Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1565)

Vierailija
1181/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies leikkasi tiskirätinkin puoliksi. Lopetti vasta kun räsähdin että en ala nenäliinalla siivoamaan, pitää olla kunnon kokoinen riepu.

Nenäliinahan on ihan reilun kokoinen, usein isompi kuin rätti.

Vierailija
1182/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi astianpesukonetta keittiössä ja on erinomainen ratkaisu perheissä joissa juuri kukaan koskaan ei ehdi tyhjentämään puhtaita astioita astianpesukoneesta kaappeihin ja laatikoihin. Puhtaat astiat on kätevämpi ottaa käyttöön suoraan astianpesukoneesta kuin kaapeista ja laatikoista ja täyttää samalla toista konetta likaisilla astioilla. Tällä tavalla kaapistojen saranatkaan eivät kulu ja oikeastaan niitä kiinteitä kaapistojakaan ei tarvita keittiössä yletöntä määrää ja voidaan niiden sijasta panostaa laadukkaisiin astianpesukoneisiin ja muihin elämää helpottaviin kodinkoneisiin. Suurperheessä kolmekaan tiskikonetta ei ehkä olisi liikaa.

Kiireistä on elämä, jos ei EHDI tyhjentää astianpesukonetta,

Kas kun ehtivät edes syömään:)

Ehtii mutta sata muuta asiaa menee aina sen edelle. Se ei ole niin tärkeä homma kun mainitsemasi syöminen.

Ensin syödään ja kone tyhjätään jos aivan kaikelta muulta jää aikaa.

Se on priorisointia ja jotkut asiat jäävät väkisin viimeisiksi ja niistä voi joustaa tarpeen mukaan.

Ei tässä ole mitään ongelmaa.

Mulle on täysin ok että koneessa on puhtaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.

Tiskialaan likaiseksi mieltämisellä tarkoitin siis sitä, että en koe, että minun täytyisi varjella sitä bakteereilta, joita vaikka käsienpesussa sinne valuu. Käytän tiskiallasta vain tiskaamiseen, ja oli sairaanhoitajatäti mitä mieltä hyvänsä, en kyllä usko, että käsienpesu keittiössä on mikään kummoinen uhka miltään kantilta. Parempi se, kuin olla pesemättä käsiä kotiin tullessa, ja itse koen, että keittiössä se on helpompaa -> se tulee myös todennäköisemmin tehtyä, ja yleinen käsihygienia on parempi.

Mulla kyllä on erittäin vahvat käsiepesurutiinit ja esim. ulkoa kotiiin tullessa on itsestäänselvää, että pesen kädet. Ei se, että pesen kädet vessassa, vaikeuta tätä mitenkään.

Joo, ymmärrän tuonkin ja kyllä minäkin siis pesen käsiä myös vessassa. Mutta kuitenkin ajattelen, että koskettelen mieluummin mahdollisimman vähän ovenkahvoja ennen käsienpesua. Esim. noro tarttuu tosi helposti tuollaisestakin, niin tuntuisi vähän tyhmältä pestä kädet, jos jotain tuollaista virusta kuitenkin jäisi pinnoille. Sen tiskialtaan kuitenkin yleensä pesen saippualla ennen kuin alan tiskaamaan, niin siitä on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä saada mitään tartuntaa. Ja jos siellä jotain bakteeria onkin, niin ei se bakteeri osaa hypätä 20 senttiä ilmaan, kun huuhtelen siivilässä hanan alla jotain salaattia. Vessan ovenkahvaan taas kuitenkin ihan varmasti kosken monta kertaa päivässä.

Etkö osaa avata vessan lukkoa ja kahvaa siten, että suojaat pestyn käden vessapaperilla tai paperisella käsipyyhkeellä? 

Elämästä voi tehdä tarpeettoman hankalaa monella tapaa. Tuossa yksi hyvä esimerkki tarpeettomasta neuroottisuudesta. Kannataa vähän höllätä pään ympärillä kiristävää vannetta. Kenen tahansa tavallinen koti sisältää miljardeja bakteereja! Käytännössä ihan jokainen kodin pinta on bakteerien peittämä. Eikä se ole millään tapaa paha asia vaan monella tapaa jopa hyvä asia! Liian steriilissä ympäristössä eläminen on haitallista ihmiselle. Meidän luonnollinen elinympäristo on olla mikrobien ympäröimänä. 

