Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
701/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyehkön ihmisen kätevä vinkki yläkaappien käyttöön:

tavarat, esim. pyykinpesuaine, verhot tms koreihin. Ei tarvi yltää kuin koriin, jonka voi vetää sieltä pois, ja sitten taas laittaa takaisin. Saa yläkaapin "takatilankin" käyttöön, kun on sopivan pitkä kori. 

Meillä tukevissa kangaskasseissa alusvaatteet, sukat yms. kaapin hyllyllä. Voi nostaa kassit pyykkipisteelle täydennykseen ja sieltä takaisin kaappiin. Kätevää!

Vierailija
702/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastoija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ei kannata kaataa metalliseen rasiaan sellaisenaan vaan pysyy parhaana, kun laittaa joko paksun kumilenkin tai nipistimen pussin yläreunaan.

Näkyy koska kahvissa on parasta ennen, mitä kahvia paketissa on ja ilmaa ei pääse pilaamaan kahvin makua.

Tämän lisäksi kirjoitan pakettiin tussilla viimeisen käyttöpäivän. Minulla on useampia paketteja varastossa, joten merkinnät näkee helposti ja voi ottaa käyttöön aina sen, joka on ekaksi menossa vanhaksi.

Mä kirjoitan tussilla esim. jugurtti -ym. -purkkeihin avaamispäivän. Vaikka kuinka meneekin aistinvaraisella arvioinnilla siitä, onko tuote vielä kunnossa, niin kyllä se päivämäärä jotain osviittaa antaa.

Talouspaperia käyttäessä en koskaan käytä kokonaista arkkia. Revin sen kokoisen siivun, mitä satun tarvitsemaan ja samasta arkista sitten uuden sipaleen seuraavaan tarpeeseen. Paperia kuluu tosi vähän. Kuitenkin haluan sitä olevan, helpottaa monia tilanteita. 

Aurinkorasvoissa on yleensä säilyvyys 12 kk avaamisesta. Hyvät aurinkorasvat ovat kalliita. Ostan aurinkorasvat alkukesästä, ja ovat olleet hyviä vielä seuraavan vuoden kesänä. Eli pääsee kaksi kesää samoilla rasvapurkeilla.  Ja aurinkorasvapurkkeihin kannattaa merkitä purkin avaamispäivämäärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana tyhjentää tiskikone heti kun se on pessyt astiat. Ihan sen vuoksi, että on paljon helpompaa taas panna likaiset astiat suoraan koneeseen, kuin kerätä niitä johonkin sen vuoksi, että kone on täynnä puhtaita astioita. Ei mitään järkeä seisottaa niitä koneessa.

Vierailija
704/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tai useampi tuijottelisi kotiani noin tarkasti, että ei keskittyisi olennaiseen eli seurusteluun, niin ei olisi toista kertaa kutsuttuna....

Vierailija
705/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.

Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.

Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen. 

Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.

Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.

Minä en tajua tätä. Ostettiin vanha talo, jossa ehkä 90-luvun lopulla remontoitu keittiö, jossa ei myöskään ole kuivauskaappia. Todella ärsyttävää. On kuitenkin paljon sellaista, jota ei voi pestä koneessa. Esim. puulastat, osa emaliastioista, vanhat astiat. Myös isot vuuat ym. astiat kätevä käsin pesaista. Meillä myös tapana tiskata välillä pieni tiski käsin. Jouduimme ostamaan kuivaustelineen pöydälle. Siinä vie paljon tilaa. Keittiöremontin yhteydessä todellakin laitetaan kuivauskaappi.

Meillä taas on astiankuivauskaappi ja seuraavassa remontissa saa kyllä häipyä! Kuivaan ne harvat käsinpestävät asiat (hyvät veitset ja hiiliteräs- ja valurautapannun) kuivauspyyhkeellä ja sitten kaappeihin.

Sama täällä! Lisäksi yksi niksi on, että en osta mitään sellaista tarviketta, jota koneessa ei voi pestä. Juurikin vain jotkut pannut tai veitset, joita ei joka päivä käytetä, muuten menee koneeseen kaikki ja sieltä suoraan kaappeihin paikoilleen.

