Pientuloiset eläkeläiset.
Miten tulette toimeen? Itellä tuloina 1450e kuussa ja tulen ihan hyvin toimeen. Ruokaan käytän noin 200e kuussa ja vuokraan menee 440e. Sähkölasku 40e ja kännykkä 20e. Kyllähän näilläkin pärjäilee.
En ostele mitään ylimääräistä. Vuokralla asuminen on huoletonta kun huoltomiehet hoitaa kaikki hommat. Ei stressiä lämmityksestä tai rempoista.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset eläkeläiset eivät elä leveästi. Silti eläkkeestä menee lääkkeisiin ja hoivaan melkein puolet, toinen puoli menee asumiskuluihin. Sitten pitäisi vielä maksaa ruokakin
Eläke määräytyy aika pitkälti työuran mukaan ja jos on ollut matalapalkkatöissä koko ikänsä niin ei se siitä minimistä eroa.Aivan keskituloisen eläkekin jää pieneksi, jos on hoitanut lapsensa kotona, koska ennen ei ollut kotihoidontukia ja työttömyysjaksoista ei eläkettä kertynyt.
Nykynuoret luulevat, että eläkeläisillä on ollut kaikki ne edut, mitä heilläkin on.
Työttömienkin piti lähteä tekemään tietä jonnekin itäkarjalaan tms saadakseen jotain korvausta,
Asumistukiakaan ei ollut ja suuri osa opiskeljoista asui alivuokralaisina toisten nurkissa ja oli kuin lottovoitto saada solukämppä asuntolasta.
Ihan turhaa rutinaa kaikesta.
Monella on oikeasti ihan itse maksettua eläkettä. Yrityksillä oli omia eläkekassoja, joihin palkasta meni tietty prosentti ja nyt eläkkeellä saa sieltä maksamaansa rahaa takaisin.
Itsekin olin pitkään tällainen maksaja ( onneksi ).Itse maksoin myös työpaikkani omaan eläkekassaan 28 vuotta. Nyt tulee työeläkkeeni lisäksi tonni ja risat kuussa sieltä eläkettä elämäni loppuun asti. Se on hyvä systeemi ja onneksi menin siihen mukaan.
Taas esimerkki siitä että eläkeläisiltä voisi kevyesti nipistää, eikä vaikuttaisi elintasoon mitenkään.
Hölmö, tuollaisia työpaikan omia eläkekassoja on vain harvojen käytössä.
Jos niitä on harvalla, niin niistäkö ei kannata nipistää? Tietysti kannattaa, pienistä puroista kasvaa suuri virta (tosiasia jota kukaan päättäjä ei ymmärrä, siksi otetaan pois se vähäkin työttömiltä kipeiltä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset eläkeläiset eivät elä leveästi. Silti eläkkeestä menee lääkkeisiin ja hoivaan melkein puolet, toinen puoli menee asumiskuluihin. Sitten pitäisi vielä maksaa ruokakin
Eläke määräytyy aika pitkälti työuran mukaan ja jos on ollut matalapalkkatöissä koko ikänsä niin ei se siitä minimistä eroa.Aivan keskituloisen eläkekin jää pieneksi, jos on hoitanut lapsensa kotona, koska ennen ei ollut kotihoidontukia ja työttömyysjaksoista ei eläkettä kertynyt.
Nykynuoret luulevat, että eläkeläisillä on ollut kaikki ne edut, mitä heilläkin on.
Työttömienkin piti lähteä tekemään tietä jonnekin itäkarjalaan tms saadakseen jotain korvausta,
Asumistukiakaan ei ollut ja suuri osa opiskeljoista asui alivuokralaisina toisten nurkissa ja oli kuin lottovoitto saada solukämppä asuntolasta.
Monella on oikeasti ihan itse maksettua eläkettä. Yrityksillä oli omia eläkekassoja, joihin palkasta meni tietty prosentti ja nyt eläkkeellä saa sieltä maksamaansa rahaa takaisin.
Itsekin olin pitkään tällainen maksaja ( onneksi ).Itse maksoin myös työpaikkani omaan eläkekassaan 28 vuotta. Nyt tulee työeläkkeeni lisäksi tonni ja risat kuussa sieltä eläkettä elämäni loppuun asti. Se on hyvä systeemi ja onneksi menin siihen mukaan.
