Miksi äidit ei enää nykyään istu hiekkalaatikolla?
Oma äitini kertoi, että 80-luvun lopulla taloyhtiöiden hiekkalaatikoilla ja leikkipaikoilla istui aina talon äitejä vahtimassa lastensa leikkejä ja äidit sai aina toisistaan seuraa hiekkalaatikolla ja hyviä ystävyyksiäkin siellä muodostui.
Itselläni on pieni lapsi ja nykyään missään hiekkalaatikoilla ei näy äitejä istumassa. Tai leikkipaikkojen penkeillä. Olen omaa lastani välillä vienyt hiekkalaatikolle leikkimään eikä siellä koskaan ole ketään muuta, tai korkeintaan välillä jotain alakoululaisia keskenään keinumassa ja viettämässä aikaa. Missään ei pysty tutustumaan toisiin äiteihin kun niitä ei tapaa missään. Kävelyllä kyllä näkee ohimennen ja kaupoissa jne eli kyllä täällä äitejä ja lapsia on paljonkin. Iso kaupunki kyseessä.
Kommentit (98)
Riippuu leikkipaikasta. Mene suosittun leikkipaikan hiekkalaatikolle, siellä kyllä on porukkaa. Millään taajaman pikkutien leikkipaikalla ei niinkään. Riippuu myös ajankohdasta, onko porukkaa.
Hiekkalaatikolla on vaarallista. Hiekan seassa on usein huumeruiskuja, joista saa vähintään hepatiittitartunnan. Lisäksi hiekkalaatikkojen liepeillä norkoilee kaikenlaisia nuorisojengejä, jotka tekevät väkivaltaa ja kaikenlaista pahaa.
Kyllä itse ainakin käyn lasten kanssa puistoissa yms. Toisaalta kun nyt miettii, niin aika tyhjiähän ne puistot yleensä on. Ei se kyllä minua haittaa. Löydän juttuseuraa muualta ja lapsillakin kavereita löytyy ihan omasta pihasta.
Liikaa hörhöjä liikenteessä nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei nykyään enää leiki hiekkalaatikkoleikkejä.
Ei leiki, kun ei viedä ja ohjata niitä leikkimään hiekkalaatikolla.
Mikset mene johonkin kaupungin äitikerhoon?
Äidit on töissä? Eikä munkaan äitini kyllä 80-luvulla istunut hiekkalaatikolla, kyllä me kakarat oltiin ulkona keskenään, mutsi hoiti töidensä jälkeen kämppää jne. Isä teki pitkää päivää, oli yleensä kotona seitsemän aikoihin vasta.
Ap taitaa asua jossain eläkeläispainotteisella alueella, kuolevassa pikkupitäjässä tms.
Kyllä meillä puistot ja leikkipaikat tursuu lapsia ja aikuisia.
Lapsiakin on yksinkertaisesti vähemmän, tai sitten lapsiperheet asuvat omakotitaloissa ja lapset leikkivät kukin omalla hiekkalaatikollaan.
Työpisteeni ikkunasta näkyy ison kerrostalon leikkipaikka. Siinä käy päivittäin sama perhe. Poika potkii yksin palloa, tyttö leipoo kakkua, äiti pitää seuraa heille.
Vierailija kirjoitti:
Hiekkalaatikolla on vaarallista. Hiekan seassa on usein huumeruiskuja, joista saa vähintään hepatiittitartunnan. Lisäksi hiekkalaatikkojen liepeillä norkoilee kaikenlaisia nuorisojengejä, jotka tekevät väkivaltaa ja kaikenlaista pahaa.
Jestas. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Lukitset ne varmaan neljän seinän sisälle ettei nyt vaan sattuis mitään. Koskaan en ole törmännyt ruiskuihin leikkipaikoilla tai oikeastaan missään muuallakaan. Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa asuinympäristöä, jos asut jossain nistien seassa. Nuorisojengejäkään ei ole näkynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa asua jossain eläkeläispainotteisella alueella, kuolevassa pikkupitäjässä tms.
Kyllä meillä puistot ja leikkipaikat tursuu lapsia ja aikuisia.
Siis tarkoitin tietenkin 8-16 normiatyöajan ulkopuolella, kun vanhemmilla yleensäkään on vapaata.
Vai niin, no 70-luvulla lapset oli ihan keskenään kyllä hiekkalaatikolla. Ja muistan kyllä että meiän pihoilla myös 80-luvulla.
Minusta on outoa jos aikuisen pitäisi istua hiekkalaatikolla, se on lasten paikka. Muutenkaan en ymmärrä tätä ajatusta että äitin pitäisi leikkiä lapsen kanssa, äitillä on ihan muita, tehtäviä, lapset leikkivät toisten lasten kanssa tai yksinään. Ei siihen aikuisia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu leikkipaikasta. Mene suosittun leikkipaikan hiekkalaatikolle, siellä kyllä on porukkaa. Millään taajaman pikkutien leikkipaikalla ei niinkään. Riippuu myös ajankohdasta, onko porukkaa.
Asun isossa kaupungissa ns lähiössä. Olen käynyt meidän taloyhtiön leikkipaikalla ja usein kävellään lähistöllä olevien taloyhtiöiden leikkipaikkojen ohi, samoin ollaan käyty useammalla ns yleisellä leikkipaikalla (eli kunnan rakentamalla, jossa on keinut, hiekkalaatikot, kiipeilytelineet ym). Eri aikoihin päivästä. Missään niistä ei koskaan ketään äitejä (tai isiä) viettämässä aikaa niin, että voisi mennä tutustumaan. Joskus joku nopeasti käyttää lastansa kunnan paikassa keinumassa, mutta keskittyy vain keinuttamaan lastaan, ei vietä siellä aikaa niin että olisi luontevaa mennä juttelemaan.
Ap
No mä kyllä istun, mutta olen havainnut saman, että muut mammat somettaa puiston penkillä.
Nuo huumeruiskut olivat hyvä pointti. Mä olen itsekin miettinyt samaa. Ei ole väliä, mihin aikaan päivästä käytän koiran lenkillä ja sekä taloyhtiöiden hiekkalaatikot että leikkipuistot ovat tyhjillään. Tuli kuitenkin se mieleen, että nykyisin taitaa perheen isommat lapset jatkaa päiväkodissa, kun äiti jää vauvan kanssa kotiin. Eikä vauvat tietenkään vielä leiki hiekkalaatikolla. Ei siis ole tarvetta mennä hiekkalaatikoille tai leikkipuistoihin. Kotihoidontuen pieneneminen sekä kuntalisien poistuminen on varmaan vaikuttanut siihen, että lapset viedään aiempaa nuorempina päiväkotiin. Ei ollakaan enää kotona siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta vaan lapsi viedään jo 1,5-2v ikäisenä päiväkotiin. Jotkut jo nuorempinakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene johonkin kaupungin äitikerhoon?
Missään lähellä ei ole yhtään. Ne lopetettiin kuulemma kun korona alkoi. Kyselin ja näin sanottiin.
Ap
Mikseivät isät istu? Koska isämieheltä ei saa mitään vaatia kun hän on sen raskaimman eli siitoksen suorittanut.
Ne leikkipaikat joissa äitejä on, taaperot leikkii keskenään, äiti somettaa. Se on tärkeintä.
Lapset ei nykyään enää leiki hiekkalaatikkoleikkejä.