Miksi niin moni kristitty vastustaa alkoholia, vaikka ei Jeesuskaan pulloon sylkenyt?
Kaikki varmasti kuulleet kuinka Jeesus muutti veden viiniksi.
Olishan se voinut vettäkin juoda, mutta viini maistu mieluummin.
Kommentit (40)
Jeesushan oli oikeasti rapajuoppo, jolla oli ensimmäisen asteen alkkis-psykoosit tulilla. Tyhmimmät sitten lähtivät psykoosijuopon remmiin mukaan sekoilua katselemaan.
Alkoholi sinänsä ei ole kielletty, mutta juoppous on synti ( tahallinen syntinen elämäntapa, vastoin Raamatun Sanaa).
Humaltuminen on se paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi sinänsä ei ole kielletty, mutta juoppous on synti ( tahallinen syntinen elämäntapa, vastoin Raamatun Sanaa).
Humaltuminen on se paha asia.
Pahempi kuin talousrikokset, lähisuhdeväkivalta, insesti ja lapsenraiskaus. Hienoa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humaltuminen on se paha asia.Pahempi kuin talousrikokset, lähisuhdeväkivalta, insesti ja lapsenraiskaus. Hienoa porukkaa.
Missä kirjoitin että juoppous olisi " pahin" synti? Ja nämä mainitsemasi asiat ok?
Koska ne viis piittaa Jeesuksesta. Ne jeesustelevat mieluummin itse. Ne on päällepäsmäreitä, besserwissereitä, vallanhimoisia vääristelijöitä.
Näistä Jeesus varoitti. Matteuksen evankeliumi:
"7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
7:17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
7:18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen,"
Veikkaan ettei esimerkiksi Räsäskä tunnista itseään tästä ollenkaan, vaikka tekee pahaa hedelmää. Aiheuttaa kärsimystä ennestään kärsiville, ahdistaa ahdistettuja, ajaa ihmisiä pois Kirkosta.
No, mikä minäkään olen häntä tuomitsemaan, en ole synnitön.
Ei kai ne muualla vastustakaan, ei viinivyöhykkeillä.
Mutta pohjola on viinavyöhykettä ja viinan ryyppäämisellä on havaittu yhteys syntiin lankeamisen kanssa.
Voi olla, että meillä esiintyy myös viinimaiden väestöä enemmän aasialaistyyppistä heikkoa viinapäätä.
Ja kolmanneksi, ei suomalaisen kirkkokansan keskuudessakaan ole mitään yksimielisyyttä siitä onko hyvä kotona ja ravintoloissa kallistaa lasia vai ei. Useimpien mielestä lienee ok.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne viis piittaa Jeesuksesta. Ne jeesustelevat mieluummin itse. Ne on päällepäsmäreitä, besserwissereitä, vallanhimoisia vääristelijöitä.
"7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
7:17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
7:18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen,"Veikkaan ettei esimerkiksi Räsäskä tunnista itseään tästä ollenkaan, vaikka tekee pahaa hedelmää. Aiheuttaa kärsimystä ennestään kärsiville, ahdistaa ahdistettuja, ajaa ihmisiä pois Kirkosta.
No, mikä minäkään olen häntä tuomitsemaan, en ole synnitön.
Räsänen pysyy Raamatun Sanassa. Kyllä ne väärät profeetat ja eksyttäjät ovat nimenomaan ne jotka johtavat pois Raamatun Sanasta. Muuttavat Raamatun kieltämät asiat normaaleiksi ym.
Raamatun Sana on muuttamaton ja ikuinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humaltuminen on se paha asia.Pahempi kuin talousrikokset, lähisuhdeväkivalta, insesti ja lapsenraiskaus. Hienoa porukkaa.
Missä kirjoitin että juoppous olisi " pahin" synti? Ja nämä mainitsemasi asiat ok?
Kristityt yleisesti ovat tätä mieltä. Viina haisee, raiskaus ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiaikainen kirkko halusi väkisin kontrolloida talonpoikien elämää, jopa eläinten arvot määritettiin piispan toimiesta.
Keskiaikainen kirkko? Kyllä tämä kirkollinen/ kristillinen raitistelu tuli muotiin vasta 1800-luvun loppupuolen raittiusliikkeen myötä.
Mistä luulet lähteneen alkoholikiellon lähteneen?
Nykypäivästä katsottuna saattaa tuntua omituiselta, että myös kirkonmenojen yhteydessä juotiin ja kirkonmiehet itse nimenomaan myivät alkoholia.
Yhdessä juominen kuului jumalanpalveluksiin hyvin oleellisesti. Monien kirkkojen yhteydessä oli kievari, jossa käytiin jumalanpalveluksen jälkeen ja joskus sen aikanakin. Kievaria piti usein lukkari, koska pidettiin hyvänä, että kirkonmies voi vähän katsoa ihmisten perään
Kirkkojuopumus kiellettiin 1686
1600-luvun lopussa alettiin ajatella, että päihtyneenä kirkossa esiintyminen ei ollut enää sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskova saa juoda, mutta ei juopua ja Suomessahan juodaan ainoastaan humalahakuisesti.