Taas esimerkki siitä että eläkeläisiltä voisi kevyesti nipistää, eikä vaikuttaisi elintasoon mitenkään.
Jos niitä on harvalla, niin niistäkö ei kannata nipistää? Tietysti kannattaa, pienistä puroista kasvaa suuri virta (tosiasia jota kukaan päättäjä ei ymmärrä, siksi otetaan pois se vähäkin työttömiltä kipeiltä).
Niitä on lähinnä johtajilla. Ei mitään vaikutusta suureen kuvaan. Turun entinen kaupunginjohtajakin saa 10 000e kk lisäeläkettä kaupungilta kun työeläkkeellä ei kuulemma elä. Näin muistelisin lehdissä olleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on lähinnä johtajilla. Ei mitään vaikutusta suureen kuvaan. Turun entinen kaupunginjohtajakin saa 10 000e kk lisäeläkettä kaupungilta kun työeläkkeellä ei kuulemma elä. Näin muistelisin lehdissä olleen.
Näinhän ne hyvätuloiset aina perustelee miksi heidän eläkkeiden ja palkkojen pienentäminen ei kannata. "Meitä on vain muutama, ei ole merkitystä". Siksi otetaan pois tuhansilta sairailta ja köyhiltä että yhdellä herralla ei tulot putoa.
Joku tässä yhteiskunnassa mättää lieneekö se verotus, korkeat elinkustannukset, liian matalat palkat ja eläkkeet vai mikä, kun keskituloisillakin alkaa olla vaikeuksia pärjätä ilman yhteiskunnan apua. Jos tänne otetaan ulkomaalaisia töihin, niin toivottavasti joku pitää huolen siitä, että todellakin saavat kunnon palkkaa mikä riittää elinkustannuksiin eivätkä tarvitse kohta hekin yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanverran tuloa. vuokra 900. Ruokaan 450 laskuja saa kikkaille aina ensi kuuhun vuoron perään. Toisin sanoen en pärjää.
Vuokramenoja ei taida saada pienemmäksi muuta kuin muuttamalla pääkaupunkiseudun ulkopuolelle minkä moni onkin pakon edessä tehnyt eläkkeelle jäädessään. Ruokamenot ovat minullakin n. 450 euroa kuukaudessa enkä edes yritä niistä tinkiä. Jos istuisi vain kotona eikä kävisi missään kodin ulkopuolisissa "huvituksissa", ei kutsuisi koskaan vieraita kotiin, ei osallistuisi perhejuhliin eikä antaisi kenellekään merkkipäivä- ja joululahjoja elämä olisi halpaa ja rahaa jäisi säästöönkin, mutta olisiko se sitten mielekästä elämää?
asumistuet pienenee samassa suhteessa.
Ei se nyt aivan noinkaan mene. Laitappas ne tulosi asumistukilaskuriin ja kokeile eri paikkakuntia ja eri tasoisia vuokria. Minulla ainakin nousisivat vuokrakulut ainakin n. 200 euroa jos muuttaisin Helskiin vuokra-asuntoon jossa vuokra 900 euroa ja tuskin saisin sillä rahalla saman suuruista asuntoa mikä minulla nyt on ja josta minulla on nyt omaa osuutta vuokrasta 520 euroa.
Juurikin tämän takia asumistukia saatava pienemmäksi. Ainakin ammatti työttömiltä.
Työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja 90 000 työtöntä on aktivoitu.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
240 000 saa leskeneläkettä Suomessa.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
On tyhmää, että leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta, koska työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä ja moni on sillä karenssin uhalla työkokeilussa.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elake…
Perintöasunnoista ei pääse eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni nettopalkka työstä on noin 1500e/kk. Tästä makselen asuntolainaa ja kahden teinin kuluja. Ja turha on minun haaveillakaan mistään 1400e eläkkeestä.
Plus lapsilisät, elarit ja tuet. Ne unohdit mainita. Hyvin pärjäät.
Juu lapsilisät tulee. Se onkin hurja summa. En tiedä miksi oletat että saisin muuta? Mies saa työmarkkinatukea. Kattaa sillä just ja just omat kulunsa. Asutaan ihan saman katon alla, en ole yh. Asuntolaina saatiin kun mies oli töissä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi palkattomilla työkokeiluilla ei saa lainaa niin saa perijät pitää itse kämppänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehnyt töitä. Mun vanhemmat osti eläkkeellä viisi sijoitusasunto lisää jauhamaan rahaa.
