Onko mahdollista että mies ja nainen saavat kuukauden ruuat 300 eurolla?
Kommentit (86)
Jos kuuden hengen perheeltä (sis. kolme teinipoikaa) menee kuukauden ruokiin 800€, niin pitäisi kahden ihmisen pystyä syömään kolmellasadalla.
Sitten jos kaipaat vinkkejä, että miten onnistuu, niin teeppä haku vaikka hakusanoilla halpaa ruokaa, edullista ruokaa, halpa annoshinta...
Voihan sitä kituuttaa vaikka kuinka pienellä ja halvalla ravinnolla jos vain haluaa. Itsestä se vain on kiinni.
Onhan se mahdollista, riippuu paljonko syö päivässä.
Makaroonimössöä ja muita halpoja mössöjä usein, puuroa aamulla.
Halpa annoshinta on avainsana, ei niinkään halpa kilohinta. Ihan hyvin voi syödä, kun valmistaa itse ruuat ja valitsee edulliset raaka-aineet, hyödyntää päiväystarjoukset ainakin tuoreissa lihoissa ja leipoo itse.
Meillä menee varmaan aika tarkkaan tuo 300 kahden aikuisen perheessä enkä koe, että kauheasti kituutettaisiin. Teen ruokaostokset kerran viikossa ja lasku on aina noin 80 euroa. Viikolla käyn hakemassa sitten jonkun hammastahnatuubin tai vessapaperipaketin, jos on unohtunut.
Perusruokaa syödään eli makaronilaatikkoa, tonnikalapastaa, kalakeittoa, uunijuureksia & kalaa, munakkaita jne. Perusruoka on varmaan se edullisin menoerä, enemmän rahaa kuluu välipaloihin ja aamiaistarvikkeisiin eli jugurtteihin, leipään, sämpylöihin, leivänpäällisiin, hedelmiin, marjoihin.
Valitsen edullisinta ja syödään sesongin mukaan eli esim. kurkkuhan on tällä hetkellä tosi halpaa.
Voisin suht helposti säästää ruokalaskussa esim. leipomalla sämpylät itse tai jättämällä ostamatta ne satunnaiset karkit tai valmiit evässalaatit, joita aina ostoksiin kuitenkin eksyy mukaan.
Meillä meni korona-aikana 50 e. Kävin 3 krt viikossa ruokajaossa ja keräsin tölkkejä.
Lidlistä sai takaisin 0,50 e, jos osti 50 eurolla ja tämä tuli aina täyteen.
Meni päiviä, kun syötiin vain leipää. Maiju margariini maksoi n 0,50 e
Meillä 4 hengen perheessä toukokuun ruokalasku oli 346e.
Sukupuolilla tuskin on merkitystä. Mies voi pihistellä perunalla ja uunilenkillä erittäin edullisesti tai vetää sisäfilepihviä voikastikkeella päivittäin. Nainen voi syödä niukasti lähinnä riisiä ja salaatinlehtiä tai vetää kaiken maailman luomuvegedieettitrendimättöjä jotka maksaa tuhat euroa kilo.
Sinänsä summa on sellainen jonka kuluttaminen on helppoa, mutta järkevästi ja harkiten riittää oivasti ravintoon. Esimerkiksi peruna maksaa alle euron kilo. Piimälitra euron. Jauhot yms viikon leipiin euron. Laadukkaat edulliset lihat noin kympin kilo. Jauhelihat ja vaativammat ruhonosat vähemmän. Munat kymmenen senttiä kpl. Puurohiutaleet reippaan euron kilo.
Kun aikuiset eivät ole nirsoja tai erityisruokavaliolla eikä ravitsemuksen täydellisyys ole niin justiinsa ja hävikki minimoidaan, edullista hyvää kotiruokaa tehden kymppi päivässä riittää loistavasti. Voi santsatakin eikä tartte tinkiä mistään varsinaisesti. Leivänpäällisiin ja kahvitarpeisiin riittää kyllä, ja muuhun kauemmin kestävään, kunhan käyttö on kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syödä mitään skeidaa, tuolla rahalla saa ihan oikeaakin ruokaa.
