Aivan järkyttävä väsymys koko ajan, mitä tehdä?
Tie vie nukkumasta nukkumaan. Jaksan hetken aikaa olla jalkeilla, mutta en kertakaikkiaan pääse mihinkään. Nyt jo uudestaan väsyttää, vaikka äsken nousin yli neljän tunnin päikkäreiltä. Olen kesälomalla. Yöunet kestivät 10 tuntia.
Jääkaappi on tyhjä ja pitäisi käydä kaupassakin. En ole saanut koko päivänä kuin paidan ja sukat päälleni, vaikka muka lähtöä puuhailen. Muistin juuri, että onhan mulla hapankorppuja, kun leipäkin on ihan lopussa. Eli en jaksakaan lähteä, huomennakin ehtii...
Miten muut samassa tila(ntee)ssa olevat ovat selvinneet? Olen koko ajan aivan kuolemanväsynyt.
Kommentit (24)
Täällä toinen! Kauanko kestänyt sulla?
Mene verikokeisiin. Varaa aika nyt.
Kannattaa lääkäriin hipsiä niin saa asiaa selviteltyä
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen! Kauanko kestänyt sulla?
No ei ole ihan hetken asia. Olen pillahtanut itkuun työterveyslääkärilläkin noilla samoilla "olen ihan kuolemanväsynyt"- sanoilla jo pari vuotta sitten. Hän ei ottanut muuta kantaa kuin määräsi labrakokeet. Niissä ei ollut mitään poikkeavaa, joten asia jäi. Työni olen jaksanut hoitaa, se jopa virkistää, mutta vapaalla ja lomilla en jaksa kissaa sanoa.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Testeihin mars.
Meditoi. Rentouttaa aivoja eri tavalla kuin nukkuminen. Ohjatut meditaatiot youtubessa, kokeile.
Oletko väsynyt läpi vuoden vai onko joitain jaksoja, jolloin olet väsyneempi? Nukutko oikeasti joka yö 10 tuntia vai vaihteleeko se 10 tunnin ja jonkin vähäisen tuntimäärän välillä? Onko sinulla muita masennuksen tai uupumuksen oireita?
Miettisin vastauksen mm. noihin kysymyksiin ja sitten varailisin uuden lääkäriajan. Toisaalta toisilla on vain suurempi unentarve ja muutenkin energiataso alhaisempi. Olen itsekin tosi laiska (tyyliin seisominen on tosi uuvuttavaa ja kotoa lähtemiseen en usein löydä energiaa) ja paljon nukkuva. Olen ollut aina tällainen, joten siksi uskon tämän olevan vain geneettinen juttu. Mutta 14 tuntia unta päivittäin on kyllä poikkeuksellisen paljon aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi reippailu raittiissa ulkoilmassa kauppaan ostamaan kasviksia ja hedelmiä? Vaikka lähteminen saattaisi vaikealta tuntuakin, se voi palkita.
Mä tiedän että se palkitsisi, mutta kun ei, niin ei! Ei kertakaikkiaan saa itseään liikkeelle, ennen kuin on ihan viimeinen pakko. Kaikki muukin jää viimetinkaan.
Leipaset piimäkakku ja syö se yksin parin päivän aikana. Kyllä piristyt.
Onko elämä liian rutiiniomaista? Ei tule mitään kiksejä? Ja eihän niihin oikeastaan mitään kummallista ja kallista tarvitse!
Vanha totuus (en tietenkään ole satavarma, päteekä sinuun): Mitä vähemmän jaksaa lähteä ulos ja kunnon kävelylle, sitä enemmän sitä tarvitsee.
Itseni olen pelastanut aika monta kertaa tuolla, kun jostain syystä on jäänyt kävelyt vähemmälle ja peffa vaan psynyt tuolissa liian hyvin.
Kaikki kävely on hyväksi, mutta parhaiten vaikuttaa sellainen, että tulee ainakin pieni hengästyminen. Se panee veren kiertämään ja se yleensä auttaa, siis ainakin minua.
Ja sitten se raudanpuute.
En nyt saa mieleeni sen oikeaa termiä, mutta pelkkä hemoglobinin arvo ei kerro kaikkea. Läheisellä oli 'perustavanlaatuinen' raudanpuute, joka korjattiin pistoksilla, ja kas, väsyminen häipyi!