Hygienia on tärkeä asia - etenkin keittiössä, mutta kannattaa ymmärtää, ettei se tarkoita sitä että keittiön pitäisi olla steriili kuin sairaalan leikkaussali.

Vierailija
1184/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ökkö kirjoitti:

Tiedättekö sen harmituksen, kun kuumentaa jotain mikrossa ja sen sisusta kostuu? Ei viittis aina pyyhkiä kuivaksi ja ovi ei pysy raollaan vaan levähtää ikävästi apposen ammolleen. Ostin tarrateippiä, josta leikkasin kaksi pientä palasta, toinen mikron ulkopuolle "kattoon" ja toinen oven yläosaan reunaan. Sitten pidempi pätkä, joka saa olla aina kiinni "katto-osassa. Raolleen laitettaessa liitän ison pätkän toisen pään ovessa olevaan palaan ja ovi pysyy sievästi raollaan Mikro saa kuivua hygieenisesti itsestään ilman erillistä kuivausta.

Eikö olisi ollut parempi säätää mikro niin että istuu hyllyllään tasaisesti ja ovi pysyy siinä kohti mihin sen asettaa? Sinun mikrosi nojaa etusuuntaan.

Mun mikrossa on valot jos luukku on auki. Pitää olla suljettuna niin ei vie sähköä. Pesen kyllä sitä usein sisältä. Uutta en viitsi ostaa kun kerran vanhakin toimii.

Todellisuudessa se yksi pieni led-valo vie niin vähän sähköä, että tuskin maksaa edes euroa vuodessa vaikka olisi yötä päivää päällä.

Mutta kyllä minuakin se valo häiritsee! Luukku on oltava aina kiinni jos mahdollista.

Mun valo on jo palanut enkä ole vaihtanut sitä  niin luukkua voi pitää auki. Kuivuu ja tuulettuu mikro.

Vierailija
1185/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tulisi mieleenkään säilyttää tiskikoneessa puhtaita astioita, sen tiskikoneen ilmatila on täynnä pöpöjä ja ne asettuu niiden pestyjen astioiden pinnalle ja siitä syöjän elimistöön. Sama ilmiö kuin pyykinpesukoneeseen jätetyssä pyykissä, hajutonta siitä ei saa jos pitää muutaman tunnin. Ettei mikään ihme jos lapsiperheissä on jatkuvaa ripulia.

Tästä voisi joku instanssi tehdä tutkimuksen että miten on. 

Pyykit jäi koneeseen joten lapsiperhe sai ripulin.

Aivan jäätävää logiikkaa.

Jos sun astianpesukone on noin likainen, nii  ei ne astiat kyllä ole puhtaita vaikka ne sieltä heti poistaisit. Hyi hemmetti.

Pidän oman koneeni puhtaana pesemällä erikseen myös sitä. Ei haise eikä ole likainen kone.

Siivoaisit sinäkin sitä konettakin joskus. Hyi hitto.

Tuossa kylläkin puhuttiin pyykinpesukoneesta? Eikä tuo kommentoija se likainen ollut.

Sama koskee myös pyykinpesukonetta. Sitäkin tulee pestä erikseen ettei haise.

Okei. En ole koskaan elämässäni pessyt pesukonetta. Ikinä ne ei ole millekään haisseet.

Mun koneessa on erillinen rumpupesu ohjelma. Se on sitä koneen huoltoa ja ylläpitoa.

Ennen näitä valmiita ohjelmia suositeltiin pesemään silloin tällöin 90 asteella tyhjänä. Oletpa tietämätön.

Vierailija
1186/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.

Vierailija
1187/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan: ja tuon tiskaamis kommentin sanoi ihminen, joka oli sitä mieltä että ei niitä tarvitse huuhtoa ollenkaan ennen konetta, ja toki heidän kone olikin aivan tukossa, koska sihdistä löytyi kokonainen ateria poikineen, ja sit olivat ihmeissään. 