Esim kassleria saa n 6e kilo, siitä uunissa pulked porkia ja riittää vähintään 6 ateriaan isollekin miehelle. Proteiinin hinnaksi tulee silloin 1e/annos.
Just hauduttelin ja tuosta sitten vaikka shepherd's pie, wokki, pitaleipien väliin tai possupyttistä. Mielikuvitus rajana.
Itsetehdyt porkkanasämpylät aamuun ja iltaan, edullisempaa juustoa päälle. Puuroja, pannaria, itsetehtyä pullaa kahville. Munakasta lounaaksi
Tuossa nyt 1 esimerkkipäivä. Kasvikset sen mukaan mitä edullisimmin saa.
Helppoa. Me olemme keskituloisia mutta tosi harvoin menee ruokaan yli 10e/2 henkeä ja syödään tosi hyvin.
Ei tee ees tiukkaa. Kilon kattila pottuja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kassleria saa n 6e kilo, siitä uunissa pulked porkia ja riittää vähintään 6 ateriaan isollekin miehelle. Proteiinin hinnaksi tulee silloin 1e/annos.
Just hauduttelin ja tuosta sitten vaikka shepherd's pie, wokki, pitaleipien väliin tai possupyttistä. Mielikuvitus rajana.
Itsetehdyt porkkanasämpylät aamuun ja iltaan, edullisempaa juustoa päälle. Puuroja, pannaria, itsetehtyä pullaa kahville. Munakasta lounaaksi
Helppoa. Me olemme keskituloisia mutta tosi harvoin menee ruokaan yli 10e/2 henkeä ja syödään tosi hyvin.
En ole edes iso mies, mutta kilon pulled porkia syön kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viime kesänä vähän tiukka tilanne ja meni yksi kuukausi alle 250 e nelihenkiseltä perheeltä. On mahdollista, jos on kuiva kaapissa ja pakastimessa valmiina jotain syötävää.
Meillä ei ruoka maksa mitään, kun on kaapit täynnä ruokaa. Heh heh.
Ja tälläista PIIP vielä ylänuolitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee ees tiukkaa. Kilon kattila pottuja joka päivä.
2680 kJ (640 kcal)
Mä olen useamman vuoden jo seurannut meidän ruokalaskuja ja ruokakustannuksia, eli esimerkiksi annoshintoja lasken. Mun ruoakustannuksiin sisältyy ne kuivakaapin ja pakastimen sisältämät ruuatkin, koska täydennän varastoja koko ajan. Jos nyt olisin kuukauden ostamatta MITÄÄN ruokaa tai ruoka-aineksia, niin sen kuukauden akuutit kustannukset olisivat sen nolla euroa - mutta olen ne ruuat pakastimiin ja kaappiin ostanut aikaisemmin, ja ne on laskettu niiden kuukausien ruokakustannuksiin ja vaikuttavat siihen, mitä meillä keskimäärin menee.
Keskimäärin meillä menee tuo 800€/kk, ja ruuan hinnan noustua olen tietoisesti ja tarkoituksella alkanut etsiä halvempia aineksia, teen edullisempia ruokia, kerään enemmän marjoja ja sieniä, olen vaihtanut kalliiden erikoisteelaatujen juonnin mustaan teehen+itsekerättyihin aineksiin (mm. pihjala, vadelma mesiangervo, nokkonen, mansikanperkeet, sitruunamelissa, sitruunatimjami jne). Kalaa on enää harvoin, kananmunia useammin, ja nekin yritän löytää punalaputettuina.
Siis perheessä 6 ihmistä, 3 teinipoikaa, ja ruokakustannuksiin lasken myös neljän lemmikin ruuat ja talvisaikaan lintujenruokintaan menevät siemenet. Vessapaperit sun muut olen poistanut tuosta laskelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mies on 107kg jässikkä ja annoskoko proteiinille 150g, jos on esim padassa muutakin niin jää varmaan 100g per annos. Ei ole vielä kuihtunut:D
Et ole ehkä iso mutta varmasti lihava!
ed
Meillä oli viime kesänä vähän tiukka tilanne ja meni yksi kuukausi alle 250 e nelihenkiseltä perheeltä. On mahdollista, jos on kuiva kaapissa ja pakastimessa valmiina jotain syötävää.