Miten vanhempasi selviävät pankkilainoista?
Viiden sijoitusasunnon ostaminen vaatii suuren velanoton äläkä sano, että heillä oli omaa rahaa asuntojen ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Lopetaan eläkeläiset, kaikki myös alle 65v .Problem solved !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi palkattomilla työkokeiluilla ei saa lainaa niin saa perijät pitää itse kämppänsä.
Ja bensa ensi vuonna 2,15% litra, mutta jos irtisanot itsesi niin voit joutua palkattomaan työkokeiluun karenssin uhalla. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja.
Bensa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009649820.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehnyt töitä. Mun vanhemmat osti eläkkeellä viisi sijoitusasunto lisää jauhamaan rahaa.
Miten vanhempasi selviävät pankkilainoista?
Viiden sijoitusasunnon ostaminen vaatii suuren velanoton äläkä sano, että heillä oli omaa rahaa asuntojen ostoon.
Noista tulee isot perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Lol, pienituloiset. Good one.
Minimieläkkeet yht. yli 900€/kk, työttömällä lähes puolet vähemmän. Minimi tarkoittaa, ettei ole päivääkään ollut töissä, joten voitte lopettaa mussuttamisen siitä, miten se on "ansaittu" eläke.
Vaikutat empatiakyvyttömältä ja varsin ikävältä ihmiseltä. Harmi että sinulla on noin paha olla. Saan itse minimieläkettä eli juurikin tuon päälle 900 euroa. Mitään muuta en saa, koska olen naimisissa. Sairastuin yllättäen ja pysyvästi kesken tohtoriopintojeni ja jouduin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. En pyytele sitä anteeksi, sillä sairastuminen ei ollut millään tavalla oma vikani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuusamon perämetsissä asut kun vuokra noin pieni????
Meidän paikkakunnalla esim. rivarikaksio saunalla 420e/kk ja ihan Etelä-Suomessa ollaan.
Anna nyt vähän vinkkejä missä päin etelää, kenen asuntoja, kiinnostaisi oikeasti muuttohommat täältä kerrostalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton jälkeen jää 844 /kk. Vaimo työtön 595 /kk puhtaana. Vuokra 655 / kk. Mitään ei osteta, missään ei käydä. En pysty lopettamaan tupakanpolttoa 400 / kk.
Oletko muistanut ilmoittaa ulosottoon puolisosta koska noin pienellä eläkkeellä ei mene uo:ta jos on puoliso. Minä unohdin aikoinaan ilmoittaa olevani naimisissa ja perivät 160e/kk uo:ta kunnes seuraavan puolison kohdalla muistin imoittaa puolisosta ja uo tippui 30 euroon.
Luulin, että ottavat puolison ilman muuta huomioon?
Bruttoeläkkeeni on n. 1230 euroa, josta siin menee ulosottoon niin, että jää 844. Vaimon työmarkkinatuki on n 725, josta jää puhtaana 595. Velkaa on entisestä yrityksestä melkein 300 000 euroa, eli kuolen ennen kuin velka loppuu.
Tämä kiristää hermot niin, että poltan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, pienituloiset. Good one.
Minimieläkkeet yht. yli 900€/kk, työttömällä lähes puolet vähemmän. Minimi tarkoittaa, ettei ole päivääkään ollut töissä, joten voitte lopettaa mussuttamisen siitä, miten se on "ansaittu" eläke.
Vaikutat empatiakyvyttömältä ja varsin ikävältä ihmiseltä. Harmi että sinulla on noin paha olla. Saan itse minimieläkettä eli juurikin tuon päälle 900 euroa. Mitään muuta en saa, koska olen naimisissa. Sairastuin yllättäen ja pysyvästi kesken tohtoriopintojeni ja jouduin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. En pyytele sitä anteeksi, sillä sairastuminen ei ollut millään tavalla oma vikani.
Mikä sairaus kyseessä?
Mitteepäs Tijjaesselle sinne savonmualle kuuluu. Ettäkö titipä hyvinnii tyyyyyyyyyyyyyyyyy.
Pakko-oerenen, jo 44 vuotijas sulukasatonen pyrstöyskijä pyörii palstalla taliaevosine aatoksinnee.
Hyvvee päevee vua, koeta parantuva
https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/ocd