Niin no, eihän niitä huuhdella "tarvitse" mutta toki voi jollei halua konettaan tukkoon. 

Asiat vaan voi tehdä monella tavalla. Toiset miettii toki hetkeä pidemmälle asioita. Mutta kukin tyylillään. Mä en halua niitä ruokajämiä sinne koneen sihtiin.

Vierailija
1188/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.

Täst en tykkää😦

Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.

On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏

Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.

Vierailija
1189/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.

Täst en tykkää😦

Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.

Mulla on s koukku siinä ritilässä jossa roikkuu käsienkuivaus pyyhe. toki tiskirätissä ei ole sitä millä sen saisi roikkumaan.

hmm. haluaisinkin sellaisen tiskirätin jossa se koukku on!

Vierailija
1190/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies leikkasi tiskirätinkin puoliksi. Lopetti vasta kun räsähdin että en ala nenäliinalla siivoamaan, pitää olla kunnon kokoinen riepu.

Kaikesta jotkut jaksaakin "räsähtää" 

Vierailija
1191/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaanikärpäsiin toimii tämmöinen niksi:

Heti kaupasta kotiin tultua banaanit kannattaa huuhdella vesihanan alla. Banaanien pinnalla kulkeutuu banaanikärpästen munia ja sillä tavalla ne päätyy kotiin pörräämään. Nyt kun ollaan muutaman vuoden ajan huuhdeltu banaanit niin banaanikärpäset on lähestulkoon kadonneet kokonaan.

Vierailija
1192/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: ja tuon tiskaamis kommentin sanoi ihminen, joka oli sitä mieltä että ei niitä tarvitse huuhtoa ollenkaan ennen konetta, ja toki heidän kone olikin aivan tukossa, koska sihdistä löytyi kokonainen ateria poikineen, ja sit olivat ihmeissään. 

Niin no, eihän niitä huuhdella "tarvitse" mutta toki voi jollei halua konettaan tukkoon. 

Asiat vaan voi tehdä monella tavalla. Toiset miettii toki hetkeä pidemmälle asioita. Mutta kukin tyylillään. Mä en halua niitä ruokajämiä sinne koneen sihtiin.

En esihuuhtele astioita koskaan, mutta en siltikään työnnä tiskikoneeseen ruokajätteitä. Suodattimet on puhtaammat kuin monessa muussa taloudessa.

Vierailija
1193/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Mulla on s koukku siinä ritilässä jossa roikkuu käsienkuivaus pyyhe. toki tiskirätissä ei ole sitä millä sen saisi roikkumaan.

Sini mikrokuituliina. 

Vierailija
1194/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.

Vierailija
1195/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Sini mikrokuituliina. 

Kiitos vinkistä!

Vierailija
1196/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.

Jossainhan sitä on pakko pitää hyvä ihminen.

Vierailija
1197/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esihuuhtele astioita koskaan, mutta en siltikään työnnä tiskikoneeseen ruokajätteitä. Suodattimet on puhtaammat kuin monessa muussa taloudessa.

Ainakin tälleen kesäkuumalla jos tiskikoneeseen laittaa kalakeittolautasen huuhtelematta niin se rupeaa tosi nopeasti haisemaan! Eli minusta silläkin on merkitystä mitä ruoantähteitä lautasella on.

Vierailija
1198/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloin esihuutelemaan kun meni hermo kaivella perunoita, kurkkuja ja makaroneja sihdistä koska mies oli koneeseen niitäkin tunkenut. 

Mutta ei kaikki jaksa ajatella hetkeä pidemmälle asioita, varsinkaan ne ketkä eivät sitten joudu sitä sihtiä itse putsaamaan.

Vierailija
1199/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.

Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?

Vierailija
1200/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Jossainhan sitä on pakko pitää hyvä ihminen.

No ei tarvitse. Jos tiskirätti on niin likainen niin se pitää joko pestä tai heittää roskiin. Hölmöä säilyttää likaista rättiä ollenkaan. Sellaisella pyyhkimällä vain levittää bakteerejä joka paikkaan.

Puhtaan tiskirätin voi vallan hyvin laittaa kuivumaan vaikka siihen hanan päälle halutessaan. Tai missä nyt kukakin tykkää säilyttää.