Kakkoskodissa on tiskikaappi ja seuraavassa remontissa lähtee sieltäkin, ärsyttävää yrittää lautasia mahduttaa niihin koloihin. Olemme sielläkin alkaneet pinota niitä tiskikaappiin kuiten tavalliseen kaappiin, päälllekkäin.

Ihan turha tilarohmu keittiössä, jossa on hyvä ja käytännöllinen tiskikone.

Meidän isossa tiskikaapissa vaihdettiin ne ritälihyllyt tavallisiin  levyhyllyihin (paitsi alimpana on suora (siis ei niitä lautasen telineietä) ritilähylly, koska joskus pestään käsitiskissä esim. kattiloita.) Eli kaappi  toimii nyt kaappina enimmäkseen. Siellä säilytetään asitoita, ruuansäilytysrasioita ym.

Tämähän on oikein hyvä idea jos välttämättä umpihyllyt haluaa. Toisaalta, mulla kun on vähän kaappitilaa, käytän tiskikaappia astioiden säilytykseen ihan silteen, ritilöineen päivineen. En näe syytä vaihtaa ritilöitä umpihyllyiksi.

Ihmettelen myös mikä vimma on vaihtaa kuivauskaappi umpikaapiksi? Asiat kun pysyy ritilähyllyillä kuivina ihan yhtä lailla kuin kosteinakin.

Joku muotijuttu ehkä?

Vierailija
706/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Itse en tykkää pestä käsiä keittiössä.Keittiössä kuuluu mielestäni pestä vain esim.vihanneksia ja astioita.Tuntuu epähyg.pestä likaisia käsiä keittiössä.

Vierailija
707/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.

Pesen kädet käsitiskiaineella.

Vierailija
708/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.

Miksi tämä kommentti sai niin paljon alapeukkuja? Ilman muuta erilliset käsipyyhkeet ovat hygieenisempiä, varsinkin koronan ja muiden kulkutautien takia.

Käytän itse erikseen käsi-, kasvo-, vartalo- ja jalkapyyhkeitä. En halua kuivata samaan pyyhkeeseen kasvoja, mihin olen kuivannut jalkoja, kainaloita ja intiimejä paikkoja. Jos joku luulee, ettei pyyhkeeseen suihkun jälkeen tartu bakteereja, niin on väärässä. Jos ei tarttuisi, pyyhkeitä ei tarvitsisi pestä, mutta kaikkihan tietävät, että pyyhkeet alkavat haista kun niitä useamman päivän käyttää. Bakteerit niissä haisevat.

Siis kaivatko joka suihkun jälkeen neljä eri pyyhettä esiin ja kuivailet eri kehonosat eri pyyhkeisiin?

Ja minä kun luulin olevani hygieniafriikki.

Vierailija
709/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiska lajittelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyehkön ihmisen kätevä vinkki yläkaappien käyttöön:

tavarat, esim. pyykinpesuaine, verhot tms koreihin. Ei tarvi yltää kuin koriin, jonka voi vetää sieltä pois, ja sitten taas laittaa takaisin. Saa yläkaapin "takatilankin" käyttöön, kun on sopivan pitkä kori. 

Meillä tukevissa kangaskasseissa alusvaatteet, sukat yms. kaapin hyllyllä. Voi nostaa kassit pyykkipisteelle täydennykseen ja sieltä takaisin kaappiin. Kätevää!

Samanlaillahan ne täydentää vain sinne hyllyyn🤔

Vierailija
710/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.

Miksi tämä kommentti sai niin paljon alapeukkuja? Ilman muuta erilliset käsipyyhkeet ovat hygieenisempiä, varsinkin koronan ja muiden kulkutautien takia.

Käytän itse erikseen käsi-, kasvo-, vartalo- ja jalkapyyhkeitä. En halua kuivata samaan pyyhkeeseen kasvoja, mihin olen kuivannut jalkoja, kainaloita ja intiimejä paikkoja. Jos joku luulee, ettei pyyhkeeseen suihkun jälkeen tartu bakteereja, niin on väärässä. Jos ei tarttuisi, pyyhkeitä ei tarvitsisi pestä, mutta kaikkihan tietävät, että pyyhkeet alkavat haista kun niitä useamman päivän käyttää. Bakteerit niissä haisevat.

