Kokemuksia täysin vieraskielisestä päiväkodista?
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia kokonaan vieraskielisestä päiväkodista, ei siis kielikylvystä. Harkinnassa kokonaan englanninkielinen päiväkoti meidän 3v:lle. Minkä ikäisenä lapsi meni päiväkotiin, miten sujui kielen kanssa? Kuinka nopeasti alkoi ymmärtää puhetta ja milloin alkoi tuottamaan puhetta? Kaikki kokemukset tervetulleita!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkaako lapsi siitä sitten vieraskieliseen kouluun? Suomen sanavarasto tulee jäämään suppeammaksi kuin muilla ikäisillään, joten jos jatkaa suomenkieliseen kouluun niin on siellä ummikkona.
Höh ja pöh! Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi mulla sujuu puola, venäjä ja suomi kaikki tasan yhtä hyvin. Koen myös, että mulla on erittäin laaja sanavarasto, vaikka "altistuin" Ap:n lapsen ikäisenä useille eri kielille.
Mikä oli koulumenestyksesi? Mikä on nyt koulutustasosi?
Minun molemmat lapset ovat menneet vuoden vanhana ruotsinkieliseen päiväkotiin. Molemmat oppivat puhumaan ensin suomea ja sitten vasta ruotsia. Ruotsia he kyllä oppivat ymmärtämään hyvin nopeasti. Nyt molemmat ovat ruotsinkielisessä koulussa, toinen lukion ekalla ja toinen seiskalla. Molemmilla on hyvät äidinkielen ja suomenkielen numerot. Ruotsinkieli on kuitenkin vahvempi. Meillä kotona puhutaan vain suomea.
Ketjussahan ilmenee, että ap:lla päivähoitopaikan sujuva saaminen on ensisijainen seikka asiassa, ei toive saada lapselle nopeasti hyvä englannin taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkaako lapsi siitä sitten vieraskieliseen kouluun? Suomen sanavarasto tulee jäämään suppeammaksi kuin muilla ikäisillään, joten jos jatkaa suomenkieliseen kouluun niin on siellä ummikkona.
Höh ja pöh! Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi mulla sujuu puola, venäjä ja suomi kaikki tasan yhtä hyvin. Koen myös, että mulla on erittäin laaja sanavarasto, vaikka "altistuin" Ap:n lapsen ikäisenä useille eri kielille.
Mikä oli koulumenestyksesi? Mikä on nyt koulutustasosi?
Olen taloustieteen maisteri. Kiitos mun kielitaidon, työllistyin jo mun opiskeluaikana:)
En itsekään usko, että vaikuttaisi jotenkin todella negatiivisesti oman äidinkielen sanavarastoon. Suomi on kuitenkin tunnekieli.
Ap