Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäakka kirjoitti:
Suuria puita halkaistessa on hyvä apu puu halkaisukiila ja leka. Kyllä pölkky halkeaa,kun humauttaa lekalla kiilan päähän,jopa naisihmiseltä. Kiila on ensin lyötävä pölkyn päähän kiinni,ennenkuin lyö olantakaa ,ettei se kimpoa vaarallisesti.
Oletpa reipas mutta eikö tuohonkin ole joku turvallisempi keksintö tehty? Vai onko se pienemmille pölkyille.
Halkaisukirves on keksitty jo ajat sitten.
en oo koskaan puita halkonut ts tehnyt klapeja, äidin mielipuuhaa oli, ei enään voi, rantasauna puita riittää vuosia vielä. Enää, enään, joku huomautti eilen, huutonaurua
Länsimurteissa käytetään enään-muotoa. Itse kirjoitan enää. Oppi on jäänyt selkäytimeen kansakoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!
Meillä seisoo puhtaat astiat koneessa sen vuoksi, että esim yövuoroon lähtiessäni laitan ennen töihin lähtöä koneen päälle. Kone on valmis juuri ennen kun lähden, avaan luukun ja koneessa seisoo astiat seuraavaan iltapäivään. Herään 14:30, haen lapsen päiväkodista, tullaan kotiin ja sitten jossain vaiheessa tyhjään koneen. 8-vuotias koululainen ei yletä lautasia tai laseja kaappiin ilman tuolia, niin ei tyhjää konetta. Jos tarvitsee jotain, ottaa suoraa koneesta tai tuolin kanssa kaapista. Osaa kyllä katsoa ovatko likaisia vai puhtaita. Eikä koululainen ole yötä kotona jos olen töissä, että senkään puolesta ei ole sitä tyhjäämässä.
Toinen tilanne jossa astiat seisoo koneessa on sellainen, että aamulla kun herään, laitan koneen päälle. Kun se on valmis lähden ulos toimittamaan päivän askareita.
En ymmärrä yhtään miksi astianpesukoneen tyhjentäminen alle 2 minuutissa tunnin sisällä pesun loppumisesta olisi mikään mittari millekään asialle. Tässäkin tapauksessa ilmeisesti sillä punnitaan vähän paremman ihmisen arvoa.
Meillä jää puhtaat koneeseen siksi että siellä on ns. kuivauskivi (kts. esim. Zeolith), joten luukun aukaisu ei nopeuta kuivumista yhtään. Tyhjennetään kun keretään.
Vierailija kirjoitti:
Mälaitan tiskikoneeseen kkaikki muut paitsi paistinpannut. Myös ne puiset vehkeet silloin harvoin kun niitä käytän muovisten/teräksisten sijasta. Silti mulla on muutamia kauniita lasikulhoja joita käytän aina välillä, ja jotka käsityön puhallettuina eivät kestä tiskikonetta. Yksi ihana vihreä on erityisen sopivankokoinen salaattikulhoksi muiden ollessa liian isoja kahdelle/kolmelle ihmiselle. Tuon huuhtaisu/pesaisu ei vie aikaa, ts niin kiire minulla ei ole, etten hitaan ruokailun yhteydessä pystyisi psitä pesaisemaan ilman tunnetta että aikataulut kaatuu päälle.
Tiskaan aina käsin, en ole konetta tarvinnut. Eikä silti kaadu aikataulut päälle. Ja ihan työssäkäyvä olen.
Tiskauskäytöstä jo poistettu tiskiharja on siivouksessa kätevä monessa ahtaassa paikassa. Saa nurkatkin hyvin puhdistettua. Ettei niistä tuu pyöreitä.. harjan päälle voi tarvittaissa kääräistä rätin.
Joku kirjoitti että jättää roskapussirullan roskiksen pohjalle. Otin kanssa sen konstin käyttöön. Sairaalassa joitain vuosia sitten näin tuon systeemin. On kyllä järkevä.
Yhtään askelta ei tarvitsisi ottaa vaikka ottaisi rullasta vain yhden jätepussin. Meillä on niiden säilytyspaikka nimittäin vieressä olevassa kaapissa. Joten ei sen pussin nostamisesta tulisi liikuntaa ja askelia, jota suositeltiin käytettäväksi.
Revin aina sen käytössä olevan irti ennen kuin laitan paikalleen. Täysinäisenä se olisi melko hankalaa.
Sama käytäntö keittiössä ja vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytössä : vanhat tiskirätit siivouskaappiin kun tarpeeksi vanhoja, sitten seuraavalla kerralla pesen vessan tai lattialta tahrat tällä ja rätti roskiin.