Vierailija kirjoitti:
Oletko väsynyt läpi vuoden vai onko joitain jaksoja, jolloin olet väsyneempi? Nukutko oikeasti joka yö 10 tuntia vai vaihteleeko se 10 tunnin ja jonkin vähäisen tuntimäärän välillä? Onko sinulla muita masennuksen tai uupumuksen oireita?
Miettisin vastauksen mm. noihin kysymyksiin ja sitten varailisin uuden lääkäriajan. Toisaalta toisilla on vain suurempi unentarve ja muutenkin energiataso alhaisempi. Olen itsekin tosi laiska (tyyliin seisominen on tosi uuvuttavaa ja kotoa lähtemiseen en usein löydä energiaa) ja paljon nukkuva. Olen ollut aina tällainen, joten siksi uskon tämän olevan vain geneettinen juttu. Mutta 14 tuntia unta päivittäin on kyllä poikkeuksellisen paljon aikuiselle.
Sanoisin, että läpi vuoden. Kesällä olen suorastaan sairas ja huonovointinen, kärsin lämpimistä ilmoista ja helteestä. Syksyä odotan, ja kuten aina, ajattelen silloin aktivoituvani. Se on kuitenkin sitten tullessaan tätä samaa. Piristyn siis vain ajatuksen tasolla.
Kilpirauhasarvot on tutkittu kahdesti, ehkä kolmesti, eikä sieltä tullut selitystä. Masennusta olen miettinyt itsekin, mutta testin mukaan ei ainakaan perinteistä ole... erittäin vahvasti olen kyllä menettänyt mielenkiintoni kaikkiin entisiin mielenkiinnon kohteisiin. Vain "kotoilu" ja työt on mieluista, mutta muuhun ei ole voimia.
Tutkittiinko sulta verikokeissa ferritiini? Itse pidin sitä "muotivaivana", mutta niin vaan minulla todettiin sen olevan matala kun vihdoin asiaa tutkittiin. Pitkällä rautakuurilla olo alkoi kohentua.
Vierailija kirjoitti:
Leipaset piimäkakku ja syö se yksin parin päivän aikana. Kyllä piristyt.
Tätä konstia sentään joskus tulee kokeiltua ja piristäähän se. Paha vaan kun kakun nopeasta syömisestä tulee morkkis. Ja jos paistan, taka-ajatuksena on joko kutsua ystävä kahville tai mennä kakun kanssa itse vierailulle. Vaan kun ei sitten kumpikaan aie toteudu ja syön kuin syönkin sen kakun itse.
Kilpirauhasen ongelmat, matala rautataso, masennuskin voi oireilla väsymyksenä.
Mulla levinnyt syöpä aiheutti valtavan väsymyksen. Kun hoidot aloitettiin ja ne alkoivat tehoamaan, myös väsymys kaikkosi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkittiinko sulta verikokeissa ferritiini? Itse pidin sitä "muotivaivana", mutta niin vaan minulla todettiin sen olevan matala kun vihdoin asiaa tutkittiin. Pitkällä rautakuurilla olo alkoi kohentua.
Ei ole ferritiiniä tutkittu. Sitä tuo edellinenkin tarkoitti, vaan ei löytänyt sanaa. Taidan käydä omin päin ostamassa rautavalmistetta ja kokeilla sitä. Olin unohtanut sen jo kokonaan. Kiitos muistutuksesta teille molemmille!
Vierailija kirjoitti:
Mulla levinnyt syöpä aiheutti valtavan väsymyksen. Kun hoidot aloitettiin ja ne alkoivat tehoamaan, myös väsymys kaikkosi.
Saanko kysyä mikä syöpä on kyseessä? Olen itse sairastanut rintasyövän ja parantuneeksi todettu. Ennen sen löytymistä totesin työkaverille jonkin olevan pielessä, enkä ole ihan terve. Vähän samat epäilyt nousee välillä.
Miten olisi reippailu raittiissa ulkoilmassa kauppaan ostamaan kasviksia ja hedelmiä? Vaikka lähteminen saattaisi vaikealta tuntuakin, se voi palkita.