Siis kaivatko joka suihkun jälkeen neljä eri pyyhettä esiin ja kuivailet eri kehonosat eri pyyhkeisiin?

Ja minä kun luulin olevani hygieniafriikki.

Pyyhi puhtaasta likaiseen päin.ensin kasvot,kainalot,alapää ja jalat.Ja vaihda puhdas pyyhe seuraavaksi.et tarvitse 10 eri pyyhettä:D

Vierailija
711/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastoija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ei kannata kaataa metalliseen rasiaan sellaisenaan vaan pysyy parhaana, kun laittaa joko paksun kumilenkin tai nipistimen pussin yläreunaan.

Näkyy koska kahvissa on parasta ennen, mitä kahvia paketissa on ja ilmaa ei pääse pilaamaan kahvin makua.

Tämän lisäksi kirjoitan pakettiin tussilla viimeisen käyttöpäivän. Minulla on useampia paketteja varastossa, joten merkinnät näkee helposti ja voi ottaa käyttöön aina sen, joka on ekaksi menossa vanhaksi.

Mä kirjoitan tussilla esim. jugurtti -ym. -purkkeihin avaamispäivän. Vaikka kuinka meneekin aistinvaraisella arvioinnilla siitä, onko tuote vielä kunnossa, niin kyllä se päivämäärä jotain osviittaa antaa.

Talouspaperia käyttäessä en koskaan käytä kokonaista arkkia. Revin sen kokoisen siivun, mitä satun tarvitsemaan ja samasta arkista sitten uuden sipaleen seuraavaan tarpeeseen. Paperia kuluu tosi vähän. Kuitenkin haluan sitä olevan, helpottaa monia tilanteita. 

Argh että ärsytti miehen tyyli repiä toi talouspaperi puoliksi ja sitten niitä puolikkaita pyöri pöydillä.

Vierailija
712/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastoija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argh että ärsytti miehen tyyli repiä toi talouspaperi puoliksi ja sitten niitä puolikkaita pyöri pöydillä.

Itse ostan niitä valmiiksi puolitettuja. Siis puoliarkki-talouspaperia. Kätevää ja siistiä, eikä loju puolikkaita pöydillä.

Vierailija
713/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Mikå logiikka? Kädet ovat kyllä hyvinkin likaiset jos olet juuri käsitellyt vaikka raakaa kalaa tai kanaa. Tai laittanut likaiset astiat koneeseen. Kädet pestään siellä missä on lähin paikka pestä. Salaattia en pese koskaan tiskialtaan pohjalla.

Vierailija
714/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsittelette esim. lihaa, kalaa, kanaa keittiössä, niin menettekö vessaan pesemään kädet? Mikä järki siinä on? Keittiössä laitetaan ruokaa, pestään käsiä yhtenään, ja altaat desinfioidaan päivittäin tai ainakin pestään kunnolla. Meillä kaikki perheenjäsenet osaavat huolehtia, että tiskialtaat pysyvät puhtaina. Meillä ollaan keittiön puhtaudesta jopa hieman hysteerisiä ;).

Vierailija
715/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselen tästä tiskikonekäytännöstä.  Meillä tyhjennetään tiskikone aina pesun päätyttyä .  Ja likaiset astiat sitten menevät suoraan koneeseen, kun täynnä, laitetaan pesuohjelma.  Te ,jotka käytätte puhtaita  astioita suoraan koneesta, minne laitatte likaiset astiat, joita sillä aikaa tulee? Tiskipöydälle odottamaan? Itse pidän aina tiskipöydän puhtaana ja astioista vapaana, senhän tiskikone nimenomaan mahdollistaa.

Tää on yksi hyvä käytännön elämän esimerkki siitå, miksi koen olevani jotenkin epäkelpo aikuinen. Mikään tällainen arjen perustoiminto ei vaan onnistu minulta fiksusti ja rutiinilla. Jos olen kylässä, menee paljon energiaa siihen kun yritän hahmottaa kodin siisteysstandardit ja olla tekemättä jotain kamalaa mokaa.