Keittiön maustepussit on aakkosjärjestyksessä pitkässä muovirasiassa, ei tarvi etsiä koko kasaa aina läpi.
Kotiavaimet roikkuu ulko-ovessa naulassa, ei unohdu koskaan kotiin tai häviä mihinkään.
Ja kuumottavin puheenaihe : kädet pestään ulkoa tullessa vessassa, ellei olla vaan kotipihalla oltu, tuolloin pesut jää, uskon hyviin pöpöihin. Keittiössä pestään ennen ruuanlaittoa. Käytetyt käsipyyhkeet kiertää peflettinä saunan kautta pesukoneeseen. Töttöröö ja olkaa hyvät.
Hyi hitto! Ihan oikeastiko käytätte saunassa likaisia käsipyyhkeitä ja siirrättr kaikki pöpöt saunan lauteille? Ja vielä istutte niillä paljaalla pyllyllä?
Hyi saasta!
Meillä on erilliset saunapefletit, jotka pestäänkin erikseen ei koskaan muun pyykin seassa. Teillä varmaan täytyy pestä lauteita tosi usein, kun likapyyhkeitä siellä käytätte.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs tiskikaappi herättää tunteita! Itselläni sitä ei ole, koska keittiö on hankalan mallinen ja remontissa lavuaari siirtyi nurkkaan, eikä siihen päälle saa tiskikaappia. Senhän on oltava lavuaarin päällä.
En ole kaivannut, vaikka aluksi tuntui oudolta. Kuten täällä on sanottu, suurin osa tai usein kaikki käyttöastiat menevät koneesta paikolleen.
Sekin oli outoa, että nyt on vain yksi lavuaari, mutta koska ei ole tiskikaappia, en tarvitse kahta allastakaan. Kaverini teki minulle ikean keittiösuunnitelman, ensin olin epäileväinen, mutta tämä on oikeasti nerokas, koko pieni keittiötila on käytössä toisin kuin aiemmin.
Aukaisi silmäni! Olen tuskitellut keittiörempan aloittamista, mutta juuri altaiden ja tiskikaapin sijoittelu on ollut hankalaa. Nyt täytyy tosissaan miettiä, tarvitsenko koko tiskikaappia. Asun yksin ja tiskikone on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytössä : vanhat tiskirätit siivouskaappiin kun tarpeeksi vanhoja, sitten seuraavalla kerralla pesen vessan tai lattialta tahrat tällä ja rätti roskiin.
Keittiön maustepussit on aakkosjärjestyksessä pitkässä muovirasiassa, ei tarvi etsiä koko kasaa aina läpi.
Kotiavaimet roikkuu ulko-ovessa naulassa, ei unohdu koskaan kotiin tai häviä mihinkään.
Ja kuumottavin puheenaihe : kädet pestään ulkoa tullessa vessassa, ellei olla vaan kotipihalla oltu, tuolloin pesut jää, uskon hyviin pöpöihin. Keittiössä pestään ennen ruuanlaittoa. Käytetyt käsipyyhkeet kiertää peflettinä saunan kautta pesukoneeseen. Töttöröö ja olkaa hyvät.Hyi hitto! Ihan oikeastiko käytätte saunassa likaisia käsipyyhkeitä ja siirrättr kaikki pöpöt saunan lauteille? Ja vielä istutte niillä paljaalla pyllyllä?
Hyi saasta!
Meillä on erilliset saunapefletit, jotka pestäänkin erikseen ei koskaan muun pyykin seassa. Teillä varmaan täytyy pestä lauteita tosi usein, kun likapyyhkeitä siellä käytätte.
saunan lauteille pellavaa ja käytetään ainoastaan persalustana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!
Meillä seisoo puhtaat astiat koneessa sen vuoksi, että esim yövuoroon lähtiessäni laitan ennen töihin lähtöä koneen päälle. Kone on valmis juuri ennen kun lähden, avaan luukun ja koneessa seisoo astiat seuraavaan iltapäivään. Herään 14:30, haen lapsen päiväkodista, tullaan kotiin ja sitten jossain vaiheessa tyhjään koneen. 8-vuotias koululainen ei yletä lautasia tai laseja kaappiin ilman tuolia, niin ei tyhjää konetta. Jos tarvitsee jotain, ottaa suoraa koneesta tai tuolin kanssa kaapista. Osaa kyllä katsoa ovatko likaisia vai puhtaita. Eikä koululainen ole yötä kotona jos olen töissä, että senkään puolesta ei ole sitä tyhjäämässä.
Toinen tilanne jossa astiat seisoo koneessa on sellainen, että aamulla kun herään, laitan koneen päälle. Kun se on valmis lähden ulos toimittamaan päivän askareita.
En ymmärrä yhtään miksi astianpesukoneen tyhjentäminen alle 2 minuutissa tunnin sisällä pesun loppumisesta olisi mikään mittari millekään asialle. Tässäkin tapauksessa ilmeisesti sillä punnitaan vähän paremman ihmisen arvoa.
mulla voi seisoa vaikka viikon, asun yksin
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkkien (ja mehupurkkien yms) taittelu on itsestäänselvyys. Mutta niksini on, että taitellut purkit laitetaan avonaiseen purkkiin vuorotellen siten, että paksumpi pohjaosa on välillä ylös- ja välillä alaspäin. Vähän vaikea selittää, pitäisi näyttää kuva. Purkkiin menee tällöin monta purkkia enemmän ja tilaa säästyy. Tähän ei myöskään tarvitse saksia. Toinen tapa, saksien kanssa, on avata koko purnukka taitoksia pitkin ja taittaa kokoon sekä laittaa avonaiseen purkkiin.
Ensimmäisestä tavasta näin jonkun pro-pahvinkerääjän kuvan ja sen jälkeen meidän taloudessa on tehty niin.
Miten niin vaikea selittää. Kyllä tuon ymmärtää aivan ensimmäisellä lukemisella. Vuorotellen tölkit eri päin. Litistettynä yhteen tyhjään tölkkiin. Ja tiedämme varmaankin kaikki mikä on pohjaosa ja missä suunnassa on ylös ja alas.
Varastoija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ei kannata kaataa metalliseen rasiaan sellaisenaan vaan pysyy parhaana, kun laittaa joko paksun kumilenkin tai nipistimen pussin yläreunaan.
Näkyy koska kahvissa on parasta ennen, mitä kahvia paketissa on ja ilmaa ei pääse pilaamaan kahvin makua.
Tämän lisäksi kirjoitan pakettiin tussilla viimeisen käyttöpäivän. Minulla on useampia paketteja varastossa, joten merkinnät näkee helposti ja voi ottaa käyttöön aina sen, joka on ekaksi menossa vanhaksi.
Mä kirjoitan tussilla esim. jugurtti -ym. -purkkeihin avaamispäivän. Vaikka kuinka meneekin aistinvaraisella arvioinnilla siitä, onko tuote vielä kunnossa, niin kyllä se päivämäärä jotain osviittaa antaa.
Talouspaperia käyttäessä en koskaan käytä kokonaista arkkia. Revin sen kokoisen siivun, mitä satun tarvitsemaan ja samasta arkista sitten uuden sipaleen seuraavaan tarpeeseen. Paperia kuluu tosi vähän. Kuitenkin haluan sitä olevan, helpottaa monia tilanteita.
Tämä nyt ei ole mikään niksi, mutta miksi edelleenkään tätä ei juuri kukaan noudata - tietoa tästä on jaettu vaikka kuinka ja kauan: vessanpöntön kansi laitetaan kiinni ennen vetämistä. Katsokaa nyt joku infopläjäys siitä, miten valtava määrä sitä itteään leviää pisaroina ympäristöön, jos vessa vedetään kansi auki. Ja hirveen kiva mennä julkisiin vessoihin heti jonkun toisen jälkeen, kun vessa on just vedetty ja kansi apposen auki. Ihanaa hengitysilmaa, ai että.
Varastoija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ei kannata kaataa metalliseen rasiaan sellaisenaan vaan pysyy parhaana, kun laittaa joko paksun kumilenkin tai nipistimen pussin yläreunaan.
Näkyy koska kahvissa on parasta ennen, mitä kahvia paketissa on ja ilmaa ei pääse pilaamaan kahvin makua.
Tämän lisäksi kirjoitan pakettiin tussilla viimeisen käyttöpäivän. Minulla on useampia paketteja varastossa, joten merkinnät näkee helposti ja voi ottaa käyttöön aina sen, joka on ekaksi menossa vanhaksi.
Päivämäärät ovat selkeästi merkittyinä paketteihin, ja aina ne ovat samassa kohdassa pakettia. Ne paketit voi latoa varastointipaikkaan niin, että se merkintä tulee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole mikään niksi, mutta miksi edelleenkään tätä ei juuri kukaan noudata - tietoa tästä on jaettu vaikka kuinka ja kauan: vessanpöntön kansi laitetaan kiinni ennen vetämistä. Katsokaa nyt joku infopläjäys siitä, miten valtava määrä sitä itteään leviää pisaroina ympäristöön, jos vessa vedetään kansi auki. Ja hirveen kiva mennä julkisiin vessoihin heti jonkun toisen jälkeen, kun vessa on just vedetty ja kansi apposen auki. Ihanaa hengitysilmaa, ai että.
Meikä pitää pytyn kannen kyl kiinni aina kun en ole istunnolla.. pytty on lavuaarin vieressä niin ihan varmasti onnistun sinne pudottamaan jotain jos kansi ei ole kiinni.. en mikää räppäkäpälä ole mut kyllä joskus joku tukkapinni tms käsistä lipeää.
1. Ystävä tajusi, että lumiharjan kolmioraapan pieni kolo on tarkoitettu tuulilasipyyhinten puhdistamiseen.
2. Tuttu huomasi, että astianpesukoneen ruokailuvälinekorista saa vedettyä ruudukon muutaman lokeron päälle, jolloin pienimmät lusikat eivät mene korista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Varastoija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämäärät ovat selkeästi merkittyinä paketteihin, ja aina ne ovat samassa kohdassa pakettia. Ne paketit voi latoa varastointipaikkaan niin, että se merkintä tulee eteenpäin.
eri kahvimerkeissä päivämäärämerkinnät ovat eri kohdissa pakettia ja usein todella pienellä ja haalealla fontilla. Minusta merkintä tussilla tai vaikka maalarinteipillä on ihan hyvä idea.
Tiedättekö sen harmituksen, kun kuumentaa jotain mikrossa ja sen sisusta kostuu? Ei viittis aina pyyhkiä kuivaksi ja ovi ei pysy raollaan vaan levähtää ikävästi apposen ammolleen. Ostin tarrateippiä, josta leikkasin kaksi pientä palasta, toinen mikron ulkopuolle "kattoon" ja toinen oven yläosaan reunaan. Sitten pidempi pätkä, joka saa olla aina kiinni "katto-osassa. Raolleen laitettaessa liitän ison pätkän toisen pään ovessa olevaan palaan ja ovi pysyy sievästi raollaan Mikro saa kuivua hygieenisesti itsestään ilman erillistä kuivausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Molemmille olen löytänyt kirpputorilta sopivat astiat. Teitetnkin jos ei ole aikaa ksokaan käydä kirppareilla etsimässä, tai on jokin esto esiihen ettei voi kirppistavaraa ostaa niin sitten ei varmaan vain voi.
Ai kun hienoa, jokaisella tai vähintään joka paikkakunnan yhdellä kirpputorilla siis on jatkuvasti myynnissä noita samoja astioita, jotka sinä olet onnistunut sattumalta löytämään. Tai ehkä sitten kuitenkaan ei...
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea niksi välillä: Jos tekee mielesi Oopperakellarin silakoita, marinadina voi käyttää sinappista salaatinkastiketta. Tuli käytettyä kerran, kun kermaa ei ollutkaan jääkaapissa. Konsti jäi sittemmin vakituiseksi käytännöksi, samoin Caesar-kastike on yllättävän monikäyttöinen tuote.
Myös Thousan Island -kastike on tuollainen monikäyttöinen. Salaatinkastike, dippi, tortilloihin, tacoihin, hampurilaisiin.
Varastoija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan kahvit kaappiin niin, että ekaksi vanhaksi menossa on etummaisena, eli tulee eka käyttöön. Minullakin on kaapissa varastossa useampia paketteja, tarjouksista ostettuja.
Halkohommasta vielä. On täysin turvallista,kun pölkky on tasaisella alustalla ja riittävän iso,ettei kaadu. Sain isoja koivuja naapurilta, oli n. 75 cm halkaisija ja vähän kuivahtaneitakin.. Ne sain kappaleiksi lyömällä kirveellä pölkyn laitaan ja kiertäen pölkkyä ympäri.kuin sipulia kuorisi. Keskelle lyönti ei tehnyt mitään vaikutusta niihin. Olen halkonut puita 40v. Isällä oli Parkinsonin tauti,ei saanut tehtyä halkoja. Autokoulussa olin oppinut ryypyn käytön ja nähnyt sahan käynnistyksen isän työskennellessä. Ei ollut puita,kun menin käymään ja silloin tartuin toimeen,saha käyntiin jne.
Hankalimmat halottavat laitan auton kumirenkaan sisään,se helpottaa työtä,kun pölkky ei kaadu.