Niinpä vaikkapa Saksassa on paljon luostareita, jotka valmistavat ja myyvät sekä olutta että väkeviä viinoja tai liköörejä ja niissä on myös ravintoloita joissa näitä voi nauttia. Ei siellä silti jengi heilu luostarin pihassa oksennuksessa ja kuset housuissa, kuten Suomessa tapahtuisi.
Suomessakin luostarit valmistaa alkoholeja.
Minulla on tuossa hyllyssä ollut useamman vuoden Valamon luostarin olutta. Valmistavat myös viiniä.
En ole tietoinen että Valamon pihassa kuitenkaan konttais munkit kännissä.
Tuli mieleen tuo sketsi.
Mulle taas tää
Ja he eksyttävät pois valitutkin, älä tuomitse, ettei teitä tuomittaisi, en Minä ole tullut terveitä parantamaan, vaan sairaat, ja nimenomaan tuo: hedelmistään puu tunnetaan.
Jeesus sanoi, ”Seisoin keskellä maailmaa, ja lihassa ilmestyin heille. Löysin heidät kaikki humaltuneina, eikä yksikään heistä ollut janoinen. Sieluani särki ihmisyyden lasten tähden, koska he olivat sydämissään sokeita. Tyhjinä he tulivat maailmaan ja tyhjinä he aikovat jättää maailman. Sillä välin he ovat juovuksissa. Kun he karistavat humalansa, sitten he katuvat.” Tuomas 28
Lutherin mielestä oluen juonti poisti melankolisuuden ja pirun, jota
nykyään varmaan kutsuttaisiin masennukseksi. Hän kehoitti
tällöin hakeutumaan iloiseen seuraan ja juomaan olutta, mutta
kohtuudella. Vanhana luostariveljenä Luther varmaan tunsi
luostarioluet, joita pannaan edelleen keski-Euroopan luostareissa.
Lestadiuksen, lestadiolaisuuden perustajan, kanta oli puolestaan
puolestaan jyrkkä alkoholia kohtaan, koska hän näki viinan
negatiiviset vaikutukset perheisiin Lapissa. Olut ja viini ovat
ihan hyviä, mutta siinäkin monella katoaa kohtuullisuus.
Luin viikonloppuna naisten sivuilta, että jossakin hengellisessä yhtyeessä on jäänyt laulaja kiinni lapseen kohdistuvasta seksuaalirikoksesta. Mmkei? Mikä homma?
Vierailija kirjoitti:
Raamattussa ei mainita kannabista tms, vain alkoholi/viini.
Jos raamattua uskotaan niin jumala antoi kaikki siementä tekevät kasvit ihmisten käytettäviksi. Käyttötavoista siinä ei puhuta sen tarkemmin.
Raamatussa on kohta, jossa sanotaan, että juopot eivät peri taivasten valtakuntaa.
Mä olen sellainen kristitty, joka ymmärtää neurobiologiaa sen verran, että tiedän, että niin sanottu juoppous eli alkoholismi on sairaus, johon vaikuttaa monet asiat, ennen kaikkea geenit ja alttius addiktoitua.
Itse en käytä alkoholia, mutta se ei liity mitenkään siihen mihin uskon. En vain halua käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen,"Veikkaan ettei esimerkiksi Räsäskä tunnista itseään tästä ollenkaan, vaikka tekee pahaa hedelmää. Aiheuttaa kärsimystä ennestään kärsiv
Miten Raamatun sana voi olla mielestäsi muuttumaton, kun sitä on kuitenkin muuteltu eri käännösversioissa paljonkin?
Alkoholin nauttiminen on vahingollista.
Viinin valmistus oli tapa säilöä. Tästä johtuvat Raamatun monet maininnat viinistä. Jääkaappia ei ollut.
Yrttimielisille tosin sanoisin, että Raamattu laskee murhaamisen, homouden, tms. yhtälailla synniksi, kuin muutkin, kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, eli kärjustetysti kristinuskoon kääntynyt kdiilerikin voi olla 100 kertaa aidompi kristinuskossaan, kuin fariseuspappi, joka jossain "temppelissä" narsismoi.
Mene kammioosi ja rukoile on Raamatussa, ei se, että seurakunnan paimen itsessään olisi Jumala, vaan hänen tehtävänsä on Raamatun mukaan palvella Jumalaa.
Omassa "kammiossasi" voit olla lähempänä kristinuskon Jumalaa, kuin instituutiossa, joka vahingollisimmillaan vaan etäännyttää koko kristinuskosta, jonka ydin on se Raamatun Sana, ei fariseusten höpinä.
Näkökulmia vain.