Meillå astiat jää pitkin pöytää ja tiskipöytää, puhtaat lojuu koneessa tai likaiset unohtuu koneeseen pariksi päiväksi eikå kukaan muista laittaa konetta pyörimään. Kahvikuppeja on ympäri asuntoa ja melkein aina mikrosta löytyy yksi kahvikuppi jonka olen lämmittänyt joskus parikin kertaa ja unohtanut sinne.

Olen aina tiennyt, etten vaan kykene elämään kuten aikuiset normaalit ihmiset. Ahdistaa kun joku ihmettelee, että miten ei voi parin minuutin juttua tehdä. Ja tietenkin likaiset astiat laitetaan suoraan koneeseen, sehän on itsestäänselvää, sanotaan.

Mutta minulta ei mitkään kotiaskareet luonnistu rutiinilla. Koen vaan kaiken kaaoksena ja jos yritän ohjata itseni elämään kotiarkiaskareiden parissa kuin normaalit ihmiset, mun kaikki fokus ja energia menee jotenkin siihen.

Olen teille kateellinen ja koen olevani ihan hemmetin iso säälittävä luuseri ja surkein nainen ikinä.

Vierailija
716/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!

Meillä seisoo puhtaat astiat koneessa sen vuoksi, että esim yövuoroon lähtiessäni laitan ennen töihin lähtöä koneen päälle. Kone on valmis juuri ennen kun lähden, avaan luukun ja koneessa seisoo astiat seuraavaan iltapäivään. Herään 14:30, haen lapsen päiväkodista, tullaan kotiin ja sitten jossain vaiheessa tyhjään koneen. 8-vuotias koululainen ei yletä lautasia tai laseja kaappiin ilman tuolia, niin ei tyhjää konetta. Jos tarvitsee jotain, ottaa suoraa koneesta tai tuolin kanssa kaapista. Osaa kyllä katsoa ovatko likaisia vai puhtaita. Eikä koululainen ole yötä kotona jos olen töissä, että senkään puolesta ei ole sitä tyhjäämässä.

Toinen tilanne jossa astiat seisoo koneessa on sellainen, että aamulla kun herään, laitan koneen päälle. Kun se on valmis lähden ulos toimittamaan päivän askareita.

En ymmärrä yhtään miksi astianpesukoneen tyhjentäminen alle 2 minuutissa tunnin sisällä pesun loppumisesta olisi mikään mittari millekään asialle. Tässäkin tapauksessa ilmeisesti sillä punnitaan vähän paremman ihmisen arvoa.

mulla voi seisoa vaikka viikon, asun yksin

Tirsk 🤭

Vierailija
717/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastoija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan niitä valmiiksi puolitettuja. Siis puoliarkki-talouspaperia. Kätevää ja siistiä, eikä loju puolikkaita pöydillä.

Minäkin revin talouspaperista sen kokoisen siivun kun tarvii. Tungen loppuarkin talouspaperirullan hylsyn keskelle, ja otan siitä kun tarvin seuraavan siivun. Onnistuu, kun talouspaperiteline on pöytämallinen.

Vierailija
718/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskialtaassa EI pestä perunoita, kasviksia ym., vaan ne pestään ja käsitellään erillisissä puhtaissa astioissa ja läviköissä ja siivilöissä.

Vierailija
719/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain siivousohjelmassa sanottiin, että korkeimmat bakteeripitoisuudet löytyivät ovat tiskialtaassa ja tiskirätissä.

Ei voi varmaan yleistää liikaa. Riippuu varmaan siitäkin, kuinka usein tiskiallasta pesee ja mitä siellä käsittelee. Tiskiräteistä hygieenisimpiä ovat ohuet ja nopeasti kuivuvat, bakteerithan viihtyvät lämpimässä ja kosteassa.

Vierailija
720/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikutan keittiön käsipyyhettä allaakaapin oven vetimessä (väri sopii sisustukseen). Helppo kuivata kädet eikä pyyhe ole roskiskaapissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän