki on outoa. Että se (mies) jolla on rahasta tiukkaa, antaa sille (äiti) jolla ei niinkään ole. Etenkin kun meillä on kaksi pientä lasta. Ja tämä kaikki on tapahtunut tietämättäni.

Ap

Siis teille on tullut tietämättäsi kaksi pientä lasta?

Vierailija
71/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse voi olla vanhoista takausveloista , joita ei haluta levitellä suvun ulkopuolisille (siis miehen äidin perheen sisäisistä), jonkun tällaisen tapauksen tiedän.

Vaimo ja lapset eivät ole mitään suvun ulkopuolisia, lapset konkreettisesti verisukua. Ja miehen asiat taas vaikuttavat lasten elämään.

Tuossa on ongelma, ettei miehen äiti tätä ymmärrä tai ajattele. Laittaa miehen ikävään välikäteen ajattelemattomuuttaan ja tietenkin nakertaa luottamusta yhteisössä perheenjäsenenä, isovanhempana. Avoin peli tai sitten ollaan kahta porukkaa, mutta turha sitten itkeä, ettei ole luottoa ja läheisyyttä suhteessa pojan perheeseen. Ei se ole mikään yksisuuntainen tie, kunnioitus ja avoimuus. Jos on mun suku ja sun suku, se on se asetelma sitten. Turha kuvitella, että anoppi lasketaan perheeseen miniän toimesta jos selän takana huseerataan, joku kiusallinen sukulainen joka on paras pitää käden mitan päässä itseen vaikuttavista asioista. Minulla ei ole anoppia tai lapsia, että ei vastakkainasettelua omasta elämästä. Vaan ihan normijärkeä siitä, mikä on kohtuullista.

Vierailija
72/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies mummolle antaa rahaa? Onko kyse siis siitä, että livauttaa parikymppiä kylässä käydessään vai että siirtää joka kuukausi 200 euroa mummon tilille?

En tiedä totuutta asiasta. Enemmän kuin parikymppiä. Se tilisiirto minkä näin oli satasen.

Ap

Vierailija
73/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni maksaa joka kk äidilleen. Lisäksi ostaa lamput, kalusteet jne kun äitinsä pyytää. Äitinsä eläke isompi kuin palkkani ja velaton talo, me vuokralla. Mutta rahat ovat mieheni, ei minun. Joskus kyllä huvittaa, kun en esim itse ole koko 9 vuoden suhteen aikana saanut kertaakaan esim lahjaa tai kukkia mieheltäni.

Vierailija
74/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen melko varma, että miehesi maksaa äidilleen jotakin vanhaa velkaa takaisin. On ehkä nuorena sotkenut raha-asiansa: ottanut pikavippejä tai tuhlannut nettipokeriin tai sammunut kännissä opiskelija-asuntonsa viemärin päälle ja aiheuttanut mittavat vesivahingot. Äiti on hänet silloin pelastanut pulasta ja nyt maksaa takaisin, mutta asia nolottaa häntä niin paljon, ettei halua puhua asiasta.

Miten vaikea on ymmärtää että on paskoja isovanhempia jotka vain nyhtää ja nyhtää?

Vierailija
75/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kyse voi olla siitä että miehesi maksaa seksistä äitinsä kanssa xD vähän ny valoja tauluun

Vierailija
76/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap käytkö töissä ja saat yhtä paljon palkkaa kuin miehesi vai elättääkö hän sinua?

Aloituksessakin jo kerroin, että teen pienten lasten vuoksi lyhennettyä työaikaa. Ihan palkkatyössä olen. Ei mies elätä minua. Eikä ole sen puoleen koskaan elättänytkään, äitiyspäivärahakin on Suomessa ansiosidonnainen. En tunne ketään, jota mies elättäisi. Outo kysymyskin.

Ap

Eli miehesi elättää sinua osaksi. Ei ole sananvaltaa miehen tuloihin sulla. Minusta olet naurettava.

Vierailija
77/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jokainen vanhempansa tuntee ja jos koko elämänsä on ollu tossu niin kyllä se on sitä vaimonsakkin kanssa

Vierailija
78/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voihan olla, ettei mies ole kertonut sinulle kaikkea.

Tytär antaa kuukausittain minulle (eläkkeellä) kun joskus on lainannut rahaa auton ostoon ja se on ollut meidän kahden välinen sopimus.

Ja hän pitää sitä tärkeänä, koska haluaa tulla omillaan toimeen.

Tuossa teidän tapauksessa voi myös olla perinnön säilyminen miehellesi, jos miehesi ja äitisi on sopinut, ettei asuntoa myyjä, niin kuin moni eläkeläinen tekee, kattaakseen kulunsa.

Mitä kuluja eläkeläisellä on, jos asuu velattomassa asunnossa? Tietenkin asunnon vastike, sähkö, vakuutus ja lääkkeet ja terveydenhoito mutta niissäkin on maksukatto. Tietenkin ruoka ja vaatteet. Mutta jos saa työeläkettä niin kyllä rahat näihin riittää. Jos on asunnosta paljon velkaa voi tulla ongelmia. Mutta apn miehen äidin tilanne ei ole se.

Olen eläkkeellä 43v työuran jälkeen sh työstä.

Eläke 1600€ brutto, käteen 1100€/kk

Oma krs-asunto, asuntolaina maksettu.

Hoitovastike 270€

Viimeisen 5v aikana taloyhtiön rempat/ rahoitusvastike

-ovet, ikkunat ja hissi 159€/kk + putkiremppa 290€/kk

eli pelkkä asuminen 719€/kk + muut kulut

Vierailija
79/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa tulot ja omaisuus ovat omia, ei yhteisiä, ellei omaisuuden suhteen ole toisenlaisia juridisia järjestelyjä tehty. Siten miehellä on täysi oikeus käyttää rahojaan juuri siihen mihin hän itse haluaa kyselemättä vaimolta lupaa. Avioliitto ei vie itsemääräämisoikeutta ja aviossa oleva on oikeustoimikelpoinen.

Pitääkö puolisolle selitellä rahankäyttöään? Ei tarvitse, ellei se vaikuta avioliittolain mukaiseen elatukseen, käytännössä vie perheeltä kotia.

Jos on rahasta tiukkaa, mennään töihin ja hyväksytään se, että lapset ovat päivähoidossa sellaisessa päiväkodissa, josta heidän hakemisensa ei aiheuta puolisolle mitään sumplimisia.

Vierailija
80/1296 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voihan olla, ettei mies ole kertonut sinulle kaikkea.

Tytär antaa kuukausittain minulle (eläkkeellä) kun joskus on lainannut rahaa auton ostoon ja se on ollut meidän kahden välinen sopimus.

Ja hän pitää sitä tärkeänä, koska haluaa tulla omillaan toimeen.

Tuossa teidän tapauksessa voi myös olla perinnön säilyminen miehellesi, jos miehesi ja äitisi on sopinut, ettei asuntoa myyjä, niin kuin moni eläkeläinen tekee, kattaakseen kulunsa.

Mitä kuluja eläkeläisellä on, jos asuu velattomassa asunnossa? Tietenkin asunnon vastike, sähkö, vakuutus ja lääkkeet ja terveydenhoito mutta niissäkin on maksukatto. Tietenkin ruoka ja vaatteet. Mutta jos saa työeläkettä niin kyllä rahat näihin riittää. Jos on asunnosta paljon velkaa voi tulla ongelmia. Mutta apn miehen äidin tilanne ei ole se.

Olen eläkkeellä 43v työuran jälkeen sh työstä.

Eläke 1600€ brutto, käteen 1100€/kk

Oma krs-asunto, asuntolaina maksettu.

Hoitovastike 270€

Viimeisen 5v aikana taloyhtiön rempat/ rahoitusvastike

-ovet, ikkunat ja hissi 159€/kk + putkiremppa 290€/kk

eli pelkkä asuminen 719€/kk + muut kulut

Ja? Täysin omalla vastuullasi on ollut huolehtia itsellesi eläke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän